Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2654689_0001.png
REDEGØRELSE
Varebilsordningen
2021
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0002.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail:
[email protected]
Web:
www.fstyr.dk
22-12-2022
Redegørelse for varebilsordningen 2021
1. Indledning
Færdselsstyrelsen har i overensstemmelse med godskørselslovens § 2, stk. 4, jf. § 1, stk. 2, udarbejdet
denne redegørelse om varebilsordningen for ansøgningsåret 2021 til Folketinget.
Redegørelsen omfatter udviklingen på området siden seneste redegørelse, herunder nationale tilladel-
ser, myndighedernes administrationen af ordningen og udviklingen i antallet af ansøgninger og tilladel-
ser på varebilsområdet. Derudover indeholder redegørelsen en beskrivelse af og status for tilsyn og
kontrol med tilladelsesordningen. Evalueringen af administrationen af de internationale varebilstilladel-
ser, som trådte i kraft i første kvartal 2022, behandles i varebilsredegørelsen for 2022, men vil blive
introduceret i indeværende redegørelse.
Da administrationen og håndhævelsen af tilladelsesordningen vedrører flere ressortområder, herunder
Justitsministeriet og Skatteministeriet, vil denne redegørelse omhandle Færdselsstyrelsens administra-
tion af reglerne med en inddragelse af Politiets håndhævelse af reglerne samt bemærkninger til ord-
ningen fra Skattestyrelsen, Gældsstyrelsen og Motorstyrelsen.
2. Seneste varebilsredegørelse
Den seneste vareredegørelse for 2020 omhandlede anvendelsesområdet og betingelserne for at få
udstedt en national varebilstilladelse. Den 1. juli 2019 blev varebiler med en tilladt totalvægt på over
2.000 kg til og med 3.500 kg, som fragter gods for fremmed regning med en samlet vægt på over 11
kg. pr. stykgods, omfattet af et nationalt tilladelseskrav i medfør af godskørselsloven
1
.
Kravet om national varebilstilladelse gælder således for levering af pakker, hvis den enkelte pakke eller
det enkelte kolli vejer mere end 11 kg pr. stykgods. Et stykgods kan bestå af flere enkelte varer, der er
pakket som en enhed. Vægtgrænsen på 11 kg er blandt andet baseret på Arbejdstilsynets At-vejledning
af september 2005, hvoraf det fremgår, at et løft tæt ved kroppen af genstande på op til 11 kg. normalt
ikke anses for sundhedsskadelige løft på grund af vægt og rækkeafstand.
Med den nuværende anførte vægtgrænse kan der uden tilladelse transporteres gods for fremmed reg-
ning på op til 11 kg pr. stykgods. Hensigten bag afgrænsningen er, at omdeling af aviser, reklamer og
mindre pakker kan ske uden krav om tilladelse. Kørsel uden tilladelse er dog ikke afgrænset til alene
at gælde levering af aviser og reklamer, idet den anførte kørsel uden tilladelse gælder for fragt af alle
typer af gods. Den seneste redegørelse indeholdt gennemgang af alle kravene gældende på
1
Lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012 om godskørsel (godskørselsloven).
Side 1 (12)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0003.png
tidspunktet for redegørelsens udfærdigelse for at få udstedt en tilladelse, samt data over antal ansøg-
ninger, antal udstedte tilladelser mm.
3. Administrationen af den danske varebilsordning
Det er fortsat Færdselsstyrelsen, der administrerer området for vognmandskørsel, hvilket, for-
uden varebilsområdet, også omfatter administration af gods- og busområdet. Det er således
fortsat styrelsen, der foretager de juridiske vurderinger i forhold til, om varebilsvognmandsvirk-
somhederne opfylder kravene til at kunne få udstedt tilladelse til at køre godskørsel for fremmed
regning i varebil. Ligesom styrelsen udsteder tilladelser og fører tilsyn med de transportvirksom-
heder, der er i besiddelse af tilladelse til godskørsel for fremmed regning i lastbil og i varebiler,
samt tilladelse til erhvervsmæssig persontransport i bus.
I året 2021 er der ikke sket lovgivningsmæssige ændringer på området, hvorfor sagsbehandlin-
gen i 2021 er sket under de samme regler som i 2020.
Færdselsstyren har i efteråret 2021 foretaget en ændring af praksis, således at det er obligato-
risk at vedhæfte dokumentation for egenkapital ved indgivelse af ansøgning om tilladelser.
Denne ændring er foretaget, da styrelsen har erfaret, at det ofte er dokumentationen for egen-
kapitalen, som ansøgerne ikke kan fremskaffe og derfor ikke opfylder de økonomiske krav for at
få udstedt tilladelser. Praksisændringen er derfor indført med henblik på at forsøge at forkorte
sagsbehandlingstiden.
4. Ansøgning om varebilstilladelser
Der er i perioden fra 1. januar 2021 til 31. december 2021 indgivet 708 ansøgninger om tilladelse til
varebilskørsel og 285 ansøgninger om yderligere tilladelser til varebilskørsel, hvor virksomhederne al-
lerede er godkendt og i forvejen har tilladelse(r) til varebilskørsel. Der er således i alt modtaget 993
ansøgninger om tilladelser, foruden ansøgninger om ændring af tilladelser, ny transportleder og lig-
nende.
Styrelsen har i år 2021 udstedt i alt 1865 varebilstilladelser fordelt på de 993 modtagne ansøgninger.
De 1865 udstedte tilladelser fordeler sig således: nye varebilstilladelser samt yderligere tilladelser. Det
angivne antal udstedte tilladelser rummer således ikke ændring af allerede eksisterende tilladelser samt
godkendelse af nye transportledere.
1. JANUAR 2021 - 31. DECEMBER 2021
1865
708
285
NYE ANSØGNINGER
ANSØGNING OM YDERLIGERE
I ALT UDSTEDT ANTAL TILLADELSER
Side 2 (12)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0004.png
I det forgangne år i perioden 1. januar 2020 – 31. december 2020 var der indgivet i alt 823 ansøgninger.
Der er således sket en stigning i antallet af ansøgninger i løbet af det seneste år på 170 ansøgninger.
Samlet antal ansøgninger modtaget
993
823
ANTAL ANSØGNING ÅR 2020
ANTAL ANSØGNING ÅR 2021
Der er i 2021 givet afslag til 248 nye ansøgere på ansøgning om varebilstilladelser og 55 afslag til
ansøgere på ansøgning om yderligere tilladelser. Afslagene er bl.a. begrundet i manglende opfyldelse
af kravet om egenkapitalens størrelse eller manglende indsendelse af nødvendige oplysninger til brug
for behandlingen af ansøgningerne.
I perioden fra 1. januar 2019 til den 31. december 2020, dvs. over en 2-årig periode, blev der givet
afslag på 1.106 ansøgninger om varebilstilladelser ud af 4.245 ansøgninger om varebilstilladelser. Der
er til sammenligning i 2021 samlet set meddelt 303 afslag ud af 993 ansøgninger. Der er således tale
om en mindre procentuel stigning i antallet af afslag i 2021.
Der er pr. 31. december 2021, i alt 2.703 virksomheder med mindst én gyldig varebilstilladelse.
5. Tilsyn og kontrol
Færdselsstyrelsen er tilsynsmyndighed på varebilsområdet og skal således kontrollere, hvorvidt de nu-
værende varebilsvognmandsvirksomheder til stadighed lever op til godskørselslovens krav om opret-
holdelse af tilladelserne.
I 2021 blev der afsluttet 164 tilsyn med varebilsvognmændene. Der blev i forbindelse med disse tilsyn
tilbagekaldt i alt 287 varebilstilladelser, som er fordelt på følgende tilbagekaldelsesårsager:
177 virksomheder er ophørt
48 virksomheder er gået konkurs
10 tilladelser er fejludstedt
20 tilladelser er erstattet
32 blev ikke udnyttet
Side 3 (12)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0005.png
Tilsyn og kontrol med
varebilsvognmændene
2021
287
164
AFSLUTTEDE TILSYN
ANTALLET AF TILBAGEKALDTE TILLADELSER
Tilsynssagerne på varebilsområdet har primært omfattet de tilfælde, hvor varebilsvognmandsvirksom-
hederne på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse udførte godskørsel for fremmed regning i varebil, men
som ikke fuldt ud levede op til den maksimale beløbsgrænse for forfalden gæld til det offentlige. I disse
tilfælde fik virksomhederne mulighed for at indgå en frivillig betalingsaftale med Skatteforvaltningen for
at nedbringe den forfaldne gæld til det offentlige inden for en rimelig periode.
De 164 afsluttede tilsyn, der er foretaget i år 2021, har derfor udelukkende været tilsyn med, om disse
betalingsaftaler blev overholdt og har således ikke omfattet et fuldt tilsyn med vognmændenes opfyl-
delse af de samlede betingelser.
6. Rigspolitiets håndhævelse af reglerne på varebilsområdet
Rigspolitiet har oplyst, at der i 2021 er gennemført 244 målrettede kontroller rettet mod varebilsgods-
kørsel samt at kontrollen med varebilsgodskørsel dels indgår som led i den almindelige færdselskontrol
og dels som målrettede kontroller.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at kontrollen med godskørsel i varebiler adskiller sig fra kontrollen med
godskørsel i lastbiler. Der er langt færre overtrædelser i forbindelse med politiets kontrol af tunge køre-
tøjer (lastbiler) med hensyn til fællesskabstilladelser og registrering af køretøjet til godskørsel for frem-
med regning/firmakørsel, ligesom overtrædelser vedrørende ansættelsesforhold og chaufføruddannel-
sesbeviser er sjældent forekommende.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at der særligt er problemer med korrekt registrering af køretøjerne, kørsel
uden tilladelse og varebilschaufføruddannelsesbevis (VUB), manglende betaling for VUB, overtrædel-
ser af reglerne om leje af motorkøretøj uden fører og overlæs på varebilerne.
Rigspolitiet oplyste i forbindelse med Rigspolitiets bidrag til evalueringen af varebilsordningen i 2020,
at en opgørelse af de enkelte forseelser konstateret i forbindelse med varebilskontrollerne ville kræve
en manuel gennemgang af alle rapporter. Ligesom i 2020 har Rigspolitiet oplyst, at Rigspolitiet ikke har
fundet anledning til at iværksætte en sådan manuel gennemgang i forbindelse med nærværende eva-
luering.
Side 4 (12)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0006.png
Rigspolitiet har i den forbindelse oplistet en række af de overtrædelser, som konstateres i forbindelse
med varebilskontroller:
2
Kørsel uden at have erhvervet tilladelse
Kørsel uden at have tilknyttet varebil til tilladelse
Registreringsattest ikke medbragt ved firmakørsel
Varebils registreringsnummer ikke anmeldt til Færdselsstyrelsen
Varebil ikke forsynet med navn eller CVR-nummer
Varebil forsynet med forkert navn og CVR-nummer
Lejekontrakt ej udfærdiget
Lejekontrakt med mangler
Lejekontrakt ej medbragt
Varebil udlejet selv om den ikke var godkendt til udlejning
Varebil forkert anmeldt – vognmandskørsel – firmakørsel – udlejning uden fører
VUB ej erhvervet
VUB erhvervet, men ikke betalt (halv bøde)
VUB ej medbragt
VUB-fritagelse ej erhvervet
VUB-fritagelse ej medbragt
Fører ej ansat hos vognmand
Rigspolitiet oplister endvidere følgende overtrædelser af færdselslovgivningen mv.:
Ej erhvervet kørekort
Frakendt førerretten
Kørsel med alkohol/narko/medicin i blodet
Fejl og mangler på køretøjet
Fører/passager i besiddelse af narko
Overlæs
6.1. Rigspolitiets øvrige erfaringer
Rigspolitiet har gjort erfaringer med hele regelsættet i forbindelse med politiets kontroller på varebils-
området og Rigspolitiet er på den baggrund kommet med en række bemærkninger, som fremgår af
bilag 2.
Styrelsen vil tage initiativ til en drøftelse af de rejste problemstillinger med Rigspolitiet og Skatteforvalt-
ningen.
7. Skatteministeriets bemærkninger
Færdselsstyrelsen har anmodet Skattestyrelsen, Gældstyrelsen og Motorstyrelsen om bidrag til rede-
gørelse om varebilsordningen til Folketinget.
Det er
Skattestyrelsens
opfattelse, at varebilsordningen fungerer efter reglerne i forhold til restanceun-
dersøgelse med et samarbejde på tværs af Skattestyrelsen, Færdselsstyrelsen og Gældsstyrelsen.
2
Rigspolitiet har indhentet bidrag fra Den Landsdækkende Enhed for Juridisk Dyrevelfærd og Tungvogn, der endvidere
har indhentet bidrag fra de 12 politikredse.
Side 5 (12)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0007.png
Skattestyrelsen har oplyst, at varebilsordningen fortsat ikke giver anledning til systemmæssige eller
administrative udfordringer for Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen
oplyser, at styrelsen løbende behandler forespørgsler som en del af den daglige drift,
og at svarfristen på 14 dage overholdes. Skattestyrelsen oplyser, at mængden af forespørgsler i 2021
er markant mindre end i tidligere år. Grunden til nedgangen i forespørgsler skyldes, at mange virksom-
heder ansøgte om tilladelse ved ordningens ikrafttræden i 2019.
Skattestyrelsen
oplyser, at der endvidere modtages forespørgsler fra Færdselsstyrelsen for forskellige
bevillingsområder. Skattestyrelsen fører ikke statistik på de enkelte bevillingsområder, hvilket gør, at
antallet af restanceundersøgelser af varebilsordningen ikke kan opgøres med sikkerhed, da sags-
mængden opgøres i modtagne sager fra Færdselsstyrelsen og ikke i bevillingsområder. Skattestyrelsen
vurderer dog, at hver enkelt ansøgningssag eller tilsynssag udmunder i ca. 2 restanceundersøgelser.
Ved en restanceundersøgelse kontrolleres forfalden gæld under opkrævning og under inddrivelse hos
Skatteforvaltningen.
Gældsstyrelsen
oplyser, at styrelsen håndterer anmodninger om dokumentation i forbindelse med re-
stanceundersøgelser. Disse opgaver håndteres inden for rammerne af den almindelige drift, og Gæld-
styrelsen har ingen opgørelse over omfanget af henvendelser.
Motorstyrelsen
oplyser, at der modtages meget få henvendelser vedrørende tilladelsesordningen for
varebiler. Henvendelserne håndteres inden for rammerne af Motorstyrelsens almindelige drift, og Mo-
torstyrelsen har ingen opgørelse over omfanget af henvendelser.
8. Evaluering af de nuværende varebilsregler
Færdselsstyrelsen modtog fortsat mange telefoniske og skriftlige henvendelser i perioden 1. ja-
nuar 2021 – 31. december 2021, vedrørende varebilsordningen, men dette var aftagende i for-
hold til året 2020.
Det er dog Færdselsstyrelsens vurdering, at antallet af henvendelser samt antallet af ansøgnin-
ger om varebilstilladelser er ved at stabilisere sig efter tilladelseskravets ikrafttræden i 2019.
Det er styrelsens erfaring, at flere varebilsvognmænd er sene til at besvare styrelsens anmod-
ninger om dokumentation, hvorfor ansøgningerne henlægges grundet manglende opfyldelse af
kravet om egenkapital eller manglende indsendelse af nødvendige oplysninger til brug for be-
handlingen af ansøgningerne. På den baggrund har styrelsen med virkning fra ultimo 2021 ind-
ført en praksisændring, der indebærer, at dokumentation for egenkapitalen skal vedhæftes
sammen med ansøgningen. Praksisændringen er indført for hurtigt at kunne konstatere, hvor-
vidt der mangler dokumentation for egenkapitalen for at kunne anvende ressourcerne, hvor sty-
relsen kan udstede tilladelser.
Styrelsen har i 2021 endvidere erfaret, at varebilsvognmændene har haft udfordringer med at
registrere deres varebilstilladelser til deres varebiler. I perioden fra oktober 2021 til december
2021 oplevedes der tekniske udfordringer med Erhvervsstyrelsens hjemmeside på grund af en
opdatering, hvilket resulterede i, at virksomhederne ikke kunne registrere deres tilladelser til en
varebil. Oplysningen herom videregav Færdselsstyrelsen til Politiet med henblik på at sikre, at
varebilsvognmændene ikke unødigt fik bøder, hvis manglende registrering skyldtes fejl på Er-
hvervsstyrelsens hjemmeside.
8.1. Arbejdsgruppen og 11 kg-reglen
Færdselsstyrelsen modtog også i 2021 mange henvendelser vedrørende 11 kg-reglen. Det er styrel-
sens klare erfaring, at både transportvirksomhederne, branchen og politiet fortsat har haft betydelige
fortolkningsudfordringer med, hvad der skal forstås ved stykgods.
Side 6 (12)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0008.png
Folketinget vedtog i maj 2022 at bevare 11 kg-reglen samt hæve vægtgrænsen til 2.500 kg. for tilladel-
seskravet til varebilskørsel. Arbejdsgruppen skulle senest 31. oktober 2022 være kommet med sine
anbefalinger til, hvordan man fremadrettet undgår, at varebiler omgår 11 kg-reglen, og hvordan det
sikres, at politiet kan håndhæve reglen, men arbejdsgruppen måtte sætte arbejdet i bero grundet fol-
ketingsvalget. 11 kg-reglen er en undtagelsesbestemmelse i godskørselsloven, der betyder at national
transport af gods for fremmed regning, kan fragtes uden en national varebilstilladelse, så længe hvert
enkelt stykgods vejer under 11 kg.
Rigspolitiet oplyser i deres evaluering af varebilsordningen, at de også fortsat oplever, at transportvirk-
somheder omgår 11 kg-reglen ved f.eks. at pakke godset i kasser, der vejer under 11 kg., men når
føreren bærer kasserne til og fra bilen stables kasserne, så de vejer over 11 kg.
Rigspolitiet henholder sig i øvrigt til sin evaluering af varebilsredegørelsen for 2020, og Rigspolitiet
konkluderer på den baggrund, at det fortsat er vanskeligt for politiet at håndhæve varebilsreglerne, når
det er uklart, hvornår reglerne finder anvendelse, og det er endvidere svært for varebilsvognmandsvirk-
somhederne at vide, hvornår de er omfattet af varebilsreglerne eller ej, hvorfor det er Rigspolitiets klare
anbefaling, at man afskaffer reglen.
9. Nye regler for nationale varebiler fra 21. februar 2022
Der trådte i februar 2021 nye regler i kraft som tilpasning til ”Vejpakken”. Fra 21. februar 2022 er ord-
ningen med de nationale varebiler fortsat gældende. Der indgives fortsat ansøgning om tilladelse til at
køre godskørsel for fremmed regning i varebil nationalt til Færdselsstyrelsen. Styrelsen foretager såle-
des juridisk vurdering af om kravene til at kunne få udstedt tilladelse er opfyldt. Kravene pr. 21. februar
2022 er fortsat:
Dokumentation for egenkapital
Faglige kvalifikationer
Restancer til det offentlige
Vandel
Aflønning af transportlederen
Løn- og arbejdsvilkår
Det er således stor set de samme krav som tidligere, men der sker dog et par ændringer i medfør af
den senest gældende bekendtgørelse om godskørsel nr. 601 af 11. maj 2022. De følgende afsnit vil
komme nærmere ind på ændringerne indenfor egenkapital, restancer og vandel. Det vil endvidere fort-
sat være et krav, at varebilsvirksomhederne skal registrere sine varebiler til enten firmakørsel eller
godskørsel. Varebilschaufførerne, der udfører godskørsel for fremmed regning nationalt med en samlet
vægt på mere end 11 kg pr. stykgods i en varebil eller et vogntog på over 2.000 kg til og med 3.500 kg,
skal endvidere have et varebilschaufføruddannelsesbevis (VUB).
9.1. Hævelse af vægtgrænsen til 2500 kg.
I medfør af lov 2022-05-18 nr. 638 om ændring af lov om godskørsel, sker der en hævelse af vægt-
grænsen fra 2.000 kg til 2.500 kg. vedrørende tilladelsesordningen for national godskørsel i varebiler.
Loven træder i kraft den 1. januar 2023. Hævelsen af vægtgrænsen medfører at færre varebiler bliver
omfattet af reglerne om godskørsel.
9.2. Egenkapital
Indtil 21. februar 2021 skulle virksomheden dokumentere en egenkapital på 13.500 for den første tilla-
delse og 6.750 kr. for hver yderligere tilladelse. Efter 21. februar 2022 skal virksomheden opfylde de
ændrede krav om egenkapital ved ansøgning om tilladelser. Det nye krav til egenkapital i en
Side 7 (12)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0009.png
varebilsvirksomhed er på 13.390 kr. for den første tilladelse og 6.995 kr. for hver yderligere varebilstil-
ladelse. De nye krav til egenkapitalen læner sig op ad kravene til egenkapitalen for de varebilsvogn-
mænd, der har internationale varebilstilladelser. Se mere herom under afsnit 10.4.
9.3. Vandelsvurderingen
Indtil den 21. februar 2022 indhentedes vandel på transportlederen og virksomheden ved ansøgning
om tilladelser. Efter 21. februar 2022 indhentes fortsat vandelsoplysninger på virksomheden og trans-
portlederen, men der er nu tilføjet mulighed for at indhente vandelsoplysninger på de administrerende
direktører, for at se om de opfylder kravet om vandel. Den tidligere god skik vurdering hører nu under
den samlede vandelsvurdering.
Der indhentes således samtykke fra transportlederen og virksomheden til at indhente oplysninger om
transportlederens og virksomhedens vandel (straffeattest), ligesom der indhentes samtykke til at ind-
hente oplysninger om restancer til det offentlige. For så vidt angår de/den administrerende direktør(er)
indhentes der blot samtykke til at indhente oplysninger om strafbare forhold, men ikke om restancer.
9.4. Restancer til det offentlige
Indtil 21. februar 2022 måtte transportlederen og virksomheden ikke have forfalden gæld til det offent-
lige på over 50.000 kr. ved udstedelsen af tilladelser. Efter den 21. februar 2022, må virksomheden og
transportlederen ikke have
ikkepersonlig
forfalden gæld til det offentlige på over 50.000 kr. på udste-
delsestidspunktet, og 100.000 kr. når virksomheden har fået udstedt tilladelser. Der gives samtykke
fra virksomhedens tegningsberettigede og transportleder(e) på, at der må indhentes restanceopgørel-
ser.
Ved ændringen af bestemmelsen ses der således nu bort fra transportlederens personlige restancer,
der ikke er opstået i forbindelse med virksomhedsdrift.
10. Internationale varebiler
Indtil den 21. maj 2022 var der ikke særskilt krav om en varebilstilladelse til at transportere gods for
fremmed regning internationalt. De nye regler følger af Vejpakken, som blev vedtaget 9. juli 2020.
Reglerne medfører, at forordning (EF) nr. 1071/2009 og forordning (EF) nr. 1072/2009 finder anven-
delse på virksomheder, som udøver godskørselserhvervet i motorkøretøjer, der vejer mere end 2.500
kg men under 3500 kg, og som udfører international kørsel.
Reglerne om internationale varebiler trådte i kraft 21. maj 2022, hvilket betyder, at der nu er krav om
en fællesskabstilladelse ved godskørsel for fremmed regning i varebil, når kørslen udføres internatio-
nalt. Kravene for at få udstedt en international varebilstilladelse følger i det store hele kravene for at få
udstedt en fællesskabstilladelse til godskørsel i et køretøj, der vejer mere end 3.500 kg.
Set i forhold til kravene for nationale varebilstilladelser eksisterer der for internationale varebilstilladel-
ser også et etableringskrav. Der er endvidere strengere krav til transportlederens faglige kvalifikationer,
idet vognmanden skal have det samme godsvognmandskursus som til godskørsel for fremmed regning
i et køretøj med en samlet tilladt totalvægt på mere end 3500 kg. Der henvises til oversigten i bilag 1.
Fællesskabstilladelsen til international varebilskørsel er udseendemæssigt identisk med fællesskabs-
tilladelsen til godskørsel for fremmed regning i køretøjer, der vejer mere end 3500 kg, men har dog en
anmærkning i feltet ”særlige
bemærkninger”
som angiver ”≤ 3,5 ton”.
Det er Færdselsstyrelsens erfaring, at det er ansøgere, som i forvejen er godkendt til national godskør-
sel for fremmed regning i varebiler, som søger om tilladelse til godskørsel for fremmed regning
Side 8 (12)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0010.png
internationalt, idet der ikke tidligere har været krav om, at de nationale varebilsvognmænd skulle have
en tilladelse til at køre varebilskørsel internationalt.
For at få udstedt en tilladelse til international varebil, skal følgende krav opfyldes:
Etableringskrav
Udnyttelseskrav
Faglige kvalifikationer
Egenkapital
Restancer
Vandel
Aflønning af transportlederen
Løn og arbejdsvilkår
10.1. Etableringskravet
Etableringskravet indeholder flere elementer. Det betyder, at virksomheden skal opfylde følgende for
at anses som værende etableret:
o
o
o
o
o
o
o
Oprettet CVR
Driftscentral
Skattepligtig og momsregistrering
Køretøjer og fører
Administrativt apparatur
Køretøjets tilbagevenden hver 8. uge
Transportlederen skal kunne kontaktes hverdage kl. 08.00 – 14.00
10.2. Udnyttelseskravet
Der er et udnyttelseskrav, som betyder, at virksomheden har et antal bekræftede kopier, som er i over-
ensstemmelse med antallet af køretøjer, som virksomheden har rådighed over. I praksis er der dog
mulighed for skuffetilladelser, hvor virksomheden kan få en eller flere ekstra tilladelser, selvom virk-
somheden ikke råder over et køretøj svarende til skuffetilladelsen. Virksomheden skal dog opfylde
egenkapitalkravet, for at få en skuffetilladelse.
10.3. Faglige kvalifikationer
En transportleder som er ansat i en international varebilsvirksomhed, skal bestå godsvognmandskurset
og den dertilhørende prøve for at opfylde kravet om faglige kvalifikationer for at udføre godskørsel for
fremmed regning i varebil internationalt. Dette er et strengere krav end det der stilles ved national kør-
sel, hvor der kun kræves varebilsvognsmandkurset.
Der er i bekendtgørelsen om godskørsel indsat en overgangsordning, således at det ikke er nødvendigt
at gennemføre kurset. Overgangsordningen er gældende indtil den 31. december 2022, og indebærer,
at transportledere, der allerede er godkendt i en virksomhed, der har tilladelse til national varebilskørsel,
blot skal op til godsvognmandsprøven og bestå denne for at opfylde de faglige kvalifikationer.
En ansøger kan ligeledes fritages for at gennemføre kursus, hvis det godtgøres, at vedkommende
igennem de seneste fem år har haft en stilling med overordnede funktioner i en godstransportvirksom-
hed. Ansøgeren skal dog bestå prøven.
Side 9 (12)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0011.png
En ansøger, der fremlægger dokumentation for, at vedkommende vedvarende i en periode på 10 år før
den 20. august 2020 har ledet en virksomhed, der udfører international godskørsel for fremmed regning
i varebiler, kan fritages for både godsvognmandskurset og prøven.
10.4. Egenkapital
Kravet til egenkapital i en varebilsvirksomhed er 13.390 kr. for den første tilladelse og 6.995 kr. for hver
yderligere tilladelse. Dette er mindre end egenkapitalkravet på køretøjer over 3.500 kg.
Side 10 (12)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0012.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail:
[email protected]
Web:
www.fstyr.dk
Bilag
Sagsnr.: 2022-238317
22-12-2022
Bilag 1 til varebilsredegørelsen 2021
Bilag 1
Nationale varebilsregler
Internationale varebilsregler
Anvendelsesom-
råde
Godskørselslovens § 1, stk. 2.
Den, der er etableret på dansk om-
råde og udfører godskørsel for frem-
med regning med dansk indregistre-
ret varebil eller vogntog med en sam-
let tilladt totalvægt, der overstiger
2.000 kg, og som fragter gods med
en samlet vægt på mere end 11 kg
pr. stykgods, skal have tilladelse her-
til.
Der er ingen krav til etablering i de
nationale varebilsregler.
Forordning (EU) 1071/2009 -
Art. 1, stk. 4, litra a.
Varebiler (køretøjer) mellem
2.500 kg - 3,500 kg i interna-
tional transport omfattes af
forordningen.
Etableringskrav
Forordning (EU) 1071/2009
– Art. 5, stk. 1, jf. art. 3, stk.
1, litra a.
Virksomhederne skal opfylde
etableringskravet i artikel 3,
stk. 1, litra a. Betingelserne
for opfyldelse af kravet frem-
går af artikel 5, stk. 1, litra a-
g.
Krav til transportle-
derens faglige kva-
lifikationer
Godskørselsbekendtgørelsens § 13,
stk. 1 og stk. 2.
For at blive godkendt som transport-
leder i en virksomhed med tilladelser i
Forordning (EU) 1071/2009
– Art. 8:
En virksomhed skal have an-
sat en transportleder, der
Side 11 (12)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0013.png
henhold til godskørselslovens § 1,
stk. 2, skal ansøgeren have gennem-
ført et kursus og bestået en prøve,
der er godkendt af Færdselsstyrel-
sen.
Kurset skal have en varighed på
mindst 37 lektioner og omfatte samt-
lige emner, der er angivet i bilag 2 til
godskørselsbekendtgørelsen. En lek-
tion udgør 60 minutter inklusiv op til
15 minutters pause. Kurset afsluttes
med en skriftlig prøve, som udarbej-
des og tilrettelægges af Færdselssty-
relsen.
skal opfylde kravet til faglige
kvalifikationer. Da ændrings-
forordningen medfører, at
bestemmelserne i forordning
(EU) 1071/2009 også skal
finde anvendelse på virk-
somheder, der udfører inter-
national transport i varebiler,
der vejer over 2.500 kg, vil
transportledere i disse virk-
somheder skulle leve op til
samme kvalifikationskrav
3
,
som transportledere ansat i
virksomheder med køretøjer,
der vejer mere end 3.500 kg
Medlemsstaterne kan med
henblik herpå pålægge an-
søgerne at gennemgå et kur-
sus forud for prøven.
Nationalt er det besluttet i
Godskørselsbekendtgørel-
sens § 12, stk. 1, at trans-
portlederen skal have gen-
nemført et kursus, der er
godkendt af Færdselsstyrel-
sen. Kurset skal have en va-
righed på mindst 144 lektio-
ner og omfatte samtlige af
de emner, der er angivet i bi-
lag 1 i godskørselsbekendt-
gørelsen. En lektion udgør
60 minutter inklusiv op til 15
minutters pause.
3
En transportleder skal have kendskab til de emner, som er fast i bilag I, del I til forordning (EF) nr. 1071/2009 og disse
skal dokumenteres ved en obligatorisk skriftlig prøve. Det er tale om emner såsom borgerlig ret (transportkontrakter
etc.), handelsret, arbejdsmarkeds- og sociallovgivning, skattelovgivning, forretningsmæssig og økonomisk virksomheds-
ledelse, adgang til markedet, tekniske standarder og tekniske aspekter af driften, vejtrafiksikkerhed.
Side 12 (12)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0014.png
Færdselsstyrelsen
Den 7. september 2022
J.nr.: 2022-106201
Sagsbehandler: CWF
RIGSPOLITIET
POLITIOMRÅDET
Juridisk Afdeling
Polititorvet 14
1780 København V
Telefon: 3314 8888
E-mail: kse-
[email protected]
Web:
www.politi.dk
Færdselsstyrelsens evaluering af varebilsordningen
Justitsministeriet har på vegne af Transportministeriet ved e-mail af 24. august 2022 an-
modet om Rigspolitiets bemærkninger i forbindelse med Færdselsstyrelsens årlige evalue-
ring af varebilsordningen, jf. lov om godskørsel § 2, stk. 4.
Færdselsstyrelsen har i den forbindelse anmodet om politiets generelle vurdering af ord-
ningen, herunder oplysninger om hvor mange vejsidekontroller, der er udført på baggrund
af de nationale varebilsregler samt oplysninger om hvilke overtrædelser, der er konstate-
ret i forbindelse med disse.
Færdselsstyrelsen har endvidere anmodet om bemærkninger til, hvorvidt de lovovertræ-
delser, der konstateres foretaget af varebilsvirksomhederne, ligner de overtrædelser, der
konstateres i forhold til lastbilvirksomhederne.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Den Landsdækkende Enhed
for Juridisk Dyrevelfærd og Tungvogn, der endvidere har indhentet bidrag fra de 12 poli-
tikredse. Rigspolitiet har herefter følgende bemærkninger:
Kontrollen med godskørsel i varebiler
Rigspolitiet kan på baggrund af det indhentede bidrag oplyse, at der i 2021 er gennemført
244 målrettede kontroller rettet mod varebilsgodskørsel samt at kontrollen med varebils-
godskørsel dels indgår som led i den almindelige færdselskontrol og dels som målrettede
kontroller.
I forbindelse med Rigspolitiets bidrag til evalueringen af varebilsordningen i 2020 oplyste
Rigspolitiet, at en opgørelse af de enkelte forseelser konstateret i forbindelse med vare-
bilskontrollerne ville kræve en manuel gennemgang af alle rapporter. Ligesom i 2020 har
Rigspolitiet ikke fundet anledning til at iværksætte en sådan manuel gennemgang i for-
bindelse med nærværende evaluering.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0015.png
Herunder følger en liste over de overtrædelser, der er konstateret i forbindelse med vare-
bilskontrollerne:
Kørsel uden at have erhvervet tilladelse
Kørsel uden at have tilknyttet varebil til tilladelse
Registreringsattest ikke medbragt ved firmakørsel
Varebils registreringsnummer ikke anmeldt til Færdselsstyrelsen
Varebil ikke forsynet med navn eller CVR-nummer
Varebil forsynet med forkert navn og CVR-nummer
Lejekontrakt ej udfærdiget
Lejekontrakt med mangler
Lejekontrakt ej medbragt
Varebil udlejet selv om den ikke var godkendt til udlejning
Varebil forkert anmeldt – vognmandskørsel – firmakørsel – udlejning uden fører
VUB ej erhvervet
VUB erhvervet, men ikke betalt (halv bøde)
VUB ej medbragt
VUB-fritagelse ej erhvervet
VUB-fritagelse ej medbragt
Fører ej ansat hos vognmand
Side 2
Desuden er der konstateret følgende overtrædelser af færdselsloven mv.:
Ej erhvervet kørekort
Frakendt førerretten
Kørsel med alkohol/narko/medicin i blodet
Fejl og mangler på køretøjet
Fører/passager i besiddelse af narko
Overlæs
Kontrollen med godskørsel i varebiler adskiller sig fra kontrollen med godskørsel i lastbi-
ler. Det er politiets erfaring, at der er langt færre overtrædelser i forbindelse med politiets
kontrol af tunge køretøjer med hensyn til fællesskabstilladelser og registrering af køretø-
jet til godskørsel for fremmed regning/firmakørsel, ligesom overtrædelser vedrørende
ansættelsesforhold og chaufføruddannelsesbeviser er sjældent forekommende.
Det bemærkes i den forbindelse, at det er politiets opfattelse, at der for så vidt angår
godskørsel i varebiler, særligt er problemer med korrekt registrering af køretøjerne, kørsel
uden tilladelse og varebilschaufføruddannelsesbevis (VUB), manglende betaling for
VUB, overtrædelser af reglerne om leje af motorkøretøj uden fører og overlæs på varebi-
lerne.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Færdselsstyrelsens redegørelse for 2021 om tilladelsesordningen for varebiler, fra transportministeren
2654689_0016.png
Varebilsordningen
Stykgods over 11 kg
Rigspolitiet har i forbindelse med bidrag til evaluering af varebilsordningen fra oktober
2020 henledt opmærksomheden på de udfordringer, der er forbundet med 11 kg-reglen i
godskørselsloven § 1, stk. 2.
Rigspolitiet kan i det hele henholde sig til det tidligere bidrag af 26. oktober 2020, og det
er fortsat er politiets opfattelse, at anvendelsesområdet for 11 kg-reglen er uklart, hvilket
medfører, at reglen nemt kan omgås – og bliver omgået – ved at opdele stykgods, således
at hvert stykgods vejer under 11 kg.
Adgang til registre for tilladelser og chauffør- og vareuddannelsesbeviser
Det er politiets generelle oplevelse, at der i forbindelse med politiets kontroller er udfor-
dringer med at tilgå de nødvendige oplysninger i registrene for tilladelser og chauffør- og
vareuddannelsesbeviser.
Der opleves særligt at være udfordringer ved anvendelse af Færdselsstyrelsens register
”Find tilladelser”. Systemet har været præget af fejl og nedbrud, hvilket har betydet, at
opslag i systemet efterfølgende har skullet efterkontrolleres telefonisk hos Færdselsstyrel-
sen.
Det opleves endvidere at være en udfordring, at nyligt oprettede tilladelser ikke opdateres
med det samme, hvorfor det først den følgende dag er muligt at konstatere, om en tilladel-
se er tilknyttet en varebil.
Politiet har ikke siden 2019 haft adgang til systemet for chauffør- og varebilsuddannelse,
hvorfor politiet alene kan foretage kontroller i dette system ved at rette henvendelse til
Færdselsstyrelsens vagttelefon.
Vagttelefonen betjenes ikke uden for tidsrummet 8.00 – 16.00, hvorfor det ikke er muligt
at foretage kontrol i systemet uden for dette tidsrum.
Kontrol med ansættelsesforhold
Det bemærkes, at politiets kontrol med ansættelsesforhold på varebilsområdet først kan
foretages via SKAT den efterfølgende måned i de tilfælde, hvor indberetning af løn først
sker efter tidspunktet for politiets kontrol. Det forhold, at der kan indberettes løn efter
kontroltidspunktet, vanskeliggør politiets kontrol med ansættelsesforhold, og betyder, at
der kan være et stort ikke direkte kontrollerbart område vedrørende beskæftigelse og po-
tentielt ”sort arbejde” på varebilsområdet.
Side 3