Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2663978_0001.png
Fra:
[email protected]
Sendt:
19-02-2023 21:30
Til:
[email protected]
<[email protected]>
Emne:
Att. TRU Vedr. Regler for landing af fly stormvejr
Kære folketing, min familie og jeg landede i fredags med et charterfly i
Københavns lufthavn. Piloten skulle bruge 3 forsøg på at få flyet ned, hvilket
var en meget voldsom oplevelse for alle ombord på flyet. Flere skreg og kastede
op, ja sågar den ene stewardesse.
Da vi endelig var landet, kom der en melding som jeg og flere var meget
forbavset over, nemlig at det blæste for meget til at landgangs rampen kunne
monteres på flyet? Denne grænse hedder 50 knob, så mennesker måtte sidde aflåst
i flyet under stormen, som gyngede fra side til side i en lugt af opkast.
Det er her det undre mig at der ikke er nogle regler på området?
Hvis der findes en grænse for hvornår man må få folk og bagage ud af flyet,
hvorfor er den samme grænse så ikke også hvornår en pilot må lande et fly?
Det giver ingen mening at grænsen ikke er den samme på dette område, og tænker
om der først skal ske en ulykke før man kigger på dette?
Man kan forestille sig at der pludselig bliver prioriteret økonomi før
sikkerhed, når denne grænse ikke gælder for flyet også.
Jeg syntes det er relevant at tage op, så den samme situation kan undgås i
fremtiden.
Mvh
Jon Ehlers