Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2658763_0001.png
UDVIDELSE AF SØBY HAVN
Status februar 2023
Ærø har 24 maritime virksomheder og er dermed en væsentlig del af Det
Blå Danmark.
Øens centrum for de maritime virksomheder er Søby Havn, med blandt
andet Søby Værft som øens absolut største private virksomhed og
samtidig blandt landets største værfter.
Havnen adskiller sig fra de fleste andre danske erhvervshavne ved dens
mange produktionsarbejdspladser. 350 arbejdspladser på Ærø er
relateret til Søby Havn.
De maritime virksomheder konkurrerer på et internationalt marked,
hvor skibene bliver større og større. Hvis ikke havnen udvikles i samme
takt mister virksomhederne markedsandele. Et stærkt maritimt
erhvervsmiljø vil gå tabt med store konsekvenser for Ærø og Sydfyn.
Ærø Kommune har bevilliget 44 mio. kr. og staten bevilligede 75 mio. kr.
via Finanslov 2019. På grund af en langvarig godkendelsesprocedure i
EU-Kommissionen blev den formelle aftale med staten først indgået i
juni 2021 - 2,5 år efter bevillingen. Søby Havn kunne således først
igangsætte arbejdet i august 2021. Det kom i EU-udbud i starten af
2022. Men voldsomme prisstigninger på sten og jern har medført, at EU-
buddet er annulleret.
Et tilrettet projekt, som opfylder Søby Havns minimumskrav, vil kræve
yderlige 30 mio. kr. En budgetforøgelse på 26 %.
Søby Havn
[email protected]
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
2658763_0002.png
Indholdsfortegnelse
Udvidelsesplanerne ....................................................................... 2
To løsningsforslag.......................................................................... 4
Den socioøkonomiske effekt ......................................................... 5
Søby Havn i dag ......................................................................... 5
Søby havn
uden en udvidelse ................................................. 5
Søby havn
efter en udvidelse ................................................. 5
Fuldskala scenariet ................................................................ 5
Halvskala scenariet ................................................................ 5
Udvikling for Ærø........................................................................... 6
Et internationalt marked ........................................................... 6
Innovative virksomheder .......................................................... 6
En central placering................................................................... 6
1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
2658763_0003.png
Det maritimt relaterede erhverv på Ærø efterspørger en bedre
infrastruktur i Søby Havn.
Konkurrencedygtige virksomheder mister omsætning og går glip
af nye arbejdspladser, fordi havnen begrænser størrelsen på
skibe, som kan anløbe havnen.
100%
80%
60%
Akkumuleret frekvens for andel skibe fordelt
efter længde
40%
20%
0%
40
60
80 100 120 140 160 180 200 220 240
Figur 2: Akkumuleret andel af skibe i nærområdet (Indre danske farvande
afgrænset af Skagerrak, Rendsburg i Kielerkanalen og farvandet omkring
Bornholm). Stikprøve på 2 * 250 skibe.
Figur 1 Skibene bliver større og større og virksomhederne efterspørger en større
havn.
En forøgelse af skibets længde fra 115 m til eksempelvis 150 m.
medfører en væsentlig forøgelse af den samlede størrelse, da
skibet bliver væsentligt bredere. Skibets vægt øges fra ca. 8.500
til ca. 18.000 Dwt. Denne mere end fordobling af skibsstørrelsen
bevirker naturligvis væsentligt mere arbejde pr. skib.
Virksomhederne opererer på et internationalt marked, hvor
skibene bliver større og større. I dag udelukkes virksomhederne i
at afgive tilbud på skibe på grund af havnens begrænsede
kapacitet.
En markedsundersøgelse viser, at havnens virksomheder i dag
kan afgive tilbud på cirka 45 % af det relevante marked i
Østersøen. Med en ny havn og anløb af skibe på 160 m. kan de
nå cirka 75-80 % af markedet for reparation og servicering af
skibe i Østersøen (figur 2). Det giver mulighed for at byde ind et
marked der er cirka 60-70 % større end i dag.
Udvidelsesplanerne
En udvidelse af Søby Havn er et traditionelt infrastrukturprojekt
der skal gøre Ærø i stand til at modtage større skibe.
Alle anlægsomkostninger vedrører moler, kajanlæg og
havnebassin.
Søby Havn har de seneste 10 år arbejdet på at sikre en
havneudvidelse. I det følgende gives et kort overblik over
arbejdet:
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
2658763_0004.png
2014
2015
2016
2017
2018
: Ærø Kommune bevilliger 3 mio. kr. til forundersøgelser.
: Tekniske forundersøgelser igangsættes.
: VVM igangsættes.
: Ærø Kommune bevilliger 41 mio. kr. til anlægsprojektet.
: Staten bevilliger 75 mio. kr. via Finanslov 2019. Der var
ansøgt om 100 mio. kr. Projektet tilpasses den nye
anlægsøkonomi.
: Statsstøtten bliver godkendt i EU-Kommissionen. Søby
Havn kan påbegynde arbejdet. Projektet tilpasses pga.
prisstigninger i ventetiden.
Der påbegyndes tekniske forundersøgelser. Opmålinger,
geologiske undersøgelser, miljøprøver o.l.
2021
2022
: Der annonceres et EU-Udbud på anlægsopgaven.
Udbuddet aflyses. Prisstigninger på mellem 25-65 %
bevirker, at udbuddets mindstekrav ikke kan opfyldes.
Der laves en teknisk redegørelse over mulige løsninger.
Dette bl.a. baseret på en markedsdsdialog med to danske
entreprenører.
Eksempler på skibe der i dag tages ind til servicering og reparation i Søby
Havn.
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
2658763_0005.png
To løsningsforslag
Den tekniske redegørelse, udarbejdet af A1-Consult
(Ingeniørfirma med speciale i havne- og vandbygning) i december
2022, fastslår, hvordan prisstigninger i 2022 har påvirket
havneudvidelsen.
To af anlægsprojektets primære materiale
spuns og sten, er
steget med mellem 28-65 % i 2022.
I redegørelsen ses denne tabel:
En havneudvidelse, der kan gennemføres for den
nuværende økonomi. Dette kaldes
”Besparelsesprojekt”
i redegørelsen.
En minimumsmodel, som rummer den nødvendige
størrelse og udviklingspotentiale for virksomhederne.
Denne model vil kræve yderligere 30 mio. kr. Dette
svarer til en forøgelse af det samlede budget på 26 %.
Dette kaldes
”Minimumsprojekt”
i redegørelsen.
Denne tabel viser de primære forskelle mellem de to forslag:
Det konkluderes også:
at var udbuddet gennemført i 2021, så
ville projektet kunne være realiseret indenfor den tilgængelige
anlægssum”
Der er udarbejdet to forskellige løsningsforslag på baggrund af
A1 tekniske viden og erfaring, men også på baggrund af en
forudgående markedsdialog med to større entreprenører. De
indgav begge et indledende tilbud i EU-udbuddet, og har derfor
indgående kendskab til projektet.
De to løsningsforslag er udarbejdet med følgende afsæt:
Det er Søby Havns vurdering, at besparelsesprojektet ikke vil give
en fremtidssikret havn, der tilgodeser nuværende og nye
virksomheders udviklingsmuligheder.
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
Den socioøkonomiske effekt
Søby Havn blev sidste gang udvidet i 2006 som en del af et Mål-2
projekt. Efterfølgende undersøgelse viser, at udvidelsen blev en
stor succes for Ærø og Fyn. Den har skabt 70 nye private
arbejdspladser og bevaret 40 arbejdspladser. Det er 4 gange så
mange nye arbejdspladser, som havnen vurderede i 2006.
Søby Havns betydning for Ærø og erhvervseffekten af den
planlagte havneudvidelse er i 2013 analyseret af Gemba Seafood
Consulting og Syddansk Universitet. Analysen tager
udgangspunkt i Danske Havnes model til værdisætning af havnes
økonomiske effekt på og i lokalsamfund. Metoden er siden 2007
anvendt i mere end 20 havne.
Analysen tager afsæt i muligheden for at kunne etablere en 150
meter tørdok. Hvilket fortsat er muligt med minimumsprojektet
Denne beregning forudsætter dog, at virksomhederne kan holde
samme produktionsomsætning som i dag, men med en forøget
omsætning per ansat.
Analysen tager således ikke højde for, at virksomhederne vil per
automatik miste markedsandele som følge af større skibe.
Søby havn
efter en udvidelse
Analysen opererer med to fremtidsscenarier.
Fuldskalascenarie: effektvurderingerne baseres på fuld
udnyttelse af det vurderede potentiale.
Halvskalascenarie: den forventede udvikling for
beskæftigelse og omsætning indtræder kun i det halve
omfang. Samt en fastholdelse af de nuværende øvrige
aktiviteter på havnen.
Søby Havn i dag
Oplandsanalysen viser, at den samlede omsætning, eller
produktionsværdi fra erhvervsaktiviteterne, på Søby Havn er 560
mio. kr. (tal fra 2012).
Erhvervsaktiviteterne på Søby Havn beskæftiger tæt ved 350
årsværk. Siden undersøgelsen blev foretaget, er der etableret 1
ny produktionsvirksomhed
Nautic Wood på havnen.
Fuldskala scenariet
Analysen beregner, at der med udvidelsen kan skabes 231 nye og
bevares 79 arbejdspladser
i alt 310 årsværk.
Produktionsværdien øges med cirka 400 mio. kr.Tilsvarende
stiger de offentlige indtægter. De kommunale skatter øges med
35 mio. kr. /år.
Halvskala scenariet
Analysen viser at der ved halvskala-scenariet skabes 100 nye
arbejdspladser og bevares 79
i alt 179 årsværk.
Produktionsværdien øges med 90 mio. kr./år men
skatteindtægten stiger med 13 mio. kr./år.
Søby havn
uden en udvidelse
Udvides Søby Havn ikke, vil det ikke alene begrænse
virksomhedernes udviklingsmuligheder, men også have alvorlige
negative konsekvenser, i et konkurrenceudsat marked.
Analysen peger på, at Ærø vil miste arbejdspladser, såfremt
havnen ikke udvides. I den samfundsøkonomiske
konsekvensberegning beregnes et tab på 80 arbejdspladser.
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
Udvikling for Ærø
Ærø og hele Det Sydfynske Øhav har en lang tradition for at have
en betydelig andel af maritime virksomheder
også set i et
nationalt perspektiv.
I begyndelsen af det 20. århundrede, hvor den danske
handelsflåde for alvor blev grundlagt, var halvdelen af den
danske handelsflåde indregistreret i Det Sydfynske Øhav, og
værftsindustrien var et betydeligt erhverv for hele området.
I dag står de maritime virksomheder fortsat stærkt på Sydfyn og
Ærø. Alene på Ærø eksisterer 24 virksomheder indenfor de
maritime erhverv, hvoraf 18 er privatejede, mens 6 er indenfor
brancher med offentlig drift/støtte som skole, museum,
kommunalt rederi eller socialøkonomisk virksomhed.
Innovative virksomheder
Ærø Kommune har indsat verdens kraftigste el-færge i drift. Det
er resultatet af et større udviklingsarbejdet støttet af EU.
Bilfærgen er på godt 4 MW og besejler ruten Søby-Fynshav. Den
hidtil største færge er på 1 MW. Det er første gang der laves en
el-færge med så stor rækkevidde. Det har stillet helt nye krav til
design, teknik og ladeanlæg.
Skibet af tegnet af ærøske skibsingeniører i Naval Architects,
bygget på Søby Værft med en række lokale underleverandører.
Nationale og udenlandske virksomheder har bidraget med
specialviden i både udvikling og byggeri.
Projektet giver Ærø viden og en førerposition i markedet for el-
færger, og understreger at øen rummer en lang rækker
innovative virksomheder.
Et internationalt marked
De maritime virksomheder på Ærø opererer de fleste på et
internationalt marked og trækker omsætning til Danmark.
Den største virksomhed, Søby Værft har mange internationale
kunder. Værftets ordnede arbejdsforhold, kvalitets-,
miljøcertificeringer og korte/faste leveringstid på grund af 24-
timers arbejde er væsentlige konkurrenceparametre for værftet.
Med en beliggenhed tæt på Kielerkanalen og indsejlingen til den
indre del af Østersøen konkurrerer værftet primært med værfter
fra Nordtyskland, Polen og de baltiske lande.
Får værftet med en ny havn mulighed for at tage skibe op til 150-
160 m. vil den kunne servicere flere kunders fulde flåde. En klar
konkurrenceforbedring i forhold til i dag, hvor rederne typisk skal
finde andre værfter til de største af rederiets skibe.
En central placering
Udover en lang tradition for at drive maritim virksomhed fra Ærø
udspringer de mange virksomheder også af øens geografiske
placering.
Nærheden til internationale sejlruter er essentiel i konkurrencen
om reparation og servicering af skibe. Store skibe vælger værfter,
der ligger tæt på deres sejlrute, så de hurtigst muligt kan komme
tilbage i drift. Konkurrenceparameteren er således ikke kun
opgavens pris, men i høj grad beliggenheden, leveringstid og
kvalitet.
Søby Havn ligger tæt på sejlruterne gennem Storebælt og
Kielerkanalen, som er verdens mest trafikerede kunstigt anlagte
kanal med over 30.000 skibe / år.
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Kopi til orientering af henvendelse af 8/2-23 fra Søby Havn til transportministeren vedrørende finansiering af havneudvidelse
2658763_0008.png
Figur 3 Søby Havn ligger strategisk godt for maritime virksomheder, der
opererer på et internationalt marked. Tæt på Østersøens ruter gennem
Storebælt og tæt på Kielerkanalen - verden mest trafikerede anlagte kanal
Som eneste havn på Ærø ligger Søby Havn udenfor Natura2000-
området ”Det Sydfynske Øhav”.
Farvandet udenfor havnen har en naturlig dybde på cirka 12-14
meter. Der skal således ikke etableres eller vedligeholdes en
sejlrende ind til havnen. Dybden minimerer den fremtidige drift,
men fordyrer udvidelsen, idet molerne skal stå på dybt vand.
7