Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 97
Offentligt
2664157_0001.png
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
København, den 14. februar 2023
Folketinget, Transportudvalget
Vigtige klip til Folketingets Transportudvalg (TRU)
Rådet for Bæredygtig Trafik
er vidende om, at I af transportministeren har
modtaget en briefing, der søger at give jer et factsbetonet overblik over
transportsektoren og dens organisering og samtidig identificerer en række
transportpolitiske problemstillinger og udfordringer. Briefingen fandt sted på to
introduktionsmøder den 18. og den 25. januar 2023.
Vi vil gerne supplere Transportministeriets summariske kortlægning af det
aktuelle danske transportlandskab med et fokuseret baggrundsmateriale, som
formidler vores synspunkter på, hvordan vi bedst udbygger og fremmer
klimavenlig transport. Vi har givet dette supplerende oplysende materiale fra
vores side overskriften
vigtige klip til TRU.
Materialet omfatter 15 PowerPoint
slides. Det er fra vores side tænkt som et supplement til det materiale, I som
medlemmer af det nye TRU har modtaget fra Ministeriet.
Lidt om indholdet af de 15 slides
Det er helt oplagt at starte med Det Internationale Energiagenturs oplistning
og korte præsentation af en 10-punktsplan sigtende mod at reducere
transportens energiforbrug (fossile brændstoffer). Og der er meget mere end
bilfrie søndage, et glimrende virkemiddel for øvrigt, i den foreslåede
værktøjskasse. Vi kommer også omkring den motoriserede transports
sundhedsskadelige virkninger. I forlængelse heraf har vi en figur, der viser
helbredseffekter ved støjpåvirkning. Bilkørslen må derfor nedbringes markant,
og vi foreslår derfor anlæggelse af skinnebåren trafik. Det er i vores optik en
vigtig prioritet. En slide viser, hvordan Hovedstadens Letbane kan udbygges
1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664157_0002.png
med en ny linje. Vi foreslår ligeledes en ny S-banetunnel, i stedet for en fortsat
udbygning metro. En figur viser linjeføringen. Og så synes vi, at der er behov
for en fornyet diskussion af elbiler. For
hvor ”grønne”
er de egentlig, elbilerne?
Og så er det os magtpåliggende at få vist, hvor voldsom væksten i fossilbiler i
København og omegnskommuner egentlig er. En graf med Vejdirektoratets
fremskrivninger (2020) og Sund og Bælts fremskrivninger (2022) viser den
planlagte Østlige Ringvejs indvirkning på biltrafikkens omfang nord for
København og forudsete vækst på det københavnske motorvejssystem. Det
peger for os i retning af en nytænkning og markant omlægning af
transportpolitikken. Og det fører os til det stærkt kritisable Lynetteholmen-
projekt, som simpelt hen bør stoppes. Vi går også ind for, at anlæg af nye
transportinfrastruktur-projekters CO2-udledninger kortlægges og trækkes frem
i lyset.
Og så argumenterer vi for, at jernbanerne skal have et løft, der batter noget.
Og der er meget at hanke op i, lige fra lokalbaner og letbaneprojekter til
højhastighedstog. Mange udbygningsprojekter trænger sig på. Togfonden skal
genbesøges. Men her og nu vil vi pege på opprioritering af de direkte
togforbindelser mellem landsdelene. Der skal være lyntog fra Jylland til
hovedstaden, som kan konkurrere med indenrigsfly og biltrafik. Debatindlæg,
der argumenterer for bevarelse og udbygning af de direkte togforbindelser:
https://dagbladet-holstebro-struer.dk/debat/dsb-der-vil-fortsat-vaere-direkte-
tog-til-koebenhavn
Vi bakker op om ”Forslag til styrkelse af togtrafikken til og
fra Midt-
og Vestjylland” fremsat af Tommy
O. Jensen og Jørgen Gade;
forslaget er allerede tilstillet Folketingets TRU:
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/TRU/bilag/62/2651880.pdf
Og mere
gods skal overflyttes fra vej til bane. Men det kræver bl.a., at flaskehalsen
Tinglev-Padborg fjernes ved at etablere dobbeltspor på den nuværende
enkeltsporede strækning. Vi må heller ikke glemme nattogforbindelserne. Se
Poul Kattlers debatkommentar:
https://klimamonitor.dk/debat/art9192859/Nattog-skal-erstatte-flyveture-
men-det-kr%C3%A6ver-politisk-hj%C3%A6lp
Udfordringen er desuden at
sikre en markant billiggørelse af den kollektive transport. Og her foreligger der
en interessant udredning udarbejdet af Incentive for Dansk Industri (DI). Se
og læs udredningen
Fremtidens takster og billetprodukter i den kollektive trafik
diskussionsoplæg udarbejdet for DI Transport.
Januar 2023. Analysen kan
downloades fra DI Transports hjemmeside:
https://www.danskindustri.dk/brancher/di-
transport/analysearkiv/brancheanalyser/2023/1/enkle-priser-og-produkter-
kan-give-passagerfremgang-i-den-kollektive-trafik/
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
Endelig er det vigtigt at påpege, at Banedanmarks renoveringsregime med
langvarige strækningsnedlukninger og den langtfra gnidningsfri udrulning af
signalsystemet desværre kan være betydelige barrierer. Og det er noget, der
kræver politisk opmærksomhed og handling.
Hvem er vi?
Og lidt om, hvem vi er: Rådet for Bæredygtig Trafik (RBT) har base i
København, men vores aktiviteter dækker Danmark generelt. Vi er et
transportpolitisk græsrodsforum, en NGO. Vi synliggør, arbejder med og
udtaler os om en bred vifte af problemstillinger og udfordringer inden for
bæredygtig transport og arbejdet med at gøre transportsektoren grønnere og
klimavenlig ved at investere i ganginfrastruktur, cykelinfrastruktur og
opprioritering af anlæg af infrastruktur til skinnebåren trafik. Vores hovedfokus
er Danmark, men vi er også meget fokuserede på de grænseoverskridende
togforbindelser i Norden og i EU-landene (og ikke mindst nattog). Samtidig er
vi stærkt kritisk over for udvidelse af luftfartskapaciteten i Danmark.
Rådet for Bæredygtig Transport hjemmeside: https://baeredygtigtrafik.dk/
Med venlig hilsen
Leif Kajberg (sekretær)
Rådet for Bæredygtig Trafik
2964 5164
Kjeld A. Larsen (næstformand)
Rådet for Bæredygtig Trafik
4050 1761
3