Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 6
Offentligt
2642483_0001.png
Aktstykke nr.
28
Folketinget 2022-23 (2. samling)
28
Transportministeriet.
København, den 16. december 2022.
a.
Transportministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at tilføre 48,0 mio. kr. til §
28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet (Anlægsbev.), således at Banedanmark kan finansie-
re de forventede merudgifter på kontoen, der primært kan henføres til høje energipriser.
Udgiften i 2022 finansieres ved forbrug af videreført opsparing på 48,0 mio. kr. på § 28.52.03. Ind-
køb af jernbanetrafik, Midt- og Vestjylland samt Svendborgbanen (Reservationsbev.).
b.
Som følge af stigningen i elpriser i 2022 forventer Banedanmark markante merudgifter til infrastruk-
turenergi på § 28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet. Infrastrukturenergi består primært
af udgifter til sporskiftevarme samt energiforbrug ifm. tekniske installationer (herunder relæhytter,
teknikhytter, radiohytter, drift af omformerstationer mv.), forbrug af signaler samt belysning på
perroner og sidespor mv. Da elprisen er bestemt af markedsudviklingen, og forbruget er sæson- og
vejrafhængigt, er der meget begrænsede styringsmuligheder i forhold til det samlede omkostningsni-
veau til infrastrukturenergi.
Merudgifterne skønnes med betydelig usikkerhed at udgøre ca. 100 mio. kr. (inkl. indirekte produkti-
onsomkostninger ved den nuværende økonomimodel).
Den nuværende økonomimodel i Banedanmark, som den fremgår af finansloven for 2022 under
§ 28.63. Banedanmark, betyder, at de indirekte produktionsomkostninger (f.eks. husleje, kontor-
og personaleomkostninger mv.) afregnes som en procentvis andel af bruttoudgiften på det enkelte
projekt eller den enkelte aktivitet.
Dette betyder, at kontoen på § 28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet afregnes for en større
andel af de fælles indirekte produktionsomkostninger, når bruttoudgiften på kontoen stiger som
følge af de høje energipriser. Banedanmark vil under de ekstraordinære omstændigheder afvige fra
denne praksis, således at afregningen på § 28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet i stedet
udgør det ved grundbudgettet for 2022 forudsatte beløb. Denne ekstraordinære afvigelse foretages
for at reducere merudgiftsbehovet på hovedkontoen og ud fra den begrundelse, at de øgede elpriser
ikke medfører øgede indirekte produktionsomkostninger på § 28.63.04. Banedanmark – drift af
jernbanenettet.
DG000538
2022 - 5470
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Kopi til orientering af Aktstykke 28 fra Transportministeriet om Banedanmarks merudgifter til infrastrukturenergi
2642483_0002.png
2
Banedanmark estimerer, at den eksisterende bevilling og videreførsel på kontoen (der udgjorde ca.
60 mio. kr. primo 2022) er opbrugt frem mod medio december. Der er således behov for at tilføre
bevilling til kontoen hurtigt, såfremt driften af jernbanenettet skal opretholdes.
Transportministeriet lægger på baggrund af ovenstående op til at finansiere merudgifterne på §
28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet ved at tilføre bevilling på 48,0 mio. kr. På §
28.52.03. Indkøb af jernbanetrafik, Midt og Vestjylland samt Svendborgbanen afholdes der et tilsva-
rende forbrug af videreført opsparing. Opsparingen vedrører kontrakten mellem Transportministeriet
og Arriva om togtrafik på strækninger i Midt- og Vestjylland i perioden 2010-2020. Kontrakten er
udløbet, og alle udestående betalinger er udbetalt til Arriva. Den 4. februar 2019 er der indgået
ny kontrakt mellem Transportministeriet og Arriva for togbetjeningen af Midt- og Vestjylland samt
Svendborgbanen. Denne kontrakt løber fra 2020 til 2028 med mulighed for forlængelse i op til to år.
Tilførslen af merbevillingen på 48,0 mio. kr. til § 28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet
i 2022 vil ud fra den seneste prognose for merudgifterne samt den ovenfor beskrevne korrektion
vedrørende indirekte produktionsomkostninger indebære, at der vil være en videreførsel på ca. 30,0
mio. kr. på hovedkontoen ultimo 2022. Der er dog usikkerhed om udgiftsniveauet på kontoen i 2022,
som bl.a. vil kunne påvirkes af udgifter til håndtering af vejrlige forhold (vinterberedskab), ændrede
energipriser ift. det forudsatte samt prognoseusikkerheder på de øvrige aktiviteter på kontoen.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2022 kan specificeres således:
Indtægt
(mio. kr.)
§ 28.52.03. Indkøb af jernbanetrafik, Midt- og
Vestjylland samt Svendborgbanen
(Reservations­
bev.)
40. Kontraktbetaling til Arriva for togbetje-
ning af Midt- og Vestjylland samt Svend-
borgbanen
35. Forbrug af videreført opsparing
48,0
Udgift
(mio. kr.)
§ 28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet
(Anlægsbev.)
20. Vejrafhængige aktiviteter
22. Andre ordinære driftsomkostninger
48,0
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget for at tilvejebringe bevillingsmæssig hjemmel til at finansiere
merudgifter i 2022 på § 28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet.
Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til at tilføre 48,0 mio.
kr. til § 28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet (Anlægsbev.) ved forbrug af videreført
opsparing fra § 28.52.03. Indkøb af jernbanetrafik, Midt- og Vestjylland samt Svendborgbanen
(Reservationsbev.), således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2022 opføres følgende:
e.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Kopi til orientering af Aktstykke 28 fra Transportministeriet om Banedanmarks merudgifter til infrastrukturenergi
2642483_0003.png
3
Indtægt
§ 28.52.03. Indkøb af jernbanetrafik, Midt- og
Vestjylland samt Svendborgbanen
(Reservations­
bev.)
(mio. kr.)
48,0
Udgift
§ 28.63.04. Banedanmark – drift af jernbanenettet
(Anlægsbev.)
(mio. kr.)
48,0
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 16. december 2022
Thomas Nolsøe Danielsen
/ Thomas Jørgensen
Til Finansudvalget.