Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2658764_0001.png
Søby Havn
Besparelsesprojekt
1.
Indledning
I forbindelse med udbuddet af Søby Havns havneudvidelse i 2022, er det
blevet klart, at de massive prisstigninger, der har været især i det seneste
år, har umuliggjort projektet i sin udbudte form. A1 Consult A/S har sam-
men med og på vegne af Søby Havn derfor set på, hvilke besparelsesmu-
ligheder der er, mens markedspriserne følges tæt bl.a. i dialog med de by-
dende entreprenører.
Nærværende notat er en overordnet præsentation af resultatet af udbuds-
forretningen, samt en vurdering af anlægsøkonomien i forhold til et bespa-
relses- og minimumsprojekt. Notatet skal hjælpe Søby Havns ledelse i de-
res videre beslutning om, hvilken retning og omfang Søby Havns havneud-
videlse skal have herfra.
1.1.
Referencer
/1/ Tegning 113, Situationsplan, Fremtidige forhold, MK-krav
/2/ Tegning 114, Situationsplan, Fremtidige forhold, Besparelsesprojekt
/3/ Tegning 115, Situationsplan, Fremtidige forhold, Minimumsprojekt
Dato
Udarb.
KS
Rev.
Projektnr.
2023-01-19
LHC/UJ
RUC/RB
G
19.009
Søby Havn.Notat.Besparelsesprojekt_G_10_OK
Side
1
af
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
2658764_0002.png
2.
Resultat af udbud
Der har været to tilbudsgivere, der har afleveret tilbud til licitationen i for-
bindelse med udbudsprocessen. Da projektet er udbudt i omvendt licitation
med en anlægspris på 92,2 mio. kr. ekskl. moms, hvor derudover er afsat
13,8 mio. kr. ekskl. moms til uforudseelige forhold. Ingen af de to tilbuds-
givere har afleveret et tilbud, der opfylder alle minimumskrav, er tilbud-
dene svært sammenlignelige. Begge tilbudsgivere har således efterføl-
gende indvilget i at udlevere deres stipulerede tilbudslister. Da tilbudsli-
sterne er bearbejdede, er disse ikke bindende, og følgende priser skal be-
tragtes som retvisende indikationer med nogle forskelle, der afspejles i pri-
sen.
Havnen har et anlægsbudget på i alt 106 mio. kr. ekskl. moms.
I skemaet herunder ses en sammenligning af de to tilrettede tilbudsprojek-
ter fra hhv. MT Højgaard og CG Jensen, ved opfyldelse af udbudsprojektets
MK-krav. Yderligere er angivet de nødvendige besparelser, tilbudsprojek-
terne skal igennem for at overholde Søby Havns budgetramme.
På baggrund af de indkomne tilbud og afholdt teknisk og kommercielt af-
klaringsmøde med de to entreprenører. Grundlaget for at fremskrive entre-
prenørernes tilbudsprojekter, er med udgangspunkt i tilbud og de modta-
get prisindikationer.
En ikke uvæsentlig usikkerhed i hovedtallene, er hvor stor risikoandelen
udgør, dette har desværre ikke været muligt at afdække.
Nuværende budget
[mio. kr. ekskl. moms]
Havnens økonomi
Tilbud, MTH
Tilbud, CGJ
Nødvendige besparelser for realisering
106
183
170
64 á 77
3.
Det udbudte projekts hovedtal og udbudsform
Tilbudsprojekternes hovedtal er opdateret, så de afspejler de udbudte MK-
krav.
Søby Havn.Notat.Besparelsesprojekt_G_10_OK
Side
2
af
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
2658764_0003.png
Projektets MK-krav er vist på figuren nedenfor. For en detaljeret situati-
onsplan henvises til /1/.
De samlede omkostninger er opdelt i konstruktionsdele, rådgivning mv.,
for en mere overskuelig oversigt. Den samlede oversigt er angivet i tabel-
len nedenfor i mio. kr. ekskl. moms.
Økonomioversigt
Anlægsoverslag
MTH
-
5,0
87,2
9,4
34,5
4,3
Anlægsoverslag
CGJ
-
3,4
80,6
4,8
36,7
4,4
1. Bygherrerådgivning (ej medtaget)
2. Nedbrydningsarbejder
3. Stenarbejder
4. Uddybning
5. Landopfyldning, kajer og broer
6. Belægninger, havneareal, T14, T13
og dybvandskaj, T1
7. Installationer (vand, el, kloak, afvan-
ding)
8. Anstilling, drift og afrigning af ar-
bejdsplads
9. Totalentreprenørens projektering
10. Uforudseelige udgifter (15%)
SUM
0,7
1,6
14,1
13,2
3,5
23,8
182,7
2,6
22,1
169,4
Søby Havn.Notat.Besparelsesprojekt_G_10_OK
Side
3
af
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
2658764_0004.png
Det fremgår således, at den suverænt tungeste post er stenarbejder, her-
efter kajanlæg med primær spuns. Vurderingen skal anvendes som en
grov vurdering og den samlede risikoandel grundet de markedsmæssige
påvirkninger af prisen har ikke været mulige at afdække.
3.1.
Hovedtal sammenholdt med anlægsbudgettet bag udbud
Forud for EU-Udbuddet og de oplistede MK-Krav ligger et gennembearbej-
det anlægsbudget. Det er udarbejdet i perioden frem mod november 2021.
De seneste år og især perioden op til licitationstidspunktet har været præ-
get af hastigt stigende priser, leveringsustabilitet af materialer, energikrise
og en generel usikkerhed i markedet. I det følgende er fremhævet de væ-
sentlige markedsudfordringer, som har haft indflydelse på projektet.
Corona har medført nogle større prisudsving i markedet, men de generelle
prisniveauer i anlægsbranchen har været fasthold i slutningen af 2021. I
starten af 2022 er der en stor markedsforventning til at markederne nor-
maliseres efter vi er kommet igennem Corona, og den begyndende infla-
tion vil aftage.
Starten på krigen i Ukraine den 24. februar 2022 medfører flere store på-
virkninger af anlægsbranchen, samt stor efterspørgsel på materialer og
naturressourcer. Dette medførte, at det ikke var muligt at købe forskellige
varer som f.eks. stål. Energikrisen påvirkede ligeledes materialeprisen på
såvel stål, beton mf., da det koster store mængder energi at producere,
hvilket skubber yderligere til priserne. Samlet set har de nævnte påvirk-
ninger skubbet til den stigende inflation.
Søbys udbudsforretning, kunne når vi ser tilbage på det historiske forløb,
desværre ikke være timet mere skævt i markedet.
Yderligere har inflation og leveranceproblemer også været med til at øge
risici elementerne ved nævnte udbudsform.
Prisstigninger og andre nævnte forhold er angivet i skemaet herunder.
Materiale
Anslået pris,
2021
8,5 kr./kg
450-550 kr./m
3
Anslået pris,
2022
14 kr./kg
575-790 kr./m
3
Prisstigning i pro-
cent
65%
28% á 44%
Stålspuns
Sten (Filter- og
dæksten)
Brændstof
Inflation
Leveranceproble-
mer
10
-
-
16
-
-
60%
8-10%
Kan ikke konkreti-
seres i en %
De anførte prisindikationer er kendte markedspriser, hvor der fortsat er meget stor
usikkerhed med svingende priser.
Der er i de udbudte MK-Krav beregnet stenarbejder hos de bydende entre-
prenører på omkring 80 mio. kr. Dette dækker over både indkøb af sten og
Søby Havn.Notat.Besparelsesprojekt_G_10_OK
Side
4
af
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
2658764_0005.png
selve fragten. Indregnes den stigende udgift på sten og fragt (brændstof)
fås en samlet stigning på leveret sten på cirka 44%. Herved fås en øget
udgift på cirka 35 mio. kr. i forhold til, hvis projektet var udbudt i 2021.
Der er i de udbudte MK-Krav beregnet stålarbejder hos de bydende entre-
prenører på omkring 23 mio. kr. (fradraget landopfyldning og broer) Dette
dækker over både indkøb af stål, indbygning og selve fragten. Indregnes
den stigende udgift på stål og fragt (brændstof) fås en samlet stigning på
leveret stål på cirka 65%. Herved fås en øget udgift på cirka 15 mio. kr. i
forhold til, hvis projektet var udbudt i 2021.
Der er i de udbudte MK-Krav beregnet en uddybningspris hos de bydende
entreprenører på omkring 5 mio. kr. Dette dækker over opgravning og de-
ponering bag fremtidige dækkende værker. Indregnes den stigende udgift
på brændstof, fås en samlet stigning på oprensning på cirka 60%. Herved
fås en øget udgift på cirka 3 mio. kr. i forhold til, hvis projektet var udbudt
i 2021.
Der er identificeret en række risici, som totalentreprenøren har måtte ind-
arbejde i prisen, som resultat af ekstraordinære usikkerheder omkring
prisstigninger, leveringssikkerhed mf. på i størrelsesordenen 10-15 mio.
kr.
Dvs. det samlede vurderede risikobillede er en stigning af tilbudsprisen fra
ultimo 2021 til licitationsdatoen på ca. 63-68 mio. kr. som er stort set sva-
rende til den tilbudspris den billigste entreprenør tilbød på licitationsdagen.
Når de uforudseelige udgifter inddrages, er den samlede konklusion, at var
udbuddet gennemført i 2021, så ville projektet kunne være realiseret in-
denfor den tilgængelige anlægssum.
3.2.
Begrundelse for valg af udbudsformen totalentreprise
I forbindelse med etableringen af udvidelsen af Søby Havn, er der foreta-
get en vurdering af hvilken entrepriseform dvs. hoved- eller totalentre-
prise, der bør vælges. Søby Havns Havneudvidelse karakteriseres som et
”større” anlægsprojekt, hvilket stiller helt særlige krav til hhv. bygherre,
rådgiver og entreprenør.
Ved en sammenligning af de 2 entrepriseformer, var den entydige konklu-
sion, at Søby Havns havneudvidelse blev udbudt i et totalentrepriseudbud.
De seneste ”større” anlægsprojekter i Danmark, som Hanstholm Havn,
Frederikshavn Havn, Rønne Havn og Skagen Havn, er alle udført med den
anvendte udbudsform.
Grundet markedssituationen i 2022 viste det sig, at udbudsformen skabte
usikkerhed og dermed øgede priser hos entreprenørerne. Dette begrundes
med, at entreprenøren ikke kan bestille materialer lige efter acceptskrivel-
sen. Dermed opstår der usikkerheder omkring vedståelse af meget svin-
gende priser og svingende leveringstider, dvs. tilbudsprisen tillægges unø-
dige risikotillæg. Ved et fremtidigt udbud bør projektet udbydes som en
hovedentreprise
også fordi projektet på nuværende tidspunkt er relativt
gennembearbejdet.
4.
Besparelsesmuligheder
Der er udarbejdet to forskellige besparelsesforslag. Forslag A kan realise-
res indenfor det nuværende anlægsbudget.
Søby Havn.Notat.Besparelsesprojekt_G_10_OK
Side
5
af
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
2658764_0006.png
Forslag B er udarbejdet i dialog med Søby Havn. Det repræsenterer det
minimumsprojekt som fortsat kan opfylde Søby Havns minimumskrav til
en ny havn.
I det følgende er givet et overblik over de steder hvor der er fundet bespa-
relser i de fremlagte besparelsesforslag. Foruden ved stenarbejder er der
dog også potentiale for besparelser i molehoveder, kajanlæg og opfyld-
ningsområdet. De poster, der generelt anbefales besparelser på er:
-
Stenkastninger og moler. Der kan hentes store besparelser ved at
trække særligt den vestlige stenkastning ind, da vanddybden er
kraftigt stigende på havsiden.
Uddybningsmængder. Særligt klapning af uddybede materialer er
bekosteligt, hvorfor der bør holdes fokus på, at der er en mængde-
balance mellem uddybning og indbygning. Såfremt alle materialer
genanvendes, kan de eksisterende myndighedstilladelser benyttes.
Projektering. Omkostningerne vurderes at være høje ift. en mulig
optimeringsbesparelse ved at lade TE projektere, hvorfor det anbe-
fales at entreprisen skiftes til en hovedentreprise frem for en total-
entreprise.
Landopfyldninger, kajer og broer indeholder også væsentlige om-
kostninger. Dybvandskajen, T1, vil give en væsentlig besparelse
ved at udskifte med en bølgebrydende flydebro, der kan afskærme
lystbådehavnen.
-
-
-
Når den endelige økonomiske situation er kendt, og det projekt havnen øn-
sker at arbejde videre med er fastlagt, er det nødvendigt at foretage yder-
ligere geotekniske undersøgelser. Der afsættes midler i anlægsoverslagene
til at udføre supplerende geotekniske undersøgelser.
5.
Løsningsmuligheder
I de følgende delafsnit er beskrevet hhv. besparelses- og minimumspro-
jekt.
Besparelsesprojekt - 106 mio. kr.
For at bringe budgettet ned på 106 mio. kr. ekskl. moms der er Søby
Havns nuværende budget, er det nødvendigt at foretage flere nedskærin-
ger, der i høj grad påvirker havnens ønsker til den kommende havns funk-
tioner. Ændringerne er i hovedtræk:
-
-
Molerne trækkes ind, så svajecirklen minimeres til 140 m.
Bagarealet bag den vestlige stenkastning fyldes med alle uddyb-
ningsmaterialer, således der ikke klappes, og afsluttes med et
skærvelag.
o
Området vil have store sætninger med tiden, og jævnlige
lokale opfyldninger med skærver må forventes.
5.1.
-
Uddybningen reduceres til kote -7,0 m iht. DVR90 i indsejlingen
samt foran kajerne T13 og T14, mens området øst for indsejlingen
uddybes til kote -6,0 m iht. DVR90.
o
Der vil således ikke være uddybet til kote -7,0 m iht.
DVR90 i hele svajecirklens udbredelse.
Søby Havn.Notat.Besparelsesprojekt_G_10_OK
Side
6
af
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
2658764_0007.png
-
Molehovederne erstattes af en simplere pælekonstruktion. Prisen
heraf er skønnet, og er ikke fastsat ved beregning.
Dybvandskajen T1 samt bro 5 erstattes af en bølgebrydende flyde-
bro.
Stoplængden reduceres til 170 m.
-
-
Projektet er vist på figuren nedenfor. For en detaljeret situationsplan hen-
vises til /2/.
5.2.
Minimumsprojekt - 136 mio. kr.
I dialog med Søby Havn har vi identificeret minimumskravene til en række
faktorer i den nye havn såsom dybde, svajecirkel, stoplængde mv.
Det har medført en reduceret havn, hvor ændringerne i hovedtræk er:
-
-
Molerne trækkes ind, så svajecirklen minimeres til 160 m.
Bagarealet bag den vestlige stenkastning fyldes med alle uddyb-
ningsmaterialer, således der ikke klappes, og afsluttes med et
skærvelag.
o
Området vil have store sætninger med tiden, og jævnlige
lokale opfyldninger med skærver må forventes.
-
Uddybningen reduceres til kote -7,5 m iht. DVR90 i indsejlingen
samt foran kajerne T13 og T14, mens området øst for indsejlingen
uddybes til kote -6,5 m iht. DVR90.
o
Der vil således ikke være uddybet til kote -7,5 m iht.
DVR90 i hele svajecirklens udbredelse.
-
Molehovederne erstattes af en simplere pælekonstruktion. Prisen
heraf er skønnet, og er ikke fastsat ved beregning.
Dybvandskajen T1 bibeholdes og er forberedt til en fremtidig vand-
dybde på -7,5 m iht. DVR90.
Stoplængden reduceres til 210 m.
-
-
Søby Havn.Notat.Besparelsesprojekt_G_10_OK
Side
7
af
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
2658764_0008.png
Projektet er vist på figuren nedenfor. For en detaljeret situationsplan hen-
vises til /3/.
6.
Opsummering
I skemaet herunder opsummeres projektets hovedelementer i forhold til
nuværende forhold i havnen.
Nuværende Havn
Besparelsesprojekt
Minimumsprojekt
Anlægssum [mio. kr.]
Myndighed mht. VVM*
Stoplængde [m]
Svajecirkel [m]
Uddybningskote i svaje-
cirkel og kaj, T14
Eksist. kaj, T9 og T12 ()
[m]
Kaj [m]
Eksist. kaj, T9 og T12 ()
Bagareal inkl. kajgade
Eksist. ()
[m
2
]
Flydebro [m]
-
-
105
108
-6,0
(-5,0)
106
OK
170
140
-7,0
(-5,0)
136
OK
210
160
-7,5
(-5,0)
-
(211)
-
(5.000)
175
(211)
12.800
(5.000)
300
(211)
15.670
(5.000)
-
115
-
* Alle materialer nyttiggøres i bagareal, ingen klapning.
Søby Havn.Notat.Besparelsesprojekt_G_10_OK
Side
8
af
8