Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 75
Offentligt
Tiltag der vil forvandle Danmark til verdens mest velorganiserede cyklenation
1. Cykler registreres efter samme retningslinjer som motorkøretøjer og forsynes med synlig nummerplade.
2. Cykler der henstilles i det offentlige rum skal vise dato for parkeringstidspunktet.
3. Datoangivelsen kan have mange former, men mest oplagt vil være at udvide den lovbefalede lås til
automatisk at vise datoen for parkeringstidspunktet, (en sådan løsning er under udvikling)
4. Parkeringsområder opdeles i zoner med angivelse af tilladt varighed 1 eller et antal døgn alt efter behov,
således der altid vil være plads til pendlere.
Ovennævnte vil sætte en stopper for det nuværende kaos, og vil gøre det attraktivt at benytte cyklen, men tiltag til
reduktion af cykeltyverier især for mere kostbare cykler er påkrævet.
Det løses ved at indrette yderligere parkeringsområder med stationære Apps styrede 100% sikre cykellåse, en
betalingsløsning der kan udbygges i det omfang som behovet og efterspørgslen måtte kræve det.
Nævnte parkeringsløsning findes allerede på markedet, men kan ikke realiseres effektivt for nuværende, da
ukontrolleret henstilling af cykler saboterer brugen.
Cykleparkometeret
Alle cykler der parkeres i det offentlige rum skal være forsynet med en lås, der angiver dato på
parkeringstidspunktet, med fire cifre f.eks. 6 juli = 06-07.
Der kan blive tale om flere typer låse, en løs kædelås eller fastmonteret hjullås, eller en kombination af begge.
Er det en elektronisk løsning stilles dato automatisk på tidspunktet for låsens aktivering.
Er det en manuel løsning stiller brugeren datoen for låsetidspunktet.
Låsen forsynes med et serienummer, der registres hos det offentlig, og i ejerens forsikringsdokument.
Indretning af offentlige cykleparkeringsområder.
Parkeringsområder ved banegårde, trafikknudepunkter og indkøbscentre, indrettes i zoner med forskellig
tidshorisont f.eks. 2, 4 og 8 døgn størrelse tilpasses behovet, eventuelt med den korte parkeringstid i mindst
gåafstand.
Tydelig letforståelig skiltning, beskriver konsekvenserne ved overskridelse af reglerne.
Der er ikke noget til hindring for at cykler parkeres i det offentlige rum udenfor afmærkede parkeringsområder, her
bør kommunen fastsætte en ensartet tidshorisont f.eks. 1 døgn.
Parkometerløsningen
Parkometerløsningen giver ikke alene nogen forbedring af tyverisikringen, men vil indbyde til en til en bedre orden
og dermed respekt for cykleparkeringsområdet, som yderligere skal have plads til permanent, opstillede
låsestandere der vil give betalende cyklister en 100% sikring, udbud og efterspørgsel vil vise hvor mange sikre
cykleparkeringspladser der efterfølgende bliver behov for.
Skal ovennævnte løsning implementeres, kræver det lovgivning.
For at finpudse indholdet af en endelig løsning, kan man forestille sig at en eller flere kommuner får en foreløbig
bevilling til at udføre et eksperiment indenfor et begrænset geografisk område.
Da man på så tidlig et stadium ikke kan få rådighed over låse med datoangivelse, vil en relativ billig og overkommelig
foreløbig løsning være at hæfte en plast lomme på cyklen med angivelse af dato, underforstået materialet stilles til
rådighed uden beregning.
Det betyder at hvis lovgiverne er positive overfor løsningen, kan vi indenfor meget kort tid iværksætte en
forsøgsordning sammen med en eller flere interesserede kommuner
Cylock 2022