Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Spørgsmål 33
Offentligt
2650846_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
16. januar 2023 17:14
Til:
Jette Gottlieb <[email protected]>; Sofie Lippert <[email protected]>; Kenneth Fredslund Petersen
<[email protected]>; Peter Juel-Jensen <[email protected]>; Samira Nawa
<[email protected]>
Emne:
Kære transport- og uddannelsesordførere.
Bekendtgørelse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, har nu været
i offentlig høring, og i den forbindelse har vi i Jernbanearbejdernes Landsklub afgivet et høringssvar, da
vi fandt adskillige mangler og uoverensstemmelser som vi håber at der vil blive taget højde for, inden
bekendtgørelsens endelige ikrafttræden.
I den forbindelse ønsker vi at gøre jer opmærksomme på en række yderst kritisable tiltage, som denne
nye bekendtgørelse medfører.
Trafikstyrelsen har i henhold til § 65, stk. 2, § 66, stk. 1 og 3, § 68, stk. 1 i jernbaneloven, valgt at
benytte sin bemyndigelseskompetence til at udstede regler og godkende den nye
sikkerhedsklassificerede S-banefører uddannelse.
Dette mener vi er et alvorligt problem, da det i vores optik strider imod det forvaltningsretlige
lighedsprincip, da den nye uddannelse i modsætning til lokomotivføreruddannelsen, ikke er godkendt
som en erhvervsrettet uddannelse, jf. Lovbekendtgørelse 2022-06-21 nr. 956 om erhvervsuddannelser,
som det er tilfældet med lokomotivføreruddannelsen, der er reguleret iht § 1, stk. 2, og § 38 i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Trafikstyrelsen har via sin bemyndigelseskompetence udstedt denne nye bekendtgørelsen der
uddelegerer uddannelsesansvaret til DSB, uden medinddragelse af Børne- og undervisningsministeren
iht. Lovbekendtgørelse 2022-06-21 nr. 956 om erhvervsuddannelser, som det er tilfældet med
lokmotivføreruddannelsen.
Jernbanearbejdernes Landsklub sætter derfor alvorligt spørgsmålstegn til trafikstyrelsens evne til at
kvalitetssikrer og tilsynsfører denne nye sikkerhedsklassificerede uddannelse, da de via deres
bemyndigelseskompetence har uddelegeret opgaven til DSB, som på nuværende tidspunkt ikke har
offentliggjort de detaljeret uddannelsesmæssig kompetencekrav som denne nye uddannelse vil
indeholde, ud over offentligt via deres rekrutteringsopslag at meddele at uddannelse til at fremfører tog
på den Københavnske S-bane nu kan klares på 45 dage, i stærk kontrast til det tidligere krav om at
være uddannet lokomotivfører for at fremfører tog på samme strækning (uddannelsestid 10 måneder
kontra 45 dage)
Vi håber derfor at i, i fællesskab vil sætte fokus på denne åbenlyse tilsidesættelse af de
forvaltningsretlige lighedsgrundsætninger og kvalitetssikre uddannelsen på lige vilkår med
lokomotivføreruddannelsen, da der er tale om det samme sikkerhedsmæssige ansvar og
arbejdsområde.
Hvis DSB gør alvor af at reducerer uddannelsestiden til 45 dage mener vi, at der er tale om grov
tilsidesættelse af det sikkerhedsmæssige ansvar, som der kræves for at fremfører tog med
trafikstyrelsens fulde accept!
Derudover kommer problematikken omkring den reducerede uddannelsestid og kompetencekrav, der
stik imod den danske model, skaber en ministerskabt social dumping på vores arbejdsområde uden om
arbejdsmarkedets parter, og en total ansvarsfraskrivning af det sikkerhedsmæssige ansvar ved at
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil kommentere på vedlagte henvendelse fra Jernbanearbejdernes Landsklub sendt i forlængelse af deres høringssvar til bekendtgørelse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, til transportministeren
uddelegere opgaven til DSB, fremfor at inddrage undervisningsministeriet og skabe en ny godkendt
offentlig erhvervsuddannelse på lige vilkår med lokomotivføreruddannelsen.
Mvh
Jernbanearbejdernes Landsklub