Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
2655711_0001.png
NOTAT, 31. januar 2023
Lynetteholm
gate fee
skrues op igen
Hans Schjær-Jacobsen
1
Civilingeniør, lic.techn., HD
Resumé
Som led i et fortsat forsøg på indfri løftet om at opfyldningsprojekt Lynetteholm er selvfinansierende, har
By & Havn fået Incentive til at anbefale en dramatisk forøgelse af
gate fee
for deponering af overskudsjord.
Efterfølgende fulgte By & Havn fulgte anbefalingen og fastsatte ny
gate fee
med virkning fra 1. januar 2023.
Gate fee
er nu på mindre end et år steget med 115% for ren jord og 30% for forurenet jord.
Selvfinansieringen er dog fortsat udokumenteret.
Anlægsudgifter stiger markant i løbet af kort tid
Anlægsloven for opfyldningsprojekt Lynetteholm anfører en anlægsudgift på 2,5 mia. kr.
2
Projektet blev
promoveret som selvfinansierende, dvs. anlægsudgifterne skulle finansieres ved opkrævning af en
gate fee
for deponering af overskudsjord til opfyldning. Siden anlægslovens vedtagelse er anlægsudgifterne steget
markant. Allerede i marts 2022, kort efter igangsætningen af fase 1, blev anlægsbudgettet opjusteret med
900 mio.kr. og indtægtsbudgettet blev pustet tilsvarende op for at opretholde den påståede
selvfinansiering
3
. Efterfølgende besluttede Folketinget efter omfattende protester at opgive dumpning af
opgravet slam fra fase 2 i Køge Bugt og i stedet bygge det ind i fase 1 opfyldningen. En mulighed, der
tidligere var blevet afvist af By & Havn. Dette forringer business casen med yderligere 320 mio. kr.
4
og
forsinker projektet. Indbygningen af slam i fase 1 er således endnu ikke godkendt miljømæssigt og fase 2 er
endnu ikke sendt i udbud. Ingen ved hvornår det sker og hvad det kommer til at koste. Der truer endnu
flere stigninger i anlægsudgifterne forude, f.eks. i forbindelse med omlægninger af rensningsanlæg
Lynetten
5
og kompenserende afgravninger i Øresund til sikring af nulløsning for vandgennemstrømning
6
.
1
2
Dyssebakken 19, 2900 Hellerup. Mobil 29449770, e-mail [email protected]
Lov om anlæg af Lynetteholm, lov nr. 1157, vedtaget af Folketinget 11. juni 2021.
3
H. Schjær-Jacobsen,
”Lynetteholm er ikke selvfinansierende”,
Ingeniøren, 3. maj 2022.
4
H.
Josefsen, ”Den selvbetalte Holm er væk: Profitabel jordmodtagelse skiftet ud med værdiløst slam”, Ingeniøren, 13.
juni 2022.
5
BIOFOS Holding A/S, “Konsekvenser ved etablering af Lynetteholm, metrolinje og Østlig Ringvej”, inkl. bilagene
1-4,
punkt 9 til bestyrelsesmøde 2. december 2022, 24. november 2022.
6
B.B. Christensen, ”Screeningsberegninger af muligheden for kompensation af den blokerende effekt på
vandudvekslingen med Østersøen”, rapport 1.0, Dansk Hydraulisk Institut, 6. juli 2022.
1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Henvendelse af 2/2-23 vedrørende Lynetteholm, fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup
2655711_0002.png
Løfte om selvfinansiering driver forøgelser af
gate fee
Med de markante stigninger i anlægsudgifterne, der allerede har fundet sted, og med forventning om
yderligere stigninger, har opfyldningsprojekt Lynetteholm brug for stadigt stigende indtægter for at
opretholde forestillingen om selvfinansiering. Forhenværende overborgmester Lars Weiss udtaler iflg.
Ingeniøren
7
: ”Folketingets partier har
bestilt en undersøgelse af priselasticitet og konkurrencesituationen
på modtagelse af jord. Hvis man ser på, hvad priserne for jordmodtagelse er på resten af Sjælland så ligger
Lynetteholm i den lave ende. Derfor kan en del af den samlede finansiering ligge i, at man ændrer på prisen
for modtagelse
af jord”. På Ingeniørens spørgsmål: ”Der kan jo komme uforudsete udgifter, som
eksempelvis i forbindelse med kompenseringen for blokeringen. Er der ikke en grænse for, hvornår man
ikke længere kan få businesscasen til at gå i nul?” svarer Lars Weiss: ”Selvfølgelig
er der en grænse, for vi
kan jo ikke tredoble prisen for at modtage jord. Der kan ske mange ting, og der er en grænse, for
jordmodtagelse er grundlæggende et frit marked”.
Upåagtet i offentligheden er den annoncerede
undersøgelse blevet udarbejdet af Incentive og By & Havn har efterfølgende hævet
gate fee.
Mangelfuld analyse af markedet for jord
Incentives undersøgelse af markedet for jord
8
dukkede op i forbindelse med en aktindsigt 3. januar 2023 fra
By & Havn. Det er første gang, der er gjort et forsøg på at analysere de kommercielle forhold omkring den
overskudsjord, der er en kritisk forudsætning for at realisere opfyldningsprojekt Lynetteholm og, i givet
fald, Holmene ved Avedøre. Til Lynetteholm behøves ca. 80 mio. ton og til Holmene ca. 50 mio. ton
9
.
Undersøgelsens hovedresultat er, at det på
kort sigt
er muligt at sætte
gate fee
til 130-143 kr. pr. ton for
ren jord og 140-157 kr. pr. ton for forurenet jord. Begrundelsen herfor er, at der på kort sigt ikke eksisterer
nævneværdige alternative muligheder for deponering af overskudsjord, bortset fra at sejle jorden til Jylland
eller Vordingborg.
langt sigt
bliver Holmene ved Avedøre i givet fald den største konkurrent på jordmarkedet. Incentive
realitetsbehandler i undersøgelsen ikke efterspørgslen efter overskudsjord i forbindelse med realisering af
store kystsikringsprojekter, som er undervejs mange steder. Ligeledes ignorerer undersøgelsen
konsekvenserne for Lynetteholms økonomi af nye spilleregler om anvisning og modtagelse af affaldsjord.
Det fremgår af daværende transportminister Benny Engelbrechts svar
10
på spørgsmålet: ”Vil ministeren
beskrive, hvilke ændringer der jf. affaldsaftalen planlægges for anvisning og modtagelse af affaldsjord, og
beskrive hvorledes det kan påvirke projektets økonomi?”, at der skulle fremlægges beslutningsoplæg
herom fra klimaministeren i efteråret 2022, hvilket ikke er sket. Transportministeren
svarer bl.a.: ”Det
fremgår af Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi, at der arbejdes for en løsning, hvor
kommunernes anvisningsret og -pligt for jord, som er affald ophæves, så virksomheder frit kan vælge, hvor
de afleverer jord”.
Transportministeren
svarer endvidere bl.a.: ”Der er ikke lavet beregninger af, hvad
denne del af Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi betyder for økonomien i anlæggelsen
af Lynetteholm”.
7
H. Josefsen,
”Den selvbetalte holm er væk: Profitabel jordmodtagelse skiftet ud med værdiløst slam”, Ingeniøren, 13.
juni 2022.
8
M. Münster og K. Kolstrup, ”Analyse af markedet for jord”, Incentive,
version b, 30. november 2022.
9
H. Schjær-Jacobsen,
”Lynetteholm
og Holmene
skal konkurrere om knap overskudsjord”,
Ingeniøren, 29. september
2021.
10
B. Engelbrecht, B25
endeligt svar på spørgsmål 52, Transportudvalget 2021-22, 20. januar 2022.
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Henvendelse af 2/2-23 vedrørende Lynetteholm, fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup
2655711_0003.png
Det er derfor stadigt helt usikkert, om By & Havn frit kan fastsætte
gate fee
og samtidig tiltrække den
nødvendige mængde overskudsjord til at realisere opfyldningsprojektet Lynetteholm og indfrie løftet om
dets selvfinansiering. Incentives undersøgelse afdækker ikke den markedsbestemte sammenhæng mellem
gate fee
og jordmængde, har intet bud på de resulterende indtægter og forsømmer at kvalitetssikre den
anbefalede
gate fee
med risiko- og usikkerhedsanalyser.
By & Havn skruer igen op for
gate fee
Kort tid efter Incentives anbefaling hævede By & Havn
gate fee
til 129 kr. pr. ton for ren jord og 161 kr. pr.
ton for uren jord med virkning fra 1. januar 2023. Det er i tråd med anbefalingen. Forinden var der afholdt
møde i økonomiudvalget i Københavns Kommune med et fortroligt dagsordenspunkt
11
om forhøjelse af
gebyr for deponering af forurenet jord. Tabellen nedenfor viser udviklingen i
gate fee
fra anlægslovens
vedtagelse i 2021 til den sidste forhøjelse pr. 1. januar 2023. Der er tale om en stigning inden for mindre
end et år på 115% for ren jord og 30% for forurenet jord. Informationerne fra By & Havn er inkonsistente og
forvirrende, idet
gate fee
opgives på forskellig vis. Nogle gange opgives et gennemsnit for ren og forurenet
jord og nogle gange som enten det kunden skal betale for deponering (gate
fee)
eller By & Havns indtjening
efter fradrag af enhedsomkostninger (netto).
Det er tydeligt, at opjustering af
gate fee
ikke er bestemt af driftsomkostningerne, men drevet af ønsket om
at tjene maksimalt på behovet for deponering af jord med henblik på at opnå selvfinansiering af
opfyldningsprojekt Lynetteholm.
Dato
Fra 1. januar 2023
30. november 2022, Incentives anbefaling
13
Business Case 24. juni 2022
14
(gennemsnit)
Fra 1. april 2022
15
Business Case 30. marts 2022
16
(gennemsnit)
Før 30. marts 2022
17
(gennemsnit)
17. februar 2022
18
11. juni 2021, anlægslov
19
(gennemsnit)
12
Ren jord
Forurenet jord
129
161
130-143
140-157
(netto 60)
95
121
(netto 60)
(netto 50), 2020-niveau
60
121
(netto 50), 2020-niveau
Tabel. Udvikling af
gate fee
for ren og forurenet jord (kr. pr. ton, ex. moms, 2022-niveau).
11
Københavns Kommune, ”Forhøjelse af gebyr for deponering af forurenet jord (FORTROLIG)”, referat af møde i
økonomiudvalget, 22. november 2022.
12
Downloaded 7. december 2022 fra KMC ´s hjemmeside.
13
M. Münster og K. Kolstrup,
”Analyse af markedet for jord”,
Incentive, 30. november 2022, version b, p. 4.
14
By & Havn, ”Ændret samlet anlægsbudget, business case, udbud og etablering af Lynetteholm (fase 2) som følge af
politisk aftale”, 22. juni 2022.
15
D. Gottschalk-Hansen,
”Meddelelse
om
prisændring”, brev til kunder, By & Havn, 25. februar 2022.
16
By & Havn,
”Bilag vedr. samlet anlægsbudget og businesscase for etablering af Lynetteholm” 30. marts 2022.
17
By & Havn, ”Bilag vedr. samlet anlægsbudget og businesscase for etablering af Lynetteholm” 30. marts 2022.
18
B. Engelbrecht, endeligt svar på spørgsmål 218, Transportudvalget, alm. del, 17. februar 2022.
19
Lovforslag L220 om anlæg af Lynetteholm, bemærkninger, afsnit 4.1, fremsat 28. april 2021.
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 74: Henvendelse af 2/2-23 vedrørende Lynetteholm, fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup
Business case for opfyldningsprojekt Lynetteholm er ikke opdateret
Ved det herostratisk berømte pressemøde 5. oktober 2018 med daværende statsminister Lars Løkke
Rasmussen og daværende overborgmester i København Frank Jensen, blev hele det grandiose
byudviklingsprojekt inkl. klimasikring af havnen, udbygning af metroen og anlæggelse af Østlig Ringvej,
lanceret som selvfinansierende i sin helhed. Opfyldningsprojekt Lynetteholm, som der foreløbigt er lovgivet
for, var i særdeleshed selvfinansierende som en eksplicit forudsætning for anlægsloven. Den økonomiske
troværdighed for hele projektet står og falder med, at denne selvfinansiering kan realiseres inden for
anlægslovens intentioner og rammer.
Den sidst offentliggjorte business case prognose for opfyldningsprojekt Lynetteholm er dateret 22.juni
2022. Konsekvenserne for business casen af de efterfølgende faktiske og forventede stigninger i
anlægsudgifter og
gate fee
er ikke blevet opdateret og konsolideret i en revideret business case. Der er
således stadig ikke præsenteret dokumentation for, at opfyldningsprojekt Lynetteholm er
selvfinansierende.
Den stadige usikkerhed om opfyldningsprojekt Lynetteholms selvfinansiering, stigende anlægsudgifter og
stigende
gate fee
er blot eksempler på en skødesløs og kaotisk planlægning af projektets fysiske og
økonomiske realisering. Det lover ikke godt for de påtænkte store investeringer i metroens udbygning og
anlæggelse af Østlig Ringvej, som allerede er sandet til i et virvar af uigennemtænkte komplekse
omstændigheder.
4