Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 71
Offentligt
De samfundsøkonomiske omkostninger ved dette ekstra trafikarbejde er estimeret til mellem 60 og 190 milli-
oner kr. årligt. Dette tal inkluderer ikke éngangsomkostninger til flytning og investeringer i nye anlæg på de
nye lokationer.
Heraf er cirka 2/3 transportøkonomiske omkostninger, som i første omgang vil blive betalt af virksomhederne
selv. Men fordi der ikke er omkostningseffektive alternative forsyningsveje, vil disse mer-omkostninger i sidste
ende blive væltet over på slutkunden, og medføre højere priser for byggerier og anlægsprojekter i hoved-
stadsregionen.
Den sidste tredjedel af omkostningerne er eksterne omkostninger, dvs. samfundets omkostninger som følge
af flere uheld, mere slid på infrastrukturen, øget trængsel på vejene, klimaforandringer, støj og luftforurening.
Omkostningerne ved klimaforandringer dækker over en prissætning af de afledte effekter af udledningen af
mellem 2.200 og 7.300 ton CO
2
e årligt
1
, samt SO
2
, NO
x
og partikelforurening.
Disse omkostninger, forårsaget af inddragelsen af arealer på Prøvestenen til andre formål, er ikke belyst i den
overordnede strategiske miljøvurdering af udviklingen af Østhavnen, og indgår derfor heller ikke i Transport-
ministeriets beregninger af de samfundsøkonomiske effekter ved udvikling af Østhavnen.
Set i et 2050 perspektiv, løber de årlige mer-omostninger, som Prøvestensvirksomhedernes kunder og sam-
fundet må betale for det ekstra trafikarbejde, op i et beløb på mellem 1 og 3,6 milliarder kr. Usikkerhederne i
antagelserne bag beregningen af disse tal er ganske store, og spændet mellem de to tal er betragteligt. Men
rapporten afdækker, at omkostningerne ved, at ét af de få resterende erhvervsområder udlagt efter planlo-
vens §11A, stk. 6 til virksomheder med særlige beliggenhedskrav reduceres, og den eneste tilbageværende
tørbulkhavn i nærheden af hovedstadsregionen nedlægges, vil være ganske betragtelige.
Dette kan ikke direkte holdes op mod nettonutidsværdien af de samfundsøkonomiske effekter ved udvikling
af Østhavnen, der er opgjort til mellem 13 og 17 milliarder kroner. Men formålet med denne rapport er at un-
derbygge en opfordring til, at de problemstillinger rapporten afdækker, inddrages i det fremadrettede ar-
bejde, og at der arbejdes for at minimere, eller helt undgå, omfanget af arealer der eventuelt inddrages.
Erhvervsforeningen i Københavns Havn, de berørte virksomheder i tørbulkområdet på Prøvestenhavnen, og
disse virksomheders respektive brancheforeninger, har blandt andet i møder med Metroselskabet og By &
Havn, opfordret til at der findes en alternativ placering til den kommende Metrolinje M5’s Kontrol- og Vedli-
geholdelsesCenter.
Derudover er de berørte virksomheder alle positive overfor en etablering af Østlig Ringvej, men håber at et til-
og frakørselsanlæg kan placeres på sydspidsen af Prøvestenen, på jordopfyldningsområdet syd for den nuvæ-
rende jordvold, som i øjeblikket blot ligger brak.
Alternativt bør der udpeges erstatningsarealer i, eller i tæt nærhed af, det centrale byområde, til virksomhe-
der der servicerer Københavns indre by med bulk- og byggematerialer. En del af disse områder bør ligge op til
en havnekaj, hvor der er den fornødne dybgang til at større bulkskibe kan anløbe.
Derudover illustrerer denne rapport også på behovet for at koordinere den samlede udvikling af danske havne
generelt, og særligt de sjællandske havne, idet lokale forhold ofte vejer tungere end nationale infrastrukturbe-
hov i de kommunalpolitiske beslutningsprocesser. Den rolle har staten allerede påtaget sig, da der jvf. den
1
Dette tal vil dog falde frem mod 2050, i takt med at en større og større del af lastbilflåden vil skifte til el eller brint som drivmiddel. De estimerede
årlige mer-udledninger skal ses i forhold til, at mer-udledning fra det øgede trafikarbejde i forbindelse med en fuld udbygning af Østhavnen med både
Etape 1 og 2 af Østlig Ringvej, af Trafikministeriet opgøres samlet til ca. 100.000 ton CO
2
e over perioden 2027 til 2070.
Dokument ID: WWKRSHEQA52D-601075217-113
4/69