Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 60
Offentligt
Spørgsmål om hvorfor Staten både går foran med hensyn til hæve fartgrænserne ud for
rekreative områder og ikke ønsker at overholde de sundhedsfaglige råd og fra Miljøministeriet
fastsatte grænser for støj ud for rekreative områder. Spørgsmål er ffterfulgt at konkrete forslag
til løsninger, der tilmed sparer Staten penge.
Strækningen Ålbæk Skagen.
En lille bitte brik af strækningen på 3 km, i forlængelse af Ålbæk,
har mindst lige så stor betydning
for landsbyen Ålbæk, som den øvrige udbygning har for erhvervslivet i Skagen.
Desværre er vi
ikke i besiddelse af de millioner, der er bekostet, til lobbyister, så vi kan påvirke beslutningerne. Vi
er generelt ganske almindelige vælgere og borgere.
Vi, betyder i denne sammenhæng ”Sammenslutningen af fastboende
og sommerhusejere Ålbæk
Nord”. I sig selv en usædvanlig sammensætning af interesser kunne man tænke, men vi har
samme interesser, at bevare vores landsby og bevare vores natur, ja gerne gøre den endnu mere
attraktiv for fastboende og turismen.
Ålbæk er en lille landsby med 1700 indbyggere, men med et for byens størrelse stort antal
erhvervsdrivende. To supermarkeder, keramikforretning, tøjbutikker, restauranter, badehotel,
radioforretning, lokalmuseum, mange håndværksfirmaer, frisør osv. Ålbæk lever derfor, for en stor
del af turisme og er som lille landsby med den store turistmagnet Skagen, aldeles afhængig af
turisme.
På en lille del af strækning hvor der skal være en udvidelse, er der i forlængelse af Ålbæk by et
større sommerhusområde, der stadig er under udbygning. Senest er 6 nye store sommerhuse
kommet til i den nordligste del af strækningen. For de flestes vedkommende er disse til
turistudlejning, mens sommerhusene generelt, fortrinsvis ejeres af nordjyder, heraf mange meget
lokale.
Området her har i
mere end 20 år
i den grad kæmpet for støjreduktion. Ifølge de gældende
vejledninger må der kun være 53 dB ud for rekreative områder/sommerhusområder. I efteråret er
i perioder målt 87,5 dB. Om sommeren er trafikken tæt og støjproblematikken tæt. Det er ikke
gavnligt for turisterhvervet og yderst sundhedsskadeligt for dem, der bor der helårs i ejendomme
og helårs i sommerhusene, samt for sommerhusfolket, der jo netop opholder sig ude om
sommeren, og det gør det ikke attraktivt for turismen.
Politikerne har bevilliget en udvidelse af vejen Ålbæk Skagen, samt et støjværn på de første 1,4 km
det vil sige kun halvdelen af strækningen, men samtidig vil man ud for et sommerhusområde som
stat, gå imod den markante tendens der er for at nedbringe støj. 13 kommuner har allerede søgt
om en nedsættelse af hastigheden i støjbelastede områder.
På nogle motorvejsstrækninger tilmed
ned til 60 km/t. Det er derfor helt paradoksalt, at Staten nu tilmed vil øge hastigheden på denne
strækning fra 80 til 90 eller bare 20 km/t fra hastigheder på motorveje.
Vi har i årevis kæmpet for
60 km/t blot i sommerferieperioden, samt af skiftende politikere lovet støjdæmpende asfalt.
Løfterne er ikke overholdt. Tværtom er planen nu en forøgelse af hastigheden. Det eneste sted i