Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2664770_0001.png
Februar 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
brugergevinster ved
jernbaneinvesteringer
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Rigsrevisionens notat om beretning om brugergevinster ved jernbaneinvesteringer, februar 2023
2664770_0002.png
2.. 3.
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 5/2022 om bruger-
gevinster ved jernbaneinvesteringer
Transportministerens redegørelse af 10. januar 2023
31. januar 2023
RN 704/23
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som transportministeren har
iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretnin-
gens konklusioner. Dette sker med henblik på at vurdere, om Transportministeriets
initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og
Rigsrevisionens beretning. Beretningen handlede om, hvorvidt Transportministeriet
har sat klare mål for brugergevinster ved jernbaneinvesteringer og har fulgt op på, om
målene er indfriet.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Konklusion
Transportministeren kvitterer for, at beretningen sætter fokus på en vigtig problemstil-
ling. Ministeren oplyser, at det er yderst vigtigt, at de mange igangsatte investeringer i
jernbanen kan mærkes af passagererne, så samfundet hurtigst muligt kan drage fordel
heraf. Ministeren oplyser videre, at jernbanen i disse år undergår en omfattende moder-
nisering i form af bl.a. udrulning af nye digitale signaler, elektrificering med kørelednin-
ger af hovedstrækningerne og indkøb af nye eltog. Når disse projekter er afsluttet, skul-
le det gerne have mærkbare effekter for passagererne. Det er i denne sammenhæng vig-
tigt at følge op på gevinsterne fra de afsluttede projekter for at opnå viden, der kan bru-
ges fremadrettet.
Transportministeren oplyser, at Transportministeriet fremadrettet vil arbejde for en
mere konsistent beskrivelse af gevinsterne ved konkrete projekter. Ministeren oplyser
desuden om årsagerne til manglende indfrielse af brugergevinster for de enkelte afslut-
tede projekter, der indgik i beretningen. Rigsrevisionen vurderer, at disse dele af sagen
kan afsluttes.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Transportministeriets brug af ministeriets koncept for opfølgning på brugergevin-
ster ved afsluttede projekter.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Rigsrevisionens notat om beretning om brugergevinster ved jernbaneinvesteringer, februar 2023
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i november 2022 en beretning om brugergevinster ved jern-
baneinvesteringer.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at
Transportministeriets mål for brugergevinster i aktstykker, anlægslovforslag og fi-
nanslove for 14 udvalgte jernbaneprojekter ikke har været tilstrækkeligt klare, og at
ministeriet ikke har fulgt op på, om målene er indfriet. Transportministeriet og Folke-
tinget ved således ikke, om målene for brugergevinster er indfriet, og har dermed ik-
ke viden, som kan bruges fremadrettet i nye investeringsprojekter.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Opstilling af mål for brugergevinster
6. Det fremgik af beretningen, at Transportministeriet ikke i tilstrækkelig grad havde
fastsat klare mål for brugergevinster for 14 udvalgte projekter i aktstykker, anlægslo-
ve eller finanslove.
Statsrevisorerne bemærkede, at Transportministeriet ikke har opstillet kvantificerba-
re mål for ca. ⅔ af de oplyste brugergevinster, at de oplyste mål i flere tilfælde ikke er
tydeligt tidsafgrænsede, og at målene ikke er så realistiske som muligt, fordi DSB ikke
er blevet inddraget i arbejdet med at kvalitetssikre de forudsætninger, som er lagt til
grund for de oplyste mål.
Det fremgik af beretningen, at Transportministeriet er enig i, at der tidligere kunne væ-
re sket en større inddragelse af DSB.
7. Transportministeren noterer sig kritikken af, at der ikke konsistent er opstillet kvan-
tificerbare mål for brugergevinster ved anlægsprojekter på jernbanen i aktstykker,
anlægslovforslag eller finanslove for de udvalgte projekter, og at DSB ifølge Rigsrevi-
sionen ikke har været inddraget i tilstrækkelig grad til at kvalitetssikre forudsætninger,
som er lagt til grund for de oplyste mål. Transportministeriet vil fremadrettet arbejde
for en mere konsistent beskrivelse af gevinsterne ved konkrete projekter.
Transportministeren oplyser videre, at DSB
som det fremgik af beretningen
i løbet
af den undersøgte periode er blevet inddraget i et væsentligt større omfang, når Bane-
danmark eller Transportministeriet har udarbejdet analyser og beslutningsgrundlag.
Eksempler herpå er, at DSB deltager i den såkaldte Trafikplangruppe, og at DSB blev
inddraget i forbindelse med en række oplæg til køreplaner forud for forhandlingerne
om ”Infrastrukturplan 2035”.
Trafikplangruppen
Trafikplangruppen blev ned-
sat af Transportministeriet i
2018 og har til formål at under-
støtte den nødvendige koor-
dination mellem den planlagte
infrastruktur og den planlagte
togtrafik. Gruppen består af
repræsentanter fra DSB, Ba-
nedanmark, Trafikstyrelsen
og Transportministeriets de-
partement, som varetager for-
mandskabet. Gruppen mødes
i udgangspunkt månedligt.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Rigsrevisionens notat om beretning om brugergevinster ved jernbaneinvesteringer, februar 2023
3
8. Det er efter Rigsrevisionens opfattelse vigtigt, at beskrivelsen af brugergevinster
medfører, at målene bliver så klare, at det er muligt at følge op på dem. Rigsrevisio-
nen kan konstatere, at DSB i den undersøgte periode er blevet inddraget i et væsent-
ligt større omfang, og finder det vigtigt, at DSB fremadrettet fortsat bliver inddraget.
Rigsrevisionen finder på den baggrund transportministerens initiativ tilfredsstillende
og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Opfølgning på brugergevinster ved afsluttede projekter
9. Statsrevisorerne bemærkede, at Transportministeriet for 8 afsluttede projekter
hverken har udarbejdet en status for, om målene for brugergevinster er blevet ind-
friet, eller søgt at afdække årsagerne til, at målene ikke er blevet indfriet.
10. Transportministeren noterer sig kritikken af, at der ikke er udarbejdet en status
for eller søgt at afdække årsagerne til, at målene for brugergevinster ikke er indfriet.
Ministeren oplyser, at Transportministeriet gennem sit løbende tilsyn med jernbane-
sektoren og dialogen med aktørerne i sektoren har et overblik over, hvorfor eventu-
elle brugergevinster ved et givent jernbaneprojekt ikke er opfyldt. Der er dog ikke la-
vet en samlet opsamling for hvert projekt.
Transportministeren oplyser videre, at Transportministeriet er enig i, at der kan være
fordele ved at have et fast koncept for opfølgning på jernbaneprojekter, og har udar-
bejdet et koncept for opfølgning på afsluttede projekter. Opfølgningen er forankret i
Trafikstyrelsen og vil give viden om effekter på brugergevinsterne af konkrete anlægs-
projekter, som vil kunne bruges fremadrettet i nye projekter.
11. Rigsrevisionen vil følge Transportministeriets brug af konceptet for opfølgning på
brugergevinster ved afsluttede projekter.
Indfrielse af mål for brugergevinster for de 8 afsluttede projekter
12. Statsrevisorerne bemærkede, at 7 ud af 8 afsluttede projekter ikke har indfriet alle
mål for brugergevinster. De 8 projekter indeholder 24 mål for brugergevinster. 11 af de
24 mål, som fremgår af aktstykker, anlægslovsforslag eller finanslove, er ikke indfriet.
13. Transportministeren noterer sig kritikken af, at Rigsrevisionen har opgjort 11 ud af
24 mål for brugergevinster til ikke at være opfyldt. Ministeren oplyser videre om årsa-
gerne til den manglende indfrielse af brugergevinsterne for de enkelte afsluttede pro-
jekter.
14. Rigsrevisionen kan konstatere, at Transportministeriet har gennemgået de 8 af-
sluttede projekter og har redegjort for årsager til, at 11 ud af 24 mål for brugergevin-
ster ikke blev indfriet. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sa-
gen kan afsluttes.
Birgitte Hansen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Rigsrevisionens notat om beretning om brugergevinster ved jernbaneinvesteringer, februar 2023
2664770_0005.png
4
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.)
og dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
Brugergevinster ved
jernbaneinvesterin-
ger (nr.
5/2022)
14-11-2022
Ministerredegørelse
Behandlet i udvalg
(SR/RR = teknisk
gennemgang ved
Statsrevisorerne og
Rigsrevisionen)
Finansudvalget:
12-01-2023
Transportudvalget:
17-01-2023
Udvalgsspørgsmål
(nr.)
Indkaldt til samråd
(SR = Statsreviso-
rerne har afholdt
møde med mini-
steren)
§ 20-spørgsmål
Transportministeren:
10-01-2023
Transportministeren:
13-01-2023
(47)