Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 97
Offentligt
Information fra RBT til medlemmerne af
Transportudvalget i forlængelse af og som supplement
til Transportministeriets egen introduktion
Kjeld A. Larsen og Leif Kajberg
Rådet for bæredygtig trafik
februar 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664156_0002.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664156_0003.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664156_0004.png
Miljøstyrelsens vejledende støjgrænse: 58 dB
Kilde: Støjhandlingsplan for statens veje 2018-2023
WHO’s forslag til støjgrænse: 53 dB
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664156_0005.png
Helbredseffekter ved støjpåvirkning
Ifølge WHO kan trafikstøj medføre gener og helbredseffekter som kommunikationsbesvær,
hovedpine, søvnbesvær, stress, forøget blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme, tinitus
m.m. – ca. 300-500 dødsfald om året
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664156_0006.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664156_0007.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
Elbiler er ikke altid en gevinst for klimaet, nogle bliver det aldrig
LARS FROM OG KLAUS DOHM
Jyllands-Posten 8. august 2022
Professor Peter Lindgren fra CGC Aarhus Universitet, som holder til i AU-Btech i Herning, er hovedmanden bag et større
såkaldt litteraturstudie om, hvor grønne elbiler reelt er. Han understreger, at bilkøberne skal tænke sig godt om:
»Ifølge vores undersøgelse er der flere eksempler, hvor det – ud fra et rent CO
2
-perspektiv – ikke kan betale sig at købe en
ny elbil i stedet for at beholde en eksisterende benzin- eller dieselbil. Især fordi elbilen allerede har sat et meget stort CO
2
-
aftryk, inden den nogensinde kommer på gaden,« forklarer han.
Batteriet er den enkeltdel, det kræver mest CO
2
at fremstille. Og jo større batteriet er, jo mere CO
2
udledes der ved
produktionen.
Ifølge Peter Lindgren er det afgørende, hvor mange km, man kører i sin bil. Jo flere km, jo bedre vil det være for klimaet at
skifte til en elbil. Men kører man under 3.000 km om året, bliver det – ifølge forskerne – aldrig nogen god klimamæssig
idé at køre elbil frem for benzin- eller dieselbil.
»Mange har ikke forstået, at hvis de køber en elbil, så sender det umiddelbart mindst 12-15 tons CO
2
ud i atmosfæren. Hvis
man nu beholdt den gamle bil to-tre år mere, så ville man vente med at udlede de mange tons CO
2
, der udledes ved at
producere elbilen,« påpeger Peter Lindgren.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664156_0009.png
Østhavnsprojektet:
Ændringer i trafik 2050 vs 2015
Fremskrivninger fra Vejdirektoratet 2020 (østlig ringvej):
82 % stigning i biltrafik på Helsingørmotorvejen
91 % stigning i biltrafik på Lyngbyvejen (samlet)
Fremskrivninger fra Sund & Bælt 2022 (SMV’en):
73 % stigning i biltrafik Helsingørmotorvej
223 % stigning i lastbiltrafik på Helsingørmotorvej
31 % stigning i biltrafik på Lyngbyvejen (bygrænse)
86 % stigning i lastbiltrafik på Lyngbyvejen (bygrænse)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
Hvorfor bør Lynetteholm-projektet
stoppes?
Kjeld A. Larsen
Ing/MobilityTech
7. december 2022
»De med projektet forbundne aktiviteter vil medføre en
periodevis kumulativ forøgelse af lastbiltrafikken i dele af
København, og der vurderes lokalt i perioder at kunne
forekomme sandsynlige, væsentlige, kumulative
påvirkninger af eksisterende miljøfølsomme områder såsom
boliger, døgninstitutioner, skoler og rekreative områder.«
»Samlet set vurderes det, at en realisering af planens
elementer kan have en irreversibel negativ klimapåvirkning,
som har et stort omfang og er af langvarig karakter.«
Derudover vil hele Østhavns-projektet forøge trafikken i
Københavns kommune, ”stjæle” godt 28.000 arbejdspladser
og snuppe en befolkning på godt 46.000 personer fra den
øvrige hovedstadsregion i perioden frem til 2070. Og endelig
er en vigtig forudsætning for Lynetteholm, selvfinansiering,
gået fløjten.
Opfordring
Brug al den åndelige og fysiske energi på at
kystsikre Øresund og Køge Bugt frem for at
opføre en by i Øresund. RBT vil foretrække
0-alternativet som udgangspunkt for
hovedstads-regionens kommende
byudvikling, en udvikling som tilgodeser en
mere lige fordeling af befolkning og
arbejds-pladser mellem de implicerede
kommuner, og som skal tage udgangspunkt i
en reduceret biltrafik.
Man kan undre sig over, hvor
forstadskommunernes stemme bliver af i
denne sammenhæng.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664156_0011.png
Jernbanen skal have et løft!
De direkte forbindelser fra Jylland
(inklusive Thisted) via ”den skrå bane”
(Struer-Vejle) i Jylland er en vigtig
prioritet!
DSB skal fortsat være operatør,
fremadrettet, på denne strækning og
tilbyde hyppige lyntogsforbindelser
mellem landsdelene
I februar 2021 fremsendte togengagerede
enkeltpersoner forslag om at øge
togkapaciteten på ”den skrå bane”, Struer-
Vejle. Præsenteret på samråd med
daværende transportminister Benny
Engelbrecht den 23. februar 2021 (artikel i
Vejle Amts Folkeblad 18.02.2021
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664156_0012.png
Det haster med dobbeltsporet i Sønderjylland!
Dobbeltsporet mellem Padborg og Tinglev bør fremrykkes! Padborg-Tinglev er den eneste
delstrækning på hovedstrækningen mellem Finland og Sicilien, hvor der kun er et enkelt spor!
Arkivfoto: Mette Thomsen
Arkivfoto: Mette Thomsen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664156_0013.png
Giv nattoget
prioritet!
Og så skal der ske noget på
nattogsfronten. Poul Kattler, Rådet
for Bæredygtig Trafiks forperson,
begrunder i en debatkommentar i
Klimamonitor (et magasin under
mediehuset Politiken) rationalet
bag nattog med klimapolitiske
øjne. Mere politisk bevågenhed
over for denne oplagte
transportform!
https://klimamonitor.dk/debat/art
9192859/Nattog-skal-erstatte-
flyveture-men-det-kr%C3%A6ver-
politisk-hj%C3%A6lp
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664156_0014.png
Takstreform for den kollektive Trafik!
Dansk Industri (DI) har for kort tid siden meldt ud om behovet for at
styrke den kollektive transport og behovet for en takstreform, der gør
det mere attraktivt at bruge den kollektive transport. Se og læs
udredningen
Fremtidens takster og billetprodukter i den kollektive trafik
– diskussionsoplæg udarbejdet for DI Transport.
Januar 2023.
Analysen kan downloades fra DI Transports hjemmeside:
https://www.danskindustri.dk/brancher/di-
transport/analysearkiv/brancheanalyser/2023/1/enkle-priser-og-
produkter-kan-give-passagerfremgang-i-den-kollektive-trafik/
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Henvendelse af 14/2-23 vedrørende transportpolitik, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2664156_0015.png
Stil krav til bygherrer om
opstilling og fremlæggelse af
divhusgasregnskab i
forbindelse med
anlægsarbejder og
jordtransport, herunder
transportveje
Information 19. april 2022