Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 71
Offentligt
Vi vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at en sådan zonering også kan have
store samfundsøkonomiske konsekvenser, hvis brændstoflagrene og -forsynin-
gen til Københavns Lufthavn skal flyttes - i det omfang en alternativ placering
overhovedet er mulig. Zoneringens konsekvenser er derfor undervurderet i ana-
lyserne.
Drivkraft Danmark vurderer dog, at brændstofaktiviteterne på Prøvestenen ikke
umuliggør en byudvikling af størstedelen af det nærtliggende område i Kløver-
parken – blot bør alternative løsninger og muligheder undersøges.
Endelig er det helt afgørende, at der sikres en fortsat besejling af Prøvestenen
med mindst 12 meters dybgang – både i anlægs- og driftsfasen af en østlig ring-
vej. Begrænses dybgangen, vil det få store konsekvenser for størrelsen på de
skibe, der kan anløbe Prøvestenen med brændstoffer, og dermed fordyre og van-
skeliggøre forsyningen af Københavns Lufthavn
Vi står naturligvis til rådighed, hvis der er spørgsmål til ovenstående.
Venlig hilsen
Michael Mücke Jensen
Teknik- og miljøchef
2/2