Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2660370_0001.png
Center for Regional
Udvikling
Til:
Folketingets Transportudvalg
Journal-nr.: 23009460
Ref.: Lucas Perkild,
[email protected],
tlf. 6047 8553
Dato: 8. februar 2023
Elbilers klimapåvirkning
Klimarådet, som er Statens uvildige klimarådgiver, lavede i 2018 en
sammenligning
mellem elbiler, plug-in-hybrider, effektive dieselbiler samt gennemsnitlige nye fossilbi-
lers CO
2
e-udledninger
pr. kørt km over en strækning på 200.000 km, som viste, at elbi-
ler, der bruger dansk strøm, udleder mindre end halvdelen af en gennemsnitlig ny fos-
silbil, og ca. halvdelen af effektive dieselbiler:
Dog er der sket en masse på området siden Klimarådets rapport, hvorfor Region
Hovedstadens elbilsekretariat, Copenhagen Electric, har undersøgt udviklingen
siden 2018, og opdateret tallene. Copenhagen Electric har under udarbejdelsen
af beregningerne fået sparring og hjælp fra Klimarådets sekretariat omkring op-
datering af det oprindelige kildemateriale.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende grøn omstilling af transportsektoren, fra Concito
2660370_0002.png
Vi har brugt de samme kilder, som Klimarådet anvendte i deres rapport, blot fra
nyere udgivelser med opdateret data.
Elbiler
Batteriproduktion
Siden 2016 er udledningen fra batteriproduktionen faldet fra 150 kg CO
2
e pr kWh
til
61 kg CO
2
e pr kWh.
Udledningen er dermed mindsket med 59,3%. Elbilens bat-
teriudledning mindskes derfor fra 30g CO2e per km i Klimarådets rapport til
12,2g CO2e per km. Ønsker du at læse nærmere om produktionen af elbilbatte-
rier kan du besøge
elbilviden.dk.
Da klimarådet lavede deres rapport, var elbilernes batterier generelt mindre.
Deres tal er derfor baseret på, at elbilerne har en batterikapacitet på 40 kWh.
Hvis man tager udgangspunkt i de tre mest solgte elbiler, inden for J-segmentet
fra 2021 [Bilag 1], som var det mest solgte bilsegment det år, har elbilerne nu
gennemsnitligt en batterikapacitet på 77 kWh [Bilag 5]. På grund af den øgede
batterikapacitet skal udledningen hæves fra 12,2g CO
2
e per km til 23,5g CO
2
e
per km.
Elmiks
Udover batteriproduktionens udledning er faldet, spiller elmikset også en væ-
sentlig rolle. Elmikset fra 2017, som Klimarådets rapport tog udgangspunkt i,
udledte 213g CO2e per kWh. I 2020 var tallet faldet til
117g CO2e per kWh,
hvilket svarer til et fald på 45 procent over en treårig periode. Klimarådets rap-
port tager udgangspunkt i en levetid for bilerne på 200.000 km, hvilket tager
cirka 12 år for den gennemsnitlige danske bilist at køre. Tages der udgangs-
punkt i elmiksets gennemsnitlige udledning fra
2019-2030,
udleder elmikset
58,6g CO2 per kWh.
De tre mest solgte elbiler fra J-segmentet i 2021 har et gennemsnitligt reelt for-
brug på 19,2 kWh per 100 km [Bilag 5]. Med en udledning fra elmikset på 58,6g
CO2e per kWh, vil elbilerne dermed udlede 11,2g CO2e per km.
Fra produktionen af elektricitet til at kunne køre på el, er der et overord-
net
transmissionstab på 23 procent.
Tillægges transmissionstabet, vil elbilerne
reelt udlede 14,6g CO2e per km.
Elproduktionens udledning falder dermed fra 35g CO2e per km til 14,6g CO2e
per km. Dette giver elbilerne en samlet udledning på 38,1g CO2e per km.
Medregnes udledningen fra karosseriproduktionen har elbilerne sænket deres
CO2e udledning per km fra 90 til 63,1g CO2e per km, svarende til 30 procent.
Side 2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende grøn omstilling af transportsektoren, fra Concito
2660370_0003.png
Dette er på trods af, at batterierne er blevet 1,9 gange større siden Klimarådets
rapport.
Bilag:
1.
Bilag 1
2.
Bilag 5
Side 3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende grøn omstilling af transportsektoren, fra Concito
2660370_0004.png
Fossilbiler
Ifølge
Danmarks Statistik
udleder nye benzinbiler i Danmark i 2021 155,3g CO
2
e
per km (WLTP), og nye dieselbiler udleder 171,7g CO
2
e per km (WLTP) fra ud-
stødningsrøret.
Benzinbilernes brændstofproduktion har en
Well-to-Tank (WTT)-udledning på
593g CO
2
e per liter.
Tages der udgangspunkt i de tre mest solgte benzinbiler fra
J-segmentet i 2021 [1], har benzinbilerne et gennemsnitligt reelt forbrug på 7,3
l per 100km [2]. Benzinbilernes WTT-udledning er dermed 4,3kg CO
2
e per 100
km svarende til 43,3g per km. Tillægges udledningen fra udstødningen, bliver
benzinbilernes totale udledning 198,6g CO
2
e per km (ekskl. karosseriproduk-
tion).
Dieselbilernes brændstofproduktion har en
WTT-udledning på 610g CO
2
e per
liter.
Tages der udgangspunkt i de tre mest solgte dieselbiler fra J-segmentet i
2021 [3], har dieselbilerne et gennemsnitligt reelt forbrug på 6,3 l per 100km
[2]. Dieselbilernes WTT-udledning er dermed 3,8kg CO
2
e per 100 km svarende
til 38,2g CO
2
e per km. Tillægges udledningen fra udstødningen bliver dieselbiler-
nes totale udledning 210g CO
2
e per km (ekskl. karosseriproduktion).
For at finde udledningen, skal der tages udgangspunkt i bilernes reelforbrug, og
ikke det forbrug som bilproducenterne oplyser. ICCT (The International Council
on Clean Transportation) har lavet en
analyse,
der viser at fossilbiler I gennem-
snit bruger 14% mere brændstof end hvad de er opgivet til at bruge. Derfor skal
realitetsfaktoren på de 14% tillægges fossilbilernes brændstofforbrug. Dette er
der dog taget højde for i denne undersøgelse, da ovenstående forbrugstal, alle-
rede tager udgangspunkt i de pågældende bilers reelforbrug. Derfor tillægges de
14% ikke i ovenstående beregninger.
Kilder:
1)
Bilag 3
2)
Bilag 5
3)
Bilag 4
Side 4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende grøn omstilling af transportsektoren, fra Concito
2660370_0005.png
Sammenligning af el- og fossilbiler
Medregnes
karosseriproduktionens udledning på 25g CO
2
e per km
for alle biltyper, vil
benzinbilen have en sammenlagt udledning på 223,6g CO
2
e per km, dieselbilen en ud-
ledning på 235g CO
2
e per km, og elbiler en udledning på 63,1g CO
2
e per km. Benzinbi-
len vil dermed have en merudledning per km på 354 procent i forhold til elbiler, og die-
selbiler vil have en merudledning på 372 procent over en distance på 200.000 km.
Sammenlignes bilernes udledning med Klimarådets rapport fra 2018, som ba-
serer sig på data fra 2016, ses det at differencen mellem el- og fossilbilernes
udledning øges, til elbilens fordel. Dog kan der ikke laves en en-til-en sammen-
ligning, da denne rapport tager udgangspunkt i batterier der er 1,9 gange større
end dem fra Klimarådets rapport, og at der generelt sammenlignes med biler fra
J-klassen til A- og B-klassen.
Det skal pointeres, at ovenstående tilgang er foretaget på baggrund af Klimarå-
dets anbefalinger, da J-segmentet var det mest solgte segment i 2021, og tal-
lene derfor vil være mere repræsentative for de biler som kører på vejene.
Hvor langt skal du køre i din elbil før den har tjent sig hjem kli-
mamæssigt?
Batteriudledning for elbiler er 61kg CO
2
e per kWh. Ganges dette med batteri-
størrelsen på den gennemsnitlige elbil i 2021 på 77 kWh, giver det altså batteri-
produktionen en samlet udledning på 4.697kg CO
2
e. Elmikset vil over en 12årig
periode have en udledning på 58,6g CO
2
e per kWh, og den gennemsnitlige elbil i
2021 har et reelt kørselsforbrug på 19,2 kWh per 100 km, hvorfor elbilers ud-
ledning relateret til forbrug, lyder på 14,6g CO
2
e per km.
Side 5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende grøn omstilling af transportsektoren, fra Concito
2660370_0006.png
Benzinbilernes forbrugsudledning er 198,6g CO
2
e per km, hvilket er en merud-
ledning i forhold til elbiler på 184g CO
2
e per km. Dieselbilernes forbrugsudled-
ning er 210g CO
2
e per km, hvilket er en merudledning i forhold til elbiler på
195,4g CO
2
e per km.
Sammenlignes elbilen med benzinbilen, skal elbilen køre 25.529 km for at ud-
ligne merudledningen fra batteriproduktionen. Sammenlignes elbilen med die-
selbilen, skal elbilen køre 24.042 km for at udligne merudledningen fra batteri-
produktionen.
Den gennemsnitlige danske bilist kører i gennemsnit 45 km om dagen,
hvilket
svarer til 16.436 km om året. Den gennemsnitlige dansker skal derfor køre i en
elbil i 1,55 år, for at have gjort op for merudledningen fra batteriproduktionen,
når den sammenlignes med benzinbiler, og 1,46 år for dieselbiler. Al kørsel her-
udover vil bidrage med en klimamæssig gevinst til elbilen.
Værktøj til sammenligning mellem el- og fossilbiler
Du kan også sammenligne biler, efter eget valg, og se hvor langt elbilen skal
køre for at udligne merudledningen relateret til produktionen af elbilbatterierne,
ved at anvende Copenhagen Electrics værktøj. Værktøjet kan også bruges til at
se, hvor mange kg CO2 du vil spare klimaet for, ved at vælge en elbil på bag-
grund af dit kørselsforbrug.
Bemærk at værktøjet repræsenterer et øjebliksbillede fra 2022. I værktøjet er
der også et dataark, hvor kilderne bag de forskellige værdier, som værktøjet an-
vender oplistes.
Sammenligning af biltypers CO2-udledning.xlsx
Link til Region Hs hjemmeside med ovenstående info:
https://www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/Groenne-koeretoejer/Sider/Elbilers-
klimapaavirkning.aspx
Side 6