Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 62
Offentligt
Humlebæk 26. januar 2023
Til
Transportminister Thomas Danielsen og Transportudvalgets medlemmer
Forslag til styrkelse af togtrafikken til og fra Midt- og Vestjylland
Først og fremmest vil vi gerne ønske jer tillykke med posten som Transportminister og medlem af Trans-
portudvalget. Det er en spændende og vigtig opgave I har fået overdraget, som både er vigtig for at få redu-
ceret CO
2
-udslippet fra transportområdet, reduceret trængsel på vejnettet og ikke mindst styrket sammen-
hængskraften i Danmark.
I slutningen af august 2022 henvendte
1
vi os til daværende Transportminister Trine Bramsen og Transport-
udvalget, om de udfordringer Midt- og Vestjylland især blev ramt af, da DSB’s
lyntogsforbindelser til Struer
blev reduceret fra 10 til 4 daglige afgange i hver retning.
Transportminister Trine Bramsen havde forståelse for problemstillingen og skrev i sit svar på spørgsmål nr.
655 til Transportudvalget bl.a. følgende:
”Det har
således været og er fortsat en prioritet, at sikre gode tog-
forbindelser, da det er vigtigt for sammenhængskraften i Danmark. Jeg har derfor også stor forståelse for
ønskerne om at få forbedret betjeningen på den skrå bane mellem Vejle og Struer samt Thybanen.”
og
”Par-
terne er desuden enige om at gennemføre en undersøgelse af mulighederne for, hvorledes batteritog kan
bruges i landsdelstrafikken og dermed muliggøre en fastholdelse af en direkte togforbindelse mellem Kø-
benhavn, Herning og Struer.”
Vi anser svaret for positivt og især hvis det vil blive fulgt af konkret handling. Og det er netop her det be-
gynder at haste,
eftersom DSB’s trafikkontrakt
2
udløber ved udgangen af december 2024.
Vi er bevidste om, at med så kort tidshorisont, kan kvalitet og omfang af fjerntogstrafikken til og fra Midt-
og Vestjylland ikke forbedres i et hug, men at det skal ske i flere trin. Men ikke desto mindre er det vigtigt
at få lanceret en trafikplan, som kommunerne, erhvervslivet og indbyggerne i Midt- og Vestjylland kan for-
holde sig til og indrette sig efter.
Vi foreslår derfor, at fra januar 2025 øges antallet af direkte togforbindelse til 8 daglige togpar Struer-Her-
ning København, og 2 af disse forlænges til helt til Thisted.
Dette kan ske med DSB’s IC3-togsæt.
Samtidig
forlænges Arrivas regionaltogskørsel Struer-Herning-Vejle til Fredericia, hvor der er flere skiftemuligheder
til Syd- og Sønderjylland, regionaltrafik på Fyn og international trafik til Hamborg. Dette vil også kunne af-
hjælpe de mange problemer med manglende korrespondance mellem togene i Vejle.
Fra ca. 2027-28, når DSB har modtaget hovedparten af de nye elektriske IC5-togsæt, udvides antallet af di-
rekte togforbindelse yderligere inkl. nye lyntogsforbindelser Lemvig-Ringkøbing-Skjern-Varde-Esbjerg-Kø-
benhavn, og Struer-Viborg-Aarhus-København med f.eks. 4 daglige togpar hvert system. Disse tog kan køres
med
DSB’s IC3-togsæt,
indtil der er anskaffet en egnet batteritogsløsning for fjerntog.
Når signalprogrammet er fuldt udrullet omkring 2030, og det forhåbentligt er lykkedes at hæve hastighe-
den på en række strækninger til minimum 140 km/t, vil fjerntogstrafikken med batteridrevne og nyt
1
2
TRU Alm. del - Bilag 369: TRU-Brev Styrkelse af fjerntrafikken i Midt- og Vestjylland_20220824
DSB-trafikkontrakt 2015-2024