Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2654652_0001.png
2030
Vision for en sammenhængende
og bæredygtig mobilitet i Østjylland
SAMSPIL
Samspil 2030 er Letbanesamarbejdets visionsplan for udbygning af en højklasset
kollektiv infrastruktur og sikrer en sammenhængende og bæredygtig mobilitet
i Aarhusområdet og i det østjyske bybånd.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Dialogoplæg om stationsnær byudvikling i Østjylland, fra Midttrafik
2654652_0002.png
3 begrundelser
for Samspil 2030
Vækst i Aarhusområdet
Aarhusområdet er i vækst, og det sætter sit præg på regionen
på mange måder – ikke mindst på transportbilledet. God mobi-
litet er en vigtig forudsætning for væksten, men med væksten
følger risiko for øget trafik og trængsel, som kan begrænse
mobiliteten.
De 12 kommuner i den østjyske byregion, Business Region
Aarhus, er tilsammen det område uden for hovedstadsområ-
det, der bidrager mest til væksten i Danmark - en vækst, der
både sker i Aarhus og i de omkringliggende kommuner. Alene
i Aarhus Kommune ventes en befolkningstilvækst fra de
nuværende 349.000 indbyggere til 418.000 indbyggere
i 2045 - en vækst på over 20 % de kommende 25 år.
Stigende trafik og trængsel
Den store vækst i Østjylland medfører større transportbehov,
og med den nuværende fordeling af markedsandele inden for
transport vil det føre til et markant øget pres på vejnettet i
form af øget biltrafik. De sidste 10 år er det lykkedes at holde
biltrafikken i Aarhus Midtby omkring status quo, mens særligt
indfaldsvejene og ringforbindelserne har oplevet stor trafik-
vækst.
Prognoser peger på, at den samlede biltrafik vil vokse 20 %
frem til 2030 og 30-35 % frem mod 2050. Øget trængsel er
blandt de tydeligste konsekvenser af dette. Aarhus Kommune
har i dokumentet ”Mobilitet frem mod 2050” belyst konse-
kvenserne af trafikvæksten på indfalds- og ringvejene, og
resultatet er, at byen vil opleve markant forøgelse i trængsels-
problemerne de næste 15-20 år, hvor en stor del af vejene vil
opleve kritisk dårlig fremkommelighed.
Trængsel er et stort problem for bustrafikken, der bliver dyrere
og mindre konkurrencedygtig, når den forsinkes. Omvendt kan
kollektiv trafik være en del af løsningen på prognosens træng-
selsproblemer, hvis flere vælger bus og bane frem for bil. Det
kræver stærke, robuste korridorer med høj fremkommelighed
for den kollektive trafik, så den kan være konkurrencedygtig
over for biltrafikken.
Øget sammenhængskraft i den østjyske region
Mobiliteten i Aarhusområdet handler ikke blot om Aarhus
Kommune, men om de daglige rejse- og jobmuligheder for
indbyggere i hele Østjylland.
De 12 kommuner, der er en del af Business Region Aarhus,
udgør således et sammenhængende arbejdsmarked med
cirka en halv million arbejdspladser og omkring dobbelt
så mange indbyggere. Tal fra Danmarks Statistik viser, at
pendlingen på tværs af kommunegrænser er stigende, hvilket
skaber et øget pres på infrastrukturen og således gør det nød-
vendigt at investere i kollektive løsninger, der giver adgang til
og fra arbejdspladser, handelsmuligheder, erhvervsområder,
uddannelsesinstitutioner, kultur og forlystelser og kommer
hele den østjyske region til gavn.
BEFOLKNINGSTILVÆKST I REGION MIDTJYLLAND
Skive
Lemvig
Randers
Norddjurs
Syddjurs
Struer
Viborg
Holstebro
Herning
Ringkøbing
-Skjern
Favrskov
Silkeborg
Aarhus
Skanderborg
Ikast
-Brande
Horsens
Odder
Hedensted
> 15 %
< 9 % - 15 %
<0%-9%
Negativ befolkningstilvækst
Befolkningstilvækst i Region Midtjylland i perioden 2020-2045
(Kilde: Danmarks Statistik).
FORSINKELSER PÅ A-BUSSER I MYLDRETIDER I 2016
Rand
ersve
Gre
nåv
ej
Pa
lu
j
da
n
Ringvejen
ll
Vib
org
er
sV
ej
Ringgaden
vej
Silkeborgvej
ANTALLET AF INDPENDLERE TIL AARHUS KOMMUNE FRA DE OMKRINGLIGGENDE KOMMUNER
je
rve
oto
m
an
Sk
d
n
j
ve
rg
o
Odder vej
2008
12.000
10.000
8.000
2017
Syd
b
er
30-39 % øget rejsetid
Over 50 % øget rejsetid
40-49 % øget rejsetid
6.000
4.000
2.000
Busserne bliver særligt forsinkede på ringforbindelserne og
indfaldsvejene inden for Ringvejen i Aarhus. Et konkret eksempel
findes på linje 6A, som er en højfrekvent linje med op til ti afgange
i timen i myldretiden, og som bl.a. kører på Ringvejen, hvor der er
meget trængsel. Linje 6A havde gennem en længere periode store
problemer med forsinkelser, og som konsekvens heraf blev den
køreplanlagte køretid udvidet med ca. 1.500 køreplantimer pr. år fra
2017 til 2018. I nøgletal svarer det til en merudgift på ca. 1,2 mio. kr.
om året. Hvis det modsat var muligt at reducere køretiden på linje
6A med 2 min. pr. afgang, svarende til ca. 5 % af det samlede antal
køreplantimer, ville det give en årlig driftsbesparelse på ca. 2,2 mio.
kr. beregnet i nøgletal (Kilde: Aarhus Kommune).
Skanderborg Favrskov
Syddjurs
Randers
Silkeborg
Horsens
Odder
Kilde: Danmarks Statistik (figur fra ”Mobilitet frem mod 2050, Investeringsbehov og handlingskatalog”
fra Aarhus Kommune).
2
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Dialogoplæg om stationsnær byudvikling i Østjylland, fra Midttrafik
2654652_0003.png
Tæt samspil
med nationale planer
I Samspil 2030 integreres de statslige planer for baneudbyg-
ning, planerne for nye højklassede bus- og letbaneetaper og
Letbanens etape 1 i et sammenhængende net, der sikrer en
god mobilitet i Østjylland (Aarhus, Favrskov, Norddjurs, Odder,
Randers, Silkeborg, Skanderborg og Syddjurs Kommuner) og
samtidig bidrager til at skabe fremdrift i den grønne omstilling.
I planen foreslås det at etablere trafikale knudepunkter,
hvor det er muligt at skifte mellem kollektiv og individuel
transport – både tog, letbane, busser, biler og cykler, bl.a.
med nye terminaler ved Hasselager og Brabrand, forbedrede
skiftemuligheder mellem regionaltog og letbane/højklasset
bus ved Hinnerup Station samt et Parker&Rejs-anlæg ved E45,
som vil give bilister en unik mulighed for at parkere direkte ved
motorvejen og fortsætte rejsen med Letbanen mod Aarhus og
Skejbyområdet, hvor der er et stort antal arbejdspladser, bl.a.
Aarhus Universitetshospital.
De statslige planer for baneudbygning med en timemodel for
rejser mellem de største byer i Danmark vil give et kraftigt løft
til den kollektive trafik mellem landsdelene og muliggør øget
togbetjening i Østjylland.
For at styrke landsdelstrafikken arbejder staten i relation til
Østjylland med to mulige planer. Det drejer sig dels om en plan
for etablering af en ny banestrækning mellem Hovedgård og
Hasselager og dels en fast Kattegatforbindelse, som også
kan få forbindelse til den eksisterende bane ved Hasselager.
Realiseres en af disse planer, vil der som en sideeffekt blive
frigivet kapacitet på den nuværende østjyske længdebane. Det
vil give mulighed for øget togbetjening i Østjylland i en form
for S-togslignende drift på den eksisterende banestrækning
mellem Aarhus og Skanderborg og videre sydpå mod Horsens.
Den nødvendige kapacitet kan alternativt tilvejebringes ved
udvidelse af kapaciteten på den eksisterende bane mellem
Skanderborg og Aarhus. I Samspil 2030 er der lagt op til,
at stationen i Stilling genåbnes, og at der etableres en ny
terminal samt et Parker&Rejs-anlæg i Hasselager, hvor tog og
letbane/BRT mødes. Denne terminal bliver et attraktivt om-
stigningspunkt for et stort antal rejser. Bilister vil herfra både
kunne tage tog mod København og Aarhus og ligeledes med
Letbane/BRT i retning mod Aarhus.
Staten har lavet forundersøgelser for en ny direkte regional-
bane på strækningen Aarhus-Galten-Silkeborg, som vil være
en stor forbedring af den kollektive trafik på tværs af Region
Midtjylland, særligt som dobbeltsporet bane. Det åbner mu-
lighed for at betjene bysamfund og forstadsområder mellem
Aarhus og Silkeborg med nærbanetrafik.
Banen kan evt. i første omgang etableres med en enkeltsporet
strækning mellem Galten/Låsby og Silkeborg.
I tilknytning til regionalbanen foreslås det, at Brabrand Station
genåbnes, og at der etableres en terminal, som kan sikre
sammenhæng mellem driften på regionalbanen, etape 2 til
Brabrand og busdriften i den vestlige del af Aarhusområdet.
I tilknytning hertil etableres et Parker&Rejs-anlæg.
4
Trafikale knudepunkter
Med etableringen af højklasset kollektiv infrastruktur følger
et behov for at sætte fokus på trafikale knudepunkter, hvorfra
der sikres god korrespondance mellem den kollektive trafik,
der benytter den højklassede infrastruktur, og andre trans-
portformer, så det bliver så optimalt som muligt at foretage et
skift. Knudepunkterne er et væsentligt bindeled for den sam-
lede mobilitet i Østjylland, og for at det bliver mere attraktivt at
skifte mellem forskellige transportformer på sin rejse.
I Samspil 2030 er der udpeget nye og eksisterende terminaler
og Parkér&Rejs-anlæg, som fungerer som større knude-
punkter. Men i og omkring Aarhus er der en række mindre
knudepunkter i form af stationer, mindre terminaler og stop-
pesteder, som ligeledes er vigtige omstigningssteder både nu
og med etableringen af mere højklasset kollektiv infrastruktur,
og som har brug for en væsentlig forskønnelse og opgradering.
Nogle kommuner er allerede i gang med dette, bl.a. i forbindel-
se med Letbanens etape 1, og der vil komme yderligere fokus
på dette med projekterne i Samspil 2030.
Samspil 2030 understøtter statens
planer for baneudbygning i Østjylland
og styrker en sammenhængende mobi-
litet mellem landsdelene, i det østjyske
bybånd og internt i Aarhusområdet.
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Dialogoplæg om stationsnær byudvikling i Østjylland, fra Midttrafik
2654652_0004.png
Styrket regional mobilitet
BRT i Randers
Randers Kommune
BRT-tracé etableres som forløber
for letbane mellem Randers C og
Paderup mod syd.
En række konkrete projekter kan bidrage til at styrke den regionale
mobilitet og sammenhængskraft og dermed reducere trængsels-
problemerne, bl.a. på indfaldsvejene i Aarhus.
Etape 2 - Lisbjergskolen – Hinnerup
Letbanens etape 1 er bygget med en afgrening til Lisbjergskolen, der
sikrer, at banen kan videreføres mod Hinnerup som en del af etape
2. Strækningen vil betjene Aarhus Kommunes store fremtidige by-
udviklingsområder fra Lisbjerg mod E45 og knytter sig til et nyt stort
Parker&Rejs-anlæg ved E45. Samtidig betjenes Søften og Hinnerup,
hvor der bliver mulighed for skift til IC- og regionaltog. Denne etape
VVM-udredes nu, og som del af processen undersøges en trængselsfri
busløsning ved E45 og Hinnerup St. som et alternativ.
Regionalbane Aarhus – Galten – Silkeborg
En ny direkte jernbanestrækning Aarhus - Galten - Silkeborg vil næsten
halvere rejsetiden mellem Silkeborg og Aarhus og betyde, at Herning-
Aarhus kan køres på under en time. Dermed skabes et stærkt forbedret
transportalternativ til bilen for de mange rejsende i korridoren. Det vil
føre til en øget andel af rejser med kollektiv trafik og give mulighed for
en bæredygtig byudvikling i byfingeren langs banen. Samtidig vil banen
skabe bedre sammenhæng til Herning og Vestjylland.
Forbindelse til Hadsten og Randers
På sigt, i takt med realiseringen af den høje byvækstforventning i om-
rådet, kan en stærk, sammenhængende infrastruktur mellem Aarhus og
Hadsten/Randers blive vigtig. En BRT-korridor fra Randers C til Randers
Syd som forløber for en letbane kan være et godt først skridt til betje-
ning af de store erhvervs-, bolig- og udviklingsområder i Randers syd.
Styrket betjening af Djursland
Letbanestrækningen til Grenaa, som kom i drift i foråret 2019, udgør
en stærk rygrad i betjeningen af Djursland. Banen er dog enkeltsporet
og har få krydsningsmuligheder, hvilket gør det vanskeligt at styrke
betjeningsomfanget. Samtidig ligger særligt den sydlige del af
Djursland langt fra Letbanen.
Derfor indgår tiltag, der kan styrke driften på strækningen til Grenaa
i Samspil 2030, bl.a. med partielle dobbeltspor på banestrækningen
mellem Lystrup-Hornslet og nye krydsningsstationer. Samtidig skal der
sikres en solid buskorridor mellem den sydlige del af Djursland og Aar-
hus, hvor særligt fremkommeligheden på strækningen i Aarhus, som
også vil gavne en række øvrige regionale og bybuslinjer vil være i fokus.
I det videre arbejde vil det fortsat blive undersøgt, hvordan betjeningen
af Aarhus Lufthavn bedst muligt kan understøttes.
Letbanens 1. etape
Norddjurs Kommune
RANDERS
LANGÅ
Øget regionaltrafik
på Banedanmarks net
Den regionale betjening på
strækningerne Aarhus-Randers
og Aarhus-Skanderborg styrkes
med flere afgange og stop på nye
stationer herunder Laurbjerg.
26
E45
Styrket betjening af
Djursland - Letbanen
Infrastrukturen på strækningen
mod Grenaa forbedres, så styrket
betjening bliver mulig, bl.a. med
udvidelse til dobbeltspor, partielle
dobbeltspor eller etablering af
flere krydsningsstationer
Lystrup-Hornslet.
GRENAA
RYOMGÅRD
KOLIND
HADSTEN
TRUSTRUP
MØRKE
HORNSLET
15
Aarhus Lufthavn
Syddjurs Kommune
Silkeborg Kommune
Regionalbane Aarhus -
Galten - Silkeborg
Ny direkte jernbane mellem
Aarhus og Silkeborg med videre
forbindelse til Herning og Vest-
jylland etableres.
Etape 2 - Lisbjergskolen -
Hinnerup
Forbindelse mellem Skejby,
Søften og Hinnerup. Der etableres
Parkér&Rejs-anlæg ved E45.
Hinnerup Station bliver centralt
omstigningssted fra regional-
og fjerntog til letbane/BRT.
HINNERUP
T
SØFTEN
LISBJERG
SKØDSTRUP
LYSTRUP
15
E45
Aarhus Kommune
SKEJBY
O2
Styrket betjening
af Djursland- Grenåvej
BRT-tracé etableres på den indre
del af Grenåvej for at sikre effektiv
busbetjening af Djursland og for de
øvrige regionale ruter og bybus-
linjer, der benytter strækningen.
T
SILKEBORG
AARHUS V
LÅSBY
GALTEN
BRABRAND
T
HARLEV
AARHUS
15
HASSELAGER
Skanderborg Kommune
T
TRANBJERG
MÅRSLET
BEDER
MALLING
Kapacitetsudvidelse
Aarhus - Odder
Kapaciteten på Odderbanen
forbedres.
Ny station
Ny station i Stilling.
SKANDERBORG
T
bi
nd
Nye udbygningsetaper inden 2030
Mulig udbygning efter 2030
ODDER
HOVEDGÅRD
E45
Ho
ve
Eksisterende jernbane
Kattegatforbindelsen
Kapacitetsudvidelse Aarhus - Odder
Letbanestrækningen til Odder, som også er enkeltsporet, har tilsvaren-
de begrænsninger som strækningen til Grenaa. Derfor indgår det også
i Samspil 2030, at kapaciteten skal udvides, så antallet af afgange kan
øges, samtidig med at der kan opnås en forbedret driftsstabilitet.
Øget regionaltrafik på Banedanmarks net
Togtrafikken er en vigtig del af det samlede højklassede net i Aarhus-
området. Styrket regional togbetjening på Banedanmarks net - med
øget frekvens og flere stationer - kan være et vigtigt redskab i at styrke
den kollektive trafik regionalt. Konkret undersøges mulige driftsoplæg
med øget betjeningen på strækningerne Horsens - Skanderborg –
Aarhus og Aarhus – Randers, bl.a. med nye stationer i Brabrand,
Laurbjerg, Stilling og Hasselager.
7
dg
å
rd
fo
r
el
se
n
Mulig ny hovedbane
Ny regionalbane
Kommunegrænse
Parker&Rejs-anlæg ved motorvejen
Terminal: Vigtigt omstigningssted for
både kollektiv og individuel transport
Odder Kommune
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Dialogoplæg om stationsnær byudvikling i Østjylland, fra Midttrafik
2654652_0005.png
SØFTEN
LYSTRUP
Letbanens 1. etape
Nye udbygningsetaper inden 2030
Mulig udbygning efter 2030
Eksisterende jernbane
Mulig ny hovedbane
Ny regionalbane
Kommunegrænse
Parker&Rejs-anlæg ved motorvejen
Styrket mobilitet i Aarhus
Et stærkt net, der binder Aarhus by sammen, er afgørende for,
at den kollektive trafik kan være et alternativ til biltrafikken.
Dette gælder både for de regionale rejsende, der ankommer
med bus, tog eller bil og skal med kollektiv trafik til deres
endemål i byen, og for de lokale rejsende internt i byen.
EGÅ
LISBJERG
15
E45
Terminal: Vigtigt omstigningssted for
både kollektiv og individuel transport
Afgrening Hasle - Skejby
Afgrening af letbane fra Hasle
Torv mod nord til Aarhus Univer-
sitetshospital i Skejby, hvor banen
kobles sammen med etape 1.
VEJLBY RISSKOV
Etape 2 - Aarhus Ø – Brabrand inkl. Brabrand St.
Projekter for højklassede tracéer mellem Aarhus Ø og Bra-
brand via Banegårdspladsen er sammen med projektet mellem
Lisbjerg-skolen og Hinnerup under afklaring. I den forbindelse
undersøges anlægs- og samfundsøkonomi, ligesom der gen-
nemføres miljøvurderinger (VVM). Hovedforslagene er letbane,
men det undersøges også om busbaserede løsninger kan være
en mulighed. Aarhus Byråd har desuden igangsat undersøgel-
se af et evt. fremrykket anlæg af letbanen på Aarhus Ø
Det højklassede tracé vil forbinde flere af byens store bolig-,
uddannelses- og kulturinstitutioner og er et centralt element
i omdannelsen af både Aarhus Ø, Aarhus H-området og Gel-
lerup, som skal transformeres fra udsat boligområde til en
attraktiv bydel. Tracéet ender ved en ny terminal i Brabrand
med mulighed for skift mellem letbane/BRT til tog, busser
og individuel transport.
Ringvejen i Aarhus
Ringvejen giver de rejsende mulighed for at komme hurtigt på
tværs af indfaldsvejene, når de har rejsemål i de ydre dele af
byen. Dette understøttes af en række stærke knudepunkter,
hvor Ringvejen møder øvrige kollektive korridorer. Omkring
Ringvejen ligger flere store rejsemål, bl.a. Aarhus Universitets-
hospital og en række store arbejdspladser. Samtidig betjenes
flere tætte beboelsesområder, herunder Gellerup, Viby og
Hasle. Ringvejen er i høj grad præget af trængsel i myldreti-
den, og en højklasset kollektiv løsning vil således styrke det
samlede kollektive net markant og give en konkurrencefordel
mod biltrafikken.
Aarhus H - Hasselager/Kolt
Et højklasset tracé mellem Banegårdspladsen ved Aarhus H og
Hasselager vil betjene nogle af de tættest befolkede områder
i Aarhus. Strækningen fra Banegårdspladsen frem til Marselis
Boulevard er kendetegnet ved tæt bebyggelse. Derudover lig-
ger et af de største trafikale knudepunkter i Aarhus, Viby Torv,
på strækningen. Korridoren knytter nettet i den kollektive
trafik sammen flere steder og betjener bl.a. en mulig terminal
i Hasselager, som kan give omstigning mellem letbane/BRT,
busser, tog og individuel transport. Udbygget som letbane
vil den give mulighed for, at letbanetog fra Odder også kan
benytte sporene på Skanderborgvej mod Aarhus.
Afgreninger fra Brabrandetapen
Der er belyst to afgreninger fra en mulig letbaneetape til
Brabrand. Det gælder en afgrening:
fra Hasle Torv mod nord til Aarhus Universitetshospital i
Skejby. Tracéet betjener tætte boligområder og knytter Vi-
borgvej sammen med universitetshospitalet, som betjenes
med en ekstra station ved den sydlige del.
fra Hasle Torv mod vest til Tilst. På denne strækning ligger
der tætte boligområder samt kommunens største kollegie,
Skjoldhøj.
TILST
AUH I SKEJBY
Afgrening Hasle - Tilst
Afgrening af letbane fra Hasle
Torv mod vest til Tilst.
HASLE
Etape 2 - Aarhus Ø - Brabrand
Forbindelse mellem Aarhus Ø,
Hasle og Brabrand. Strækningen
mellem Brabrand og Banegårds-
pladsen ved Aarhus H undersøges
både som letbane og BRT.
O2
CHRISTIANSBJERG
AARHUS UNIVERSITET
AARHUS Ø
GELLERUP
ÅBYHØJ
Ringgaden i Aarhus
Ringgaden er en anden vigtig tværforbindelse i Aarhus, der
binder tætte bykvarterer sammen med flere store rejsemål,
bl.a. Aarhus Universitet. Et højklasset trængselsfrit tracé
langs Ringgaden sikrer høj regularitet ved at inddrage køre-
spor fra biltrafikken og giver dermed en konkurrencefordel
for valg af kollektiv trafik.
O1
BRABRAND
Ny station i Brabrand
Der etableres en ny transitter-
minal med Parkér&Rejs-anlæg
i Brabrand, som bliver centralt
omstigningssted fra bil, regional-
og fjerntog til letbane/BRT.
Ringgaden i Aarhus
Højklasset tracé på Ringgaden i
Aarhus. Knudepunkter etableres
ved kryds med indfaldsvejene
og banestrækninger.
Ringvejen i Aarhus
Højklasset tracé på Ringvejen i
Aarhus. Knudepunkter etableres
ved kryds med indfaldsvejene
og banestrækninger.
VIBY
HOLME
HASSELAGER
Aarhus H - Hasselager/Kolt
Forbindelse mellem Aarhus C,
Viby og Hasselager. Der etableres
en transitterminal med Parkér&-
Rejs-anlæg i Hasselager, der
bliver centralt omstigningssted
fra bil, regonal- og fjerntog til
letbane/BRT.
Hovedg
årdforb
indelse
TRANBJERG
8
9
n
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Dialogoplæg om stationsnær byudvikling i Østjylland, fra Midttrafik
2654652_0006.png
Fra vision til virkelighed
Visionen Samspil 2030 sætter retningen for udviklingen af den
kollektive trafik i Aarhusområdet i de kommende mange år.
Denne retning er vigtig for at sikre, at den løbende udvikling
trækker i den rigtige retning.
Den samlede vision er omfattende, og for at sikre den bedst
mulige ressourceudnyttelse, skelnes der i Samspil 2030 mel-
lem projekter, der realistisk kan igangsættes inden 2030, og
projekter med længere perspektiv.
De første skridt er taget for to af projekterne. For etape 2,
Lisbjergskolen – Hinnerup og Aarhus Ø – Brabrand (herunder
Brabrand Station) er der sat gang i projektafklaring, plan-
lægning og miljøvurdering (VVM). Heri indgår en afdækning
af valget mellem letbane, BRT og bus i trængselsfrit tracé.
Undersøgelserne ventes færdige i 2021, Aarhus Byråd har
igangsat undersøgelse af et evt. fremrykket anlæg af letbanen
på Aarhus Ø. For en ny regionalbane Silkeborg – Aarhus har
staten gennemført en såkaldt fase 1-undersøgelse. Både
etape 2 og den nye regionalbane indgår i KKR Midtjylland og
Region Midtjyllands fælles indspil til statslige investeringer
i trafikal infrastruktur.
For de øvrige projekter, der kan være relevante at igangsætte
inden 2030, er der gennemført forundersøgelser, der bl.a.
skitserer fysiske løsninger og anlægsøkonomi.
ANLÆGSOVERSLAG I 2019-PRISNIVEAU
INKL. 50 % KORREKTIONSRESERVE
Længde (km)
Anlægs-
udgift
(mia. kr.)
Fase 2-undersøgelse, herunder VVM, igangsat
Etape 2 Lisbjergskolen - Hinnerup
Etape 2 Aarhus Ø - Brabrand,
ekskl. Brabrand St.
Fase 1-undersøgelse gennemført
Ny regionalbane Silkeborg - Aarhus
Forundersøgelse gennemført
BRT Randers C - Randers S
Letbane / BRT Ringvejen
Letbane / BRT
Aarhus H - Hasselager/Kolt
Letbane Hasle - Tilst
Letbane Hasle - Skejby
Letbane / BRT Ringgaden
BRT Grenåvej
* Anlægsoverslag i 2015-prisniveau.
** Anlægsoverslag i 2016-prisniveau.
4,8
9,2 / 10,0
11,5 / 11,3
3,0
4,7
6,1 / 6,1
6,6
0,3
0,9 / 0,5
1,2 / 0,5
0,4
0,6
0,9 / 0,1
0,2
29,0
2,0 - 3,7**
8,6
9,0
0,65 - 0,7*
1,24*
10
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Dialogoplæg om stationsnær byudvikling i Østjylland, fra Midttrafik
2654652_0007.png
Letbanesamarbejdet
Otte østjyske kommuner (Aarhus, Favrskov, Norddjurs, Odder, Randers, Silkeborg,
Skanderborg og Syddjurs Kommune), Region Midtjylland og Midttrafik samarbejder
om at etablere højklasset kollektiv infrastruktur i Østjylland.