Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 85
Offentligt
2659664_0001.png
Lovtidende A
2011
24. juni 2011.
Udgivet den 29. juni 2011
Nr. 727.
Bekendtgørelse om postbefordring og postvirksomheder
I medfør af § 2, § 3, § 5, § 6, § 8, § 9, § 12, § 22, § 23,
§ 24, § 25, § 27, § 29 og § 30 i postloven, lov nr. 1536 af 21.
december 2010, fastsættes:
Tilladelse til postbefordring
§ 1.
En virksomhed, der udøver erhvervsmæssig postbe-
fordring, skal have tilladelse hertil fra Trafikstyrelsen.
Stk. 2.
Ved erhvervsmæssig postbefordring forstås er-
hvervsmæssig indsamling, erhvervsmæssig sortering eller
erhvervsmæssig omdeling af adresserede forsendelser på op
til 20 kg, herunder forsendelser til og fra udlandet.
Stk. 3.
Ved adresserede forsendelser forstås adresserede
breve på op til 2 kg, adresserede dag-, uge- og månedsblade
og lignende, tidsskrifter samt adresserede forsendelser med
et ensartet trykt indhold, f.eks. kataloger og brochurer på op
til 2 kg samt adresserede pakker på op til 20 kg.
Stk. 4.
Bekendtgørelsen omfatter ikke adresserede pakker,
hvis befordringen er omfattet af en kontrakt mellem trans-
portvirksomheden og afsenderen.
Stk. 5.
Kurértjenester, hvorved forstås befordring af haste-
forsendelser fra dør til dør, anses ikke for erhvervsmæssig
postbefordring.
Stk. 6.
Virksomheder, der alene varetager den fysiske
transport af forsendelser, eller som indgår som et led i post-
befordringen som underleverandør for en postvirksomhed,
anses ikke for at udøve erhvervsmæssig postbefordring, men
virker på postvirksomhedens ansvar.
§ 2.
Tilladelse til postbefordring kan udstedes til virksom-
heder, som opfylder følgende betingelser:
1) ikke er under konkurs,
2) ikke har forfalden gæld til det offentlige på over 50.000
kr.,
3) ikke er dømt for strafbart forhold, der begrunder en
nærliggende fare for misbrug af adgangen til at udøve
postbefordring, jf. straffelovens § 78, stk. 2, og
4) ikke er dømt for alvorlige eller gentagne overtrædelser
af lovgivningen på det social- og arbejdsretlige område,
herunder lovgivningen om beskyttelse af arbejdstagere.
Stk. 2.
Ansøgeren skal være myndig og må ikke være un-
der værgemål eller samværgemål og skal i øvrigt kunne
sandsynliggøre, at virksomheden kan drives på forsvarlig
måde.
Stk. 3.
Betingelserne i stk. 1 og 2 gælder også for med-
lemmer af en ansøgende virksomheds ledelse.
Stk. 4.
Udstedelse af en tilladelse til postbefordring er
endvidere betinget af, at virksomheden har økonomisk
grundlag for at drive virksomheden forretningsmæssigt for-
svarligt, og at den forpligter sig til i givet fald at bidrage til
en udligningsordning til dækning af nettoomkostningerne
ved befordringspligten.
Stk. 5.
Udstedelse af en tilladelse er betinget af betaling af
gebyr.
Ansøgning om tilladelse mv.
§ 3.
Ansøgningsskema om tilladelse til at udøve postbe-
fordring hentes på www.Trafikstyrelsen.dk og sendes i ud-
fyldt stand til Trafikstyrelsens e-mailadresse info@trafiksty-
relsen.dk.
Stk. 2.
Ansøgningen kan afvises, hvis den er udfyldt fejl-
agtigt eller ufuldstændigt.
Stk. 3.
Ansøgningen skal indeholde følgende oplysninger:
1) Postvirksomhedens navn, herunder eventuelle binavne,
adresse og hjemsted.
2) Selskabsformen (personligt drevet virksomhed, interes-
sentskab, aktieselskab, anpartsselskab eller anden sel-
skabsform).
3) Navn, adresse og cpr. nr. på de(n), der er tegningsberet-
tiget i virksomheden (administrerende direktør eller in-
dehaver(e)).
4) Postvirksomhedens cvr-nr.
5) Postvirksomhedens geografiske dækningsområde.
6) Postvirksomhedens service og kvalitet for sine posttje-
nester.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere indeholde følgende:
1) Erklæring fra den ansøgende virksomheds ledelse eller
indehaver om, at betingelserne i § 2, stk. 1 og 2, er op-
fyldt.
2) Erklæring fra den ansøgende virksomheds ledelse om,
at betingelserne i § 2, stk. 3, er opfyldt.
3) Erklæring fra den ansøgende virksomheds ledelse eller
indehaver om, at virksomheden er indforstået med i gi-
vet fald at skulle bidrage til en udligningsordning til
dækning af nettoomkostningerne ved befordringsplig-
ten, jf. § 2, stk. 4.
4) Erklæring fra den ansøgende virksomheds ledelse eller
indehaver om, at Trafikstyrelsen kan indhente nærmere
oplysninger om virksomheden og virksomhedens ejer
BL000533
Transportmin.,
Trafikstyrelsen, j.nr. FS500-000016
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Materialesamling om postområdet, i forlængelse af transportministerens introduktionsmøde 25/1-23
24. juni 2011.
2
Nr. 727.
hos offentlige myndigheder, herunder om økonomiske
og eventuelle strafbare forhold.
5) Virksomhedens generelle forretningsbetingelser.
Stk. 5.
Til brug for bedømmelsen af, hvorvidt virksomhe-
den har økonomisk grundlag for at drive virksomheden for-
retningsmæssigt forsvarligt, kan ansøgningen vedlægges en
forretningsplan for det første år, seneste årsregnskab, årsrap-
port, budget eller lignende. Trafikstyrelsen kan udbede sig
yderligere oplysninger fra virksomheden til brug for denne
bedømmelse.
Stk. 6.
Ændringer i de i § 3, stk. 3, nævnte oplysninger
skal meddeles til Trafikstyrelsen inden én måned efter æn-
dringen.
Postvirksomheders pligter
§ 4.
Postvirksomheden skal mærke adresserede forsendel-
ser på en sådan måde, at postvirksomheden kan identifice-
res.
Stk. 2.
Mærkning kan ske ved stempel, frankeringsaftryk,
påklæbning af et frimærke, påskrift på forsendelsen eller
ved udlevering af et fragtbrev eller kvittering til modtage-
ren, hvorpå postvirksomhedens navn er oplyst.
Stk. 3.
Oplysninger om postvirksomhedens navn på for-
sendelsen kan undlades, når der er tale om befordring af
uemballerede aviser og blade.
§ 5.
En postvirksomhed har pligt til at modtage og befor-
dre adresserede forsendelser, som er omfattet af virksomhe-
dens posttjenester og geografiske dækningsområde.
Stk. 2.
Adresserede forsendelser, som befordres af en
postvirksomhed, og som fejlagtigt kommer en anden post-
virksomhed i hænde, skal mod vederlag udleveres til rette
postvirksomhed eller afsender, medmindre andet er aftalt
mellem de pågældende postvirksomheder. Udleveringen
skal ske på vilkår, som er gennemsigtige, ikke-diskrimine-
rende og omkostningsbaserede. Adresserede forsendelser,
som ikke umiddelbart kan udleveres, opbevares af postvirk-
somheden i mindst 2 måneder, hvorefter de kan tilintetgøres.
§ 6.
Adresserede forsendelser, som er indleveret til befor-
dring hos en postvirksomhed, kan i de tilfælde, hvor det ikke
har været muligt at finde hverken adressat eller afsender,
uden retskendelse åbnes af den pågældende virksomhed.
Forsendelser kan ligeledes uden retskendelse åbnes, når det
sker for at fastslå omfanget af eller begrænse en eventuel be-
skadigelse af forsendelsen.
Stk. 2.
Adresserede forsendelser og genstande, hvor det
ikke efter iværksættelse af rimelige foranstaltninger har væ-
ret muligt at finde hverken adressat eller afsender, og som
dermed er uanbringelige for postvirksomheden, og som er af
værdi, fremlyses inden én måned ved bekendtgørelse i Stats-
tidende, medmindre forsendelsens eller genstandens værdi
ikke står i et rimeligt forhold til omkostningerne ved frem-
lysningen.
Stk. 3.
Fremlyste forsendelser og genstande ligger til af-
hentning hos postvirksomheden i 3 måneder, hvorefter de
sælges eller tilintetgøres.
Stk. 4.
Adresserede forsendelser og genstande uden værdi
lægges til afhentning hos postvirksomheden i 2 måneder,
hvorefter de sælges eller tilintetgøres.
Stk. 5.
Salg uden om offentlig auktion må ikke ske til per-
soner, der virker i postvirksomheden.
§ 7.
Postvirksomheder, som tilbyder forsendelser leveret
til en postboksadresse, skal mod vederlag give andre post-
virksomheder adgang til at indlevere adresserede forsendel-
ser til postboksen på vilkår, som er gennemsigtige, ikke-dis-
kriminerende og omkostningsbaserede.
Stk. 2.
Forsendelserne indleveres samlet til postvirksom-
heden på det postbetjeningssted, hvor postboksen befinder
sig, medmindre der er indgået anden aftale med postvirk-
somheden.
Omdeling, afleveringsforhold, brevkasser mv.
§ 8.
Omdeling af adresserede og uadresserede forsendel-
ser skal ske til modtagerens brevkasse, brevkasseanlæg,
brevindkast, postboks, til andre med modtager aftalte omde-
lingssteder eller til en person på adressen. Adresserede for-
sendelser kan efter aftale med afsender eller modtager leve-
res til et postbetjeningssted eller en automat, jf. dog § 12.
Stk. 2.
Adresserede forsendelser kan endvidere udleveres
til den, der har fået fuldmagt til at modtage forsendelsen.
Stk. 3.
En postvirksomhed kan i forretningsbetingelserne
fastsætte nærmere regler om, hvem der på adressen er beret-
tiget til at tage imod adresserede forsendelser.
Stk. 4.
En postvirksomhed kan undlade omdeling af for-
sendelser til modtagere, der ikke opfylder bestemmelserne
om opstilling af brevkasser, brevkasseanlæg eller etablering
af brevindkast. Det samme gælder, hvis der ikke er givet ad-
gang til brevkasseanlægget, eller hvis modtagerens brevkas-
se er fyldt helt op.
Stk. 5.
Adresserede forsendelser, som ikke kan afleveres
eller anmeldes over for modtageren, eller som kan undlades
omdelt efter stk. 4, returneres til afsenderen eller lægges til
afhentning på et postbetjeningssted eller lignende.
Stk. 6.
Aflevering af uadresserede forsendelser skal ske til
mindst mulig ulempe for modtageren. Uadresserede forsen-
delser må ved afleveringen ikke blive siddende i brevindka-
stet, i brevkassen, i brevkasseanlægget, sættes i dørhåndta-
get, lægges på dørmåtte, i opgang, i ejendommens indgangs-
parti, på havegang eller lignende steder uden for brevkassen
eller brevkasseanlægget, medmindre det er aftalt med mod-
tageren, jf. stk. 1. Er en brevkasse fyldt helt op, eller frem-
går det tydeligt, at der ikke er beboere på adressen, må uad-
resserede forsendelser ikke afleveres.
§ 9.
Ejeren af en ejendom skal opstille brevkasse ved ind-
gangen til den enkelte parcel ved bygninger, villaer og ræk-
kehuse med én eller flere husstande eller erhverv mv. Brev-
kassen skal være placeret således, at forsendelser kan afle-
veres i brevkassen let og uden særlige vanskeligheder direk-
te fra offentlig adgangsvej (offentlig vej, offentlig sti eller
privat fællesvej). Forsendelser skal således kunne afleveres i
brevkassen, uden at omdeleren skal begive sig fra vejarealet
ind på ejendommen eller i øvrigt begive sig gennem en for-
have, en carport, bevoksning eller anden form for afspærring
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Materialesamling om postområdet, i forlængelse af transportministerens introduktionsmøde 25/1-23
24. juni 2011.
3
Nr. 727.
eller lignende. Følgende regler gælder for opstilling af brev-
kasser:
1) Ved ejendomme, der har adgang til offentlig vej enten
direkte fra ejendommen eller via en privat vej, skal
brevkassen placeres ved overkørslen til den offentlige
vej.
2) Ved ejendomme, der har adgang til offentlig vej via en
privat fællesvej, skal brevkassen placeres ved indkørs-
len til ejendommen fra den private fællesvej.
3) Ved ejendomme, der har adgang til offentlig vej via en
privat fællesvej og en privat vej, skal brevkassen place-
res ved den private vejs tilslutning til den private fæl-
lesvej.
Stk. 2.
For ejendomme beliggende i landzone skal brev-
kassen opstilles ved det naturlige skel til ejendommens byg-
ninger. Afstanden mellem ejendommens bolig eller stuehu-
set og brevkassen må dog højst være 50 m, medmindre eje-
ren finder en placering af brevkassen længere væk fra boli-
gen mere hensigtsmæssig. Der skal som udgangspunkt være
fri og uhindret adgang til brevkassen direkte fra et køretøj.
Stk. 3.
Brevkasseanlæg skal opstilles i eller ved etageejen-
domme med flere afleveringssteder (husstande, erhverv
mv.). Det påhviler ejeren at opstille brevkasseanlæg og at
give postvirksomheder adgang til anlægget. Hvis sådan ad-
gang alene kan gives ved hjælp af nøgler, elektroniske nøg-
lekort, koder eller lignende, har postvirksomheder ret til at
få udleveret sådanne mod betaling af de direkte omkostnin-
ger til nøglerne, nøglekortene eller lignende.
Stk. 4.
Ved fritidshuse skal der opstilles brevkasser ved
indgangen til den enkelte parcel, jf. dog stk. 5. Reglerne i
stk. 1 om placering af brevkassen finder tilsvarende anven-
delse.
Stk. 5.
I fritidshusområder med fritidshuse, som er udstyk-
ket ifølge udstykningstilladelse udstedt efter den 1. januar
1973, skal der opstilles centralt placerede brevkasseanlæg,
uanset om fritidshusene bebos på helårsbasis. Betegnelsen
fritidshuse omfatter også kolonihavehuse (haveforeningshu-
se). Ved udstykning af fritidshusområder skal der afsættes et
passende areal til opstilling af centralt placerede brevkasse-
anlæg. Det påhviler den, der får meddelt udstykningstilla-
delse, at afsætte det fornødne areal til etablering af centralt
placerede brevkasseanlæg. Fritidshusejerne skal opstille og
vedligeholde brevkasseanlægget.
Stk. 6.
Det påhviler ejeren at drage omsorg for, at der er
fri og uhindret adgang til brevkassen eller brevkasseanlæg-
get.
Stk. 7.
Trafikstyrelsen kan meddele dispensation fra kra-
vet om opstilling af brevkasse eller brevkasseanlæg, såfremt
opstilling vil være i strid med frednings-, bygnings- eller
brandtekniske forskrifter. Det er en forudsætning for medde-
lelse af dispensation, at der i stedet etableres afleveringsmu-
lighed i form af brevindkast i døren eller brevkasse ved dø-
ren.
Stk. 8.
Trafikstyrelsen kan endvidere meddele dispensati-
on fra kravet om opstilling af brevkasseanlæg i ejendomme,
hvor boligerne er indrettet eller anvendes som ældreboliger,
herunder plejeboliger, og tilsvarende boligtyper, der kræver
forudgående kommunal visitation. Tilsvarende gælder for
botilbud efter § 109 og § 110 i lov om social service.
Stk. 9.
Virksomheder, som erhvervsmæssigt omdeler indi-
vidualiserede, uadresserede forsendelser, ligestilles med
postvirksomheder i relation til bestemmelserne i stk. 3. Ved
individualiserede, uadresserede forsendelser menes uadres-
serede forsendelser, som med henblik på segmenteret omde-
ling enten er mærket fra distributørens side med adresse på
modtager ved hjælp af et omslag eller lignende eller fremgår
af distributørens adresselister, elektroniske budbøger eller
lignende.
§ 10.
Nærmere regler for opstilling og indretning af brev-
kasser, brevkasseanlæg og brevindkast samt krav til post-
virksomheders opbevaring af udleverede nøgler, nøglekort
eller lignende fremgår af bekendtgørelsens bilag 1.
§ 11.
Forsendelser til forskellige enheder under samme
virksomhed eller institution afleveres samlet på ét sted, når
enhederne er placeret inden for et afgrænset område, og en-
hederne ikke kan identificeres ved offentligt anerkendt ga-
denavn og nummer og derfor ikke kan siges at have en selv-
stændig adresse.
Stk. 2.
Forsendelser til modtagere, der bor på kaserner,
hoteller, hospitaler, plejehjem, ældreboliger, herunder pleje-
boliger, og tilsvarende boligtyper, der kræver forudgående
kommunal visitation, botilbud efter § 109 og § 110 i lov om
social service, kollegier, kontorhoteller og lignende, afleve-
res i receptionen, brevkasseanlæg eller lignende. Er der ikke
mulighed for at aflevere forsendelserne i reception, brevkas-
seanlæg eller lignende, træffes der særskilt aftale med ledel-
sen af institutionen om aflevering af forsendelserne.
§ 12.
Postmodtagere, som er ude af stand til selv at hente
forsendelser i brevkassen eller brevkasseanlægget, har efter
afgørelse fra de pågældendes folkeregisterkommune krav på
at få adresserede forsendelser afleveret direkte til boligen.
Det er en forudsætning for at få afleveret adresserede for-
sendelser direkte til boligen, at der er etableret afleverings-
mulighed i form af brevindkast i døren eller brevkasse ved
døren. I etageejendomme med aflåst indgangsdør er det end-
videre en forudsætning, at postvirksomheden har fået udle-
veret nøgler, nøglekort eller lignende til døren.
Stk. 2.
Nærmere regler for aflevering af adresserede for-
sendelser direkte til boligen, herunder om kommunens sags-
behandling og videregivelse af oplysninger til den befor-
dringspligtige postvirksomhed med henblik på dennes opda-
tering af modtagerdatabasen, fremgår af Trafikstyrelsens
”Vejledning om post til døren”.
§ 13.
Postvirksomheder kan opstille postkasser ved gade,
vej eller andre steder, hvor offentligheden har adgang, på
følgende betingelser:
1) At det tydeligt fremgår af postkassen, hvilken postvirk-
somhed der ejer postkassen,
2) at postkassen ikke må kunne forveksles med postkasser
tilhørende den befordringspligtige postvirksomhed,
3) at nødvendige oplysninger om tømningstidspunkt, hvil-
ke forsendelser der kan lægges i postkassen, postvirk-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Materialesamling om postområdet, i forlængelse af transportministerens introduktionsmøde 25/1-23
24. juni 2011.
4
Nr. 727.
somhedens geografiske dækningsområde mv., anføres
på postkassen.
Stk. 2.
Postvirksomheden indhenter tilladelse til opstilling
og placering af de konkrete postkasser hos kommuner,
grundejere og lignende.
Øvrige krav til postvirksomheder, klager,
erstatningsbestemmelser mv.
§ 14.
Postvirksomheder skal udarbejde og offentliggøre
generelle forretningsbetingelser, der blandt andet oplyser
brugerne om:
1) Udbuddet af virksomhedens posttjenester, vilkårene for
deres levering og anvendelse samt takstfastsættelsen.
2) Service og kvalitet.
3) Klageadgangen til postvirksomheden.
4) Reklamations- og forældelsesreglerne.
5) Erstatningsbetingelserne i tilfælde af forsinkelse, bort-
komst, herunder tyveri, eller beskadigelse af forsendel-
ser, herunder postvirksomhedens erstatningssatser.
Stk. 2.
Postvirksomheden kan begrænse erstatningspligten
i tilfælde af forsinkelse, bortkomst, herunder tyveri, eller be-
skadigelse af adresserede forsendelser ved at fastsætte mak-
simale erstatningsbeløb eller ved at begrænse erstatnings-
pligten således, at der ikke ydes erstatning for forsinkelse,
bortkomst eller beskadigelse af uregistrerede adresserede
breve samt adresserede blade, kataloger eller lignende. Er-
statningspligten kan ligeledes begrænses således, at der ikke
ydes erstatning for forsinkelse af adresserede forsendelser til
eller fra udlandet.
§ 15.
En postvirksomhed skal sikre, at brugerne af virk-
somhedens posttjenester har adgang til gennemsigtige, enkle
og overkommelige procedurer for behandling af klager, sær-
ligt i tilfælde af forsinkelse, bortkomst, herunder tyveri, eller
beskadigelse af forsendelser.
Stk. 2.
Postvirksomheden skal behandle klager fra bruger-
ne inden én måned fra klagens modtagelse, medmindre der
foreligger særlige forhold.
Stk. 3.
En postvirksomhed, som fejlagtigt modtager en
klage over anden postvirksomhed, skal straks videresende
klagen til rette postvirksomhed til behandling.
Stk. 4.
Postvirksomheden udarbejder årligt en redegørelse,
hvoraf antallet af klager over virksomhedens posttjenester
og udfaldet af deres behandling fremgår. Redegørelsen of-
fentliggøres.
§ 16.
En postvirksomhed skal mindst én gang om året
gennemføre målinger vedrørende overholdelsen af virksom-
hedens service, jf. § 3, stk. 3, nr. 6. Resultatet af målingerne
offentliggøres og sendes til Trafikstyrelsen.
Stk. 2.
Målingerne kan enten gennemføres af postvirk-
somheden selv eller af en anden.
§ 17.
Virksomheder, som erhvervsmæssigt omdeler indi-
vidualiserede, uadresserede forsendelser, jf. § 9, stk. 9, er
omfattet af reglerne i postlovens § 13 om postvirksomheders
adgang til adresseinformationer fra den befordringspligtige
postvirksomheds modtagerdatabase.
Tilsyn og klageadgang
§ 18.
Trafikstyrelsen fører tilsyn med, at bestemmelserne
i denne bekendtgørelse overholdes.
§ 19.
Til brug for at sikre overholdelsen af postlovgivnin-
gen eller til klart afgrænsede statistiske formål skal en post-
virksomhed efter anmodning meddele Trafikstyrelsen en-
hver oplysning om postbefordringen og udførelsen heraf,
herunder økonomiske oplysninger.
Stk. 2.
Postvirksomheden skal efter anmodning meddele
Trafikstyrelsen oplysninger om antallet af postbetjeningsste-
der, deres geografiske placering mv.
§ 20.
Ved klager fra brugere over post- eller distributions-
virksomheder, herunder klager indbyrdes mellem virksom-
hederne, skal virksomheden, som der klages over, have haft
lejlighed til selv at behandle klagen.
Stk. 2.
Trafikstyrelsen behandler klager over postvirksom-
heder eller distributionsvirksomheder fra brugerne, herunder
klager indbyrdes mellem virksomhederne, for så vidt angår
overholdelsen af postloven eller denne bekendtgørelse. Kla-
ger vedrørende overtrædelse af konkurrenceloven behandles
af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Stk. 3.
Klager til Trafikstyrelsen indbringes senest 3 må-
neder efter, at post- eller distributionsvirksomhedens afgø-
relse er meddelt den pågældende bruger. Trafikstyrelsen kan
bestemme, at klager, som indbringes efter klagefristens ud-
løb, kan behandles.
Stk. 4.
Trafikstyrelsen afgørelser truffet i medfør af post-
loven eller denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for an-
den administrativ myndighed eller for transportministeren,
men kan indbringes for domstolene.
Bortfald og tilbagekaldelse af tilladelse til postbefordring
§ 21.
En tilladelse til at udøve postbefordring bortfalder,
hvis virksomheden kommer under konkurs.
Stk. 2.
Trafikstyrelsen kan tilbagekalde en tilladelse til at
udøve postbefordring, hvis en postvirksomhed eller med-
lemmer af virksomhedens ledelse:
1) groft eller gentagne gange har overtrådt postloven, den-
ne bekendtgørelse eller andre regler fastsat i medfør af
postloven eller vilkårene i tilladelsen,
2) har forfalden gæld til det offentlige på 100.000 kr. eller
derover, eller
3) ikke længere opfylder betingelserne i § 2, stk. 4, 1. led.
Stk. 3.
En tilladelse kan endvidere tilbagekaldes, hvis
virksomheden ikke leverer de af virksomheden angivne
posttjenester med hensyn til geografisk dækningsområde,
service og kvalitet, jf. § 3, stk. 3, nr. 5 og 6.
Stk. 4.
Trafikstyrelsens afgørelse om tilbagekaldelse kan
af postvirksomheden forlanges indbragt for domstolene. An-
modningen herom skal fremsættes over for Trafikstyrelsen
senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt postvirksomhe-
den. Sagen indbringes herefter af Trafikstyrelsen for retten i
den borgerlige retsplejes former. Anmodningen om indbrin-
gelse af sagen for retten har opsættende virkning, medmin-
dre retten ved kendelse bestemmer, at indehaveren af tilla-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Materialesamling om postområdet, i forlængelse af transportministerens introduktionsmøde 25/1-23
24. juni 2011.
5
Nr. 727.
delsen ikke skal have adgang til at udøve postbefordring un-
der sagens behandling.
Straf
§ 22.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lov-
givning, straffes med bøde den der overtræder denne be-
kendtgørelses § 1, § 4, § 5, § 6, § 7, § 8, § 9, § 11, § 12,
§ 13, § 14, § 15, § 16 og § 19.
§ 23.
Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser.
§ 24.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2011.
Stk. 2.
Bestemmelsen i § 9, stk. 1, finder dog først anven-
delse fra den 1. januar 2012 for så vidt angår bygninger, der
er opført ifølge byggetilladelse udstedt før den 1. januar
1973.
Stk. 3.
Bestemmelsen i § 9, stk. 2, finder dog først anven-
delse fra den 1. januar 2012.
Stk. 4.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 1313 af 14.
december 2004 om postvirksomhed og postbefordring.
Trafikstyrelsen, den 24. juni 2011
C
ARSTEN
F
ALK
H
ANSEN
/ Nicolai Bundgaard
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Materialesamling om postområdet, i forlængelse af transportministerens introduktionsmøde 25/1-23
24. juni 2011.
6
Nr. 727.
Bilag 1
Regler for opstilling af brevkasser og brevkasseanlæg samt etablering af brevindkast
_____________________________________________________________
1. Generelle bestemmelser
Generelle krav til udformning og indretning mv. af brevkasser, brevkasseanlæg og brevindkast
For udformningen af brevkasser, brevkasseanlæg og brevindkast henvises til den gældende europæiske
standard, pt. ”Postale Tjenester – Åbninger i private postkasser og brevsprækker – Krav og testmetoder
(DS/EN 13724)”.
Brevkasser, brevkasseanlæg og brevindkast skal dog opstilles eller placeres i den højde, der fremgår ne-
denfor, ligesom brevindkastet uanset type skal have en højde på minimum 35 mm.
Navneskilt
Den enkelte brevkasse eller brevindkast skal være forsynet med navneskilt placeret i nærheden af brev-
indkastet. Hvis angivelserne på navneskiltet kan udviskes, skal det være beskyttet af et glasklart materia-
le. Navneskiltet skal være forsvarligt fastgjort til brevkassen.
I stedet for navneskilt kan angivelserne påklæbes brevkassen ved hjælp af selvklæbende bogstaver af en
vejrbestandig type. Navneskiltet skal indeholde oplysning om postmodtagerens efternavn, samt evt. stil-
ling, fornavn eller forbogstaver. Eventuelle børn eller logerende bør medtages.
På navneskilte i brevkasseanlæg i etageejendomme anføres desuden etagebetegnelse og eventuel dørbe-
tegnelse (sidebetegnelse eller dørnummer).
På navneskilte ved fritidshuse skal der anføres gade- eller vejnavn, husnummer og eventuelt navn på
fritidshuset.
På brevkasser ved fritidshuse, som for kortere eller længere tid bebos af forskellige postmodtagere, skal
navneskiltet indeholde oplysning om aktuelle beboere.
Fastgørelse
Brevkasser skal fastgøres forsvarligt, så de ikke kan fjernes af uvedkommende.
Belysning
Brevkasseanlæg skal være tilstrækkeligt belyst, så omdeleren til enhver tid let kan orientere sig om
adresseangivelsen på forsendelserne henholdsvis brevkassernes navneskilte. Om nødvendigt skal brevkas-
seanlæg være forsynet med tilstrækkelig elektrisk belysning.
Nedbør
Brevkasser og brevkasseanlæg, som helt eller delvis placeres udendørs, skal sikres, så nedbør ikke kan
trænge ind i brevkassen.
2. Regler for opstilling af brevkasser ved villaer og rækkehuse, landbrugsejendomme mv.
Definition
Ved en brevkasse forstås en brevkasse til ophængning på stolpe, mur, plankeværk el.lign.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Materialesamling om postområdet, i forlængelse af transportministerens introduktionsmøde 25/1-23
24. juni 2011.
7
Nr. 727.
Anvendelse
Brevkasser skal opstilles ved villaer og rækkehuse, landbrugsejendomme mv. og skal forsynes med nav-
neskilt.
Placering
Brevindkastet skal normalt vende ud mod adgangsvejen. En placering vinkelret mod adgangsvejen kan
dog anvendes, såfremt den normale placering generer adgangen til ejendommen.
Såfremt den pågældende bygning indeholder flere selvstændige beboelser (tofamiliehuse og/eller er-
hverv), skal der opstilles en brevkasse for hver selvstændig beboelse. En brevkasse kan dog anvendes af
to eller flere beboelser, såfremt de pågældende er enige herom. I givet fald skal brevkassen være forsynet
med selvstændig navneangivelse for hver beboelse. To eller flere brevkasser skal normalt opstilles umid-
delbart ved siden af hinanden. Ved placering oven på hinanden skal nederste indkast være mindst 65 cm
fra terræn og øverste indkast højst 175 cm over terræn.
Ved placeringen af brevkassen på landbrugsejendomme skal der tages trafikale hensyn for så vidt angår
til- og frakørsel, herunder til kørslen med store køretøjer, landbrugsmaskiner mv.
Brevkasser og anlæg, der består af et antal brevkasser i en vandret række, skal opstilles, så afstanden fra
brevindkastets underkant til terræn, fortov eller vej er mindst 100 cm og højst 120 cm.
3. Regler for opstilling af brevkasseanlæg i etageejendomme
Definition
Ved et brevkasseanlæg forstås et fælles anlæg indeholdende en brevkasse for hvert afleveringssted (be-
boelse) i ejendommen (opgangen).
Anvendelse
Brevkasseanlæg skal opstilles i eller ved hver opgang i etageejendomme.
Placering
Brevkasseanlæg skal placeres indvendigt eller udvendigt nærmest muligt ejendommens hovedindgangs-
dør (-døre) på et sted i stueetagen eller ved hovedindgangsdøren, hvortil omdeleren har let og uhindret
adgang, og hvor han uden ulempe kan foretage aflevering af forsendelser i anlægget. Brevkasseanlæg kan
eventuelt anbringes i et port- eller gårdareal, hvis det ikke er muligt at opsætte brevkasseanlæg ved ho-
vedindgangsdøren eller i stuetagen.
Brevkasseanlæg skal placeres således, at anlæggets nederste indkast er mindst 65 cm fra gulv, fortov
eller vej, og anlæggets øverste indkast er højst 175 cm over gulv, fortov eller vej.
Såfremt ejeren etablerer aflåsning af ejendommens hoveddør (-døre), hvorfra der er adgang til brevkas-
seanlægget, skal anlægget normalt indrettes således, at omdeleren kan aflevere forsendelser i brevkasser-
ne udefra uden at skulle åbne indgangsdøren.
Hvis det ikke er muligt at etablere brevkasseanlægget således, at omdeleren kan aflevere forsendelserne
udefra, skal ejeren af ejendommen enten give adgang til ejendommen eller udlevere nøgler, nøglekort,
adgangskode eller lignende til indgangsdøren til postvirksomheden.
Opstillingsorden
De enkelte brevkasser i et brevkasseanlæg skal normalt placeres således, at brevkassen til beboelsen på
nederste etage til venstre placeres nederst til venstre i anlægget, og brevkassen til beboelsen på øverste
etage til højre placeres øverst til højre i anlægget. Den enkelte brevkasse skal forsynes med navneskilt.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Materialesamling om postområdet, i forlængelse af transportministerens introduktionsmøde 25/1-23
24. juni 2011.
8
Nr. 727.
Regler for opbevaring af nøgler til etageejendomme
Postvirksomheder har ansvaret for at opbevare nøgler mv. til etageejendomme forsvarligt og sikret mod,
at nøglerne misbruges.
Postvirksomheder skal fastsætte procedurer for opbevaring, administration og sikring af udleverede
nøgler, elektroniske nøglekort, koder eller lignende, som giver adgang til aflåste opgange. Procedurerne
skal offentliggøres.
En postvirksomhed bærer erstatningsansvaret for virksomhedens tab af nøgler mv.
Ved tab af nøgler, nøglekort eller lignende skal postvirksomheden erstatte de direkte omkostninger til
nye nøgler eller lignende og til en eventuel nødvendig udskiftning eller omlægning af låse, koder eller
lignende.
4. Regler for opstilling af brevkasseanlæg og brevkasser i fritidshusområder
Det er en forudsætning for, at der omdeles forsendelser til et fritidshus, at der er opstillet brevkasse eller
brevkasseanlæg.
Definition
Ved et brevkasseanlæg forstås i denne sammenhæng et fælles anlæg indeholdende en brevkasse for
hvert fritidshus i området. Ved en brevkasse forstås en brevkasse til ophængning på stolpe, mur, planke-
værk eller lignende.
Brevkasseanlæg
Anvendelse
Brevkasseanlæg skal opstilles i samlede fritidshusområder med fritidshuse, der er udstykket ifølge ud-
stykningstilladelse udstedt efter den l. januar 1973. Ved udstykning af nye fritidshusområder skal der af-
sættes det fornødne areal til opstilling af centralt placerede brevkasseanlæg.
Placering
Brevkasseanlæg skal placeres ved indgangen til området eller på et centralt sted, f.eks. ved fællesarea-
ler, hvortil alle beboere har adgang. Der kan placeres to eller flere brevkasseanlæg centrale steder i områ-
det, såfremt antallet af fritidshuse og hensynet til hensigtsmæssig postbefordring tilsiger dette.
Brevkasseanlæg skal placeres således, at anlæggets nederste indkast er mindst 65 cm fra terræn, fortov
eller vej, og anlæggets øverste indkast er højst 175 cm over terræn, fortov eller vej.
Opstillingsorden
De enkelte brevkasser i et brevkasseanlæg skal placeres efter vejnavn og inden for hvert vejnavn i num-
merorden. Brevkasserne placeres således, at brevkassen til fritidshuset med det laveste nummer på vejen
placeres nederst til venstre i anlægget, og brevkassen til fritidshuset med det højeste nummer på vejen
placeres øverst til højre i anlægget. Den enkelte brevkasse skal forsynes med navneskilt.
Brevkasser
Anvendelse
Ved fritidshuse, der er udstykket ifølge udstykningstilladelse udstedt den 1. januar 1973 eller tidligere,
anvendes brevkasser. Brevkassen skal forsynes med navneskilt.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Materialesamling om postområdet, i forlængelse af transportministerens introduktionsmøde 25/1-23
24. juni 2011.
9
Nr. 727.
Placering
Brevindkastet skal normalt vende ud mod adgangsvejen. En placering vinkelret mod adgangsvejen kan
dog anvendes, såfremt den normale placering generer adgangen til fritidshuset.
Såfremt den pågældende parcel indeholder flere selvstændige fritidshuse, skal der opstilles en brevkasse
for hvert fritidshus. En brevkasse kan dog anvendes af to eller flere beboelser, såfremt de pågældende er
enige herom. I givet fald skal brevkassen være forsynet med selvstændig navneangivelse for hver beboel-
se. To eller flere brevkasser skal normalt opstilles umiddelbart ved siden af hinanden. Ved placering oven
på hinanden skal nederste indkast være mindst 65 cm fra terræn og øverste indkast højst 175 cm over
terræn.
5. Regler for etablering af brevindkast
Hvis der ikke skal etableres brevkasse eller brevkasseanlæg i henhold til reglerne for opstilling af brev-
kasser og brevkasseanlæg, skal der etableres brevindkast i dør eller opsættes brevkasse ved hovedind-
gangsdøren.
Brevindkast placeres normalt horisontalt og i en højde på mindst 65 cm fra dørens underkant. Der skal
opsættes et navneskilt ved brevindkastet.
6. Afsluttende regler
Tvivlsspørgsmål om brevindkastets, brevkassens eller brevkasseanlæggets placering og udformning mv.
rettes til den befordringspligtige postvirksomhed, Post Danmark, som kan rådgive nærmere om placerin-
gen mv.
I tilfælde af uenighed mellem ejeren og Post Danmark kan ejeren rette henvendelse til Trafikstyrelsen,
som træffer endelig afgørelse i sagen.