Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 73
Offentligt
2655503_0001.png
Aktstykke nr.
61
Folketinget 2022-23 (2. samling)
61
Transportministeriet.
København, den 1. februar 2023.
a.
Transportministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at Banedanmark igangsætter spor-
fornyelse af Fredericia station.
Projektets forventede totaludgift inkl. korrektionstillæg på 20 pct. udgør 127,9 mio. kr. (2023-pris-
er). Udgiften i 2023 udgør 90,4 mio. kr. (2023-priser) og afholdes af de bevillinger, som opføres på
finansloven for 2023 på § 28.63.05. Banedanmark – fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet
(Anlægsbev.).
b.
Baggrund
Banedanmark har planlagt fornyelse af spor, sporkasser og sporskifter på Fredericia station med
henblik på en levetidsforlængelse af anlægget, så udgifterne til fremtidig fornyelse og vedligehold
reduceres.
Hvis projektet ikke gennemføres, vil der være en øget risiko for hastighedsnedsættelser eller spor-
spærringer samt stigende vedligeholdelsesomkostninger på strækningen.
Fornyelsesprojektet igangsættes som led i udmøntningen af Banedanmarks økonomiske ramme i
finansåret 2023, som opføres på finansloven for 2023. Projektet er defineret på baggrund af en total-
økonomisk analyse med henblik på, at Banedanmark gennemfører den mest omkostningseffektive
fornyelsesindsats på tværs af jernbanenettet. Planlægningen af fornyelsesaktiviteter opdateres årligt i
forbindelse med udarbejdelsen af Banedanmarks fornyelsesplan.
Projektbeskrivelse
Projektet omfatter primært udveksling af skinner, sporskifter, sveller (ballast) og underballast samt
fornyelse af dræn og grøfter. Derudover indgår visse mindre, afledte arbejder relateret til fx sikrings-
anlægget og kørestrømsanlægget. Projektet omfatter området på selve Fredericia station og lidt uden
for stationen.
Projektet forventes udført fra medio juli 2023 til medio september 2023. Der forventes at være
sporspærringer 15.-16. juli 2023 og fra 21. juli til 10. september 2023. Arbejdet kræver ikke total-
spærringer, da trafikken afvikles i nabospor.
DG000556
2022-6334
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 73: Kopi til orientering af transportministerens aktstykke nr. 61 om sporfornyelse Fredericia station
2655503_0002.png
2
Ved Fredericia udføres der i 2023 endvidere – i et særskilt projekt – ballastfornyelse af dele af
strækningen Fredericia-Vejle,
jf. akt. 269 af 2. juni 2022.
Projekterne er koordineret indbyrdes for
bl.a. at udnytte spærringerne bedst muligt.
Banedanmark og DSB vil løbende orientere om eventuelle driftsforstyrrelser som følge af projektet
på www.dsb.dk.
Projektet blev i september 2022 sendt i udbud i én hovedentreprise. Kontrakten er tildelt den 13.
januar 2023 med forbehold for de bevilgende myndigheders efterfølgende godkendelse, ligesom
der er indgået aftale med entreprenøren om igangsættelse af mindre opstartsaktiviteter. Begge dele
er gjort for ikke at påføre projektet væsentlige merudgifter til forcering af arbejderne mv. Endelig
kontraktindgåelse afventer godkendelse af nærværende aktstykke.
Totaludgift og finansiering
Projektets forventede totaludgift udgør 127,9 mio. kr. (2023-priser). Der er i totaludgiften indarbejdet
et korrektionstillæg på 20 pct. af anlægsoverslaget til dækning af uforudsete ændringer i mængder og
priser. Dette er højere end de 10 pct., som almindeligvis afsættes efter principperne i Ny Anlægsbud-
gettering,
jf. afsnit om risiko nedenfor.
Eventuelt mindreforbrug vil blive anvendt til andre projekter
inden for Banedanmarks ramme til fornyelse og vedligehold, ligesom eventuelt merforbrug afholdes
inden for den økonomiske ramme på hovedkontoen. Forelæggelsesgrænserne, som er opført under §
28.63. Banedanmark, er de gældende.
Den forventede fordeling af totaludgiften på omkostningskategorier i de enkelte finansår fremgår af
tabel 1.
Tabel 1. Forventet fordeling af totaludgift over år, mio. kr. (2023-priser, indeks 118,3)
Tidligere
2023 2024
I alt
år*
Standardposter
(udveksling af skinner, ballast, un-
derballast, samt sporskifter, mv.)
Særlige omkostninger
(rådgivning, tilsyn, sporskæringer,
afledte sikrings- og kabelarbejder
mv.)
Projektstyring og byggeplads
Korrektionstillæg (20 pct.)
I alt
0,6
48,3
5,0
53,9
13,3
9,5
3,0
25,8
9,5
0,0
23,4
11,3
21,3
6,1
0,0
26,9
21,3
90,4 14,1 127,9
*Ændringer kan forekomme, idet regnskabet for 2022 endnu ikke er afsluttet.
Fysikoverslaget (størstedelen af standardposterne og de særlige omkostninger) er bl.a. baseret på
udbudsresultatet. Projektstyring og byggeplads er baseret delvist på konkrete vurderinger og udarbej-
dede bemandingsplaner og delvist på erfaringsbaserede standardsatser.
Til imødegåelse af projektets økonomiske risici indgår der, jf. ovenfor, et korrektionstillæg på 20 pct.
i projektets totaludgift. Banedanmark afsætter normalt et korrektionstillæg på 10 pct. til denne type
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 73: Kopi til orientering af transportministerens aktstykke nr. 61 om sporfornyelse Fredericia station
2655503_0003.png
3
projekter, men Banedanmarks aktuelle erfaringer viser større økonomiske risici end normalt, dels
som følge af effekterne på priser og forsyningssikkerhed af krigen i Ukraine, dels som følge af den
aktuelle markedssituation, hvor der opleves få bydere på Banedanmarks opgaver, som kan medføre
højere anlægsudgifter.
Banedanmark har på § 28.63. på finansloven en særlig bevillingsbestemmelse vedr. budgetvejlednin-
gens punkt 2.2.2 og 2.8.3, der giver Banedanmark hjemmel til at afholde udgifter til projektering
og udbud mv. forud for forelæggelse. Pr. ultimo 2022 er der forbrugt 23,4 mio. kr. til projektets
indledende faser, idet der dog kan komme ændringer, idet regnskabet for 2022 endnu ikke er
afsluttet. Udgifterne har fortrinsvis bestået af forundersøgelser og rådgivnings- og projektstyringsom-
kostninger.
Udgifterne til projektet afholdes af de bevillinger, som opføres på finansloven for 2023 på §
28.63.05. Banedanmark - fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet (Anlægsbev.).
Risikovurdering
Banedanmark har udarbejdet en risikovurdering af projektet. Den væsentligste ikke-generiske risiko
omhandler risikoen for, at knappe ressourcer til såkaldt sikringsvalidering medfører, at andre af
Banedanmarks projekter må opprioriteres i forhold til dette projekt, hvorfor projektet må udskydes
eller forceres.
For at reducere tidsmæssige risici er der bl.a. indarbejdet en lang mobiliseringstid for hovedentrepre-
nøren. I mobiliseringsperioden etableres byggeplads og mindre forberedende arbejder, hvilket er med
til at gøre tidsplanen mere robust.
Banedanmark vurderer således, at det er muligt at gennemføre arbejderne inden for de aftalte tidsvin-
duer. Banedanmark vurderer endvidere, at det afsatte korrektionstillæg på 20 pct. er tilstrækkeligt til
at håndtere projektets udgiftsmæssige risici.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget med henblik på, at projektet igangsættes i 2023, da igangsæt-
telse af projekter med en totaludgift over 70 mio. kr. kræver særskilt forelæggelse for Finansudvalget
i henhold til de særlige bevillingsbestemmelser under § 28.63. Banedanmark. Aktstykket forelægges
nu af hensyn til projektets tidsplan, hvor der er tildelt en kontrakt til hovedentreprisen den 13. januar
2023 med forbehold for Finansudvalgets tilslutning.
Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til, at Banedanmark
igangsætter sporfornyelse af Fredericia station. Projektets forventede totaludgift inkl. korrektionstil-
læg på 20 pct. udgør 127,9 mio. kr. (2023-priser). Udgiften i 2023 udgør 90,4 mio. kr. (2023-priser)
og afholdes af de bevillinger, som opføres på finansloven for 2023 på § 28.63.05. Banedanmark –
fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet (Anlægsbev.).
Endvidere optages på forslag til lov om tillægsbevilling for 2023 et anlægsskema for det samlede
projekt.
e.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 73: Kopi til orientering af transportministerens aktstykke nr. 61 om sporfornyelse Fredericia station
2655503_0004.png
4
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 1. februar 2023
Thomas Danielsen
/ Thomas Jørgensen
Til Finansudvalget.