Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 83
Offentligt
2659263_0001.png
1
1.1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
4.9
4.10
4.11
4.12
4.13
4.14
4.15
4.16
4.17
4.18
4.19
4.20
5
5.1
5.2
5.3
INDLEDNING OG PROJEKTETS BAGGRUND ....................................................... 3
Indledende idé- og forslagsfase................................................................................. 3
GENERELLE BEMÆRKNINGER ............................................................................. 5
Løsningsforslag ......................................................................................................... 5
Sammenhæng med andre projekter .......................................................................... 5
Trængselsproblematikken ......................................................................................... 5
Ekspropriation ........................................................................................................... 6
STØJ ......................................................................................................................... 7
Generelt om støj ved Øresundsmotorvejen ............................................................... 7
Støjvolde og støjskærme ........................................................................................... 7
Hastighedsnedsættelse ............................................................................................. 7
Støjmodeller .............................................................................................................. 8
Overdækning af øresundsmotorvejen........................................................................ 8
Slidlag ....................................................................................................................... 9
TRAFIKALE OG TEKNISKE FORHOLD ................................................................ 10
Tilslutningsanlæg 19 – Ørestad ............................................................................... 10
Tilslutningsanlæg ved Kongelundsvejen .................................................................. 10
Nyt tilslutningsanlæg ved Amager Landevej ............................................................ 10
Tilslutningsanlæg ved Kastrupvej ............................................................................ 11
Kastrup: Ændring af tilslutningsanlæg 16 Amager Strandvej ................................... 11
Kastrup: Stor rundkørsel over motorvejen. .............................................................. 11
Kastrup: Ny rundkørsel på Kystvejen ...................................................................... 12
Kastrup: Frakørsel 16 fra vest til Amager Strandvej ................................................ 12
Tilkørsel til Sverige fra nord på Amager Strandvej ................................................... 13
Kastrup: Placering til tilslutningsanlæg på erhvervsområde ved lufthavnen ............. 13
Kastrup: Anvendelse af P-arealer mv. til udvidelse af tilslutningsanlægget til
Amager Strandvej .................................................................................................... 13
Kastrup: Forslag til begrænsning af trafikken - løsning af trafikknuder..................... 13
Kastrup: Genoptag forkastet forslag fra foranalysen ................................................ 15
Kastrup: Samkøring af trafiklys ................................................................................ 15
Forslag vedrørende Østlig Ringvej .......................................................................... 15
Trafikmålinger og oversigtstegninger ....................................................................... 16
Forbud mod kørsel med pigdæk .............................................................................. 16
Virkninger fra andre kommende projekter ................................................................ 16
Tilslutningsanlæg for østlig ringvej (havnetunnel) .................................................... 17
Trafikken på Amager Strandvej ............................................................................... 17
NATUR, MILJØ OG REKREATIVE FORHOLD ...................................................... 18
Påvirkning af yngle- og rasteområder for bilag IV-arten grønbroget tudse ............... 18
Luftforurening .......................................................................................................... 18
Klimasikring ............................................................................................................. 18
HØRINGSNOTAT
1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0002.png
6
6.1
6.2
6.3
6.4
ANDRE EMNER ...................................................................................................... 19
Helhedsorienteret trafikplan ..................................................................................... 19
Genhusning ............................................................................................................. 19
Offentliggørelse af data ........................................................................................... 19
Miljøkonsekvensrapportens omfang ........................................................................ 19
2
HØRINGSNOTAT
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0003.png
1
INDLEDNING OG PROJEKTETS BAGGRUND
Der blev den 28. juni 2021 indgået en aftale om Infrastrukturplan 2035 mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borger-
lige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne. (Nye Borgerlige er
dog senere udtrådt af aftalen). Som en del heraf blev der afsat midler til en ud-
videlse af Øresundsmotorvejen. Den del af aftalen, som omfatter fremtidens
veje, støttes ikke af Enhedslisten og Alternativet.
På grundlag af Infrastrukturplan 2035 har Sund & Bælt indledt en miljøkonse-
kvensvurdering af udvidelsen af Øresundsmotorvejen, der beskriver og vurderer
de trafikale, miljømæssige og økonomiske konsekvenser af udvidelsen af motor-
vejen.
På store dele af Øresundsmotorvejen registreres i dag trængselsproblemer i myl-
dretiden og omfattende kødannelse, primært på den vestlige strækning og ved
tilslutningsanlægget i Kastrup. Med den prognosticerede trafikforøgelse fremover
vil Øresundsmotorvejen i stadig stigende omfang fremstå som en trafikal flaske-
hals med kritisk trængsel.
Formålet med udvidelsesprojektet er derfor at forbedre fremkommeligheden og
trafiksikkerheden på Øresundsmotorvejen ved gennemførelse af en udvidelse på
de strækninger og tilslutningsanlæg, der er eller vil blive flaskehalse de kom-
mende 15 år. Dette indebærer en udvidelse af Øresundsmotorvejen med et spor
i hver retning fra Vestamager til Lufthavn Vest inkl. slidlag, en udvidelse af sam-
menfletningen med Amagermotorvejen, en ny parallelrampe ved Ørestad, og en
udvidelse af tilslutningsanlægget til Amager Strandvej.
1.1
INDLEDENDE IDÉ- OG FORSLAGSFASE
Processen for miljøkonsekvensvurderingen blev indledt med en offentlig idé- og
forslagsfase i perioden 5. maj - 7. juni 2022. Her fik borgere, trafikanter, myn-
digheder, virksomheder og interesseorganisationer mulighed for at komme med
idéer, forslag og synspunkter, der kan indgå i det videre arbejde. Til det formål
udarbejdede Sund & Bælt en informationspjece, som kan læses her
Pjece_Udvidelse af Øresundsmotorvejen (sundogbaelt.dk)
Der blev, som led i idé- og forslagsfasen, ligeledes afholdt et borgermøde den
19. maj 2022, hvor Sund & Bælt orienterede om miljøkonsekvensvurderingen og
lyttede til forslag og bemærkninger fra de mere end 200 deltagere. Borgermødet
kan ses på
Borgermøde Del 1 | Get this video (skyfish.com)
og
Borgermøde Del 2 | Get this video
(skyfish.com)
.
Præsentationsmaterialet fra borgermødet kan ses på
oemv-borgermøde-præsentation-
19-05-2022.pdf (sundogbaelt.dk)
Der er indkommet i alt 44 bemærkninger i idé- og forslagsfasen. I de efterføl-
gende afsnit er alle indkomne forslag og idéer samlet i emneområder med Sund
& Bælts bemærkninger hertil. Alle indkomne forslag kan læses her
anonymiserede-
indkomne-idéer-og-forslag.pdf (sundogbaelt.dk)
HØRINGSNOTAT
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0004.png
Når miljøkonsekvensvurderingen er tilendebragt i foråret 2023, bliver undersø-
gelsen offentliggjort. Der vil blive afholdt en offentlig høring af minimum otte
ugers varighed, hvor alle igen har mulighed for at komme med bemærkninger.
Tilsvarende vil der i høringsperioden blive afholdt endnu et borgermøde.
4
HØRINGSNOTAT
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0005.png
2
GENERELLE BEMÆRKNINGER
2.1
LØSNINGSFORSLAG
En række indkomne forslag og bemærkninger er afgivet under indtryk af, at flere
af løsningsforslagene fra foranalysen – Teknisk beskrivelse
teknisk-beskrivelse.pdf
(sundogbaelt.dk)
allerede er fravalgt, og at Sund & Bælt har lagt sig fast på én tek-
nisk løsning for udvidelsen af tilslutningsanlægget ved Amager Strandvej (tilslut-
ningsanlæg 15/16).
Sund & Bælts bemærkninger:
Beklageligvis er der under idé- og forslagsfasen opstået forvirring om, hvilke tek-
niske løsninger der indgår i det videre arbejde. Alle løsningsforslag (tilslutnings-
anlæg 15/16 A – E), som er præsenteret i foranalysen – Teknisk beskrivelse, vil
blive undersøgt nærmere på lige fod med andre udarbejdede løsningsforslag. Der
er altså ikke på forhånd valgt en endelig løsning. Den endelige løsning vil først
blive valgt, når miljøkonsekvensvurderingen af projektet er afsluttet.
2.2
SAMMENHÆNG MED ANDRE PROJEKTER
En række af de modtagne forslag og bemærkninger vedrører projektets sam-
menhæng med andre infrastrukturprojekter, herunder særligt Østlig Ringvej.
Sund & Bælts bemærkninger:
Sund & Bælt er opmærksom på, at udvidelsen af Øresundsmotorvejen ikke er
det eneste infrastrukturprojekt i området, men skal ses i sammenhæng med de
planlagte udbygninger af Motorring 3, Amagermotorvejen, Englandsvej, Udvi-
delse af Københavns Lufthavn Station, etablering af vendespor ved Københavns
Lufthavn Station, og en eventuel Østlig Ringvej.
Udvidelsen af Øresundsmotorvejen vil derfor blive tænkt sammen med alle oven-
stående projekter. Det gælder både trafikalt, anlægsteknisk, miljømæssigt og i
forhold til arealbehov og naboinformation. Konkret i forhold til miljøkonsekvens-
rapporten vil projekterne, indgå i vurderingen af ”de kumulative påvirkninger”.
2.3
TRÆNGSELSPROBLEMATIKKEN
Flere borgere udtrykker i deres høringssvar, at de er uenige i Sund & Bælts be-
skrivelser af trængselsproblematikken nær tilslutningsanlægget ved Amager
Strandvej og peger i stedet på konkrete løsninger andre steder, hvor der i dag
opstår trafikknuder og kødannelse.
Sund & Bælts bemærkninger:
Trods den relativ korte strækning, er Øresundsmotorvejen en af de vigtigste tra-
fikforbindelser i Danmark. Det er Sund & Bælts ansvar at sikre den nødvendige
kapacitet på Øresundsmotorvejen både nu og i fremtiden. Formålet med projek-
tet er således at forbedre fremkommeligheden og trafiksikkerheden på Øre-
sundsmotorvejen ved gennemførelse af en udvidelse på de strækninger og til-
slutningsanlæg, der allerede er – eller vil blive – flaskehalse de kommende 15
år.
Af foranalyserne, og de bagvedliggende OTM-beregninger (regionalt trafikanaly-
sesystem) fremgår det, at der vil blive trængselsproblemer i tilslutningsanlægget
ved Amager Strandvej i fremtiden, uanset om Østlig Ringvej etableres eller ej,
HØRINGSNOTAT
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0006.png
hvorfor mulighederne for en udbygning indgår i udvidelsesprojektet. Der vil som
led i miljøkonsekvensvurderingen blive gennemført en ny undersøgelse af trafik-
ken i tilslutningsanlægget, så beslutningen om udvidelsen af tilslutningsanlægget
træffes på det bedst mulige grundlag.
2.4
EKSPROPRIATION
En række forslag og bemærkninger udtrykker en alvorlig bekymring for ekspro-
priation af motorvejens naboer som følge af projektet.
Sund & Bælts bemærkninger:
Øresundsmotorvejen blev ved etableringen i 1990’erne forberedt til tre spor i
hver retning. Det betyder, at selve motorvejen forventes at kunne udvides uden
behov for permanente ekspropriationer. Midlertidige ekspropriationer til arbejds-
arealer langs motorvejen vil imidlertid ikke helt kunne undgås, men vil som en
del af miljøkonsekvensvurderingen blive forsøgt planlagt således, at det påvirker
projektets naboer mindst muligt. De midlertidige ekspropriationer omfatter ikke
bebyggelse eller tilsvarende.
Som en del af projektet planlægges en udvidelse af tilslutningsanlægget ved
Amager Strandvej. En række forskellige løsninger er beskrevet i foranalysen,
hvoraf de mest indgribende løsninger ikke vil kunne holdes inden for de nuvæ-
rende vejarealer og derfor vil føre til permanent ekspropriation af op til 11 boli-
ger.
De forskellige løsninger, herunder indkomne forslag, vil blive behandlet i miljø-
konsekvensvurderingen, således at løsningernes gavnlige effekter på fremkom-
meligheden i tilslutningsanlægget, med og uden en eventuelt kommende Østlig
Ringvej, kan sættes i forhold til de alvorlige konsekvenser for de berørte naboer,
som nogle løsninger vil medføre.
Ekspropriation er et alvorligt indgreb og kan ikke ske uden en eksplicit lovhjem-
mel. Hvis det, på baggrund af miljøkonsekvensvurderingens resultater, besluttes
at etablere løsninger, som medfører ekspropriation, skal projektet således vedta-
ges ved lov, hvor der gives hjemmel til ekspropriation. Eventuelle ekspropriatio-
ner vil følge en klar og fast proces, hvor de berørte boligejeres rettigheder vare-
tages (ekspropriationsprocesloven).
6
HØRINGSNOTAT
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0007.png
3
STØJ
3.1
GENERELT OM STØJ VED ØRESUNDSMOTORVEJEN
En række høringssvar udtrykker bekymring for det eksisterende støjniveau, hvor
det oplyses, at trafikstøjen omkring Øresundmotorvejen i forvejen ligger over
den vejledende grænseværdi, samt bekymring for det kommende støjniveau,
som en udvidelse af Øresundmotorvejen forventes at medføre. Det ønskes i øv-
rigt oplyst, om der vil blive ansøgt om midler, der er afsat til støjreducerende til-
tag i Infrastrukturplan 2035.
Sund & Bælts bemærkninger:
En udvidelse af Øresundsmotorvejen og tilhørende tilslutningsanlæg vil påvirke
trafikmængderne på selve motorvejen og de tilstødende veje i området og der-
med også støjforholdene i området. Der vil derfor som led i miljøkonsekvensvur-
deringen blive gennemført beregninger af den nuværende støj fra trafikken i om-
rådet. Der vil ligeledes blive gennemført beregninger af støj fra den fremtidige
trafik i området med den udvidede motorvej og tilslutningsanlæg.
Som en del af udvidelsesprojektet skal det sikres, at støjbelastningen fra trafik-
ken på de udvidede anlæg ikke forøges i forhold støjbelastningen fra trafikken på
de nuværende anlæg. Der vil således i miljøkonsekvensvurderingen blive taget
stilling til behovet for støjreducerende tiltag. Udgifterne til de støjreducerende
tiltag, som besluttes, vil blive afholdt som en del af anlægsbudgettet for projek-
tet. Sund & Bælt ansøger derfor ikke om særskilte midler hertil.
3.2
STØJVOLDE OG STØJSKÆRME
Det foreslås, at der i miljøkonsekvensrapporten planlægges for bedre placering
af støjvolde, idet støjen er kraftigst nord for motorvejen og på de steder, hvor de
nuværende støjmure er flyttet væk fra vejen på grund af jernbanen. Det foreslås
derudover at forhøje støjskærmen langs motorvejen på den nordlige side til 9
meter. Derudover spørges der til, om man vil anlægge en støjskærm langs den
nye parallelrampe syd for Selinevej.
Sund & Bælts bemærkninger:
Øresundsmotorvejen og jernbanen er allerede i dag gravet flere meter ned under
det oprindelige terræn, og jorden er lagt op i støjvolde på begge sider. Slutteligt
er der etableret støjskærme på toppen af disse støjvolde. Som anført ovenfor,
skal det som en del af udvidelsesprojektet sikres, at støjbelastningen fra trafik-
ken på de udvidede anlæg ikke forøges i forhold støjbelastningen fra trafikken på
de nuværende anlæg. Hvorvidt ovenstående kan sikres via eksempelvis støjre-
ducerende slidlag, hastighedsnedsættelse eller højere støjskærme mod nord og
støjskærme langs parallelrampen vil blive afklaret i miljøkonsekvensvurderingen.
3.3
HASTIGHEDSNEDSÆTTELSE
Flere af de modtagne løsningsforslag peger på hastighedsnedsættelse som et til-
tag for at reducere støjbelastningen. Heriblandt foreslås også en løsning med ha-
stighedsnedsættelse kombineret med opsætning af stærekasser.
HØRINGSNOTAT
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0008.png
Sund & Bælt bemærkninger:
Den støjmæssige effekt af lavere hastighedsgrænser på hele eller dele af motor-
vejsstrækningen vil blive undersøgt i miljøkonsekvensvurderingen. Opstilling af
stærekasser vurderes derimod at ligge uden for miljøkonsekvensvurderingens
rammer.
3.4
STØJMODELLER
Det foreslås at udarbejde to støjmodeller. En støjmodel, der viser støjudbredel-
sen med motorvejsudvidelsen uden etablering af støjskærme, og en anden støj-
model, der viser støjudbredelsen med motorvejsudvidelsen med etablering af
høje støjskærme nord for og midt for motorvejen. Det foreslås, at disse modeller
sendes i en ny høring. Derudover påpeges det, at støjskærme bør være lydab-
sorberende.
Sund & Bælts bemærkninger:
Støjmodelleringer indgår som en del af miljøkonsekvensvurderingen, både med
og uden støjreducerende tiltag. Som det indledningsvist er beskrevet, vil miljø-
konsekvensvurderingen blive sendt i offentlig høring, når den er udarbejdet.
3.5
OVERDÆKNING AF ØRESUNDSMOTORVEJEN
Der er modtaget en række forslag og spørgsmål, der handler om overdækning af
Øresundsmotorvejen som et løsningsforslag til støjreduktion og lokal reduktion
af luftforurening. I den forbindelse peges der blandt andet på, at en overdæk-
ning ved og gennem Ørestaden har været omtalt i flere år, og at støjbelastnin-
gen på omgivelserne formentlig forhøjes ved udvidelsen af Øresundsmotorvejen.
Desuden nævnes fordelene ved at lave overdækning samtidig med udvidelsen af
motorvejen, hvor trafikken alligevel flyttes, bedre byliv, bedre fremkommelighed
for de bløde trafikanter, plads til rekreative områder m.v.
Københavns Kommune gør i deres forslag opmærksom på, at der bliver udarbej-
det en foranalyse for en overdækning, hvor der vil blive indledt dialog og samar-
bejde med Sund & Bælt samt andre aktører som By & Havn.
Sund & Bælts bemærkninger:
Sund & Bælt har i forbindelse med etableringen af Øresundsmotorvejen i 1990-
erne etableret overdækning af både jernbanen og Øresundsmotorvejen igennem
Tårnby, og har gode erfaringer med såvel den støjreducerende effekt som den
udnyttelse af arealerne, der kan ske oven på en overdækning. Sund & Bælt ser
derfor frem til dialogen og samarbejdet med Københavns kommune om kommu-
nens foranalyse.
Som det er redegjort for ovenfor, skal det som en del af udvidelsesprojektet sik-
res, at støjbelastningen fra trafikken på de udvidede anlæg ikke forøges relativt i
forhold til støjbelastningen fra trafikken på de nuværende anlæg med den frem-
skrevne trafiktilvækst. Der vil således i miljøkonsekvensvurderingen blive taget
stilling til behovet for støjreducerende tiltag.
Det vurderes umiddelbart, at hastighedsnedsættelse på strækningen, yderligere
støjværn og støjreducerende slidlag alene eller i kombination vil kunne reducere
støjen tilstrækkeligt i forhold til målsætningen, men en overdækning vil sammen
med andre støjreducerende tiltag indgå i miljøkonsekvensvurderingen, og det
8
HØRINGSNOTAT
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0009.png
støjreducerende potentiale vil blive vurderet i forhold til teknik, økonomi, areal-
behov, trafiksikkerhed mv.
3.6
SLIDLAG
Der er modtaget spørgsmål vedrørende hvilken type af slidlag, der tænkes an-
vendt, herunder om man vil anvende typen ”Støjreducerende tyndlagsbelæg-
ning”, samt hvem der i fremtiden varetager vedligehold af slidlaget.
Derudover foreslås asfaltslidlagets støjreducerende effekt over tid, slidlagets
holdbarhed, samt vedligehold af slidlaget ligeledes undersøgt i miljøkonsekvens-
vurderingen.
Sund & Bælts bemærkninger:
Det er Sund & Bælts opgave at vedligeholde slidlaget på Øresundsmotorvejen.
Det er ikke på forhånd fastlagt, hvilken type asfalt der skal anvendes. Valget af
slidlaget vil indgå i de vejtekniske overvejelser. Anvendelse af støjreducerende
slidlag er et af de værktøjer, der kan blive taget i anvendelse for at nedbringe
trafikstøjen fra Øresundsmotorvejen.
Sund & Bælt er opmærksom på, at effekterne af støjreducerende slidlag er afta-
gende over en årrække. Dette forhold indgår i støjberegningerne, som gennem-
føres efter gældende praksis.
HØRINGSNOTAT
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0010.png
4
TRAFIKALE OG TEKNISKE FORHOLD
4.1
TILSLUTNINGSANLÆG 19 – ØRESTAD
Det påpeges, at man bør inkludere tilslutningsanlæg 19 i projektet og lave en
ringvej, der fører over til Tycho Brahes Allé.
Sund & Bælts bemærkninger:
Forslaget vurderes som værende uden for miljøkonsekvensvurderingens område.
Forslaget er videresendt til Københavns Kommune.
4.2
TILSLUTNINGSANLÆG VED KONGELUNDSVEJEN
Det foreslås at etablere et tilslutningsanlæg ved Kongelundsvejen for at lette
presset på de andre tilslutningsanlæg.
I et andet løsningsforslag påpeges, at en tilslutning ved Kongelundsvej vil til-
trække flere trafikanter på lokalvejen, som er en kolonihave-/parcelhusvej. Der-
for foreslås det, at en sådan tilslutning alene bør udføres, hvis den eksisterende
bussluse fjernes, og vejen etableres som en blind vej.
Sund & Bælts bemærkninger:
Løsningen søger primært at aflaste det eksisterende tilslutningsanlæg 19.
Trængselsproblemerne i tilslutningsanlæg 19 er begrundet i trængsel på
motorvejen og ikke selve tilslutningsanlæggets udformning. Et nyt
tilslutningsanlæg til Kongelundsvej vil derfor ikke medføre større reduktion i
trængslen omkring Øresundsmotorvejen.
Den relativt korte afstand mellem tilslutningsanlæggene 18 og 19 samt Konge-
lundsvej kan give anledning til nedsat kapacitet og øge risikoen for uheld på
grund af vognbaneskift. Der er ligeledes mangel på plads mellem eksisterende
jernbane og motorvejen, som vil medføre væsentlige anlægsomkostninger, da
der vil blive behov for at flytte hele motorvejen eller jernbanen nogle meter side-
læns.
Der er igangsat et projekt til udvidelse af kapaciteten på tilslutningsanlæg 18
(Englandsvej), og der er ikke konstateret trængselsproblemer som følge af for
lille trafikkapacitet ved tilslutningsanlæg 19 (Center Boulevard).
Det vurderes, at et nyt tilslutningsanlæg til Kongelundsvej ikke medvirker til løs-
ning af de fremkommelighedsproblemer, der i dag opleves på Øresundsmotorve-
jen. Derfor indgår dette forslag ikke i det videre arbejde med miljøkonsekvens-
vurderingen.
4.3
NYT TILSLUTNINGSANLÆG VED AMAGER LANDEVEJ
Der er modtaget en række forslag om at tilføje et nyt tilslutningsanlæg ved Ama-
ger Landevej. Forslagene begrundes med, at et sådant anlæg vil kunne tage en
del af den trafik, som kommer fra Amager Strandvej, og at det kan udføres uden
behov for ekspropriation. Der efterspørges en oversigtstegning for en mulig løs-
ning af ramper ved Kongelundsvej og Amager Landevej midt i Øresundskorrido-
ren, og som kan vise, at ekspropriation kan udelades.
10
HØRINGSNOTAT
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0011.png
Det påpeges i øvrigt i et forslag, at sløjfningen af tilkørslen til motorvejen fra
Amager Landevej har medført en voldsom trafikbelastning af ruten Sirgræsvej -
Alleen – Kastruplundgade - Skøjtevej.
Sund & Bælt bemærkninger:
Løsningsforslag om vestvendte ramper fra Amager Landevej har tidligere været
undersøgt i forbindelse med forundersøgelsen. Afstanden mellem den østvendte
rampe på tilslutningsanlæg 18 og den vestvendte rampe på Amager Landevej er
meget kort, hvilket kan give anledning til trafiksikkerhedsproblemer ved udflet-
ning. Forslaget viderebehandles i miljøkonsekvensvurderingen.
4.4
TILSLUTNINGSANLÆG VED KASTRUPVEJ
Det foreslås i en række høringssvar, at Kastrupvej, som er den oprindelige ho-
vedfærdselsåre til og fra lufthavnen, med fordel kunne forsynes med tilslutnings-
anlæg til motorvejen. Kastrupvej er en bred vej med cykelsti i hver side, der går
midt gennem Amager og stopper ved jernbanen foran motorvejen. Løsningsfor-
slagene begrundes blandt andet med, at man dermed kan reducere trafiktrykket
på Amager Strandvej og i øvrigt, at der ikke er behov for ekspropriationer, idet
man alene vil genere nogle fodboldbaner.
Sund & Bælts bemærkninger:
Kastrupvej er placeret ved tilslutningsanlæg 17, hvor jernbanen krydser under
motorvejen. En tilslutning til Kastrupvej kommer således til at ligge ved siden af
ramperne fra Lufthavn Vest, som mod vest er klemt inde imellem jernbanen og
motorvejen, og fra vest er klemt inde mellem P-husene på Lufthavnens arealer
og motorvejen.
De nye østvendte ramper fra Kastrupvej til motorvejen skal tilkobles motorvejen
på broen, der fører jernbanen under motorvejen.
Teknisk vil løsningsforslaget blive meget omkostningstungt, og pladsmæssigt vil
der være store udfordringer. Forbedringerne af fremkommeligheden på de eksi-
sterende tilslutningsanlæg, som følge af dette forslag, vurderes at være begræn-
sede og vil ikke kunne erstatte tiltag på de andre tilslutningsanlæg. De trafiksik-
kerhedsmæssige udfordringer ved dette forslag vurderes at være for omfangs-
rige til at kunne opretholde det nuværende trafiksikkerhedsmæssige niveau. Løs-
ningsforslaget undersøges derfor ikke nærmere.
4.5
KASTRUP: ÆNDRING AF TILSLUTNINGSANLÆG 16 AMAGER STRANDVEJ
En borgergruppe har foreslået en alternativ tilslutning til Amager Strandvej,
hvori der etableres en bro øst for Cirklen (pladsen ved Netto, Circle K og McDo-
nald’s) fra Kystvej hen over jernbanen og motorvejen til det nuværende nordlige
kryds mellem motorvejsramperne og Amager Strandvej. Derudover indeholder
forslaget en ny fly-over umiddelbart vest for Amager Strandvejsbroen. Den skal
føre trafikken fra Sverige og en eventuel Østlig Ringvej over motorvejen, jernba-
nen og parkeringspladsen ned til lufthavnens østlige rundkørsel
Sund & Bælts bemærkning:
Forslaget viderebehandles i miljøkonsekvensvurderingen.
HØRINGSNOTAT
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0012.png
4.6
KASTRUP: STOR RUNDKØRSEL OVER MOTORVEJEN.
Der foreslås en stor rundkørsel placeret oppe over motorvejen, som inddrager
Amager Strandvej, rundkørslen ved Lufthavn Øst og Kystvejen. Fra Kystvejen
etableres en ny broforbindelse over jernbanen og motorvejen frem til frakørsels-
rampen fra Sverige. Til Københavns Lufthavn laves et tilslutningsanlæg, hvor-
med store dele af det eksisterende vejnet kan benyttes, og suppleres med en
rundkørselsvej. Forslagsstiller påpeger en række fordele ved denne løsning, her-
iblandt, at der ikke eksproprieres, ensrettet kørsel, ingen lyssignaler mv.
Sund & Bælts bemærkninger:
Forslaget undersøges nærmere i miljøkonsekvensvurderingen.
4.7
KASTRUP: NY RUNDKØRSEL PÅ KYSTVEJEN
Der er modtaget løsningsforslag, der specifikt vedrører forslag til undgåelse af
trængselsproblemer ved den østlige del af lufthavnen. Løsningsforslaget indehol-
der ny rundkørsel på Kystvejen, omlægning af cykelsti fra Dragør, 3 - 4 spor på
ny bro, nedlæggelse af lyskryds ved Amager Strandvej, flytning af tilkørsel mod
Sverige, lukning af eksisterende bro, flytning af indkørsel til Cirklen og eventuel
nedlæggelse af branddam.
Forslagsstilleren bemærker, at løsningsforslagets fordele består i, at der ikke
sker ændringer for eksisterende bebyggelse, og at størstedelen af arbejdet kan
udføres, mens trafikken stadigt afvikles som nu. Som ulempe påpeges, at forsla-
get medfører bro over to togspor og motorvej.
Der er modtaget indlæg, der påpeger, at det er centralt, at lufthavnen og det
østlige område har en god og velfungerende opkobling til Øresundsmotorvejen,
for at sikre en god passagerservice og en god infrastruktur for vare- og logistik-
transport i fremtiden. Konkret er den østlige del af lufthavnen den vigtigste for-
bindelse i denne sammenhæng, hvorfor det foreslås at etablere en fly-over fra
Kystvejen til motorvejen.
Sund & Bælts bemærkninger:
Disse løsningsforslag vil umiddelbart ikke afhjælpe de nuværende eller fremti-
dige trafikale udfordringer i de to signalanlæg ved Amager Strandvej på broen
over motorvejen. Løsningen vil ligeledes ikke ændre på fremkommeligheden på
motorvejen. Løsningsforslaget kræver, at der udføres en ny brokrydsning over
jernbane og motorvejen.
Teknisk vil løsningsforslaget møde meget store udfordringer med at få broerne
højt nok op over jernbanesporene og derefter få dem ned til motorvejen. Samti-
dig bliver det meget lange og dermed dyre broer. På grund af den manglende
trafikale effekt og de tekniske udfordringer/væsentlige anlægsomkostninger er
løsningsforslaget fravalgt og vil ikke blive undersøgt nærmere.
4.8
KASTRUP: FRAKØRSEL 16 FRA VEST TIL AMAGER STRANDVEJ
Det er modtaget en række løsningsforslag vedrørende frakørsel 16, herunder at
frakørslen forbedres og ændres, og at frakørslen udvides til 3 spor.
Sund & Bælts bemærkninger:
12
HØRINGSNOTAT
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0013.png
En udbygning af frakørselsrampe 16 alene vil ikke afhjælpe trængslen i tilslut-
ningsanlægget, da hovedårsagen til trængselsproblemerne er i det nordlige
kryds. Hvis trængselsproblemerne i dette kryds fjernes, vil en udvidelse af fra-
kørslen formentlig blive nødvendig. Forslaget indgår derfor i behandlingen af an-
dre forslag i miljøkonsekvensvurderingen.
4.9
TILKØRSEL TIL SVERIGE FRA NORD PÅ AMAGER STRANDVEJ
Det foreslås at etablere en tilkørsel til Sverige fra Kastrup via et nyt loop over
den eksisterende lufthavnsparkering.
Sund & Bælts bemærkninger:
Løsningen søger primært at aflaste den eksisterende rundkørsel ved lufthavnen.
Forslaget vil ikke løse nuværende eller fremtidige trafikale udfordringer i de to
signalanlæg på Amager Strandvej-broen over motorvejen. Løsningen vil ikke
ændre på fremkommeligheden på motorvejen. Løsningsforslaget medfører en ny
bro-konstruktion over eksisterende afkørselsrampe og jernbane inkl. den kom-
mende Ny Kastrup Lufthavn Station.
Teknisk vil løsningsforslaget ikke kunne gennemføres kote- og pladsmæssigt, da
en sådan bro vil skulle krydse over eksisterende afkørselsrampe og jernbane og
efterfølgende skulle ned under den eksisterende Amager Strandvej-bro. På grund
af den manglende trafikale effekt og de tekniske udfordringer/væsentlige an-
lægsomkostninger er løsningsforslaget fravalgt og vil ikke blive undersøgt nær-
mere.
4.10
KASTRUP: PLACERING TIL TILSLUTNINGSANLÆG PÅ ERHVERVSOMRÅDE VED
LUFTHAVNEN
Det foreslås, at tilslutningsanlæg kunne placeres på de matrikler, hvor der i dag
ligger Netto, Circle K og McDonald’s (Cirklen). I dette område er der ingen be-
boere.
Sund & Bælts bemærkninger:
Trængslen på Amager Strandvej i signalanlæggene ved motorvejen ses ikke af-
hjulpet ved at flytte tilslutningsanlægget syd for motorvejen. Dette er begrundet
i at den del af trafikken der kommer fra, eller skal til områderne nord for motor-
vejen, så skal igennem signalanlæggene. Forslagene vurderes derfor til ikke at
afhjælpe de nuværende og fremtidige trængselsproblemer i krydsene mellem
Amager Strandvej og motorvejens tilslutningsanlæg. Løsningsforslagene under-
søges derfor ikke nærmere i miljøkonsekvensvurderingen. Men forslagene vurde-
res at kunne afhjælpe de trafikale udfordringer, der er på Kystvejen ved indkørs-
len til Cirklen. Tårnby Kommune og Københavns lufthavn er blevet orienteret om
forslagene.
4.11
KASTRUP: ANVENDELSE AF P-AREALER MV. TIL UDVIDELSE AF
TILSLUTNINGSANLÆGGET TIL AMAGER STRANDVEJ
Det foreslås at grave parkeringspladserne ved lufthavnen ned og bruge disse
arealer, samt fjerne McDonald’s og Netto og bruge disse arealer. Det foreslås li-
geledes at lave et nyt tilslutningsanlæg ude fra Dragør (Kystvej) eller at grave
under lufthavnen.
Sund & Bælts bemærkninger:
HØRINGSNOTAT
13
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0014.png
Udvidelse af tilslutningsanlægget fra motorvejen mod syd over jernbanearealet
og lufthavnens P-pladsarealer mv. udgør ikke en løsning, der i sig selv reducerer
de nuværende og fremtidige fremkommelighedsproblemer i området omkring til-
slutningsanlægget til Amager Strandvej. Dele af forslaget vil indgå i mere kon-
krete forslag til nye vejforløb i miljøkonsekvensvurderingen.
4.12
KASTRUP: FORSLAG TIL BEGRÆNSNING AF TRAFIKKEN - LØSNING AF
TRAFIKKNUDER
En forslagsstiller ser gerne Skøjtevej spærret for gennemkørende trafik.
Det foreslås at bore en tunnel fra krydset Englandsvej /Ugandavej til Kalvebod-
broen med blandt andet tilslutning fra Kongelundsvej, hvormed man kan aflaste
Englandsvej og trafikken i sløjfen i lufthavnen ved Netto og McDonald’s.
Det påpeges, at man bør overveje behovet for trafiklys-fri tilkørsel til motorvejen
ved Amager Strandvej. I den forbindelse nævnes problematikker vedrørende cy-
kel- og fodgængertrafik, som skal håndteres, hvis bilerne skal kunne passere
uden stop. Det påpeges, at en forbedring af tilkørselsforholdene mellem Amager
Strandvej og Øresundsmotorvejen kræver, at der ses på en samlet plan for hele
strækningen af Amager Strandvej, hvor man fokuserer på sikkerhed for alle tra-
fikanter og den forandring, der vil ske på miljøet i området. Helt specifikt fore-
slås det at etablere en havnetunnel, hvormed trafikken flyttes væk fra Amager
Strandvej. Tilkørsel til havnetunnellen foreslås placeret enten via Øresundsmo-
torvejen, eller hvor Amager Strandvej starter.
Det påpeges, at det vil være en fordel, at der indtænkes opkobling af cykelstisy-
stemet i projektet i tråd med beslutning i Infrastrukturaftalen om at afsætte fi-
nansiering til etablering af supercykelsti i Tårnby Kommune ”Lufthavnsruten”.
Det foreslås af en borger, at man undersøger muligheden for at fjerne køreskole-
kontoret fra Amager Strandvej, da denne skaber unødig trafik og besværliggør
fremkommeligheden.
Det foreslås i flere af de modtagne løsningsforslag, at Netto og McDonald’s ned-
lægges med henblik på at begrænse private bilister på strækningen. Særligt pe-
ges der på, at McDonald’s skaber kødannelse og meget trafik.
Der er modtaget en række løsningsforslag, som indebærer hastighedsnedsættel-
ser på hele eller dele af motorvejsstrækningen. Derudover foreslås det at ens-
rette vejene for eksempel fra Amager Strandvej med henblik på at tage farten
ud af trafikken, herunder på Skøjtevej.
Sund & Bælts bemærkninger:
Forslag vedrørende en tunnel fra krydset Englandsvej /Ugandavej til Kalvebod-
broen og Avedøre Holme vurderes at ligge uden for miljøkonsekvensvurderin-
gens område, og behandles ikke yderligere.
Sund & Bælt er opmærksom på problematikkerne omkring supercykelstier og de
bløde trafikanter. Forholdene for denne trafikantgruppe indgår i miljøkonse-
kvensvurderingen.
I Sund & Bælts løbende samarbejde med Tårnby Kommune og Københavns
Kommune, Københavns Lufthavn og Østlig Ringvej-projektet sikres det, at
kendte planer for ændringer inddrages i miljøkonsekvensvurderingen.
14
HØRINGSNOTAT
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0015.png
I drøftelse med Tårnby Kommune ses der på planer for trafikafviklingen på kom-
munevejene, herunder de i forslaget nævnte planer om at dæmpe trafikken på
Amager Strandvej, ligesom kommuneplaner og kommunens Planstrategi 2019
indgår som grundlag i miljøkonsekvensvurderingen.
I koordineringen med Østlig Ringvej-projektet ses der på tilslutningen af denne
til Øresundsmotorvejen.
Forslaget vedrørende afspærring af Skøjtevej, flytning af køreskolekontoret, fjer-
nelse af Netto og McDonald’s, ensretning af Skøjtevej og nedsætte hastigheden
har ikke betydende følgevirkning på fremkommelighedsproblemerne i tilslut-
ningsanlægget fra motorvejen til Amager Strandvej. Forslagene vil blive videre-
bragt til Tårnby Kommune og Københavns Lufthavne A/S som vejmyndigheder.
4.13
KASTRUP: GENOPTAG FORKASTET FORSLAG FRA FORANALYSEN
Der udtrykkes utilfredshed med valget af ”TSA 15/16 A” i foranalysen, da den
medfører ekspropriation.
Efter borgerens opfattelse er en ny tilslutning til Øresundsmotorvejen ikke afgø-
rende for trafikafviklingen. Der ses derimod fordele ved løsning ””TSA 15/16 B”.
Det oplyses i øvrigt, at en ny rampe ned til motorvejen, som foreslået i ”TSA
15/16 D”, også vil være en forbedring.
Der er modtaget forslag til ændring af punkt 3.5 i foranalysen, hvor forslag om
”TSA15/16 - Version A” ændres til Version D(E), som ikke blev medtaget i for-
analysen.
Det anføres, at den problematik, der er beskrevet vedrørende stitrafik over mo-
torvejen ved Amager Strandvej, kan løses af det allerede eksisterende stisystem
for enden af Kastruplundgade eller alternativt ved at opføre en separat stibro.
Det påpeges, at løsningsforslaget medfører en række fordele, herunder reduk-
tion af støj og forurenet jord, og derudover medfører løsningen ikke behov for
ekspropriation og har i øvrigt en begrænset indflydelse på nærmiljøet.
Sund & Bælts bemærkninger:
Alle løsningsforslag i tilslutningsanlæg 15/16 A – E, som er præsenteret i forana-
lysen (Teknisk beskrivelse), indgår i miljøkonsekvensvurderingen på lige fod med
andre udarbejdede løsningsforslag. Der er altså ikke på forhånd fravalgt løsnin-
ger.
4.14
KASTRUP: SAMKØRING AF TRAFIKLYS
Det foreslås, at man ser på samkøring af trafiklys på Amager Strandvej ved
Skøjtevej og Saltværksvej.
Sund & Bælts bemærkninger:
Tårnby Kommune er ansvarlig for de nævnte signalanlæg. Forslaget overdrages
til Tårnby Kommune, men da Sund & Bælt er ansvarlig for signalanlæggene ved
motorvejen, vil forslaget ligeledes blive taget op i det eksisterende samarbejde
mellem de to vejmyndigheder.
HØRINGSNOTAT
15
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0016.png
4.15
FORSLAG VEDRØRENDE ØSTLIG RINGVEJ
Der er modtaget en række forslag og bemærkninger, der vedrører projektets
sammenhæng med Østlig Ringvej-projektet, herunder særligt forslag om at ind-
tænke Østlig Ringvej-projektet i udvidelsen af Øresundsmotorvejen.
16
HØRINGSNOTAT
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0017.png
Sund & Bælts bemærkninger:
Som en del af den politiske aftale om ”Infrastrukturplan 2035” er det besluttet, at
Sund & Bælt skal gennemføre en miljøkonsekvensvurdering af en ny Østlig Ring-
vej, der forløber langs Amagers østkyst og forbinder Helsingørmotorvejen i nord
med Øresundsmotorvejen i syd. Både Østlig Ringvej-projektet og udvidelsen af
Øresundsmotorvejen undersøges således af Sund & Bælt, og undersøgelserne ko-
ordineres tæt mellem de interne projektgrupper. Særligt Østlig Ringvejs tilslutning
til Øresundsmotorvejen og ringvejens konsekvenser for trafikstrømmene i områ-
det bliver koordineret, så de løsninger, som bliver præsenteret i miljøkonsekvens-
vurderingen af Øresundsmotorvejens udvidelse, er undersøgt og tænkt sammen
med en eventuel kommende Østlig Ringvej.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at en ny Østlig Ringvej endnu ikke er beslut-
tet, hvorfor miljøkonsekvensvurderingen af Øresundsmotorvejens udvidelse både
vil indeholde et scenarie, hvor Østlig Ringvej etableres og et scenarie hvor Østlig
Ringvej ikke etableres.
4.16
TRAFIKMÅLINGER OG OVERSIGTSTEGNINGER
Der efterspørges data og trafikmålinger. Derudover efterspørges specifikt trafik-
modeller på effekten af etablering af ramper ved Amager Landevej og ved Kon-
gelundsvej.
Sund & Bælts bemærkninger:
Som grundlag for en udvidelse af Øresundsmotorvejen og tilslutningsanlæggene
anvendes de omfangsrige trafiktællinger, der er gennemført på Øresundsmotor-
vejen siden åbningen samt de trafiktællinger, der er på kommunevejene. Til
fremskrivning af trafikken anvendes samme trafikmodel for alle projekterne i In-
frastrukturplan 2035, som ligger i hovedstadsområdet. Denne trafikmodel med-
tager projekter, der er vedtaget.
For de indkomne forslag til andet vejforløb, rampeanlæg mv., der undersøges
nærmere, beregnes trafikdata. Dette gælder blandt andet for forslaget om til-
slutningsanlæg til Amager Landevej. Undersøgelse af tilslutningsanlæg til Konge-
lundsvej indgår ikke i miljøkonsekvensvurderingen, hvorfor de trafikale konse-
kvenser ikke vil indgå i trafikmodellerne. Hvis tilslutningsanlæg til Amager Lan-
devej undersøges nærmere, vil de trafikale konsekvenser blive afklaret.
4.17
FORBUD MOD KØRSEL MED PIGDÆK
Det foreslås at indføre forbud mod kørsel med pigdæk på danske motorveje i pe-
rioden april – oktober med henblik på at reducere støj, slid på vejene og støv-
partikler.
Sund & Bælts bemærkninger:
Forbud mod kørsel med pigdæk skal besluttes af Folketinget og ligger uden for
rammerne af miljøkonsekvensvurderingen.
4.18
VIRKNINGER FRA ANDRE KOMMENDE PROJEKTER
Det spørges til, om man har indtænkt virkninger fra projekter som den kom-
mende Metro til Malmø og den kommende forbindelse mellem Helsingør og Hel-
singborg.
HØRINGSNOTAT
17
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0018.png
Sund & Bælts bemærkninger:
Virkningerne fra projekter på ”idé-niveau”, som for eksempel metro til Malmø og
Helsingør-Helsingborg forbindelsen, indgår ikke i miljøkonsekvensvurderingen af
Øresundsmotorvejens udvidelse. Som nævnt ovenfor er en Østlig Ringvej endnu
ikke besluttet. Østlig Ringvej indgår imidlertid i den strategiske miljøvurdering af
udviklingen af Østhavnen, herunder Lynetteholmen, som Transportministeriet
sendte i offentlig høring fra den 22. august 2022 til den 9. januar 2023. Derud-
over har Sund & Bælt indledt en miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej med
henblik på at skabe det bedst mulige grundlag for en politisk beslutning om,
hvorvidt projektet skal realiseres.
Hvis Østlig Ringvej realiseres, vil det medføre trafikale konsekvenser for Øre-
sundsmotorvejen, hvorfor, der som en del af miljøkonsekvensvurderingen af
Øresundsmotorvejens udvidelse, vil blive udført en særlig tillægsundersøgelse af
dette forhold.
4.19
TILSLUTNINGSANLÆG FOR ØSTLIG RINGVEJ (HAVNETUNNEL)
Det ønskes oplyst, hvor på motorvejen Østlig Ringvej skal tilsluttes, og hvordan
tilslutningsanlæggene eventuelt kunne se ud.
Sund & Bælts bemærkninger:
I de nuværende foreløbige analyser af Østlig Ringvej foreslås det, at Østlig Ring-
vej tilsluttes Øresundsmotorvejen mellem Amager Strandvej og Øresundstunne-
len. Tilslutningspunktet er imidlertid ikke endeligt besluttet, ligesom der ikke fo-
religger en endelig beslutning om etablering af Østlig Ringvej.
4.20
TRAFIKKEN PÅ AMAGER STRANDVEJ
Det bemærkes, at Amager Strandvej er en lokal gennemfartsvej, som ikke bør
være en hovedfærdselsåre for gennemkørende trafik, herunder tunge transpor-
ter. Denne trafik skal foregå ad veje, der er bygget hertil, og ikke gennem tæt
beboede områder.
Der spørges til, om det vil være nødvendigt med en rampeudvidelse ved Amager
Strandvej.
Sund & Bælts bemærkninger:
I foranalysen af Øresundsmotorvejens udvidelse blev trængselsproblemerne i til-
slutningsanlægget til Amager Strandvej udpeget som én af de vejstrækninger,
der skulle gøres noget ved for at undgå risikoen for trafikalt sammenbrud i sig-
nalanlæggene i 2035. Dette uanset om Østlig Ringvej etableres. I foranalysen
blev der set på rampeudvidelser ved Amager Strandvej, som der arbejdes videre
med i miljøkonsekvensvurderingen.
18
HØRINGSNOTAT
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0019.png
5
NATUR, MILJØ OG REKREATIVE FORHOLD
5.1
PÅVIRKNING AF YNGLE- OG RASTEOMRÅDER FOR BILAG IV-ARTEN
GRØNBROGET TUDSE
Det påpeges, at forekomsterne af den grønbrogede tudse på Østamager, på
grund af nærhed til projektområdet, kan have særlig relevans for miljøvurderin-
gen af motorvejsudvidelsen.
Sund & Bælts bemærkninger:
Sund & Bælt er opmærksom på forekomsten af den grønbrogede tudse og ud-
bredelsen af yngle- og rasteområde på Amager. Sund & Bælt vil inddrage Tårnby
Kommune, Københavns Kommune, Vejdirektoratet, Kastrup Lufthavn og rele-
vante NGO’er med henblik på at indsamle alle relevante oplysninger om arten,
som kan sikre, at der ikke vil være negative virkninger på arten i forbindelse
med dette projekt. Derudover er der i forbindelse med miljøkonsekvensvurderin-
gen foretaget feltundersøgelser blandt andet med henblik på at klarlægge disse
forhold.
5.2
LUFTFORURENING
Det foreslås, at miljøkonsekvensrapporten redegør for den øgede luftforurening,
som følger med udvidelsen af motorvejen med udgangspunkt i realistiske for-
ventninger til udviklingen af elbil-parken. Derudover foreslås det, at miljøkonse-
kvensrapporten redegør for den øgede CO
2
-udledning, som udvidelsen vil med-
føre i både anlægs- og driftsfase.
Sund & Bælts bemærkninger:
Luftforurening fra vejtrafikken vil blive behandlet i miljøkonsekvensvurderingen.
Miljøkonsekvensvurderingen vil også redegøre for CO
2
-udledningen i anlægs- og
driftsfase.
5.3
KLIMASIKRING
Det påpeges, at det vil være en fordel, at projektet også indeholder overvejelser
om klimasikring.
Sund & Bælts bemærkninger:
Klimasikring af Øresundsmotorvejen er opdelt i en sikring mod skybrud og mod
stormflod. Skybrudssikringen indarbejdes i miljøkonsekvensvurderingen ved at
anvende opdaterede regnhændelser i dimensioneringen af afvandingsanlægget.
Stormflodssikringen varetages i et særskilt projekt, hvor der ses på sikring af
både jernbane og motorvej mod oversvømmelse fra havet. Dette projekt ser i
øvrigt også på muligheder for fælles sikring med Tårnby Kommune, Københavns
Kommune, Københavns Lufthavn, Metroselskabet og DSB m.fl.
HØRINGSNOTAT
19
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0020.png
6
ANDRE EMNER
6.1
HELHEDSORIENTERET TRAFIKPLAN
Der er modtaget forslag om at vente med udvidelsen af Øresundmotorvejen, og
at Københavns Kommune i stedet bør udarbejde en helhedsorienteret trafikplan
for Amager i samarbejde med Tårnby Kommune og Transportministeriet.
Sund & Bælts bemærkninger:
Folketinget har med aftalen om Infrastrukturplan 2035 besluttet en række infra-
strukturprojekter på Amager, som bl.a. har til formål at styrke erhverv, nye bo-
ligområder, vejinfrastrukturen og den kollektive transport. Projekterne koordine-
res allerede tæt mellem Sund & Bælt, Vejdirektoratet, Københavns Kommune,
Tårnby Kommune og Transportministeriet og som en del af miljøkonsekvensvur-
deringen af de enkelte projekter, vil det blive vurderet hvordan projekterne ind-
byrdes kan påvirke hinanden. På denne baggrund fastholdes tidsplanen for pro-
jektet og ønsket om en helhedsorienteret trafikplan vurderes imødekommet i
miljøkonsekvensvurderingen.
6.2
GENHUSNING
Det foreslås, at der tilbydes berørte borgere omkring motorvejen mulighed for
midlertidige foranstaltninger, som for eksempel genhusning, under anlægsfa-
sen.
Sund & Bælts bemærkninger:
Støj-, støv- og vibrationsgener fra projektets anlægsfase vil blive vurderet i mil-
jøkonsekvensrapporten. Hvis det vurderes, at generne overskrider den naboret-
lige tålegrænse, vil de relevante naboer blive tilbudt genhusning i henhold til lov-
givningen. Der vil imidlertid ikke blive fastsat særskilte genhusningsregler for
projektet.
6.3
OFFENTLIGGØRELSE AF DATA
Det anbefales, at støjberegninger og trafiktællinger offentliggøres tydeligt på
projektets hjemmeside og løbende opdateres, så borgerne kan følge udviklingen.
Sund & Bælts bemærkninger:
Resultater af beregninger vil fremgå af miljøkonsekvensvurderingen, som vil of-
fentliggøres i forbindelse med høringsperioden.
6.4
MILJØKONSEKVENSRAPPORTENS OMFANG
Der spørges til, om der udarbejdes en fælles miljøkonsekvensvurderings-, pro-
jekterings- og udførelsesplan for: Amagermotorvejsudvidelsen, overdækning af
Øresundsmotorvejen, Østlig Ringvej, udvidelsen af Københavns Lufthavns Sta-
tion og udvidelsen af Øresundsmotorvejen. Hvis en sådan fælles plan laves,
spørges til, om Sund & Bælt vil fastholde nuværende tidsplan for miljøkonse-
kvensvurdering, projektering, udbud og udførelse af dette projekt.
20
HØRINGSNOTAT
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 83: Orientering om Sund & Bælts høringsnotat om den offentlige idé- og forslagsfase af projektet med udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2659263_0021.png
Sund & Bælts bemærkninger:
Der forventes i nogen grad tidsmæssigt sammenfald mellem anlægsarbejderne
på Øresundsmotorvejens udvidelse, Amagermotorvejens udvidelse og udvidelse
af Københavns Lufthavn Station, hvorfor disse projekter vil blive koordineret tæt
af hensyn til trafikanter og projekternes naboer. Der er ikke praksis for at udar-
bejde fælles miljøkonsekvensvurderinger for selvstændige projekter. Der er der-
imod krav om, at der i miljøkonsekvensvurderingen for hvert enkelt projekt, ta-
ges stilling til de kumulative påvirkninger fra andre projekter. Det vil sige, hvor-
ledes projekterne indbyrdes kan påvirke hinanden, og om projekterne samlet set
vurderes at give anledning til en større eller anderledes miljøpåvirkning, end når
projekterne vurderes hver for sig. På denne baggrund fastholdes tidsplanen for
projektet.
HØRINGSNOTAT
21