Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 77
Offentligt
NOTAT FRA FORENINGEN ”NEJ TIL KATTEGAT-FORBINDELSEN
OG
HØJHASTIGHEDSTOG I VESTSJÆLLAND” TIL FORETRÆDE FOR
TRANSPORTUDVALGET DEN 7/2 2023
Tak for at I vil se os. Vi er Niels Erik Danielsen og Morten Carlsen fra foreningen ”Nej til
Kattegat-forbindelsen og
Højhastighedstog i Vestsjælland” og Bjarne Rye Nielsen ”Nej
motorvej på Røsnæs”
Trine Bramsen 15/6 2022: ”Forundersøgelsen af Kattegat giver ikke grundlag for at
igangsætte projektet. Der er politisk opbakning til videre drøftelse af igangsættelse af
yderligere undersøgelser af klima- og miljøkonsekvenser."
Vi synes der foregår noget luskeri og udemokrati når Sund & Bælt i september 2022 udsendte
et rådgiverudbud om en rammeaftale om konsulentydelser til 80 mio. kroner.
Sund & Bælt har dog trukket udbud tilbage, men kun fordi modstanderforeningerne reagerede.
Det er uklart for os, hvilken status ”Kommissorium for yderligere undersøgelser af natur
-,
miljø-
og klimakonsekvenser af en fast Kattegatforbindelse”, fra August 2022 med
journalnummer 2022-3951 har. Er det vedtaget eller i det hele taget hvilken status dette
dokument har?
Det er uklart for os om Transportministeriet og dette udvalg har de kompetencer der skal til for
at vurdere komplicerede natur- og miljømæssige forhold (§3 områder, Natura2000 områder,
habitatbeskyttelse etc.) ved et så stort et projekt som en eventuel Kattegat -forbindelse?
I MobilityWatch 19 januar 2023 bringes en artikel om en Femern-retssag mellem EU-
Kommissionen og den danske stat om statstøtte til Femern-forbindelsen, som kan få
betydning for kommende brugerbetalte infrastrukturprojekter.
Vi har fået oplyst, at den hidtil påtænkte statsstøtte i form af lån med generøs og ubegrænset
statsgaranti er derfor ulovlig og kan ikke realiseres. Nu må statsgarantien maksimalt være på
69,3 mia. kr. og maksimalt gælde i 16 år. Hertil kommer, at der skal betales en
garantiprovision på 2 pct. til den danske stat i stedet for 0,15 pct. Transportministeriet vil ikke
kommentere den verserende sag, men har tidligere i et notat givet udtryk fo r, at sagen kan
”være af væsentlig relevans for andre danske eksisterende og fremtidige brugerbetalte
infrastrukturprojekter, f.eks. en Kattegatforbindelse”.
Danmarks grønne bruttonationalprodukt (bnp)
251 milliarder kroner, så stort et beløb ødelagde vi i 2019 naturen og miljøet for, viser den
første beregning af Danmarks grønne bruttonationalprodukt (bnp).
Hvor meget vil en eventuel Kattegatforbindelse koste i Danmarks grønne
bruttonationalprodukt?
Lillebælt, Storebælt og Øresund fungerer som "saltvandslunger", der udveksler saltvand og
ferskvand mellem Kattegat og Østersøen. Blokeres udvekslingen dør Østersøen. En eventuel
Kattegatforbindelse vil koste 116 mia. i henhold til Trafikministeriet, men nævner ikke i
forundersøgelserne kompensationsgravninger, miljøtiltag eller saltvandsindstrømning. Da man
anlagde Storebæltsbroen, udgjorde kompensationsafgravninger "i januar 1988-priser 682 mill." I
nutidspriser 1,3 mia. kr. Øresundsforbindelsen kostede ca. 24 mia. i 2017 priser, finansieret via
statsgarantimodellen og kompensationsafgravninger kostede ca. 2 mia.Under
Øresundsforbindelsens bygning krævede et internationalt ekspertpanel entreprenørernes normale
spild fra konstruktionsafgravninger og fra kompensationsafgravninger til havbund og vandsøjle
nedbragt fra de sædvanligvis 25% til under 5% ved at udforme skærpede afbødningsstrategier