Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
NOTAT, 31. januar 2023
Lynetteholm
gate fee
skrues op igen
Hans Schjær-Jacobsen
1
Civilingeniør, lic.techn., HD
Resumé
Som led i et fortsat forsøg på indfri løftet om at opfyldningsprojekt Lynetteholm er selvfinansierende, har
By & Havn fået Incentive til at anbefale en dramatisk forøgelse af
gate fee
for deponering af overskudsjord.
Efterfølgende fulgte By & Havn fulgte anbefalingen og fastsatte ny
gate fee
med virkning fra 1. januar 2023.
Gate fee
er nu på mindre end et år steget med 115% for ren jord og 30% for forurenet jord.
Selvfinansieringen er dog fortsat udokumenteret.
Anlægsudgifter stiger markant i løbet af kort tid
Anlægsloven for opfyldningsprojekt Lynetteholm anfører en anlægsudgift på 2,5 mia. kr.
2
Projektet blev
promoveret som selvfinansierende, dvs. anlægsudgifterne skulle finansieres ved opkrævning af en
gate fee
for deponering af overskudsjord til opfyldning. Siden anlægslovens vedtagelse er anlægsudgifterne steget
markant. Allerede i marts 2022, kort efter igangsætningen af fase 1, blev anlægsbudgettet opjusteret med
900 mio.kr. og indtægtsbudgettet blev pustet tilsvarende op for at opretholde den påståede
selvfinansiering
3
. Efterfølgende besluttede Folketinget efter omfattende protester at opgive dumpning af
opgravet slam fra fase 2 i Køge Bugt og i stedet bygge det ind i fase 1 opfyldningen. En mulighed, der
tidligere var blevet afvist af By & Havn. Dette forringer business casen med yderligere 320 mio. kr.
4
og
forsinker projektet. Indbygningen af slam i fase 1 er således endnu ikke godkendt miljømæssigt og fase 2 er
endnu ikke sendt i udbud. Ingen ved hvornår det sker og hvad det kommer til at koste. Der truer endnu
flere stigninger i anlægsudgifterne forude, f.eks. i forbindelse med omlægninger af rensningsanlæg
Lynetten
5
og kompenserende afgravninger i Øresund til sikring af nulløsning for vandgennemstrømning
6
.
1
2
Lov om anlæg af Lynetteholm, lov nr. 1157, vedtaget af Folketinget 11. juni 2021.
3
H. Schjær-Jacobsen,
”Lynetteholm er ikke selvfinansierende”,
Ingeniøren, 3. maj 2022.
4
H.
Josefsen, ”Den selvbetalte Holm er væk: Profitabel jordmodtagelse skiftet ud med værdiløst slam”, Ingeniøren, 13.
juni 2022.
5
BIOFOS Holding A/S, “Konsekvenser ved etablering af Lynetteholm, metrolinje og Østlig Ringvej”, inkl. bilagene
1-4,
punkt 9 til bestyrelsesmøde 2. december 2022, 24. november 2022.
6
B.B. Christensen, ”Screeningsberegninger af muligheden for kompensation af den blokerende effekt på
vandudvekslingen med Østersøen”, rapport 1.0, Dansk Hydraulisk Institut, 6. juli 2022.
1