Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2650085_0001.png
NOTAT
20. januar 2023
2022 - 5952
Baggrundsmateriale til mødet om aktuelle
EU-sager den 24. januar
Indholdsfortegnelse
AFI-forordningen (AFIR) ................................................................ 2
ITS-direktivet .................................................................................. 4
Single European Sky II+ pakken ..................................................... 6
TEN-T-forordningen ....................................................................... 8
Kørekortdirektivet ......................................................................... 10
Køre- og hviletidsregler for buschauffører ..................................... 11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Oplæg til brug for transportministerens orientering 24/1-23 om EU-sager under det svenske formandskab
2650085_0002.png
Side 2/11
AFI-forordningen (AFIR)
Formål og indhold
Kommissionen præsenterede den 14. juli 2021 forslag til forord-
ning om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer,
herunder ladestandere. Forslaget er en del af Kommissionens plan
for den grønne omstilling i EU, ’Fit for 55’.
Med forslaget foreslår Europa-Kommissionen bindende mål for
udrulning af offentlig tilgængelig tank- og ladeinfrastruktur for al-
ternative drivmidler i EU til personbiler og lastbiler, til skibe i
havne samt fly på standpladser.
Forslaget opstiller en række afstands- og ladeeffektkrav til ladepar-
ker, der skal opstilles langs det europæiske hovedvejnet kaldet
TEN-T til henholdsvis lette og tunge køretøjer. Forslaget indehol-
der dertil kapacitetskrav til opstilling af offentligt tilgængelig lade-
infrastruktur til lette køretøjer. Dette krav dimensioneres i forhold
til antallet af indregistrerede batteri-elbiler og plug-in hybridbiler.
Forslaget omfatter krav om makismal afstand på 60 km mellem el-
ladeinfrastruktur på TEN-T-hovednettet til lette køretøjer og 60
km eller 100 km til tunge køretøjer på hhv. TEN-T-hovednettet og
det samlede TEN-T-vejnet.Derudover omfatter forslaget krav om
etablering af flydende naturgas-tankinfrastruktur til lastbiler frem
til 2025, brint-tankinfrastruktur til køretøjer samt flydende natur-
gas-tankinfrastruktur til skibe i havne. Endelig skal der også etab-
leres elforsyning til fly ved standpladser i lufthavne og landstrøm
til skibe i havne på TEN-T-nettet.
Forslaget er vigtigt for den grønne omstilling, da det understøtter
fælleseuropæiske krav til udrulning af alternativ drivmiddelinfra-
struktur og derudover kan bidrage til at drive den teknologiske ud-
vikling. Det er således dette forslag, der skal sikrer, at eldrevne kø-
retøjer kan benyttes til længere ture i EU.
Kravene til ladeinfrastrukturen til tunge køretøjer har generelt væ-
ret det vanskeligste tema i forslaget, da der er særligt her er usik-
kerhed med hensyn til markeds- og teknologiudviklingen.
Forhandlingssituation
Rådet opnåede enighed om en generel indstilling den 2. juni 2022.
Der har i forhandlingerne generelt været en deling mellem nord-
og vesteuropæiske lande, som har ønsket mere ambitiøse krav, og
øst- og sydeuropæiske lande, som har betonet vigtigheden af de
økonomiske omkostninger og fleksibilitet.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Oplæg til brug for transportministerens orientering 24/1-23 om EU-sager under det svenske formandskab
2650085_0003.png
Side 3/11
Europa-Parlamentet har den 19. oktober 2022 vedtaget en række
ambitiøse ændringsforslag til forslaget. Ændringsforslagene omfat-
ter på vejtransportområdet bl.a. øgede krav til ladeinfrastrukturens
ladeeffekt, fremrykning af årstal for ikrafttræden samt øgede krav
om udrulning af brint-tankinfrastruktur. På det maritime område
er har Europa-Parlamentet desuden foreslået nye krav om brint-
og ammoniak-tankinfrastruktur til skibe i havne.
Der har været afholdt trilogforhandlinger i hhv. oktober og decem-
ber. 3. forhandling forventes at finde sted den 7. februar 2023.
Det forventes, at det svenske formandskab vil prioritere forslaget
højt, og derfor muligvis lykkes med at få vedtaget en endelig for-
ordning, inden deres formandskabsperiode ophører.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv for forslaget og de grønne ambitioner heri.
EU-krav kan være med til at drive den teknologiske udvikling
fremad og fremskynde den grønne omstilling i EU-landene.
Regeringen finder, at man i EU bør have et højt ambitionsniveau
for udrulning af infrastruktur for alternative drivmidler til trans-
port. Regeringen finder det positivt, at forslaget adresserer behovet
for udrulning af alternativ drivmiddelinfrastruktur til transport i
medlemsstaterne, herunder ved at foreslå fælleseuropæiske mål for
medlemsstaternes udrulning af infrastruktur for alternative driv-
midler til vejtransport, skibsfart samt fly på standpladser i luft-
havne. Det er derudover nyt, at der med forslaget stilles EU-krav
om udrulning af infrastruktur også til de tunge køretøjer.
Regeringens tilgang til de igangværende trilogforhandlinger er, at
ambitionsniveauet ikke bør blive sænket i forhold til niveauet i Rå-
dets generelle indstilling, og gerne hæves.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Oplæg til brug for transportministerens orientering 24/1-23 om EU-sager under det svenske formandskab
2650085_0004.png
Side 4/11
ITS-direktivet
Formål og indhold
Kommissionen fremsatte den 14. december 2021 forslag til revision
af ITS-direktivet. Det eksisterende direktiv opstiller en ramme til
støtte for koordineret og sammenhængende indførelse og anven-
delse af intelligente transportsystemer (ITS) på tværs af medlems-
staternes grænser og fastsætter de generelle betingelser. I Kommis-
sionens forslag bliver der stillet krav om tilvejebringelse af en
række data, som i praksis allerede nu er omfattet af lovgivningens
anvendelsesområde. I det nuværende direktiv stilles der dog for
nuværende alene krav om, at data skal deles, hvis de er tilgænge-
lige. Desuden dækker kravet for nuværende kun TEN-T-vejnettet. I
Kommissionens forslag foreslås det, at det bliver obligatorisk at til-
vejebring al data under anvendelsesområdet, også selv om de ikke
for nu er tilgængelige. Desuden vil kravet gælde hele vejnettet (med
undtagelse af mindre private veje). Afhængigt af vej- og datatype
ønsker Kommissionen således, at kravet gælde fra december 2025,
2026 eller 2028.
Økonomiske konsekvenser ved forslaget
Med undtagelse af kravet om tilvejebringelse af dynamisk data ved-
rørende ledige pladser på sikrede parkeringspladser for lastbiler og
erhvervskøretøjer vurderes kravet om tilvejebringelse af data ikke
at medføre store konsekvenser for statsvejnettet og dermed for den
danske stat.
Det vurderes dog, at opfyldelse af forslagets krav om tilvejebrin-
gelse af data på kommunalt niveau kan medføre betydelige om-
kostninger for kommunerne. KL har foreløbigt angivet, at krav om
tilvejebringelse af data på det kommunale vejnet kan forventes at
medføre merudgifter på 300-500 mio. kr. til opstart samt 150-250
mio. kr. til efterfølgende forventet årlige driftsomkostninger, hvil-
ket ifølge nuværende regler sandsynligvis skal dækkes af staten
igennem et DUT-krav.
Transportministeriet vurderer, at data om ledige pladser på sikrede
rastepladser kan og bør afholdes af chaufførerhvervet, da denne
data i høj grad vil være til gavn for erhvervet. Transportministeriet
vurderer, at dette er muligt, da det forudsættes, at der kan opkræ-
ves betaling for indgangen til rastepladserne.
Forhandlingssituationen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Oplæg til brug for transportministerens orientering 24/1-23 om EU-sager under det svenske formandskab
2650085_0005.png
Side 5/11
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling den 2. juni 2022.
Af den generelle indstilling følger det, at beslutningen om hvilke
data, der skal deles, for hvilke vejnet, og fra hvornår, udskydes og
vedtages i forbindelse med selvstændigt implementeringsretsakter.
I praksis betyder dette, at niveauet for udrulning på det kommu-
nale vejnet først fastlægges i forbindelse med udarbejdelse af se-
nere retsakter, hvilket styrker medlemsstaternes medbestemmelse
betydeligt. Dermed kan medlemslandene sikre, at der er overens-
stemmelse mellem gevinster og omkostninger ved forslaget.
Kommissionen har udtrykt bekymring for, at Rådet lægger op til at
udskyde beslutning om geografisk anvendelsesområde og tidsfri-
ster til senere retsakter. Bekymringen går på, at det vil forsinke ud-
rulningen af ITS og sænke ambitionerne i direktivet. Europa-Parla-
mentet har lagt sig på linje med Kommissionen.
Den første trilog blev afholdt 14. december 2022. Der blev ikke op-
nået enighed på den første trilog, og det svenske formandskab har
meddelt, at de ikke vil prioritere ITS under deres formandskab. Det
betyder, at der forventeligt ikke vil ske en udvikling på forslaget det
næste halve år.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for udbredelsen af
ITS, der kan være med til at understøtte udviklingen mod digitali-
sering af transportsektoren i Danmark og på tværs af EU.
Samtidig finder regeringen det vigtigt, at de administrative om-
kostninger står på mål med de gevinster, som erhvervet får.
Regeringen noterer sig, at der med initiativet vil blive stillet øgede
krav til indhentning af data, som ikke understøttes i dag og det op-
rindelige forslag fra Kommissionen havde store økonomiske om-
kostninger forbundet med sigsærligt for kommunerne.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Oplæg til brug for transportministerens orientering 24/1-23 om EU-sager under det svenske formandskab
2650085_0006.png
Side 6/11
Single European Sky II+ pakken
Formål og indhold
Kommissionen fremsatte i september 2020 SES II+ forslaget, der
handler om regulering af det Fælles Europæiske Luftrum (Single
European Sky – SES). Formålet med forslaget er at tilvejebringe et
sikkert europæisk lufttrafikstyringssystem, der effektivt og fleksi-
belt kan tilpasse kapacitet til efterspørgsel.
Forslaget fastsætter rammerne for organisering af tilsynsmyndig-
heder og lufttrafikstyringsvirksomheder og lægger op til et friere
marked for luftfartstjenester i hele EU. Herudover fastsætter for-
slaget rammerne for den økonomiske regulering af lufttrafiktjene-
sterne og grænsefladerne til netværksforvalteren (Eurocontrol).
Forslaget sigter således på at skabe overensstemmelse mellem
medlemslandenes tilsynsmyndigheder og lufttrafikstyringsvirk-
somheder og at skabe et mindre fragmenteret marked for lufttrafik
og luftfartstjenester i EU.
Forhandlingssituationen
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling på rådsmødet
den 3. juni 2021.
Trilogforhandlingerne blev indledt i september 2021, som har væ-
ret kendetegnet ved, at Europa-Parlamentet og Rådet generelt står
langt fra hinanden. Der er overordnet set enighed i Rådet om den
generelle indstilling. Enkelte lande har dog givet udtryk for, at de
kan være mere fleksible i forhold til at imødekomme Parlamentet.
Det forventes
ikke,
at forhandlingerne afsluttes under det svenske
formandskab.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslagets overordnede målsætning, herunder at
fastholde og øge ambitionsniveauet for SES med henblik på at hø-
ste miljømæssige, kapacitetsmæssige og omkostningsmæssige for-
dele ved en reduktion af fragmenteringen af det europæiske luft-
rum.
Det er dog væsentligt for regeringen at sikre, at bestemmelserne
om nationale myndigheder ikke ændrer den danske måde at orga-
nisere myndighederne på. Herunder at Danmark bibeholder kon-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Oplæg til brug for transportministerens orientering 24/1-23 om EU-sager under det svenske formandskab
2650085_0007.png
Side 7/11
trol over dansk luftrum, hvilket omfatter udformningen og forvalt-
ningen af luftrummet, og at forslaget ikke kompromitterer Dan-
marks forpligtigelse gennem Chicago-konventionen til at have
fuldstændig og udelukkende højhedsret over luftrummet over vo-
res territorium
Endvidere er det regeringens holdning, at forslaget muliggør opret-
holdelsen af den eksisterende nationale danske myndighedsstruk-
tur, dvs. at Danmark forbliver designerende og certificerende myn-
dighed af lufttrafiktjenester i dansk luftrum og bibeholder sine be-
føjelser over disse lufttrafik-tjeneste udbydere. Dette indebærer
også, at Kommissionen eller andre EU-enheder ikke får beføjelser
til at sanktionere danske lufttrafiktjenesteudbyderne for mang-
lende overholdelse af deres præstationsplaner.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Oplæg til brug for transportministerens orientering 24/1-23 om EU-sager under det svenske formandskab
2650085_0008.png
Side 8/11
TEN-T-forordningen
Formål og indhold
Det transeuropæiske transportnet (TEN-T) er en EU-politik, der
fastlægger de geografisk vigtigste transportnet i EU, samt fælleskrav
og standarder for de enkelte transportformer, der indgår på TEN-T-
nettet. TEN-T-forordningen blev vedtaget i 2013.
Kommissionen offentliggjorde den 14. december 2021 forslag til re-
vision af TEN-T-forordningen. Kommissionens forslag har overord-
net til formål at skabe en grønnere europæisk infrastruktur, der un-
derstøtter en effektiv transport af passagerer og varer på tværs af
Europa, hvilket Kommissionen ønsker at realiserer ved, at:
øge infrastrukturkravene til de enkelte transportformer på TEN-
T-nettet.
2. øge medlemsstaternes administrative forpligtigelser i imple-
menteringen af TEN-T-nettet.
3. styrke Kommissionens beføjelser i implementeringen
4. ændre de geografiske TEN-T-kort.
For så vidt angår
punkt 1
foreslås antallet af tekniske krav til in-
frastrukturen på TEN-T-nettet øget. Dette gælder eksempelvis på
jernbaneområdet, hvor Kommissionen stiller krav om godstogs-
længde og gennemsnitlige minimumshastigheder.
For så vidt angår
punkt 2
følger der med forslaget en række admi-
nistrative forpligtigelser, eksempelvis kravet om, at medlemssta-
terne skal sikre overensstemmelse mellem de nationale infrastruk-
turplaner og TEN-T-politikken.
For så vidt angår
punkt 3
foreslås det, at Kommissionen gives be-
føjelser til at vedtage gennemførelsesretsakter, hvorigennem ram-
merne for TEN-T-nettet fastlægges. Det har til formål at sikre retti-
dig implementering af bestemmelserne for TEN-T-nettet.
For så vidt angår
punkt 4
foretager Kommissionen en række æn-
dringer af de geografiske TEN-T-kort. Med hensyn til de danske
TEN-T-kort foreslår Kommissionen en række mindre justeringer,
herunder tilføjelsen af fire nye byknudepunkter, en reduktion i an-
tallet af danske TEN-T-havne samt tilføjelsen af vejstrækningen.
Forhandlingssituationen
Rådet opnåede enighed om en generel indstilling den 5. december
2022 på forslaget.
Der har blandt medlemsstaterne i forhandlingerne været generel
opbakning til forslaget. Et stort flertal af medlemsstater har dog i
større eller mindre grad udtrykt bekymring i forhold til de øgede
1.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Oplæg til brug for transportministerens orientering 24/1-23 om EU-sager under det svenske formandskab
2650085_0009.png
Side 9/11
krav, som forslaget pålægger medlemsstaterne. Bekymringerne
skyldes, at kravene kan have store økonomiske konsekvenser og
medføre store administrative byrder for medlemsstaterne. Herud-
over har en række medlemsstater i forhandlingerne fremført syns-
punktet om, at det er vigtigt, at Kommissionen ikke får for vidtræk-
kende beføjelser i implementeringen af TEN-T-nettet.
Det er forventningen, at trilogforhandlingerne mellem Europa-Par-
lamentet, Rådet og Kommissionen påbegynder under svensk for-
mandskab, forventeligt i februar eller marts 2023.
Regeringens generelle holdning
Regering støtter forslaget og finder det fornuftigt, at der foretages
en revision af TEN-T-forordningen.
Regering støtter den overordnede målsætning om udbygningen af
et fælles europæisk transportsystem, der effektiviserer og øger mo-
biliteten. Regeringen er endvidere positiv over for, at forslaget fast-
sætter ambitiøse målsætninger for, hvordan forordningen under-
støtter målsætningerne, som fastsat i Den europæiske grønne pagt.
Regeringen er positive over for den generelle indstilling, der blev
opnået på Rådsmødet den 5. december 2022, hvor Danmark er ble-
vet imødekommet på en lang række af sine synspunkter. Dette gæl-
der blandt andet:
Kravet om etablering af sikre parkeringsområder med en mak-
simal distance på 100 km, som er blevet opblødt, idet man fra
dansk side ser etableringen af sikre parkeringsområder er en
opgave, der tilfalder erhvervet og ikke medlemsstaterne.
Kravene til byer på TEN-T-nettet (byknudepunkter), som er re-
duceret, idet man fra ser udviklingen af infrastrukturen i by-
erne som først og fremmest et lokalt anliggende.
Kommissionens beføjelser i implementeringen af TEN-T-net-
tet, som er blevet begrænset. En række medlemsstater, herun-
der Danmark, har argumenteret for behovet for en begræns-
ning af Kommissionens beføjelser, idet prioriteringen og udvik-
lingen af infrastrukturen først og fremmest er en medlems-
statskompetence.
Fra dansk side vil man i trilogforhandlingerne arbejde for, at den
endelige tekst for de tre ovenstående punkter og andre prioriterede
danske områder ligger så tæt op af den generelle indstilling som
muligt.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Oplæg til brug for transportministerens orientering 24/1-23 om EU-sager under det svenske formandskab
2650085_0010.png
Side 10/11
Kørekortdirektivet
Kørekortdirektivet fastsætter fælles EU-regler for kørekort, herun-
der en model for gensidig anerkendelse af kørekort blandt medlems-
landene. Direktivet har til formål at styrke færdselssikkerheden og
den frie bevægelighed.
Kommissionen foreslår en revision af Kørekortdirektivet med det
formål at gøre det nuværende direktiv tidsvarende ift. blandt andet
digitalisering og ny teknologi. Derudover afsøger Kommissionen,
hvordan direktivet kan indrettes, så det kan understøtte den grønne
omstilling, for eksempel ved at øge mulighederne for at tage køre-
kort i biler med automatgear, da el- og hybridbiler netop har auto-
matgear. Herudover kan emner, der tages op i revisionen være hel-
bredskrav og bopælskrav i forhold til udstedelse af kørekort-
Kommissionen oplyser, at de sigter mod fremsættelse af et nyt køre-
kortdirektiv i første kvartal af 2023.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 56: Oplæg til brug for transportministerens orientering 24/1-23 om EU-sager under det svenske formandskab
2650085_0011.png
Side 11/11
Køre- og hviletidsregler for buschauffører
Køre- og hviletidsreglerne fastsætter rammerne for, hvordan og
hvor længe bus- og lastbilchauffører i EU må køre, før de skal
holde hvil. Kommissionen ønsker, at tilpasse regelsættet, så det i
højere grad tager højde for de sektorspecifikke forhold relateret til
buschaufførers erhvervsmæssige kørsel, ligesom Kommissionen vil
lave en række præciseringer.
Kommissionen har oplyst, at de forventer at fremsætte en revision
af de eksisterende regler i 1. kvartal 2023. Ifølge Kommissionen er
formålet med det kommende forslag at forbedre buschaufførers ar-
bejdsforhold, herunder modvirke stress og træthed i chaufførbran-
chen, og derved øge trafiksikkerheden. Derudover skal forslaget
sikre en mere lige og fair konkurrence mellem chauffører, der kører
internationalt og chauffører, der kører nationalt. Kommissionen
ønsker derudover, at revisionen skal medføre en højere efterlevelse
af reglerne på området. Kommissionens forslag forventes at inde-
holde bestemmelser, som giver fleksibilitet i forhold til de nuvæ-
rende regler om pauser og hviletider på området.