Udvalget for Forretningsordenen 2022-23 (2. samling)
UFO Alm.del Bilag 3
Offentligt
2637744_0001.png
Notat til Udvalget for Forretningsordenen
Om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om
dispensation fra 30-dagesfristen – 2021-22
1. Baggrund
Udvalget for Forretningsordenen anmodede i 2018 Folketingssekretariatet om
at foretage en registrering af regeringslovforslag, som ikke har været i høring
før fremsættelsen, og af lovforslag, for hvilke der har været dispenseret fra 30-
dagesreglen i forretningsordenen.
Udvalgets anmodning udsprang af et forslag herom fra Antorini-Skaarup-ar-
bejdsgruppen i betænkning og indstilling om ændring af forretningsorden for
Folketinget af 23. maj 2018, jf. bilag 1.
Udvalget har anmodet Folketingssekretariatet om at sende en årlig redegø-
relse herom til udvalget (i september).
Nærværende notat dækker folketingsåret 2021-22.
2. Konklusion
Opgørelsen for folketingsåret 2021-22 viser, at
194
af regeringens lovforslag
var i høring inden fremsættelsen.
6
regeringslovforslag var ikke i høring inden
fremsættelsen. Det svarer til, at 97 pct. af regeringens lovforslag blev sendt i
høring inden fremsættelsen. Til sammenligning blev 90 pct. af regeringens lov-
forslag sendt i høring inden fremsættelsen i folketingsåret 2020-21.
I folketingsåret 2021-22 er der registreret
26
lovforslag med dispensation fra
30-dagesreglen i FFO § 13, stk. 1. Til sammenligning blev der i folketingsåret
2020-2021 givet 30 dispensationer.
3. Lovforslag, som ikke har været i høring inden fremsættelsen
Opgørelsen over, hvor mange lovforslag der ikke har været sendt i høring in-
den fremsættelsen, eller som krævede dispensation fra 30-dagesreglen, om-
fatter kun lovforslag fra regeringen. I opgørelsen indgår ikke lovforslag, der
efter praksis ikke sendes i høring. Det drejer sig bl.a. om finanslovsforslagene
og forslag om udgiftslofter og tillægsbevilling, forslag til lov om indfødsrets
10. november 2022
Udvalgssekretariatet
J.nr.: 19-000209-18
Side 1 | 4
UFO Alm.del - Bilag 3: Om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra 30-dagesfristen – 2021-22.
2637744_0002.png
meddelelse, lovforslag om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster,
visse lovforslag om Grønlands selvstyre, lovforslag der udelukkende er til
gunst for borgerne m.v.
1
I folketingsåret 2021-22 blev der samlet set fremsat
214
lovforslag, hvoraf
211
lovforslag var fremsat af regeringen. Når der tages højde for, at enkelte lov-
forslag efter fast praksis ikke sendes i høring, indgår der i opgørelsen over
folketingsåret
200
lovforslag.
Antal lovforslag fra
regeringen i folke-
tingsåret 2021-22
200
Høring inden frem-
sættelse
Ingen høring inden
fremsættelse
194
6
4. Lovforslag med dispensation fra 30-dagesreglen
I folketingsåret 2021-22 er der registreret
26
lovforslag med dispensation fra
30-dagesreglen i FFO § 13, stk. 1, inkl. dispensationer til lovforslag, der blev
delt i løbet af Folketingets behandling.
5. Forudsætninger og kriterier for registreringen
Opgørelsen over lovforslag, der ikke var i høring inden fremsættelsen omfatter
også lovforslag, der er sendt i høring samtidig med fremsættelsen.
Hvis dele af et lovforslag først er sendt i høring samtidig med fremsættelsen,
mens resten af lovforslaget var i høring inden fremsættelsen, er lovforslaget
registreret som, at det har været i høring inden fremsættelsen. På samme
måde er lovforslag, hvor dele af det har været i høring inden fremsættelsen,
mens andre dele ikke har været sendt i høring hverken inden eller samtidig
med fremsættelsen, registreret som, at det har været i høring.
Lovforslag, der har været i høring inden fremsættelsen, er registreret sådan,
uanset hvor mange dage høringen har varet.
1
Lovforslag nr. L 1 og 2 (finanslovsforslag og lov om udgiftslofter), L 4 og 5 (indgåelse af dob-
beltbeskatningsoverenskomster), L 56 (indfødsrets meddelelse), L 105 (lovforslag der udeluk-
kende er til gunst for borgerne), L 108 (tillægsbevillingslov), L 190 (indfødsrets meddelelse) og
lovforslag nr. L 207-209 (finanslovsforslag og forslag om udgiftslofter)
Side 2 | 4
UFO Alm.del - Bilag 3: Om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra 30-dagesfristen – 2021-22.
2637744_0003.png
6. Tidligere forelæggelser for UFO om dette emne m.v.
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesreglen 2017-18, jf. UFO alm. del – bilag 43 (folketingsåret 2018-19,
1. samling)
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesreglen 2018-19, jf. UFO alm. del – bilag 13 (folketingsåret 2018-19,
2. samling)
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesreglen 2019-20, jf. UFO alm. del – bilag 87 (folketingsåret 2020-21)
Se også UFO alm. del – bilag 107 (folketingsåret 2020-21), Beretning afgivet
af Udvalget for Forretningsordenen den 24. marts 2021 om hastebehandling
af regeringens lovforslag
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesfristen 2020-21, jf. UFO alm. del – bilag 13 (folketingsåret 2021-22)
Side 3 | 4
UFO Alm.del - Bilag 3: Om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra 30-dagesfristen – 2021-22.
2637744_0004.png
Bilag 1
Uddrag fra Betænkning og indstilling afgivet af Udvalget for Forretnings-
ordenen den 23. maj 2018 – Betænkning og indstilling om ændring af for-
retningsorden for Folketinget (Ændring af forskellige arbejdsformer og
forretningsgange m.v.) – B 147 folketingsåret 2017-18
”2.3. Ændringer med hensyn til tilrettelæggelsen af lovgivningsarbejdet
2.3.1. Forslag om registrering af regeringsforslag, som ikke har været sendt i
høring inden fremsættelse, og lovforslag, hvorved der er blevet dispenseret fra
30-dagesreglen, jf. forretningsordenens § 13
2.3.1.1. Antorini-Skaarup-arbejdsgruppens forslag
Antorini-Skaarup-arbejdsgruppen foreslog, at der er foretages registrering dels
af regeringsforslag, som ikke inden fremsættelsen for Folketinget har været
sendt i høring, dels af lovforslag, for hvilke der er blevet dispenseret fra be-
stemmelsen i forretningsordenens § 13 om, at der skal gå mindst 30 dage fra
fremsættelsen af et lovforslag til dets 3. behandling. Arbejdsgruppen foreslog
endvidere, at der ved afslutningen af hvert folketingsår (i september) omdeles
et bilag herom i Udvalget for Forretningsordenen med henblik på drøftelse i
udvalget, hvori høringsparters vurdering af lovbehandlingsprocessen også kan
indgå.
2.3.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig forslaget fra Antorini-Skaarup-ar-
bejdsgruppen om at foretage en registrering af lovforslag, som ikke har været
i høring før fremsættelsen, og af lovforslag, for hvilke der har været dispenseret
fra 30-dagesreglen. Udvalget henstiller til Folketingssekretariatet fremover at
foretage en sådan registrering og sende en årlig redegørelse herom til udval-
get.”
Side 4 | 4