Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 86
Offentligt
DERFOR SKAL PRØVESTENEN BEVARES OG UDVIKLES SOM ERHVERVSHAVN
Baggrund
Placeret i Amagers nordøstlige hjørne er Prøvestenen af afgørende betydning for forsyningen af København
og resten af hovedstadsområdet med både brændstoffer, råstoffer og byggematerialer. Målt på disse
produkter er Prøvestenen den vigtigste importhavn i Danmark.
Al brændstof til Københavns Lufthavn ledes i dag fra Prøvestenen via en rørledning under jorden. Denne
rørledning er helt afgørende for driften af lufthavnen, og det vurderes urealistisk at finde alternative
placeringer af rørledningen og oplag af flybrændstoffer andre steder på Sjælland. Håndteringen af fly-
brændstoffer og andre brændstoffer på Prøvestenen, der også er en del af Danmarks olieberedskabslager,
begrænser anvendelsesmulighederne på den øvrige del af Prøvestenen. For eksempel gør opbevaring af
brændstoffer det ikke muligt at udnytte arealet til boliger på grund af sikkerhedsmæssige hensyn.
Prøvestenen har blandt andet derfor udviklet sig til en meget vigtig erhvervshavn med store udviklings-
potentialer, som kan gavne hele hovedstaden.
Store dele af bygge- og anlægssektoren i København og resten af hovedstadsområdet forsynes med
råstoffer og byggematerialer fra Prøvestenen. Bl.a. huser Prøvestenen de eneste to betonværker i
Københavns Kommune. Det vil give store omkostninger, herunder miljø- og klimamæssige, hvis råstoffer og
byggematerialer skulle transporteres fra andre havne på Sjælland ind til København på lastbiler.
Der er stor interesse i at udvikle erhvervshavnen, så Prøvestenen i endnu højere grad blive en produktions-
og logistikhub for brændstoffer, råstoffer og byggematerialer, der muliggør grøn vækst og transport i hele
hovedstadsområdet. En grøn omstilling af Prøvestenen kræver dog store investeringer, og sådanne
investeringer kræver lange lejekontrakter. Udfordringen er, at ingen vil investere med lejekontrakter, der
udløber allerede om ca. 12 år.
På Prøvestenen ligger der i dag 35 virksomheder, som alle har lejemål med uopsigelige kontrakter til 2035
eller tidligere. Virksomhedernes lejekontrakter er indgået med Copenhagen Malmø Port (CMP), som er
havnemyndighed og varetager drift af kajanlæg og anden havneinfrastruktur på Prøvestenen på en drifts-
og lejeaftale med ejeren, By & Havn. Denne aftale udløber for Prøvestenens vedkommende også i 2035.
Derfor skal der findes en hurtig løsning for forlængelse af lejekontrakterne for at skabe vished og fremme
investeringerne i den grønne omstilling på Prøvestenen. Samtidig bør der laves en samlet plan, som både
tager højde for de mange projekter på og omkring Prøvestenen, og som kan sikre forsyningssikkerheden via
en velfungerende erhvervshavn.
I dette notat skitserer vi den nuværende brug af Prøvestenen og peger på en mulig, grøn fremtid for
Prøvestenen med udgangspunkt i udvikling og sikring af de eksisterende aktiviteter.
Notatet er et fælles arbejde fra Dansk Industri, Danske Shipping- og Havnevirksomheder, Drivkraft
Danmark, Erhvervsforeningen ved Københavns Havn, Københavns Lufthavn A/S, Dansk Luftfart, Danske
Rederier, Danske Havne, Affalds- og Ressourceindustrien, Dansk Beton, Asfaltindustrien, Danske Råstoffer
og Dansk Infrastruktur.
1