Udvalget vedrørende Det Etiske Råd 2022-23 (2. samling)
UER Alm.del Bilag 12
Offentligt
2671617_0001.png
Til
Indenrigs- og Sundhedsministeren
Vedr. udvidet brug af donation efter cirkulatorisk død
(DCD) i Danmark
Til orientering fremsendes hermed Sundhedsstyrelsens faglige anbefalinger
for udvidet brug af donation efter cirkulatorisk død (DCD) til også at om-
fatte større indre organer.
Ved at udvide anvendelsen af DCD i Danmark kan flere potentielle donorer
give organer, og antallet af organer til transplantation kan øges i en situation
med fortsat mangel på organer til transplantation.
Baggrund
Sundhedsstyrelsen har sammen med de faglige miljøer løbende fulgt den
faglige udvikling på området. I vores nationale handlingsplan for orgando-
nation fra 2014 fandt vi på daværende tidspunkt ikke grundlag for at indføre
udvidet DCD. På baggrund af den faglige udvikling på området har stadig
flere lande dog siden udvidet anvendelsen af DCD.
På baggrund af en rapport fra en arbejdsgruppe med deltagelse af fagfolk fra
danske donations- og transplantationsafdelinger fra 2018 indstillede Sund-
hedsstyrelsen, at udvidet brug af DCD burde genovervejes i Danmark. Den
30. april 2019 blev der indgået en bred politisk aftale om styrkelse af trans-
plantationsområdet i Danmark, med fokus på bl.a. potentialet i udvidelse af
DCD.
Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger for en udvidet anvendelse af DCD i
Danmark hviler på et solidt fagligt grundlag og udspringer af et både poli-
tisk og fagligt ønske om at styrke transplantationsområdet. Med Sundheds-
styrelsens nye anbefalinger sikres en national ramme for udvidelse af DCD i
Danmark med understøttelse af høj kvalitet og ensartede procedurer på
tværs af landet.
Anbefalingerne er udarbejdet med inddragelse af en bredt sammensat faglig
arbejdsgruppe med førende danske eksperter, og der har i arbejdsgruppen
været bred opbakning til vurderinger og anbefalinger, herunder også vedr.
principper og procedurer for konstatering af død, organbevarende indgreb
m.v.
10. januar 2023
Sagsnr. 05-0200-32
EBM
UER, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Orientering om Nationale anbefalinger for donation efter cirkulatorisk død (DCD) efter afsluttet offentlig høring, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Udkast til anbefalinger har desuden været i en bred offentlig høring i efter-
året 2022, og der har været indhentet ekstern fagfællebedømmelse (peer re-
view) fra to nordiske eksperter. Bidrag fra høring og peer review er indar-
bejdet hvor relevant, se også vedhæftede høringsnotat.
Implementeringen af udvidet DCD kan ske i løbet af 2023, og Sundhedssty-
relsen har aftalt med regionerne, at det opstartes på Aalborg Universitetsho-
spital, Aarhus Universitetshospital, Odense Universitetshospital og Rigs-
hospitalet, som i forvejen har omfattende erfaring med organdonation.
Den udvidede brug af DCD i Danmark kan på sigt betyde, at organer fra
yderligere op til 40 afdøde donerer kan bruges til donation, udover de
ca.100 der i dag anvendes efter hjernedødskriteriet. Baseret på udenlandske
erfaringer må der dog forventes en gradvis stigning, således at det fulde po-
tentiale ikke realiseres det første år.
Som det fremgår af anbefalingerne vurderer Sundhedsstyrelsen, at den udvi-
dede brug af DCD i Danmark kan indføres indenfor gældende lov og uden
at der skal indhentes nyt samtykke fra de personer, der allerede har afgivet
samtykke i Organdonorregisteret eller ved udfyldelse af donorkort.
På baggrund af drøftelserne i den faglige arbejdsgruppe, og de indkomne
høringssvar, finder Sundhedsstyrelsen imidlertid, at ministeren bør være op-
mærksom på følgende forhold:
Irreversibilitetskravet i dansk lovgivning
Centralt i såvel dansk som udenlandsk lovgivning vedr. konstatering af cir-
kulatorisk død, jfr. Sundhedslovens §176 er, at der skal være tale om uopret-
teligt ophør af åndedræt og hjertevirksomhed. Dette krav om irreversibilitet
er i overensstemmelse med
Verdenssundhedsorganisationen, WHO’s defini-
tion af døden.
Ved udvidet brug af DCD skal denne konstatering af døden ske indenfor en
tidsramme, der tillader brug af organer til donation. Centralt i denne forbin-
delse er brugen af den såkaldte ’no touch’-periode
på 5 minutter fra registre-
ring af ophørt hjertevirksomhed og indtil den kliniske undersøgelse, hvor
lægen konstaterer uopretteligt ophør af hjertevirksomhed og åndedræt. Ved
denne nye procedure, og nye kontekst for anvendelse af det traditionelle
’hjertedødskriterium’,
bevæger man sig tæt på grænser, der udfordrer vores
forståelse af dødsprocessen.
I etiske overvejelser er det generelt accepteret som en ufravigelig regel, at
organdonation ikke skal være muligt, før patienten med sikkerhed er død,
den såkaldte ’dead-donor rule’.
Side 2
UER, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Orientering om Nationale anbefalinger for donation efter cirkulatorisk død (DCD) efter afsluttet offentlig høring, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Det skal dog bemærkes, at der både i Danmark og internationalt er nogle,
der udfordrer om ’dead donor rule’ er overholdt ifm. indførelsen af en ’no
touch’-periode,
jfr. således høringssvar fra
Dansk Selskab for Medicinsk Fi-
losofi, Etik og Metode,
som bl.a. foreslår, at man derfor forlader irreversibi-
litetskravet i dansk lovgivning, til fordel for en lovændring, der vil tillade
udtagelse af organer efter donors velinformerede ønske, hvis vedkommende
på det pågældende tidspunkt er i en tilstand, hvor livsbevarende behandling
skal afsluttes.
Sundhedsstyrelsen kan ikke støtte dette forslag, da vi på baggrund af både
udenlandske erfaringer, tilgængelig viden og de grundige drøftelser i ar-
bejdsgruppen, herunder den faglige konsensus om at fastsætte en ’no touch’-
periode på 5 minutter, finder at ’dead donor rule’ er overholdt med de prin-
cipper, der er indeholdt i vedhæftede anbefalinger.
Allerede afgivne samtykker
Som det fremgår af rapporten vurderer vi, at et allerede afgivet samtykke til
organdonation også vil gælde for udvidet brug af DCD, bl.a. fordi der er tale
om anvendelse af det oprindelige dødskriterium, som længe har været gæl-
dende, og da gældende samtykker er afgivet ift. spørgsmålet om donation el-
ler ej, og i givet fald hvilke organer man ønsker at donere, men aldrig har
været betinget af, hvilke lægefaglige kriterier og principper, der anvendes til
konstatering af døden. Det kan i den forbindelse bemærkes, at der løbende
er sket betydelige faglige udviklinger på området, herunder også ift. diagno-
stik og donationsprocedurer, uden at dette har begrundet genindhentning af
samtykker.
Vi medgiver, at der med udvidet brug af DCD sker en betydelig ændring af
den sammenhæng, hvori kriteriet for cirkulatorisk død anvendes med hen-
blik på donation. Det gælder særligt i forhold til procedurer for konstatering
af død efter kontrolleret kredsløbsstop og for de organbevarende kliniske
procedurer.
Fra flere sider f.eks. et mindretal i
Det Etiske Råd
fremhæves, at der med
den udvidede brug af DCD bør søges fornyet samtykke fra de borgere som
er tilmeldt Organdonorregistret. Der bliver peget på, at nogle af de borgere,
som i dag har registreret deres beslutning i Organdonorregistret, kan have
gjort det på baggrund af tidligere information om, at organdonation gennem-
føres efter hjernedød, hvilket kan have givet en forventning om, at tilladel-
sen til donation af organer alene er gældende ved hjernedød.
Da vi vurderer, at allerede afgivne samtykker er gældende finder Sundheds-
styrelsen ikke, at det er proportionalt at skulle genindhente samtykke fra de
ca. 1,3 mio. borgere, der allerede er registreret i Organdonorregisteret. Men
i forbindelse med implementeringen af den udvidede brug af DCD i Dan-
Side 3
UER, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Orientering om Nationale anbefalinger for donation efter cirkulatorisk død (DCD) efter afsluttet offentlig høring, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2671617_0004.png
mark finder vi, at der er behov for en styrket oplysningsindsats om orgando-
nation, som har fokus på også at informere befolkningen om DCD og stil-
lingtagen til organdonation generelt.
Ressourcer
Implementeringen af den udvidende brug af DCD i Danmark må forventes
at medføre et øget ressourceforbrug på de fire sygehuse, da der blandt andet
skal indføres nye procedurer som kræver oplæring, og da håndtering af op
til 40 yderligere donationsforløb kan kræve øget bemanding på bl.a. inten-
siv- og operationsafdelinger i et i forvejen presset sundhedsvæsen.
Dette forhold er bl.a. blevet fremhævet i høringsfasen fra både faglige mil-
jøer og fra Danske Regioner, som også ønsker sagen medtaget på Lov- og
Cirkulæreprogrammet med henblik på forhandling af lovforslagets konse-
kvenser for regionernes økonomi, jfr. Det Udvidede Totalbalanceprincip
(DUT) i henhold til VEJL nr. 63 af 09/10/2007.
Med venlig hilsen
Søren Brostrøm
Direktør
Side 4