Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2657512_0001.png
Karup-Linjen
en logisk del af
Den Midtjyske Motorvej
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0002.png
Karup-linjen og folkene bag
Ideen til en alternativ ruteføring udspringer fra
landsbyen Klode Mølle, der ligger midt i den
foreslåede linjeføring.
I kraft af vores lokal-kendskab undrede vi os
over ruteføringen og satte gang i en proces med
at gennemgå argumenterne.
Undervejs er vores ”backing-gruppe” vokset fra
20 til over 900, der følger en Facebook-gruppe,
og som også har været aktive med forslag til og
indspark i idéhørings-fasen. Gruppen er vokset
blandt andet i kraft af lokal, regional og national
medie-interesse for argumenterne.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0003.png
Den Midtjyske Motorvej
Vores forslag, Karup-Linjen, er et langsigtet og
alternativt forslag til delstrækningen af motorvejen
mellem Viborg og Give.
Det lever op til de overordnede formål, at:
1. Forbedre vejforbindelser i Midtjylland og aflaste E45
og rute 13 for trafik.
2. Forbedre forholdene for erhvervslivet i området.
Ruteføring skal tage hensyn til :
1. Trafikale forhold
2. Miljøet
3. Hensyn til vejens naboer
4. Økonomi
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0004.png
Fordele ved Karup-linjen
Forbedrer vejforbindelser i Midtjylland og aflaster E45
og rute 13 for trafik.
Lever op til de overordnede formål.
Karup-Linjen er desuden 2 kilometer kortere.
Forbedrer forholdene for erhvervslivet i området.
Tager udgangspunkt i ruteføring vest om Viborg og
forbedrer dermed erhvervslivets direkte adgang til
motorvejsnettet, hvor en rute øst om Viborg vil give
meget erhverstrafik gennem byen
Mulige vejudfletninger giver let adgang til:
Flyvestation Karup med 3500 ansatte.
Andre transporttunge virksomheder.
Karup Lufthavn
Skive-området
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0005.png
Fordele trafikalt og økonomisk
Karup-Linjen adskiller sig fra de to forslag mellem
Finderup og Over Isen, hvor den møder de oprindelige
forslag.
Også økonomisk er den kortere strækning en fordel.
Karup-Linjen griber mindre negativt ind i lokal
infrastruktur :
V2 krydser 26 lokale veje.
Karup-Linjen krydser 16.
V2 krydser hovedveje 4 steder.
Karup-Linjen krydser 2 hovedveje
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0006.png
Fordele trafikalt og
økonomisk
Højdeprofiler for de to ruter
Terrænet på Karup-linjen er væsentligt mindre kuperet end V2.
Vi følger den logik, at det - alt andet lige – må være
økonomisk mere attraktivt, at anlægge vej i et mindre kperet terræn.
Eventuel færdiggørelse af V2 fra Klode Mølle går gennem meget kuperet landskab, hvorfor der her blandt andet skal
etableres minimum yderligere to dalbroer. (Den stiplede linje indikerer, hvor projektet slutter ved Klode Mølle)
Karup-
linjen største landskabelige udfordring er Karup Ådal.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0007.png
Påvirkning af miljø
V2 rammer natur på en strækning over 7 kilometer.
Karup-Linjen omkring
3,6
kilometer
Karup-Linjen går generelt gennem landsbrugsland af
begrænset rekreativ værdi.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0008.png
Hensyn til naboer
Antallet af bygninger, der ligger inden for en radius på
350 meter fra centerlinjen af hver af de to ruter.
V2: 169 ejendomme
Karup-Linjen: 94 ejendomme
Karup-Linjen vil således give gener for færre, ligesom
der må forventes færre ekspropriationer og også
færre udgifter til opkøb/erstatninger.
En stor del af Karup-Linjen går gennem landbrugsland,
hvor der er god tradition for/erfaring med
jordfordeling.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0009.png
Øvrige fordele
Med en vestlig linjeføring ved Viborg ligger størstedelen
af den samlede skitserede rute mellem Viborg og Give i
forvejen op til 14 km vestligere end A13. (Hærvejs-
forløbet)
Det er kun umiddelbart syd for Viborg, at V2 slår et
sving 8-9 km mod øst og siden tilbage mod vest.
Dermed krydses A13 to gange. Udfletningerne her
ligger, så de ikke i nævneværdig grad servicerer
erhvervs- eller byområder.
Karup-linjen følger en mere direkte vestlig linje mellem
Viborg og Give.
Endelig løber en stor del af ruten mellem Karup og Ikast
desuden gennem landskab, der af både Ikast og Viborg
kommuner er udset til at kunne anvendes til
solcelleparker. Områder nær motorveje vil oftest ikke
være attraktive som boligområder/rekreativ natur, og
kan dermed være ideelle til eksempelvis netop solcelle-
parker.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0010.png
Bør inddrages i Miljøkonsekvens-
vurdering
Vi mener, at der er så mange indlysende argumenter, at
Karup-Linjen som minimum bør
miljøkonsekvensvurderes
på lige fod med de to øvrige forslag.
Ikke mindst i lyset af de ekstra omkostninger, der
kommer med videreførelsen mod syd fra Klode Mølle.
En del af vores forslag til Karup-Linjen indgår i øvrigt
allerede i for-undersøgelser af de oprindelige
ruteforslag.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0011.png
Spørgsmål?
Kontakt-oplysninger:
Steen Ancher
Tlf. 2055 4399
Mail: [email protected]
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
Uddybning af materiale:
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
Med udgangspunkt i den langsigtede og overordnede planlægning af en midtjysk motorvej
mellem Haderslev og Hobro, er der indgået en infrastrukturaftale mellem et bredt flertal af
Folketingets partier.
Som en del af denne aftale foreligger nu et forslag for en delstrækning mellem Løvel og Klode
Mølle, hvortil der er afsat 3,9 mia. kr.
Vores forslag, Karup-linjen, er et langsigtet og alternativt forslag til delstrækningen af
motorvejen mellem Viborg og Give. (Se vedhæftede kort, hvor vores forslag et indtegnet med
grønt). Det er gjort med de forudsætninger, vi har, og vi tager som udgangspunkt, at
Vejdirektoratet finder den teknisk set mest rigtige løsning som oplæg til den politiske
behandling/beslutning, som det kræver at ændre på de to korridorer, der er foreslået som
henholdsvis V2 og Ø1 på strækningen Løvel – Klode Mølle.
Vi er af den opfattelse, at når motorvejen SKAL anlægges, bør den gennemføres fra Løvel til Rute
15 (Herning-motorvejen) i forbindelse med etableringen, så ruten bliver funktionel fra dag ét
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
Vi mener, at Karup-linjen bør undersøges, da vi ud fra vores lokal-kendskab finder, at løsningen
både kan blive billigere og bedre og samtidig leve op til formålet med projektet, nemlig at
1. forbedre vejforbindelser i Midtjylland og aflaste E45 og rute 13 for trafik.
2. Forbedre forholdene for erhvervslivet i området.
Vi vil desuden argumentere for, at vores forslag kan have store fordele
3. trafikalt
4. miljømæssigt og med hensyn til vejens naboer
5. økonomisk.
Desuden er det vores opfattelse, at vores alternativ lettere kan tilpasses omgivelserne, så
miljøet og naboer til motorvejen påvirkes mindst muligt.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
Ad. 1
Forbedring af vejforbindelser i Midtjylland og aflastning af E45 og rute 13 for trafik.
Karup-linjen og Vejdirektoratets forslag V2 følges fra Løvel til Finderup, hvor de deler sig.
Karup-linjen går vest om Kompedal Plantage, tæt forbi Karup til Herning Motorvejen mellem
Ikast og Bording.
V2 går øst om Kompedal Plantage og Thorning og slutter i første omgang nord for Klode Mølle,
men er skitseret til at fortsætte de sidste syv kilometer til Herning Motorvejen.
Syd for Herning Motorvejen mødes begge linjer i skitserne igen ved Over Isen.
Dermed vil Karup-linjen, når hele linjen mellem Haderslev og Give er etableret fuldt ud aflaste
E45 og A13.
Karup-linjen vil desuden være to kilometer kortere målt fra Finderup til Over Isen, end V2 på
samme strækning.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
Ad. 2
Forbedring af forholdene for erhvervslivet i området.
Karup-linjen tager udgangspunkt i en ruteføring vest om Viborg, hvilket vil tilgodese
erhvervslivets 2.000 virksomheder og 10.000 arbejdspladser samt den erhvervsrelaterede trafik.
Desuden vil erhvervslivet i både Karup og Ikast tilgodeses af en ruteføring tættere herpå,
herunder Flyvestation Karup med 3500 arbejdspladser og flere transporttunge virksomheder.
Samlet vil Karup-linjen betyde at et område, der ligger vestligere, herunder også Skive og
området syd herfor, tilgodeses af lettere adgang til bedre infrastruktur. Det vil gøre også gøre et
trængt område mere attraktivt, hvad angår tiltrækning af arbejdskraft.
Ydermere vil Midtjyllands Lufthavn have gavn af motorvej tæt ved.
Der vil således med fordel kunne etableres afkørsel mellem Karup og Kølvrå for at tilgodese både
lufthavn, flyvestation og kartoffelmelcentral.
Det er for øjeblikket uvist, om NATOs aktiviteter på flyvestationens område vil øges. En motorvej
tæt ved vil under alle omstændigheder dog tilgodese eventuelle transporttunge opgaver af
militært udstyr.
Føres motorvejen igennem til Herning-Motorvejen, vil den desuden munde ud tæt ved det store
erhvervsområde syd for Ikast.
Desuden kan en afkørsel i Ikast Nord med fordel etableres.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
Ad. 3 og 5
Fordele trafikalt og økonomisk
Ovenfor er beskrevet fordele for den erhvervsrelaterede trafik.
A:
Vi har desuden ved en enkel optælling af større og mindre lokale veje konstateret, at
Karup-linjen i mindre grad griber negativt ind i lokal infrastruktur.
Karup-linjen krydser efter vores optælling 16 lokale veje mod V2s 26.
Hver krydsning vil enten betyde omlægning af det lokale vejnet og/eller etablering af
langt flere passager/broer. Flere vej-krydsninger er dermed dyrere.
B:
Vi hæfter os ved, at terrænet på Karup-linjen er væsentligt mindre kuperet end V2. Vi
følger den logik, at det - alt andet lige – må være økonomisk mere attraktivt, at
anlægge vej i et mindre kuperet terræn.
Strækningen Finderup til Over Isen er som nævnt ovenfor 2 kilometer kortere, og
dermed billigere at anlægge. Hertil skal anføres, at V2-strækningen, når den på sigt
skal videreføres fra Klode Mølle til Over Isen er meget kuperet, hvorfor der her blandt
andet skal etableres minimum yderligere to dalbroer.
V2 rammer ydermere den nationale Hærvejs-rutes cykel- og vandre-forløb i alt 6
steder, mens Karup-linjen alene krydser Alhede-stien.
C:
D:
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
Ad. 4
Påvirkning af miljø
Vi har opgjort, at Karup-linjen (når den er udbygget til Over Isen) vil gå igennem/ramme tæt ved
omkring 3,6 kilometer naturområder, herunder Karup Ådal, Aarestrup Å og et plantage-parti
sydvest for Frederiks. Ravnholt Sø, Storåen og til dels Ulkær Mose.
V2 rammer i vores opgørelse natur på en strækning over syv kilometer, herunder Stendal
Plantage, Nipgårde Sø, Tange Ådal; Hauge Sø, Stenrøgel Mose og Kompedal Plantage. Udbygget
til Over Isen vil V2 desuden ramme Buchwald Plantage, Skygge Ådal, Elbæk og ramme tæt på
Klode Mølle-fredningen, den fredede Stenholt Skov og Bøllingsø.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
I øvrigt
Med en vestlig linjeføring ved Viborg ligger størstedelen af den
samlede
skitserede ruteføring op
til 14 km vest for A13 (Hærvejs-forløbet)
Det er kun umiddelbart syd for Viborg, at V2 slår et
sving 8-9 km mod øst og siden tilbage mod vest. Dermed krydses A13 to steder. Udfletningerne
her vil ikke servicere større erhvervs- eller byområder.
Karup-linjen følger mere direkte den samlede mere vestlige ruteføring mellem Viborg og Give.
Endelig løber en stor del af ruten mellem Karup og Ikast løber desuden gennem landskab, der af
både Ikast og Viborg kommuner er udset til at kunne anvendes til solcelleparker. Disse vil
således kunne anlægges i områder, som i forvejen belastes af motorvejsstrækningen og dermed
oftest ikke vil være attraktive som boligområder/rekreativ natur.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0020.png
Naturområder der rammes af
henholdsvis V2 og Karup-
Linjen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0021.png
Fortidsminder og
kulturhistoriske steder, der
rammes af henholdsvis V2 og
Karup-Linjen.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0022.png
Områder udlagt til mulige
solcelleparker og område
med allerede planlagte
langs Karup-Linjen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0023.png
Højdeprofiler for terrænet for de to ruter
mellem Finderup og Herning Motorvejen
Øvrige fordele
V2 går gennem meget
kuperet terræn med mange
dale og lavbundsområder,
hvilket medfører store
anlægsarbejder og flere
dalbroer.
Den stiplede linje angiver,
hvor projektet PT slutter.
Der er således ikke sat
penge af til videreførelse i et
meget kuperet terræn med
behov vor adskillige
dalbroer.
Karup-linjens eneste større landskabelige udfordring er Karup Å-dal. Resten
af ruten er fladt land.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 7/2-23 vedrørende linjeføring af den nye Midtjyske Motorvej, fra Borgergruppen for Karup-linjen
2657512_0024.png