Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 85
Offentligt
2.5.2018
DA
Den Europæiske Unions Tidende
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2018/644
af 18. april 2018
om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester
(EØS-relevant tekst)
L 112/19
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 114,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (
1
),
efter den almindelige lovgivningsprocedure (
2
), og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
De gældende takster for grænseoverskridende pakker og andre postforsendelser fra afsendere af små mængder,
især små og mellemstore virksomheder (SMV'er) og privatkunder, er stadig forholdsvis høje. Dette har en direkte
negativ indvirkning på brugere, der ønsker at anvende grænseoverskridende pakkeleveringstjenester, især
i forbindelse med e-handel.
Artikel 14 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) fremhæver den plads, som
tjenesteydelser af almen økonomisk interesse, såsom posttjenester, indtager i Unionens fælles værdinormer, og
den rolle, som de spiller med henblik på at fremme social og territorial samhørighed. I samme artikel hedder det,
at der skal sørges for, at sådanne tjenester ydes på grundlag af principper og vilkår, der gør det muligt for dem at
opfylde deres opgaver.
Protokol nr. 26 om tjenesteydelser af almen interesse, der er knyttet som bilag til traktaten om Den Europæiske
Union (TEU) og TEUF, understreger yderligere, at Unionens fælles værdier med hensyn til tjenesteydelser af almen
økonomisk interesse, jf. artikel 14 i TEUF, omfatter forskellene mellem brugernes behov og præferencer, der kan
være et resultat af forskellige geografiske, sociale eller kulturelle situationer, såvel som et højt niveau af kvalitet,
sikkerhed og overkommelige priser, ligebehandling og fremme af universel adgang og af brugernes rettigheder.
Artikel 169, stk. 1, og artikel 169, stk. 2, litra a), i TEUF fastsætter, at Unionen skal bidrage til virkeliggørelsen af
et højt forbrugerbeskyttelsesniveau ved hjælp af foranstaltninger, som vedtages i henhold til artikel 114 i TEUF.
Der er væsentlige forskelle medlemsstaterne imellem, når det drejer sig om beføjelser, der er tildelt de nationale
forvaltningsmyndigheder med hensyn til markedsovervågning og myndighedstilsyn med pakkeleveringsvirk
somheder. Nogle myndigheder har for eksempel mulighed for at pålægge udbyderne at fremlægge relevante
prisoplysninger. Eksistensen af sådanne forskelle blev fremhævet i en fælles udtalelse udarbejdet af
Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation og Gruppen af
Europæiske Forvaltningsmyndigheder for Posttjenester, hvori det konkluderedes, at de nationale forvaltningsmyn
digheder skal have passende lovgivningsmæssige beføjelser til at gribe ind, og at disse beføjelser ikke synes at
være til stede i alle medlemsstater. Disse forskelle medfører ekstra administrative byrder og efterlevelsesom
kostninger for pakkeleveringsvirksomheder, der opererer på tværs af grænserne. Disse forskelle udgør derfor en
hindring for grænseoverskridende pakkeleveringstjenester og har således en direkte indvirkning på det indre
markeds funktion.
På grund af post- og pakkesektorens internationale karakter er den videre udvikling af europæiske og
internationale tekniske standarder vigtig for at tilgodese brugerne og miljøet og for at udvide virksomhedernes
markedsmuligheder. Endvidere nævner brugerne ofte, at der er problemer med kvaliteten af tjenesten i forbindelse
med afsendelse, modtagelse eller returnering af grænseoverskridende pakker. Der er derfor et tilsvarende behov
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(
1
) EUT C 34 af 2.2.2017, s. 106.
(
2
) Europa-Parlamentets holdning af 13.3.2018 (endnu ikke offentliggjort i EUT) og Rådets afgørelse af 12.4.2018.