Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 71
Offentligt
Høringssvar/SMV Lynetteholm: trafikforhold
Finn Breddam, 22/1 2023
Jeg er københavner og cyklist, med interesse for cykeltrafik og cykelpolitik. Jeg bor på Christianshavn,
kommer ofte på Refshaleøen og forventer at blive direkte påvirket af byggeriet, især mht. trafik.
Nedenstående handler om trafik, primært cykeltrafik og metro. Hensigten er at kompensere for de
problemer som projektet skaber, og benytte lejligheden til at styrke Cykelbyen København på strategisk
niveau.
Udgangspunktet:
•
•
•
•
•
•
Byudvikling på Lynetteholm og Refshaleøen indebærer uundgåeligt Danmarks største
enkeltinvesteringer i cykelinfrastruktur nogensinde
Det er tydeligvis slet ikke gennemtænkt på niveau med biltunnelen
Det er slet ikke en selvfølge, at det bliver en succes: det kan blive en tragikomisk fiasko
Det får væsentlig indvirkning på brugen af metro og bil, og formentlig indirekte på boligpriserne
Det får konsekvenser for den generelle opfattelse af Cykelbyen København, og af større
cykelprojekter i almindelighed
Det er reelt umuligt at modelberegne effekten på forhånd, især hvis man vælger en svingbro.
Mine anbefalinger er:
•
•
•
to gang- og cykeltunneler med elevatorer, rulletrapper og ramper
en ny bilvej i korridoren øst for Udsigten (Margretheholm), dvs. sammen med metroen
bilfri, eller næsten bilfri, Refshalevej på strækningen mellem dæmningen og Refshaleøen.
Alle tre forslag sigter på at reducere konflikter.
”Højklasset cykelinfrastruktur”
?
Kortgrundlaget (”Principielle
nye cykelforbindelser samt eksisterende cykelruter”)
(Planen, s. 8) (næsten
identisk med Figur 2.2.2 i Miljøvurderingen) er provokerende mangelfuldt!
I forhold til hverdagstrafik er det sekundært, om en rute er ”grøn”: det væsentlige spørgsmål er, hvor man
kan køre. Og hvor det er nemt, sikkert og effektivt for et virkeligt stort antal cyklister.
•
•
•
•
Langebro og Knippelsbro, to af de mest trafikerede cykelforbindelser i København, er slet ikke
synlige på kortet.
Kløvermarksvej, den mest direkte forbindelse fra Refshaleøen til centrum, med en 2 m regulær
cykelsti, er ikke markeret.
Derimod er cykelruten gennem Christiania, en smal og snoet sti der deles med fodgængere og
enkelte biler og ikke kan betegnes som en effektiv forbindelse, markeret,
fordi den er ”grøn”.
Og vejen gennem Holmen, hvor der kun er en smal cykelbane (en stribe hvid maling) og to meget
snævre broer, med bil- og bustrafik, er også markeret som en mulighed. Til og med, at man kan slå
et smut uden om Operaen?!