Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 84
Offentligt
2659609_0001.png
Øget kapacitet og støj-
reduktion på Motorring 3
ved København
Høringsnotat - Idé- og forslagsfasen
Miljøkonsekvensvurdering
Januar 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0002.png
Høringsnotat – Idé- og forslagsfasen – Miljøkonsekvensvurdering –
Øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3 ved København
Januar 2023
Indholdsfortegnelse
Øget kapacitet på Motorring 3 .............................................................................................................. 1
Indholdsfortegnelse..................................................................................................................... 1
Indledning ................................................................................................................................... 2
Overordnede kommentarer ......................................................................................................... 3
Forslag om andre løsninger end Øget kapacitet på Motorring 3 ........................................ 4
Støjforhold ................................................................................................................................... 6
Resumé af idéer og forslag ................................................................................................. 6
Støj og sundhed .................................................................................................................. 8
Forbedring af støjafskærmning ........................................................................................... 9
Overdækning ..................................................................................................................... 12
Hastighedsnedsættelse og stærekasser (automatisk trafikkontrol (ATK))........................ 12
Asfaltbelægninger og afstribning....................................................................................... 14
Dækstøj ............................................................................................................................. 14
Målinger og beregninger ................................................................................................... 15
Tilskud til facadeisolering .................................................................................................. 16
Støj, andre emner ............................................................................................................. 16
Trafikale forhold ........................................................................................................................ 17
Trafikale forhold, lokalveje og til-/frakørselsramper .......................................................... 18
Hastighed .......................................................................................................................... 22
Fremkommelighed ............................................................................................................ 22
Tekniske forhold ........................................................................................................................ 23
Tekniske forhold, afmærkning og vejvisning ..................................................................... 23
Belægninger ...................................................................................................................... 23
Trafiksikkerhed .................................................................................................................. 24
Trafikafvikling i anlægsperioden........................................................................................ 24
Natur, miljø og rekreative forhold .............................................................................................. 24
Beplantning ....................................................................................................................... 25
Luftforurening .................................................................................................................... 25
Natur .................................................................................................................................. 25
Vejdirektoratet
Guldalderen 12
2640 Hedehusene
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0003.png
Den 28. juni 2021 blev der indgået en politisk aftale om ”Infrastrukturplan 2035”, som omfatter statens
investeringer og initiativer på transportområdet for perioden 2022 – 2035. Det indgår i aftalen, at der
skal gennemføres en miljøkonsekvensvurdering af øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3. Når
undersøgelsen er gennemført, vil der kunne indgå støjreducerende foranstaltninger i en samlet løs-
ning for kapacitetsudvidelsen. Der er med aftalen afsat 315 mio. kr. til anlæg af projektet.
På den baggrund gennemfører Vejdirektoratet i 2022-2023 en miljøkonsekvensvurdering med ud-
gangspunkt i et udbygningsforslag, der blev udarbejdet i foråret 2021, hvor det eksisterende nødspor
inddrages til permanent kørsel, og hvor hastigheden samtidigt nedsættes til 90 km/t. Der vil også ske
en undersøgelse af, hvilke muligheder der er for at reducere støjen på strækningen.
I miljøkonsekvensvurderingen beskrives de afledte effekter af såvel anlægsarbejdet som anvendelsen
af den udbyggede motorvej. Miljøkonsekvensvurderingen skal herunder belyse konsekvenserne af
vejprojektet i forhold til miljø, økonomi, lokal trafik og naboer. Tilsvarende skal miljøkonsekvensvurde-
ringen sikre, at projektet påvirker mennesker og miljø mindst muligt.
Der er stort fokus på støj fra den eksisterende motorvej. Flere boligområder, der ligger tæt ved motor-
vejen, er allerede i dag udpeget som særligt støjbelastede i Vejdirektoratets støjhandlingsplan 2018 –
2023. Vejdirektoratet undersøger i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen mulighederne for at
reducere støjen fra Motorring 3, og denne undersøgelse - indeholdende forslag til konkrete tiltag for
forbedring af støjforholdene - vil blive afrapporteret sammen med miljøkonsekvensvurderingen.
I den politiske aftale om ”Infrastrukturplan 2035” er der i projektet på Motorring 3 ikke afsat midler, der
er tilstrækkelige til at realisere en generel afhjælpning af den støjbelastning, der er i dag.
Projektets overordnede rammer er, at:
Skabe mere kapacitet på Motorring 3 ved at inddrage nødsporet som permanent kø-
respor.
Indledning
Rammerne for støjundersøgelserne er, at:
undersøge mulighederne for at reducere støjgener på strækningen. Støjreducerende
tiltag, der kan rummes indenfor projektets økonomiske rammer vil kunne realiseres i
projektet. Øvrige undersøgte muligheder, der generelt vil kunne forbedre støjforhol-
dende langs Motorring 3, vil blive afrapporteret for videre politisk behandling.
Supplerende trafikale tiltag som eksempelvis afhjælpning af eksisterende trafikale problemer i rampe-
kryds og øvrige trafikale effekter vil blive vurderet. De justeringer, der indgår i dette projekt, vil have
fokus på, at det er nødvendige justeringer på grund af trafikale ændringer som følge af projektet, samt
at justeringerne kan rummes indenfor rammerne af projektet.
Overordnet set forventes kapacitetsforøgelsen at forbedre trafikafviklingen på Motorring 3 i myldretids-
perioderne og at afhjælpe de fleste nuværende flaskehalse.
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0004.png
Det er udbygningsforslaget fra 2021, som ligger til grund for denne undersøgelse. Kommissoriet for
den igangværende miljøkonsekvensvurdering kan læses på projektets hjemmeside:
https://www.vejdi-
rektoratet.dk/projekt/motorring-3.
Høringen og den videre proces
Miljøkonsekvensvurderingen indledtes med en offentlig idé- og forslagsfase med offentlig høring i peri-
oden fra den 16. maj 2022 til den 13. juni 2022. Her fik borgere, trafikanter, myndigheder, virksomhe-
der og interesseorganisationer mulighed for at komme med idéer, forslag og synspunkter, der kan
indgå i det videre arbejde. Til formålet udarbejdede Vejdirektoratet en informationsfolder om idé- og
forslagsfasen, som kan læses på
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/motorring-3.
I høringsperioden
indkom 142 høringssvar, som er resumeret i dette notat sammen med Vejdirektoratets eventuelle be-
mærkninger.
Som en del af den offentlige høring afholdt Vejdirektoratet 2 borgermøder henholdsvis den 23. maj
2022 i Gladsaxe og den 24. maj 2022 i Brøndby, hvor planen for den kommende proces for miljøkon-
sekvensvurdering blev præsenteret, og der var mulighed for at stille spørgsmål og komme med be-
mærkninger og idéer til projektet. Vejdirektoratet vurderer, at omkring 120 borgere deltog i mødet i
Gladsaxe og godt 30 borgere deltog i mødet i Brøndby. Præsentationen på møderne blev optaget, og
er tilgængelig via projektets hjemmeside:
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/motorring-3
.
Altoverliggende tema på borgermødet i Gladsaxe var, hvordan den nuværende støj kan reduceres.
Yderligere temaer var større hastighedsreduktion (til under 90 km/t), kø-problematikker ved frakørsler
samt evt. kapacitetsudfordringer i forbindelse med ulykker/beredskabstransport (uden et nødspor).
Overordnede tema på borgermødet i Brøndby var støjreduktion, men også ønsker om større fremkom-
melighed ved frakørsler samt hastighedsovervågning.
Mødedeltagernes input, spørgsmål og kommentarer indgår i grundlaget for Vejdirektoratets skitsepro-
jektering og miljøkonsekvensvurdering af vejprojektet.
Nedenfor gennemgås de emner, der er rejst i den indledende idé- og forslagsfase, og Vejdirektoratets
bemærkninger til emnerne er anført efter gennemgangen af de indkomne bemærkninger og forslag.
Vejdirektoratet forventer at fremlægge miljøkonsekvensundersøgelsens resultater i en afsluttende of-
fentlige høring medio 2023, hvor der igen åbnes for muligheden for at indsende kommentarer og be-
mærkninger til projektet. Der vil desuden blive afholdt borgermøder, hvor resultaterne af undersøgel-
sen vil blive præsenteret. Efter høringen og opsamlingen fra denne udarbejder Vejdirektoratet en ind-
stilling til transportministeren, hvorefter den løsning, som forligskredsen bag infrastrukturaftalens vej-
afsnit ”Fremtidens Veje” træffer beslutning om, fortsætter videre i detailprojektering og anlæg.
Hovedparten af de indkomne høringssvar er fra naboer til motorvejen, som udtrykker deres bekymrin-
ger og utilfredshed med trafikstøjen fra motorvejen. Som ved debatten på borgermøderne er der i de
indkommende høringssvar stort fokus på, hvordan nuværende støj kan reduceres, og de fleste øn-
sker, at der indarbejdes støjreducerende tiltag i projektet. Mange bekymrer sig desuden om sundheds-
risikoen i forbindelse hermed. En del mener desuden, at projektet vil medføre yderligere støj grundet
utilstrækkelig støjregulering/-dæmpning.
Overordnede kommentarer
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0005.png
Flere borgere og kommuner giver udtryk for at have en positiv indstilling til kapacitetsudvidelsen, men
at støjreduktion samtidigt er en nødvendighed. Flere mener, at den eksisterende støjafskærmning
langs motorvejen er utilstrækkelig og ønsker supplerende støjafskærmning. Flere mener, at der er et
misforhold mellem det politiske ønske om at inddrage nødspor til kørespor, og hensynet til motorve-
jens naboer og ønsker om forbedringer af støjforholdene. Endvidere handler en del henvendelser om
forskellige muligheder for og ønsker til hastighedsreduktion.
Mange opfordrer til en mere ambitiøs, helhedsorienteret og langsigtet løsning på de trafikale udfordrin-
ger, som indtænker grønne og bæredygtige løsninger til gavn også for fremtidige generationer. Der er
ønsker om, at Vejdirektoratet tager ansvar for den påvirkning, biler har, og ønsker større fokus på livet
i boligområderne langs motorvejen.
En stor del af henvendelserne om trafik omhandler kø-problematikker ved frakørsler. Nogle argumen-
terer for, at man hellere burde arbejde for at udbygge og styrke den kollektive trafik og gentænke infra-
strukturen rundt om København.
Flere borgere lægger vægt på, at Vejdirektoratet klart skal markere overfor politikere og berørte myn-
digheder, hvad der skal til for at løse støjproblemerne langs Motorring 3. Flere borgere giver udtryk for,
at de har overvejelser om, hvorvidt de bliver nødt til at flytte grundet støjen.
Forslag om andre løsninger end Øget kapacitet på Motorring 3
Nedgravning, overdækning mv af Motorring 3.
Et gennemgående forslag i mange høringssvar er forslag om helt eller delvis nedgravning eller over-
dækning af motorvejen samt at udnytte arealet over til eksempelvis byudvikling eller solceller. Som by-
udvikling foreslås eksempelvis supercykelstier og rekreative arealer med bænke og beplantning. Det
nævnes også, at en overdækning kan afhjælpe barrierevirkning. Enkelte har vedlagt eksempler på øn-
sket byudvikling og afskærmning/inddækning mod støj.
Synspunkter vedr. hensigtsmæssigheden af kapacitetsudvidelsen
Gladsaxe Kommune tager afstand fra beslutningen om udbygning af Motorring 3.
Også flere borgere giver udtryk for, at de ikke ønsker kapacitetsudvidelsen primært begrundet i, at
flere biler vil medføre mere støj og/eller forurening. Ligeledes anføres, at langsom trafik samt nedsat
hastighedsbegrænsning kan understøtte trafikanter til at vælge andre transportformer. Nogle anfører,
at den planlagte kapacitetsudvidelse kun løser problemerne i en årrække, hvorefter trængselssituatio-
nen vender tilbage, og at udbygningen skaber unødigt incitament til at køre langt - eksempelvis for at
komme på arbejde.
Kollektiv trafik samt reduktion af biltrafik
Gladsaxe Kommune, Brøndby Kommune og flere borgere opfordrer Vejdirektoratet til at belyse et reelt
kollektivt alternativ til at løse kapacitetsudfordringerne. Flere borgere, hovedsagelig i området ved
Hvissinge, efterspørger ligeledes mere offentlig transport.
En borger foreslår samtænkning af trafikken på Motorring 3 med letbanen herunder evt. ved flere
nemme afkørsler og gode parkeringsforhold ved Motorring 3 samt andre incitamenter til at skifte fra bil
til letbanen.
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0006.png
Flere borgere foreslår at reservere yderste spor til biler med flere passagerer for at fremme ideen med
samkørsel. Nogle borgere foreslår, at der etableres kørsel for busser i nødsporet.
Enkelte borgere foreslår indførelse af økonomiske incitamenter for at reducere trafikken i myldretiden,
og en borger foreslår, at en mindre betaling for brug af Motorring 3 kan medfinansiere en overdæk-
ning.
Forslag vedrørende andre veje og nye vejforbindelser
Sammenslutningen af grundejerforeninger i Gladsaxe Kommune foreslår etablering af nye motorvejs-
strækninger til aflastning af Motorring 3.
Det fremføres, at Vejdirektoratets forslag anses som en utilstrækkelig nødløsning uden perspektiver
for fremtiden, og at der ikke er afsat tilstrækkelige midler til afhjælpning af de alvorlige trafikstøjproble-
mer. Det anføres, at motorvejen skærer igennem tætbebyggede områder der eksisterede før motorve-
jen blev anlagt.
Sammenslutningen påpeger, at Gladsaxe Kommune formentlig er den mest støjbelastede kommune i
landet med ca. 20.000 boliger, der belastes med støj over 58 dB.
Sammenslutningen mener, at den mest oplagte løsning på trængselsproblemerne vil være anlæg af
en Motorring 5. Sammenslutningen har analyseret det storkøbenhavnske motorvejsnet og er kommet
frem til et alternativt forslag til løsning af trængselsproblemerne, der bl.a. indeholder etablering af 2
supplerende motorvejsstrækninger hhv. vest for ring 4 mellem Frederikssundsmotorvejen og Hillerød-
motorvejen samt mod nord mellem Hillerødmotorvejen og Helsingørmotorvejen. Sammenslutningen
bemærker, at der givetvis er andre muligheder.
Sammenslutningen fremfører, at det er en udfordring i forbindelse med trafikplanlægningen i hoved-
stadsområdet at reducere skævheden i motorvejsnettet, hvor adgangen fra mange motorvejen til/fra
nord går via Motorring 3 og i høj grad strækningen gennem Gladsaxe, at der skal skabes en fælles
forståelse i de nordlige nabokommuner for nødvendigheden af at bidrage til en forbedring af trafikflo-
wet igennem Storkøbenhavn, at der skal skabes en forståelse på landsplan for, at der må skaffes mid-
ler til en effektiv og kostbar støjdæmpning af Motorring 3.
En borger foreslår at nedgrave første del af Hillerødmotorvejen, der skærer igennem Utterslev Mose i
København.
Flere borgere foreslår, at Ring 4 mellem Bagsværd og Ballerup færdiggøres, og beder om en hand-
lingsplan for aflastning af Motorring 3.
En borger foreslår at bygge en overbygning med 4 nye vognbaner ovenpå den eksisterende motorvej.
Vejdirektoratets bemærkninger
På baggrund af ”Aftale om Infrastrukturplan 2035” undersøger Vejdirektoratet en forøgelse af kapaci-
teten på Motorring 3 ved inddragelse af de eksisterende nødspor til permanent kørespor. Det vurderes
derfor, at alternative løsningsforslag og tilhørende undersøgelser i form af kollektive transportformer
og samkørsel mv, anlæg af nye veje eller at lade være med at udføre kapacitetsforøgelsen ligger uden
for kommissoriets rammer.
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0007.png
Til forslaget om at reservere en del af motorvejen til samkørsel eller busbaner, så vurderes dette ikke
realistisk set i forhold til de allerede eksisterende fremkommelighedsproblemer.
Til bemærkningerne om etablering af en ring 5:
Det er korrekt, at en del af trafikken omkring Hovedstadsområdet ikke har destination i København
men i ”fingrene” mellem de øvrige motorveje. I analysen af en forundersøgelse af Ring 5 - fra rap.
side 83 - Analyser af rejsemønstrene i hovedstadsområdet (https://www.vejdirektoratet.dk/sites/de-
fault/files/2022-04/Ring 5_Syd_Forundersøgelse-2022_wcag.pdf)
peger således på, at mellem en
tredjedel og halvdelen af alle (eksterne) bilture fra én af hovedstadsområdets byfingrene har destina-
tion i en anden byfinger. Det betyder, at bilister der eksempelvis skal fra Hillerød til Køge, i fraværet af
en egentlig ydre højklasset ringforbindelse, ofte vil tage turen indenom en af de to ringforbindelser,
Motorring 3 eller Motorring 4, samt Hillerød- og Køge Bugt Motorvejen, og dermed bidrager til trængs-
len her.
Tidligere analyser viser, at der er et trafikalt behov for en ydre ring omkring Hovedstadsområdet. Se-
nest har Vejdirektoratet gennemført en forundersøgelse af ”en sydlig Ring 5 mellem Køge og Frede-
rikssundsvej” og ”Beslutningsgrundlag for indsnævring af nordlig ring 5”, mellem Frederikssundsvej og
Helsingør. Analyserne viser bl.a., at Motorring 3 ikke vil blive aflastet i større omfang ved etablering af
en Ring 5 mellem Køge og Frederikssundsvej, og kun lidt mere hvis hele Ring 5 etableres til helsin-
gørmotorvejen.
Etablering af nye motorveje vil udgøre en ny barriere i landskabet og medføre nye støjgener. I den fo-
reslåede løsning skulle en ny vejforbindelse igennem både bynære områder og særligt beskyttet natur
særligt omkring Værløse og Hillerødmotorvejen.
Forligskredsen bag Aftale om Infrastrukturplan 2035 har besluttet, at der ikke skal anlægges transport-
infrastruktur i Ring 5-korridoren.
Til bemærkningerne om ring 4:
Med infrastrukturplan 2035 er der aftalt en miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse af ring 4 på den
nordlige strækning mellem Ballerup og Bagsværd (4 til 6 spor) samt tilsvarende undersøgelse af en
udvidelse med et ekstra spor på den sydlige strækning mellem Taastrup og Ishøj. Disse projekter er i
henhold til infrastrukturaftalen finansieret og besluttet til gennemførelse.
Støjforhold
Resumé af idéer og forslag
Langt de fleste bemærkninger i relation til støj, omhandler støjgener fra den nuværende Motorring 3
samt bekymringer for, at den øgede trafik vil medføre endnu mere støj.
Fælles for størstedelen af bemærkninger er, at borgerne føler sig plaget af støjgener fra motorvejen i
dag, og påpeger behov for bedre støjafskærmning i form af overdækning, støjskærme, støjreduce-
rende asfalt, beplantning, sænkning af hastigheden mv. Flere påpeger, at støjen er sundhedsskadelig
og flere gør opmærksom på, at beboerne er der hele tiden, mens trafikanterne hver især er der kortva-
rigt, hvorfor hensynet til beboere skal komme først. Nogle gør opmærksom på, at støjniveauet er for-
værret, når motorvejen ligger højt.
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0008.png
En del borgere anfører at have boet nær Motorring 3 i mange år, og at støjen har været der i mange
år, men de seneste år er støjen steget voldsomt. Så hvor man tidligere godt har kunnet benytte haven
og have vinduerne åbne, anfører mange, at dette ikke længere er muligt. En del peger på øgede støj-
gener i forbindelse med, at broer føres over motorvejen.
Borgere i Herlev beskriver, at trafikstigningen på Motorring 3 i Herlev har været voldsom gennem
årene. Der angives en stigning fra omkring 70.000 biler til over 120.000 biler i løbet af de seneste 13
år med deraf følgende voldsom stigning i støjbelastning.
Generelt foreslås følgende støjdæmpende indsatser:
Støjafskærmning på strækninger, hvor der ikke er støjskærme i dag, forhøjelse af eksiste-
rende skærme og forbedring af eksisterende støjafskærmning
Overdækning – omkring hver 4. henvendelse handler om overdækning
Hastighedsreduktion, hastighedskontrol og/eller hastighedsdifferencering
Støjreducerende belægning
Undgå anvendelse af rumleriller eller lignende
Høringssvar fra myndigheder om støj
Gladsaxe Kommune anfører, at enkeltstående støjskærme ikke vil løse problemerne, og at der fortsat
vil være mange borgere, der udsættes for sundhedsskadelig støj. Gladsaxe Kommune anfører, at tæt
på 65 % af kommunens boliger er støjbelastede langt over grænseværdierne. Der opfordres til, at pro-
jekterne om udvidelse af motorvejene erstattes af initiativer, der reducerer trafikmængderne og ned-
bringer trafikstøjen. Gladsaxe Kommune foreslår, at undersøgelsen resulterer i et konkret bud på en
løsning af støjgenerne, så støjen ikke blot holdes på det nuværende alt for høje niveau, men reduce-
res ned til Miljøstyrelsens vejledende støjgrænse, samt at undersøgelsen indeholder en analyse af en
hastighedsnedsættelse til 80 km/t. Endelig foreslås, at undersøgelsen skal indeholde belysning af et
reelt kollektivt alternativ til at løse kapacitets- og støjudfordringerne.
Gentofte Kommune mener, at der skal foretages støjberegninger for hele strækningen, og at der bør
etableres støjreducerende tiltag, der kan reducere støjen til under 58 dB. I forbindelse med en udvi-
delse af frakørselsrampen i nordlig retning ved Jægersborgsvej ønsker Gentofte Kommune gennem-
ført afværgeforanstaltninger mod både støj og øvrige gener for beboerne, både i anlægsfasen og ef-
terfølgende. Gentofte Kommune betragter en udvidelse af rampen som et nyanlæg, og ønsker derfor
etablering af støjskærm på denne lokalitet eller alternativt ekspropriation af de berørte boliger.
Brøndby Kommune gør opmærksom på den fysiske barriere, som motorvejen udgør i Brøndby Kom-
mune, og er bekymret for en forøgelse af støjen som følge af kapacitetsudvidelsen. Brøndby Kom-
mune forventer, at de ”klassiske” støjskærme ikke vil have den ønskede effekt og henstiller til, at der
belyses muligheder for at indkapsle/overdække motorvejen. En sådan løsning nævnes også at kunne
indebære bedre forbindelser mellem og mindre støj i Brøndbys bydele og rekreative arealer herunder
Vestvolden og Brøndbyskoven. Samtidig vil det give mulighed for bedre byudvikling med bolig og er-
hverv både på eksisterende og nye arealer.
Herlev Kommune glæder sig over, at miljøkonsekvensvurderingen indebærer en fuld støjkortlægning,
som de også finder nødvendig. Herlev kommuner undrer sig over, at der ikke er afsat midler til tiltag,
hvor der i dag er opsat støjskærme, og anfører at prioritering af midlerne bør ske på baggrund af om-
fanget af støjpåvirkning og antallet af beboere, der er støjpåvirket. Herlev Kommune anfører, at der er
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0009.png
et akut behov for støjreduktion for beboerne langs Motorring 3, og at det derfor er vigtigt, at der udar-
bejdes et afværgekatalog med mulige tiltag. Herlev kommune forventer, at der finansieres støjreduce-
rende tiltag i forbindelse med projektet. Herlev kommune mener ikke, at kapacitetsudvidelsen kan
finde sted medmindre støjbelastningen for naboerne bringes ned på mindst samme niveau som ved
den seneste udvidelse af motorvejen.
Herlev kommune har i 2019 oplevet stor forståelse for og vilje til løsning af trafikstøjen hos Transport-
ministeriet og er derfor uforstående overfor, at dette ikke er indeholdt i projektet, der nu er sat i gang.
Tilsvarende beskrives fra andre borgere samme oplevelse af forståelse hos Transportministeriet og
bekymring over, at støjreducerende løsninger ikke for nuværende er finansieret i projektet.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet har stor forståelse for borgernes og kommunernes oplevede støjgener og bekymringer
for de støjmæssige konsekvenser ved inddragelse af nødspor til kørespor, og Vejdirektoratet anerken-
der ønskerne om at reducere støjen fra motorvejen.
De mange bemærkninger til støj samt forslag og ideer til støjdæmpning vil indgå i de videre overvejel-
ser af mulighederne for støjreduktion langs Motorring 3.
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af projektet vil der blive gennemført støjberegninger for
områderne langs Motorring 3 - både af dagens situation og af den trafikale situation, der forventes i
fremtiden med øget kapacitet på motorvejen.
Derudover vil der blive gennemført analyser af støjdæmpende foranstaltninger ved boligområderne
langs motorvejen.
Der vil blive foretaget undersøgelser af mulighederne for at reducere støj for boliger, der belastes over
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 dB. I praksis må det forventes, at det langt fra er alle
boliger, hvor det er muligt at reducere støjen til under 58 dB. I hvilket omfang støjskærme og/eller an-
dre støjreducerende tiltag kommer til at indgå i den endelige miljøkonsekvensrapport beror således på
konkrete vurderinger.
Støjbelastningen af naboer langs Motorring 3 er i dag meget høj også på strækninger, hvor der alle-
rede er opsat støjafskærmning. Vejdirektoratet undersøger derfor også hvilke yderligere støjreduce-
rende tiltag, der vil kunne etableres for generelt at forbedre støjforholdene langs Motorring 3.
jf. Vejdirektoratets opgørelser er der sket en trafikstigning på Motorring 3 i Herlev Kommune fra ca.
70.000 til 120.000 i perioden 2010-2022. Det vurderes, at en trafikstigning i den størrelsesorden i sig
selv har medført en forøgelse af støjen på 2-3 dB.
Støj og sundhed
Mange borgere og grundejerforeninger, i alt op mod 20 % af de indsendte høringssvar, er bekymrede
for de sundhedsmæssige konsekvenser ved trafikstøj.
Mange oplever, at støjen er stigende, og at man ikke som førhen eksempelvis kan opholde sig i haven
eller holde soveværelsesvinduet åbent grundet intens og vedvarende støj. Der skrives om en forvent-
ning om, at en udvidelse vil medføre mere støj med forringelse af livskvalitet til følge, og der henvises
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0010.png
til undersøgelser om sundhedsmæssige konsekvenser som følge af trafikstøj fra motorveje (herunder
en række sygdomme, søvnforstyrrelser og stress). Der gøres opmærksom på, at hver bil er der kortva-
rigt, men beboerne er der hele tiden, og det ønskes at beslutninger respekterer dette.
En borger henviser til WHO’s anbefalede støjgrænser.
Flere borgere påpeger den samfundsøkonomiske konsekvens som følge af støjpåvirkning af beboere.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet er opmærksom på, at støj har negative helbredsmæssige konsekvenser. WHO har i sin
rapport ”Environmental Noise Guidelines for the European Region” (2018) en anbefaling om, at støj
fra vejtrafik holdes under et niveau på 53 dB, fordi højere støjniveauer kan være forbundet med nega-
tive helbredsmæssige konsekvenser. Miljøstyrelsen har på nuværende tidspunkt ikke revideret de
danske vejledende støjgrænseværdier på baggrund af WHO-rapporten.
Miljøstyrelsen har fastsat en række vejledende grænseværdier for støj fra veje. De vejledende græn-
seværdier er grundlaget for danske myndigheders vurdering af vejstøj, og udtrykker en støjbelastning,
der efter Miljøstyrelsens vurdering er miljømæssigt og sundhedsmæssigt acceptabel (Miljøstyrelsens
vejledning nr. 4/2007 om ”Støj fra veje”). Den vejledende grænseværdi for boliger er fastsat til 58 dB,
der er betegnelsen for en gennemsnitsværdi for et døgn, dog sådan at støj i aften- og nattetimerne
vægtes højest. De vejledende grænseværdier anvendes som grundlag for fastsættelse af, hvornår ek-
sempelvis en bolig langs en vej er støjbelastet. Der findes ingen fastsatte krav om overholdelse af
støjgrænseværdier fra eksisterende eller nye veje i Danmark.
Vejdirektoratet henholder sig til Miljøstyrelsens anbefalinger, da det er Miljøstyrelsen, der i Danmark
fastlægger retningslinjer til støjbeskyttelsesniveauet.
I den samfundsøkonomiske analyse følges ”Manual for samfundsøkonomisk analyse på transportom-
rådet” udgivet af Transportministeriet i 2015. De støjmæssige konsekvenser af projektet værdisættes
som summen af gene- og sundhedsomkostninger som følge af vejstøjen, og beregnes ved hjælp af et
såkaldt støjbelastningstal, som er et udtryk for den samlede støjbelastning indenfor undersøgelsesom-
rådet.
Forbedring af støjafskærmning
Mange borgere efterspørger bedre støjafskærmning, nogle giver udtryk for behovet på et generelt
plan, andre har mere specifikke ønsker og forslag, herunder:
• Forbedring af de højtbeliggende eksisterende støjværn
• Forbedring (bedre isolering, lydbats, forhøjelser) af eksisterende støjskærme
• Udskifte støjskærmes transparente dele med absorberende
• Støjafskærmning med beplantning
Flere borgere ønsker, at der etableres støjafskærmning langs strækninger hvor der er beboelse eller
langs Motorring 3 i det hele taget.
En borger gør opmærksom på, at der mangler 50 m støjskærm nordgående inden afkørslen mod Hille-
rødmotorvejen. Gentofte Kommune ønsker støjskærm langs rampen mod Jægersborgvej. En borger
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0011.png
foreslår støjafskærmning vej Lyngby C afkørsel 16, Helsingørmotorvejen. En borger fra Hvidovre syd
har ønske om støjdæmpning ved Amagermotorvejen.
Flere borgere gør opmærksom på, at mange huse på Sonatevej har 1. sal, hvilket bør medtages i støj-
beregningerne, og at en støjmur skal gå et godt stykke mod syd for at have tilstrækkelig effekt, da stø-
jen også kommer fra området hen over Kagsmosen over jernbanesporet. Der gøres opmærksom på,
at den eksisterende støjskærm er lavere end øvrige støjskærme på strækningen.
En borger bemærker, at afslutningen til broen over Klausdalsbrovej er mangelfuld, og der her er ekstra
støj.
Enkelte borgere påpeger, at støjskærmene på Herlevsiden af motorvejen er for lave, og idet skær-
mene er lavere på Herlevsiden end på Gladsaxesiden, oplever de at støjen bliver kastet over i deres
område. Andre foreslår generelt højere støjskærme.
Flere borgere i området ved Mørkhøj nævner, at der er meget støj og herunder en strækning uden
støjafskærmning langs Motorring 3 (ved Bauhaus), hvorfor støjen opfattes ekstra generende langt
væk herfra. Der nævnes også, at støjskærme på strækningen er lavere end de øvrigt opsatte støj-
skærme, hvorfor disse støjskærme foreslås forhøjet.
Flere borgere foreslår etablering af lydabsorberende skærme i motorvejens midterrabat og/eller på
glatte flader. En borger foreslår tests med strategiske placeringer af støjværn.
Flere borgere i Gladsaxe samt en boligforening i Rødovre foreslår støjskærme med udhæng eller del-
vis overdækning.
En borger foreslår at udskifte de eksisterende støjskærmes transparente dele med absorberende
skærme. En anden borger angiver, at de lave støjskærme er etableret med et for hårdt materiale, der
reflekterer støjen og der bør sættes støjabsorberende støjskærme op.
En borger foreslår beklædning af eksisterende støjskærme med lydbats.
En borger fra Eventyrkvarteret i Herlev har oplevet, at støjen blev forhøjet efter opsætning af støj-
skærme ved den seneste udbygning.
En henvendelse foreslår etablering af jordvolde i forbindelse med Gladsaxe Kommune skal ændre
Kagsåen, som løber langs motorvejen og skal køre meget jord væk. Det angives, at dette vil reducere
længden af jordtransporter.
To borgere efterspørger hvilken type støjværn, der opsættes i forbindelse med allerede eksisterende
skærme. Såfremt der er tale om lokale skærme, ønsker borgerne at indgå i et sådant projekt ved må-
ling af lydniveau.
Ejerforeningen Jægerhaven gør opmærksom på deres unikke placering, og har ønske om, at der gø-
res en omfattende indsats for at reducere støjen.
En del borgere fra Hvissinge Glostrup bemærker, at der opleves et meget højt støjniveau fra sammen-
fletningen ved Jyllingevej samt ved området lidt syd på ad Poul Bergsøes vej, der hvor støjvolden er
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0012.png
lavere. En grundejerforening bemærker, at der ikke er meget begrænsning af støjen i området. De
etablerede jordvolde er ikke tilstrækkelige til at dæmpe støjen. Der ønskes en høj støjvold mod Hvis-
singe herunder langs området hvor Frederikssundsmotorvejen flettes ind på Motorring 3, og hvor den
eksisterende vold bliver lavere. Der foreslås også etablering af beplantning samt at skabe rekreative
områder, hvor der bliver støjdæmpet.
Det bemærkes, at der er øget støj fra hul i volden ved rideskolen og højtbeliggende broer. I den syd-
lige ende generes området af støj fra afkørslen ved Roskildevej.
En del påpeger meget støj fra området ved motorvejssammenfletningen ved Jyllingevej. Der foreslås
etableret støjskærm på broen, der ligger højt og i det hele taget langt bedre afskærmning mod støj i
området. Det nævnes, at støjen er blevet værre efter at volden er blevet skåret ned.
En borger bemærker, at idet Supercykelstien C99 er ført under Motorring 3 og igennem støjvolden
langs Sortevej ved to separate tunneller, føres støj fra Motorring 3 igennem tunnelen i støjvolden og
videre til bebyggelserne på Gaaseager og Lammekær. Dette hul foreslås lukket ved at forbinde de to
tunneller, så slutresultatet er en samlet tunnel fra Sortevej og til Vestvolden.
Grundejerforeningen for Roskildevej 547 og Vibeholmsvej 7,9, 14 og 16 ønsker støjgenerne fra motor-
vejen reduceret, da de overskrider de gældende grænser for erhvervsbyggeri, og det vil svært at få
adgang til udbedre støjproblematikken senere. Erhvervsvirksomheder, der er placeret tæt på Motor-
ring 3, er stærkt støjbelastede og støjforholdene kan ikke leve op til de krav. der er stillet i miljøstyrel-
sens krav til støjgrænser. Ved udvidelsen af motorringvejen skal derfor etableres støjhegn langs mo-
torvejen, der kan reducere støjgener fra vejtrafik i forhold til både boliger og erhvervsbygninger.
Grundejerforeningen anfører, at der hidtil ikke er nævnt erhvervsgrundene i området på trods af, at
disse også bliver belastet med et højere støjniveau end Miljøstyrelsens grænseværdier tillader. Det
angives at, Miljøstyrelsens støjgrænser fra vejtrafikstøj for erhverv, hotel mm ligger på 63 dB, og ifølge
MST skal der tages hensyn til grænseværdierne ved planlægning af nye vejanlæg og vejudbygninger.
jf. vejledning nr. 4/”Støj fra veje”.
På de specifikke adresser er kommende byggeri dækket af lokalplan 122A og 122B, som stiller krav til
at støjkravene fra vejtrafikken dokumenteres overholdt. Det er specifikt de udendørs opholds og- fri-
arealer, som ikke kan løses ved bygningsmæssige tiltag, som er problemet. Hvis kommunens krav til
at støjbelastningen skal overholdes, så bliver Vejdirektoratet nødt til at lave støjhegn eller anden støj-
reducerende foranstaltninger ved erhvervsbyggeri langs motorvejen, så der kommer en sammenhæng
mellem Vejdirektoratets og Brøndbys planlægning.
Vejdirektoratets bemærkninger
I forbindelse med miljøkonsekvensvurdering af projektet vil de indsendte forslag og bemærkninger
vedrørende forbedret støjafskærmning blive vurderet. Derudover vil der blive udført støjberegninger
for hele strækningen for at kortlægge støjudbredelsen både før og efter kapacitetsforbedringen.
I miljøkonsekvensvurderingen vil der inden for projekts rammer blive undersøgt forskellige virkemidler
til reduktion af støj. Dette omfatter også etablering af nye støjskærme.
Støjvolde kræver væsentligt med plads for at have tilstrækkelig støjreducerende effekt og dette tiltag
vurderes ikke realistisk at implementere langs Motorring 3 pga. pladsmangel og Vestvoldens fredning.
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0013.png
Sideløbende med miljøkonsekvensvurderingen vil der blive undersøgt en række forskellige støjreduce-
rende tiltag langs Motorring 3. Der vil blive udført konkrete analyser af støjskærmes effekt i forhold til
placeringen langs motorvejen, samt udformning, udstrækning og højde af skærmene. Støjskærme
langs statsveje vil normalt være støjabsorberende.
Overdækning
Mange borgere - anslået omkring 25 % af høringssvarene, herunder Lejerbo Rødovre, Ejerforeningen
Jægerhaven samt Sammenslutningen af grundejerforeninger i Gladsaxe Kommune, foreslår helt eller
delvis nedgravning eller overdækning af motorvejen.
Jægerhaven ligger meget tæt på motorvejen, og ejerforeningen henviser til løsninger fra Tyskland og
Østrig, samt henviser til en nylig undersøgelse af muligheder for at skærme for støj udarbejdet af
COWI, Urban Creators og Urban Power for Gladsaxe og Furesø kommuner samt Realdania, og præ-
senteret for Gentofte Kommune. Her indgår forslag med helt og delvis overdækning af motorveje.
Ejerforeningen henviser til at der også findes løsninger med naturskærme med træ og stål.
Vejdirektoratets bemærkninger
Overdækning af motorveje, som støjreducerende foranstaltning, er herhjemme indtil videre kun an-
vendt på kortere strækninger i forbindelse med anlæg af nye motorveje, som ved Tårnby og i Silke-
borg. Her er motorvejenes placering i terrænet sammentænkt med overdækningen, hvilket giver mulig-
hed for at reducere omkostningerne til konstruktionen. Når der er tale om eksisterende motorveje, som
for eksempel Motorring 3, forløber vejen på dele af strækningen højere end de omgivende boligområ-
der. Det vil være meget dyrt og kompliceret at overdække motorvejen.
Vejdirektoratet vil i denne miljøkonsekvensvurdering undersøge mulighederne for at støjdæmpe mo-
torvejen mest muligt indenfor de økonomiske rammer vi er underlagt. En overdækning af motorvejen
kan ikke etableres indenfor denne ramme.
Sideløbende med miljøkonsekvensvurderingen foretages en undersøgelse af, hvordan man generelt
kan reducere støjen fra Motorring 3. Som led i denne undersøgelse af støjreducerende tiltag undersø-
ges på hvilke strækninger en overdækning er mulig med tilhørende skønsmæssig vurdering af an-
lægsudgifterne.
Hastighedsnedsættelse og stærekasser (automatisk trafikkontrol (ATK))
Omkring hvert 5. høringssvar omhandler forslag til hastighedsreduktion.
Forslagene omhandler nedsættelser til konkrete hastighedsgrænser varierende over 60, 70, 80, 90 og
100 km/t.
Derudover har mange mere specifikke forslag til hastighedsnedsættelse:
differentieringer over døgnet
hastighedsnedsættelse om aftenen og/eller natten
lavere hastighed for tung trafik
styring af hastighed afhængigt af støjniveau
hastighedskontrol og anvendelse af stærekasser (automatisk trafikkontrol (ATK))
hastighedsregulering ved del-strækninger, eksempelvis motorvejskrydsninger
Brøndby Kommune og flere borgere udtrykker tilfredshed med, at Vejdirektoratet lægger op til en ha-
stighedsnedsættelse til 90 km/t.
12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0014.png
En borger anfører, at udviklingen i andre lande går mod at nedsætte hastigheden i byområder både
for motorveje og lokale veje.
En del borgere mener, at en hastighedsnedsættelse kun giver få minutters ekstra køretid på den sam-
lede strækning, og at det bør sammenholdes med den mulige støjreduktion, der kan opnås. Det anfø-
res desuden at en hastighedsnedsættelse vil påvirke trafiksikkerhed, miljø (CO2) og benzinforbruget
for bilister positivt.
Der efterspørges en beregning, der viser hvorfor det ikke skulle kunne betale sig at sætte hastigheden
ned.
En borger fra Søborg angiver, at der var fred over en 3 ugers periode omkring sidst i maj til først i juli i
2021. Borgeren bemærkede selv at hastigheden på Gladsaxe Ringvej O3 var sat ned til 40 km/t i peri-
oden, og efterspørger om hastigheden på motorvejen også var nedsat i perioden.
En borger efterspørger at hastigheden nedsættes både på Motorring 3 og Hillerødmotorvejen.
Vejdirektoratets bemærkninger
I vejprojektet for øget kapacitet på Motorring 3 er det forudsat, at hastigheden vil blive sat ned 90 km/t
på hele strækningen.
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af projektet vil der desuden blive udført støjberegnin-
ger af yderligere hastighedsnedsættelse til 80 km/t på hele strækningen.
For så vidt angår de mere specifikke forslag til hastighedsnedsættelser, såsom hastighedsdifferentie-
ring over døgnet, hastighedsnedsættelse om aftenen og/eller natten, lavere hastighed for tung trafik,
lavere hastighed på delstrækninger og styring af hastighed afhængigt af støjniveau, vil det blive vurde-
ret, i hvilket omfang de forslåede tiltag kan indgå som analyser i det videre arbejde med miljøkonse-
kvensvurderingen.
For så vist angår hastighedskontrol og anvendelse af stærekasser (automatisk trafikkontrol (ATK)), vil
de støjmæssige effekter heraf blive vurderet i miljøkonsekvensvurderingen. Det skal bemærkes, at In-
frastrukturplan 2035 omfatter forsøg med støjstærekasser langs Motorring 3. Forsøget vil i det videre
forløb blive nærmere planlagt og konkretiseret.
En yderligere hastighedsreduktion fra 90 km/t til 60 km/t på Motorring 3 vil medføre en rejsetidsfor-
øgelse på ca. 6 minutter. Med en årsdøgntrafik på ca. 120.000 køretøjer giver det en forøgelse af den
frie rejsetid på Motorring 3 på over. 4 mio. timer per år, hvad der svarer til et samfundsøkonomisk tab
på ca. 450 mio. kr. per år. Vejdirektoratet vurderer, at en hastighedsnedsættelse til 60 km/t ikke vil
være foreneligt med projektets formål, som er at forbedre den trafikale kapacitet og fremkommelighed.
En hastighedsnedsættelse til 60 km/t vurderes at medføre betydelig øget trafik på omkringliggende
veje/tilstødende veje.
Vejdirektoratet har ikke umiddelbart kendskab til, at der skulle have været hastighedsnedsættelser på
motorvejen i maj-juli 2021.
13
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0015.png
Asfaltbelægninger og afstribning
Mange borgere bemærker, at den eksisterende vejbelægning er nedslidt, og at de ønsker støjdæm-
pende asfalt.
En borger foreslår, at belægningerne udskiftes hvert 4. år, så belægningen kun ligger i den periode
hvor den støjdæmpende effekt er størst. Tilsvarende har andre kommenteret, at der bør ske løbende
vedligeholdelse af den støjsvage asfalt.
En borger foreslår 2 lags drænasfalt eller poroelastisk belægning.
En borger bemærker, at der er stor forskel på støjniveau mellem belægningsskift (som følge af forskel-
lige entrepriser) på Motorring 3 ved Klausdalsbrovej og henstiller til bedre kvalitetskontrol ved udlæg-
ning af ny belægning.
Flere borgere frabeder sig støjende kørebaneafmærkning (striber og/eller rumleriller) og anfører at af-
mærkningen øger støj markant.
Vejdirektoratets bemærkninger
Den eksisterende belægning er nedslidt og skal udskiftes. I miljøkonsekvensvurderingen forudsættes,
at der anvendes klimavenligt slidlag (KVS) på hele strækningen af Motorring 3. Klimavenlig asfalt kan
mindske rullemodstanden mellem køretøjerne og vejbanen, og dermed også føre til reduceret brænd-
stofforbrug og CO2-udledning fra bilerne. Det forventes, at denne asfalt vil støje en smule mindre end
en traditionel asfalt, og at den faktiske støj således kan blive en smule lavere.
Miljøkonsekvensvurderingen vil også omfatte en vurdering af fordele, ulemper og konsekvenser ved
anvendelse af støjreducerende drænasfalt, som potentielt kan reducere støjen fra motorvejen yderli-
gere. Der er pt. ingen erfaring med anvendelse af drænasfalt på motorveje i Danmark.
Vejdirektoratet er opmærksomme på problematikken med støj fra kørebaneafmærkninger. Det vil blive
vurderet, hvordan man kan forebygge støj fra kørebaneafmærkninger på Motorring 3, og samtidig op-
retholde oversigtsforhold og trafiksikkerhed.
Formålet i forhold til brugen af vejafmærkning, der kan høres, er at stimulere bilisternes opmærksom-
hed ved brug af
lyd og vibrationer. Hermed er vejafmærkningen med til at øge trafiksikkerheden. På
Motorring 3 i langsgående retning vil der muligvis bliver anlagt profilerede striber. Stribernes støjende
gener vil blive vejet op mod den sikkerhedsfremmende effekt.
Dækstøj
En borger foreslår mere fokus på krav til dæk på europæisk plan, idet det forventes at Vejdirektoratet
medvirker og har indflydelse på dette.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet følger udviklingen på området omkring dæk og støj. Det er EU, der regulerer krav til
dækstøj. EU-reguleringen stiller primært krav til støjemission fra komplette køretøjer, og kun sekun-
dært krav til støjemission fra køretøjernes dæk alene. I 2012 kom der dog krav om forbrugeroplysning
ved køb af dæk om både dækstøj, rullemodstand og vejgreb på våd vej. Dæk, der udbydes til salg,
skal således være forsynet med et dækmærke, så forbrugerne ved køb af dæk får mulighed for at
træffe et informeret valg om fx støjudsendelse.
14
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0016.png
Målinger og beregninger
En borger skriver, at nuværende målinger af støj fra motorveje ikke er fyldestgørende, idet der ikke
tages højde for alle faktorer. Der ønskes at målinger skal være hele døgnet og alle dage over en læn-
gere periode for at skabe et fyldestgørende billede.
En anden borger mener at det er vigtigt at der foretages målinger og ikke beregninger.
En borger skriver, at der skal foretages støjmålinger før og efter etablering, så status kan følges.
En borger mener, at bilerne bliver stadigt større, og at dette bør inkluderes i beregningsmodellen.
Enkelte borgere mener, at beregninger skal tage højde for det øgede trafikpres og fra start sikres til
190.000 biler dagligt, eller der fra start skal afses midler til løbende forbedring af støjværnene.
En borger forventer, at de flere el-biler, der kommer med tiden, vil være væsentligt tungere og dermed
vil give mere dækstøj.
En borger ønsker målinger langs Mårvænget i Søborg.
En boligforening nævner at beregninger i området nord for Frederikssundsmotorvejen på vestlig side
af Motorring 3 viser, at støjen i området ligger langt over 58 dB og nærmere 70 dB, formodes højere i
weekenden.
Vejdirektoratets bemærkninger
Miljøstyrelsen har fastlagt, at regulering af støj foretages på baggrund af beregninger. Der foretages
derfor ikke støjmålinger af trafikstøj ved planlægning af nye veje eller udbygning af eksisterende veje,
da det ikke er muligt at måle støj fra en fremtidig situation. Her kan der kun beregnes.
Vejdirektoratet har i 2019 udført længerevarende støjmålinger langs E45, som viser, at variationerne i
støjen i løbet af døgnet svarer til, at støjen i dagtimerne kan være lidt højere end gennemsnitsværdien
(1- 2 dB). Samtidig viste målingerne, at de laveste støjniveauer var mellem 15 dB og 20 dB lavere end
den beregnede gennemsnitsværdi. Sammenfattende er det Vejdirektoratets vurdering, at der er en for-
nuftig overensstemmelse mellem de udførte målinger og beregninger, med de variationer, der altid må
forventes.
Vejdirektoratet anvender beregningsmodellen Nord2000, som er en meget præcis beregningsmodel,
der tager højde for bl.a. vejbelægninger, hastighed, trafikmængder, vejrforhold og trafikfordeling. Des-
uden indgår topografi og afskærmning og refleksioner fra for eksempel bygninger, samt terrænets
akustiske egenskaber og udformning, det vil sige om terrænet er akustisk hårdt og dermed reflekterer
støjen (det kan bl.a. være vandoverflader, vejes overflader) eller om det er akustisk dæmpende (det
kan for eksempel være græsarealer, marker). Beregningsmodellen bygger på konkrete støjmålinger af
køretøjer, der bl.a. er foretaget i Danmark. På denne baggrund kan modellen beregne udbredelsen af
støjen i en konkret situation. Det er Miljøstyrelsens vejledning Nr. 4, 2007 ‘Støj fra veje’ og Støjbe-
kendtgørelsen BEK nr. 717 af 13/06/2006 der foreskriver hvordan støj fra veje skal beregnes og kort-
lægges bl.a. ved planlægning af større infrastrukturprojekter.
15
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0017.png
Vejdirektoratet følger løbende udviklingen i støjemissionen fra bilerne på vejene. Der foretages såle-
des jævnligt målinger i vejsider med det formål at bestemme støjemissionen fra bilpassager. Vejdirek-
toratet er opmærksom på at bilparken løbende ændrer sig, og på sigt kan der blive behov for korrek-
tion af de kildestyrkeværdier der anvendes i beregningsmodellen. For nuværende vurderes de kildes-
tyrker der anvendes i beregningsmodellen dog som værende repræsentative for den danske bilpark.
I Miljøstyrelsens vejledning ‘Støj fra veje’ er beskrevet, at der for vejstøj benyttes parameteren L
den
,
der er en årsmiddelværdi baseret på et vægtet gennemsnit over et døgn beregnet for et helt år.
Selvom vejstøj ikke er konstant over tid, er der en god sammenhæng mellem menneskers opfattelse
af støjen og støjen angivet som en årsmiddelværdi. Vejstøj opleves mere generende om natten og af-
tenen end om dagen. Derfor vægtes støj fra et køretøj om aftenen tre gange så meget, som støjen fra
et køretøj om dagen, mens støjen fra et køretøj om natten tæller 10 gange så meget. Det svarer til et
tillæg på + 5 dB i aftenperioden og + 10 dB i natperioden.
I støjberegningerne ifm. miljøkonsekvensvurderingen vil selve motorvejen samt relevante skærende
veje og øvrige eksisterende nærliggende vejstrækninger indgå i beregningerne. Disse støjniveauer vil
komme til at fremgå af dynamiske støjkort i den digitale miljøkonsekvensrapport.
Tilskud til facadeisolering
En borger efterspørger mulighed for tilskud til støjdæmpende vinduer.
Vejdirektoratets bemærkninger
Forslaget er taget til efterretning og vil blive vurderet i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af
projektet.
Støj, andre emner
Fra området lige nord for Harrestrup Å gør flere opmærksom på, at det nyere byggeri af høje huse på
Brunevang, sender støjen over til husene på den anden side af motorvejen.
En borger efterlyser udpegning af stilleområder. Andre efterspørger mulighed for etablering af stillezo-
ner i nærområdet.
En borger foreslår at reducere støjen med massiv øget beplantning blandt andet på Batterivej ved for-
tet samt ved Gladsaxe Ringvej mellem Hillerødmotorvejen og opkørsel til Motorring 3.
En grundejerforening gør opmærksom på at støjreducerende tiltag også er nødvendige i forhold til er-
hverv.
Et par borgere foreslår støjværn etableret med solceller.
En borger foreslår opsætning af støjabsorberende elementer i brolofter og viaduktsider fra Buddinge-
vej forbi Nybrovej, samt at der ikke kun tænkes i støjafskærmning, men også elementer der absorbe-
rer støj.
Nogle få borgere har bemærket at de ikke generes af støj fra motorvejen, selvom de bor meget tæt
på, men de ser frem til at der gøres noget for at forbedre den trafikale fremkommelighed.
Vejdirektoratets bemærkninger
16
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0018.png
I beregningerne af støjen indgår refleksioner fra større overflader, bl.a. bygninger. Den øgede støj
som følge af boligerne på Brunevang vil dermed fremgå af resultaterne fra støjkortlægningen.
Det er kommunerne, der varetager at udlægge arealer til stilleområder.
For så vidt angår bemærkningen om erhvervsområder, kan det oplyses, at indsatsen i forbindelse med
støjreduktion prioriteres ved boliger og anden støjfølsom anvendelse, bl.a. daginstitutioner, skoler og
kolonihaver med tilladt overnatning.
Smallere beplantningsbælter har som udgangspunkt heller ikke en væsentlig støjreducerende effekt.
Dog kan beplantningsbælter have en psykologisk effekt, hvor støjen virker lavere, når man ikke kan se
støjkilden. Hvis en beplantning skal have en afhjælpende virkning på støjudbredelsen, kræves der
mindst et par hundrede meter tæt og høj skov. For at opnå en eventuel støjreduktion vil det samtidig
typisk kræve etablering af en nåletræsplantage, der plantes i et bredt bælte mellem motorvejen og
frem til boligerne. Der må dog formodes at gå 15-20 år, før en nåletræsbeplantning er tilstrækkelig høj
og tæt til at begrænse støjen.
For så vidt angår støjskærme med solceller bliver forslaget taget til efterretning. Støjskærme, der an-
vendes på statsvejnettet, skal overholde en række standarder og krav til effekten af støjskærmen, som
støjisolation, evne til at absorbere støj, holdbarhed i det meget hårde miljø som der er langs en motor-
vej, muligheder for vedligehold mv. Herudover lægges der vægt på prisen, og på at støjskærmene kan
indpasses til omgivelserne. Vejdirektoratet følger den teknologiske udvikling på området. Det vil kræve
en nærmere vurdering af fordele og ulemper at klarlægge, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at anvende
solceller på støjskærme på en større skala. I den politisk besluttede Infrastrukturplan 2035 fremgår det
at der skal udføres et forsøg med anvendelse af solceller i støjskærme. Forsøget er endnu ikke kon-
kretiseret.
Forslaget om støjabsorberende elementer i viaduktsider og brolofter er taget til efterretning, og det vil
blive vurderet om dette tiltag kan have en støjreducerende effekt.
Trafikale forhold
Vejdirektoratet har modtaget høringssvar, der berører både konkrete strækninger og generelle trafik-
forhold.
Nogle mener, at den påtænkte udbygning af motorvejen vil afhjælpe de trafikale problemer på motor-
vejen, mens langt flere undrer sig over nødvendigheden af vejprojektet. Flere mener i forlængelse
heraf, at man generelt bør genoverveje, hvordan trafikale udfordringer omkring hovedstaden bedst lø-
ses.
Yderligere bemærkes af flere bekymring for at motorvejen hurtigt får trængselsproblemer igen.
Gentofte Kommune ser udvidelsen som positivt, idet det lokale vejnet belastes af gennemkørende tra-
fik, når kapaciteten på motorvejen ikke er tilstrækkelig.
Vejdirektoratets bemærkninger
17
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0019.png
Med en kapacitetsudvidelse kan der afvikles mere trafik på vejen, hvilket anses for at være gavnligt for
samfundsøkonomien. Fra et samfundsøkonomisk synspunkt vurderes det derfor, at det godt kan be-
tale sig at inddrage nødsporet til kørespor, selvom der på et senere tidspunkt forventeligt vil være ka-
pacitetsproblemer igen. Hertil kommer at trafikken i hovedstadsområdet forventes at stige, også
selvom man valgte ikke at udbygge Motorring 3. Hvis der ikke etableres mere kapacitet på Motorring
3, må der forventes en række konsekvenser heraf, bl.a. at trafikken i højere grad vil søge ud på lokal-
vejene.
Trafikale forhold, lokalveje og til-/frakørselsramper
Flere borgere pointerer, at der er kø på motorvejen fordi bilerne ikke kan komme af vejen.
En borger foreslår, at det ydre spor skal laves til et dedikeret spor for dem, der skal køre langt på Mo-
torring 3, så man kun kan komme ind/ud på det bestemte steder, hvilket giver bedre flow.
Ligeledes foreslås skilte, der konstant minder folk om at holde til højre, samt skilte der viser, at folk
skal køre 110 km/t, når de skal ind på motorvejen.
Flere borgere foreslår træning af bilister i kørekultur – holde til højre samt give plads, når der skal flet-
tes, samt være oppe i hastighed, når der flettes ind på motorvejen.
En borger påpeger vigtigheden af at medtage grænseflader til lokalvejnettet, da kapacitetsproblemer
ved til- og frakørsler belaster tilbage på de lokale veje.
Flere spørger ind til hvordan den øgede kapacitet ser ud i sammenhæng med Letbanen langs O3 og
de ændringer denne medfører på lokalvejene samt ring 3.
Vejdirektoratets bemærkninger
En del af principperne for den planlagte afmærkning på motorvejen er, at trafikken søges opdelt i lokal
og regional trafik. Hermed henvises mange vognbaneskift til at foregå i bestemte spor og over givne
strækninger, og de 2 hurtiggående spor friholdes i højere grad for vognbaneskift. Disse principper for-
ventes at hjælpe til et bedre trafikflow på motorvejen.
Der er flere lokationer i forbindelse med Motorring 3’s til og frakørsler, der allerede i dag er udfordret af
trafikal trængsel og kødannelse. Det er ikke en del af dette projekt at løse alle disse udfordringer,
Dette projekt har fokus på at løse fremkommeligheden på selve motorvejen. Nogle tiltag for løsning af
trafikale udfordringer ved frakørsler vil kræve, at der skabes mere kapacitet på de kommunale veje,
hvor trafikken skal videre. Selvom projektet ikke kan løse alle trafikale problemer i tilknytning til Motor-
ring 3 og hovedstadsområdet, vil de udfordrede lokationer blive vurderet med henblik på at kortlægge
behov, der evt. kan blive realiseret i forbindelse med andre tiltag for trafikken i hovedstadsområdet.
Generelt er der ikke planlagt konkrete ændringer i rampekryds, men der vil blive udført kapacitetsbe-
regninger og heraf vurderet evt. nødvendige justeringer af signalanlæg som følge af projektet. I så fald
vil Vejdirektoratet i dialog med de berørte kommuner justere rampekrydsene.
Letbanen medfører, at kapaciteten på Ring 3 falder, og en del af denne trafik vil blive flyttet til Motor-
ring 3. Den trafikmodel, Vejdirektoratet anvender til at beregne trafikken, tager højde for dette.
18
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0020.png
Vejdirektoratet har tidligere udført kampagner om adfærd i trafikken. Vejdirektoratet har noteret sig de
indkommende forslag om emnet og vil senere i projektforløbet vurdere, hvorvidt og i givet fald hvilke
kampagner, der vurderes at være givtige.
Området ved Novembervej/Pilebro
En del borgere bemærker, at der er kø ved Novembervej ofte helt tilbage til Motorring 3. En borger an-
giver mange overtrædelser af færdselsloven for at komme udenom køen. Flere borgere foreslår sig-
nalregulering i krydset Pilebro/Novembervej. Alternativt foreslås at ændre Pilebro, så den fortsætter
direkte ud i Frederikssundsvej. Her vil der så også i samme omgang kunne etableres cykelsti ved
krydset. En borger foreslår at frakørende biler ledes ud i krydset ved Klokkedybet/Frederikssundsvej
medens tilkørende biler til Motorring 3 fortsat kører fra Novembervej. En anden borger foreslår at æn-
dre vejen for de bilister som skal videre af Herlev Hovedgade i retning mod Herlev ved at lave en høj-
resvingsbane som ender direkte ude på Herlev Hovedgade/Klokkedybet. En borger foreslår en sving-
bane fra Pilebro ud på Frederikssundsvej mod Herlev.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet er opmærksomme på trængselsproblemerne i dette område. Trafikken ved til og fra-
kørsler vil blive vurderet, men kun ændringer som følge af selve projektet forventes umiddelbart at
blive en del af projektet. Det betyder dog ikke, at der ikke kommer til at ske noget i forbindelse med
eksempelvis dette område. Lige pt pågår der stadig vejarbejde i forbindelse med Letbanen i Ring 3,
som vurderes at kunne være en medvirkende faktor til overbelastningen ved Novembervej. Derfor af-
ventes færdiggørelsen af Letbanen før vi vurderer nærmere, hvilke tiltag der vil være de rigtige. De
indkommende forslag vil blive taget med i Vejdirektoratets videre vurderinger af mulige tiltag.
Vintapperrampen/Nybrovej/Lagergårdsvej/Jægersborgvej
Der gøres opmærksom på flere trafiksikkerhedsmæssige forhold omkring det kommunale vejnet i om-
rådet, hvor Lyngbymotorvejens trafik blandes med lokaltrafikken herunder cyklister (Ungdomsboli-
gerne/Ørnegårdsvej/ramper). Yderligere bemærkes at mange fodgængere, der står af busrute 184
ved stoppestedet, går over motorvejsbanen, hvor Vintapperrampen starter.
En borger mener at lokalvejnettet ikke kan bære den ekstra trafik.
Gentofte Kommune ønsker, at konsekvenser for trafikafviklingen i forbindelse med ændring af ramper
og signalanlæg ved Jægersborgvej og Lagergårdsvej indtænkes i løsningsforslagene, således at sig-
nalanlæggene samordnes til lokale signalanlæg og dermed sikrer god trafikafvikling.
En borger gør opmærksom på situationen omkring Vintapperrampen som værende en trafikal flaske-
hals, der giver anledning til megen kødannelse på Lyngbyvejen. Desuden gøres opmærksom på flere
trafiksikkerhedsmæssige forhold omkring det kommunale vejnet i området hvor Lyngbymotorvejens
trafik, blandes med lokaltrafikken herunder cyklister (Ungdomsboligerne/Ørnegårdsvej/ramper).
Borgeren angiver, at der mangler belysning på tavler lige efter Ørnegårdsvej, hvor trafikken ledes i et
højre spor mod Vintapperrampen og et venstre spor mod Lyngby.
En anden borger bemærker ligeledes, at Vintapperrampen ikke har tilstrækkelig kapacitet og foreslår
den nedlagt og erstattet af en tosporet tunnelforbindelse, eller at rampen udvides til to spor, samt ind-
dækkes.
19
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0021.png
Flere borgere påpeger, at afkørslen i nordgående retning mod rute 201 (Birkerød/Holte, red.) er lagt
sammen med Nybrovej-afkørslen, hvilket skaber farlige situationer da biler til rute 201 tit først kører ind
i sidste øjeblik. Det foreslås at afkørslen etableres separat. Det bemærkes at afkørslerne ikke kan af-
vikle trafikken hurtigt nok.
Vejdirektoratets bemærkninger
De trafikale forhold omkring det kommunale vejnet og ved Lyngbymotorvejen herunder i forhold til
bløde trafikanter samt af hensyn til fremkommeligheden fremstår jf. høringssvaret at være uhensigts-
mæssigt. Vejdirektoratet vil tage det op i dialog med Movia og kommunen.
Det statslige og det kommunale vejnet spiller tæt sammen i dette snævre område med rigtig meget
trafik. Der er dog visse grænser for hvor meget myndighederne kan gribe ind på hinandens vejnet og
ansvarsområder, men samarbejdet kunne givetvis øges og forbedres. Som udgangspunkt henstilles
dog til at henvendelsen omkring kommunale forhold henholdsvis forhold omkring kollektiv trafik går til
den ansvarshavende myndighed.
Vejdirektoratets ønsker – som Gentofte Kommune – at trafikanterne helst ikke skal mærke, at de lige
har passeret en vejmyndighedsgrænse, foruden at trafikken gerne skulle glide på langs og på tværs af
disse.
I forhold til den trafikale situation i forbindelse med Vintapperrampen har Vejdirektoratet mindre tiltag
på vej til at afhjælpe de lange køer frem mod Vintapperrampen i retning mod Motorring 3, men også
her må vi forvente en stigende trafikefterspørgsel i de kommende år, og det er tvivlsomt, om tiltagene
vil løse problemerne helt. Der skal sandsynligvis meget større tiltag til, end de pt. planlagte. Sådanne
større tiltag er endnu ikke planlagt.
Med hensyn til manglende belysning i forbindelse med tavlerne lige efter Ørnegårdsvej vil Vejdirekto-
ratet følge op på dette snarest.
Frakørslen ved Nybrovej/Lagergårdsvej har ikke ønskelig kapacitet til at klare trafikefterspørgslen i
myldretiden. Vejdirektoratet arbejder med at vurdere mulige løsninger der kan afhjælpe situationen,
En adskillelse af frakørslerne til Nybrovej/Lagergårdsvej hhv. Lyngby Omfartsvej vil kræve, at andre
forhold på strækningen ændres først, hvilket indgår i de igangværende analyser om ombygning af Mo-
torring 3.
Det er ikke så længe siden, at Vejdirektoratet foretog nogle justeringer i frakørslen mod nord til Lager-
gårdsvej, som har givet mindre forbedringer. Udfordringerne med trafikken omkring Lagergårdsvej bli-
ver undersøgt i andet regi i Vejdirektoratet og ikke i regi af Motorring 3.
Sydgående rampe ved Nybrovej
Gladsaxe kommune har et konkret ønske om, at der undersøges en ny tilkørselsrampe i vestgående
retning ved TSA 18 Nybrovej, for at afhjælpe parallel-trafik på de nærliggende kommunale veje (Gam-
melmosevej og Sandtoften).
Vejdirektoratets bemærkninger
Etablering af en sydvendt rampe fra Nybrovej er problematisk, da afstanden mellem denne rampe og
Buddingevej-rampen vil blive for kort. Det er derfor ikke muligt at lave en direkte tilslutning af den nye
20
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0022.png
tilkørselsrampe fra Nybrovej til Motorring 3 uden at skulle gå væsentligt på kompromis med trafiksik-
kerheden.
Af andre vanskelige forhold kan nævnes, at den eksisterende afvanding ikke er forberedt til en for-
øgelse af det befæstede areal, Der vil derfor blive behov for store ændringer af afvandingsforholdene
herunder etablering af et nyt regnvandsbassin. Yderligere vil der være risiko for at betydelige ekspro-
priationer i forbindelse med anlægget vil vise sig nødvendige.
Trafikalt set forventes rampen at have forholdsvist lave trafiktal.
Etablering af en sydvendt rampe ved Nybrovej blev i øvrigt også undersøgt i forbindelse med miljøkon-
sekvensvurdering fra 2004, hvor den blev fravalgt, og nærværende fornyede vurdering ændrer såle-
des ikke på denne konklusion.
Vekselstrækning sydgående mellem Holbækmotorvejen/Motorring 3/Amagermotorvejen samt Motor-
ring 3/Køge Bugt Motorvejen
En borger gør opmærksom på problematikken på den forholdsvist korte vekselstrækning, hvor nogle
trafikanter kommer fra Holbækmotorvejen og kører mod Amagermotorvejen, og andre kommer fra Mo-
torring 3 og skal mod Køge Bugt Motorvejen. Der stilles forslag om en ændring på strækningen, så der
krydses i flere niveauer.
Vejdirektoratets bemærkninger
Strækningen ned mod frakørslen mod Køge Bugt Motorvejen er en af flaskehalsene på strækningen.
Situationen er her den, at der i eftermiddagsmyldretiden er flere biler, der gerne vil ind på Køge Bugt
Motorvejen, end der er plads til. Samtidig har på strækningen mellem Holbækmotorvejen og Køge
Bugt Motorvejen en kort vekselstrækning, hvor mange trafikanter skal bytte vognbane. Fra Holbækmo-
torvejen er der mange, der skal videre ad Motorring 3 mod Amagermotorvejen, som skal bytte vogn-
bane med de trafikanter på Motorring 3, som skal ind på Køge Bugt Motorvejen.
Det kommende projekt, der skal øge kapaciteten på Motorring 3, indeholder forbedringer for denne
strækning, idet der kommer et 3. spor på Motorring 3 i sydgående retning mellem Holbækmotorvejen
og Køge Bugt Motorvejen. Dette vil forventeligt kun i mindre grad lette indfletningen for trafik mod
Køge Bugt Motorvejen og for trafik fra Holbækmotorvejen mod Amagermotorvejen. For yderligere at
forbedre fremkommeligheden undersøges mulighederne for også at udvide af kapaciteten ind på
Køge Bugt Motorvejen i forbindelse med den igangværende miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse
af Amagermotorvejen.
Sagt med andre ord kan problematikken ikke løses indenfor rammerne af dette projekt, men Vejdirek-
toratet er opmærksomme på problematikken, og vil undersøge mulighederne for at forbedre den be-
skrevne trafikale situation.
Til- og frakørsler ved Hillerødmotorvejen
Flere borgere stiller forslag om ombygning ved tilslutningen til Hillerødmotorvejen for afhjælpning kø.
Vejdirektoratets bemærkninger
Infrastrukturplan 2035 indeholder en udbygning af Hillerødmotorvejen mellem Motorring 3 og Ring 4.
Arbejdet ventes igangsat i 2028. Der må fortsat forventes fremkommelighedsproblemer i forbindelsen
fra Motorring 3 mod nord ad Hillerødmotorvejen, indtil udvidelsen af Hillerødmotorvejen står klar.
21
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0023.png
Hastighed
Flere borgere anfører at en hastighedsnedsættelse må forventes at have positiv effekt på fletteforhold,
flow, kødannelse, antallet af hårde opbremsninger og uheld.
Vejdirektoratets bemærkninger
En hastighedsnedsættelse til 90 km/t vil medføre, at stort set alle køretøjer vil bevæge sig med den
samme hastighed. Der vil opstå færre overhalingsmanøvrer, og det vil være nemmere for trafikanterne
at orientere sig, når de skal skifte kørebane. Det forventes, at en lavere hastighedsgrænse vil medføre
færre uheld. En mere ensartet hastighed i kombination med de automatiske, lysende hastighedstavler
forventes også at give et bedre flow og vil også medvirke til færre uheld, fordi bilisterne advares mod
køer længere fremme.
Fremkommelighed
En borger er positiv overfor forbedring af kapaciteten, men ønsker ikke hastigheden nedsat til 90 km/t
udenfor myldretiden.
Flere udtrykker betænkelighed ved at vejudvidelsen ikke vil kunne afhjælpe at der om en årrække igen
vil opstå trængselsproblemer på motorvejen.
Nogle er bekymret for de fremtidige forhold for politi og redningskøretøjer, herunder om politi og ambu-
lancer kan nå frem i tide.
Der stilles forslag om at
begrænse store køretøjer på Motorvejen eksempelvis ved indførelse af miljø-
zone, hvor lastbiler ikke må anvende Motorring 3 til gennemkørsel.
Vejdirektoratets bemærkninger
Når vejkapaciteten på Motorring 3 udbygges, vil den kunne afvikle mere trafik, de daglige køer vil blive
kortere, og de daglige forsinkelser vil blive markant mindre. Da der fremover fortsat ventes en vækst i
trafikken, vil kapaciteten på motorvejen efter en årrække igen være opbrugt, men den vil stadig afvikle
mere trafik end i dag.
Vejdirektoratet vil være i dialog med politi og beredskab i forbindelse med planlægning af det fremti-
dige projekt for at sikre gode og trafiksikre forhold i forbindelse med uheld og andre hændelser i trafik-
ken.
Udbygningen af trafikledelsessystemet vil være en væsentlig del af at sikre et godt beredskab blandt
andet til sikring af, at trafikanter informeres om, hvorledes de skal forholde sig i beredskabssituationer
(som eksempelvis udrykningskørsel).
Det er nødvendigt at sænke hastigheden til 90 km/t, når nødsporet omdannes til kørespor af hensyn til
trafiksikkerheden. Erfaringer fra England viser, at antallet af uheld ikke øges, når overbelastede motor-
veje på denne måde får et spor ekstra.
Det vil ikke være hensigtsmæssigt at begrænse den tunge trafik på Motorring 3 ved f.eks. at forbyde
gennemkørsel. Dette vil betyde, at lastbilerne må finde andre veje, som vil være uegnede til tung trafik
i et større omfang.
22
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0024.png
Tekniske forhold
Tekniske forhold, afmærkning og vejvisning
En borger er meget positivt indstillet overfor forslaget om landevejsafmærkning for bedre styring af
vekselstrækningerne, og foreslår at forsøg med dette sættes i gang med det samme.
En borger gør opmærksom på skiltningen i sydgående retning ved frakørsel til Hillerødmotorvejen er
misvisende, idet lastbiler ofte skifter til 2. vejbane for efter Hillerød motorvejen at trække ind igen, idet
tavlerne angiver, at inderbanen bliver til en frakørsel, og at der kun er 2 baner der fortsætter. Hermed
kan ikke sted-kendte misforstå tavlen.
En borger gør opmærksom på at det skal være tydeligt om den vognbane man kører i fører til det øn-
skede sted, og mener ikke dette er tydeligt i dag. Som eksempel nævnes frakørsel 23 Jyllingevej/Fre-
derikssundmotorvejen, hvor man kan forlade motorvejen i 2 baner og afstribningen er uhensigtsmæs-
sig.
En borger gør opmærksom på, at der mangler skilte, som viservejens forløb ved Roskildevej mod
nord.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet tager de indkommende bemærkninger med i den videre projektering.
Der er mange forhold, der skal sammentænkes, så alt passer sammen og trafiksikkerheden er i orden,
når der ændres på afstribning og tavler mv – ikke mindst når ændringerne foregår på en kompliceret
vejstrækning. Vejdirektoratet ændrer derfor ikke på afmærkningen nu, før det samlede projekt er klart,
og der er udarbejdet en trafiksikkerhedsrevision, af det projekt, der skal udføres.
I forbindelse med det kommende projekt vil der ske omfattende ændringer både af vejvisningstavlerne
og afmærkningen. Med de nye vejvisningstavler vil lastbilerne med større sandsynlighed blive i det
tunge spor (ydersporet) ved frakørsel til Hillerødmotorvejen.
Ved frakørsel 23 Jyllingevej/Frederikssundmotorvejen vil vejvisningstavler blive udskiftet med nye, og
afstribningen bliver tilpasset de nye forhold.
Før Roskildevej i Motorring 3’s nordgående retning er der to portaler, der viser vejens forløb og ved
rampen til Roskildevej er der varsler med vejvisningstaler både 500 m og 1000 m før rampen,
Belægninger
En borger forventer at de flere el-biler, der kommer med tiden, vil være væsentligt tungere og dermed
slide mere på asfalten.
Vejdirektoratets bemærkninger
23
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0025.png
I analysen forudsættes en større andel af elbiler i fremtiden. På nuværende tidspunkt er elbiler tungere
end konventionelle køretøjer, hvad der kan medføre en højere vejslid i fremtiden. En højere vejslid vil
dog påvirke alle vejstrækninger og er ikke relateret til gennemførelse af projektet. I realiteten er det
primært lastbiler og busser, der slider på asfalten.
Trafiksikkerhed
Gentofte kommune anfører at der bør udarbejdes trafiksikkerhedsrevision for projektet.
Flere borgere spørger ind til hvorledes man forholder sig til at den funktion som nødsporet har vil for-
svinde med forslaget.
Vejdirektoratets bemærkninger
Der er meget høj fokus på trafiksikkerhed i projektet.
Det er vurderet, at mange ulykker sker på flettestrækningerne på motorvejen i forbindelse med vogn-
baneskift. Samtidigt har fjernelse af nødspor og ændring i sporbredder en negativ effekt på trafiksik-
kerheden. Derfor indeholder projektet en nedsættelse af hastigheden til 90 km/t samt en fuld udbyg-
ning af trafikledelsessystemet (ITS) samt justeringer på vejens afmærkning og vejvisning med henblik
på at gøre det så entydigt som muligt at placere sig korrekt på vejen, dvs. der sker tiltag på vejen, som
øger trafiksikkerheden.
Som ved alle Vejdirektoratets projekter vil der ligeledes ske løbende trafiksikkerhedsrevisioner gen-
nem hele projektets løbetid.
Trafikafvikling i anlægsperioden
Gentofte Kommune anfører, at der bør foretages en kortlægning af forventet trafikmønster i anlægspe-
rioden og udarbejdes forslag til tiltag, der kan reducere trafikmængden på de omkringliggende kom-
munale veje.
En borger håber at muligheden undersøges for at udføre arbejderne i døgndrift, således at perioden
for vejarbejde i dagtimerne minimeres og dermed begrænser generne for trafikafviklingen.
Vejdirektoratets bemærkninger
Principper for anlægslogistik og trafikafvikling vil blive planlagt med fokus på, at summen af gener for
trafikanter og naboer skal være så små som mulige. Dvs. færrest mulige gener for trafikanter på mo-
torvejen, hvor kødannelser skal minimeres samt i lokalområdet hvor uønsket trafik skal minimeres.
I forbindelse med detailprojekteringen lægges en mere detaljeret plan for gennemførelse af anlægsar-
bejdet, som tager hensyn til trafikafviklingen i anlægsperioden. I den forbindelse udarbejdes trafikaf-
viklingsplaner, med udgangspunkt i antallet af vognbaner, der er til rådighed for trafikken i dag, vil
være opretholdt i dagtimerne på hverdage i løbet af anlægsfasen.
Natur, miljø og rekreative forhold
24
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0026.png
Beplantning
Flere borgere ønsker beplantning med efeu op ad støjskærmen, som de skriver var aftalt, men ikke
skete i forbindelse med den seneste udvidelse.
Vejdirektoratets bemærkninger
Det er ikke umiddelbart en del af dette projekt at etablere beplantning, hvor projektet ikke skal udføre
anlægsarbejde. Vejdirektoratet har dog noteret sig ønsket.
Luftforurening
Nogle efterlyser beregninger af øget luftforurening som følge af den forøgede trafik. En Borger påpe-
ger de sygdomme som partikelforureninger kan forårsage og den belastning på samfundet og sund-
hedsvæsenet der vil følge. Der henvises til videnskabelige undersøgelser.
Flere borgere samt kommuner påpeger at mere trafik er en belastning for miljøet i form af øget CO2-
udledning.
Brøndby Kommune og Gladsaxe Kommune angiver at gennemkørende trafik vurderes at forårsage en
meget stor del af CO2-udledninger i kommunen, og at en stor del af dette kommer fra de statslige mo-
torveje, hvilket giver anledning til bekymring for de ekstra udledninger mere trafik på motorvejen vil
medføre.
Vejdirektoratets bemærkninger
Udbygningen af Motorring 3 kan have betydning for luftforurening. Vejdirektoratet vil udføre beregnin-
ger på emissioner i driftsfasen i forhold til scenarier med forskellige hastighedsbegrænsninger. Der vil
blive foretaget beregninger på hhv. CO
2
, SO
2
, NO
X
, HC, CO og PM.
Kapacitetsudvidelse med en ekstra kørebane medfører ikke en forøgelse af hverdagsdøgntrafikken på
M3, når hastighed samtidig reduceres til 90 km/t. Projektet forventes således ikke at medføre højere
luftforureninger i de omkringliggende områder.
Natur
Brøndby Kommune gør opmærksom på de naturværdier der findes i området på og rundt om Vestvol-
den, og kommunen påskønner derfor, at der allerede nu er fokus på, i hvilken grad projektet påvirker
områder med beskyttet natur.
En borger anfører, at hvis det havde været støj fra musik, virksomheder eller vindmøller havde det væ-
ret forbudt for længst. Det anføres at miljøproblemer for dyr kan standse selv de største anlægsarbej-
der, men at støj fra motorveje som ødelægger mange menneskers trivsel, prioriteres for lidt.
Vejdirektoratets bemærkninger
Der er stort fokus på støj fra den eksisterende motorvej i projektet. Derfor er der sideløbende med mil-
jøkonsekvensvurderingen igangsat en undersøgelse af behov og muligheder for at reducere støjen
langs hele Motorring 3.
I projekter med særlige naturforhold indtræder Habitatdirektivet, som beskytter f.eks. birkemus, has-
selmus, grønbroget tudse m.fl. For de fleste projekter er der muligt at etablere afværgeforanstaltninger
for de beskyttede dyrearter, så disse projekter kan gennemføres.
25
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 84: Vejdirektoratets høringsnotat om ide- og forslagsfase i miljøkonsekvensvurderingen for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3, fra transportministeren
2659609_0027.png
For Motorring 3 vil miljøkonsekvensvurderingen afdække, om særlige naturforhold nødvendiggør af-
værgeforanstaltninger.
26