Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2648737_0001.png
BORGERFORSLAG OM
JUSTERING AF C1 -
LØSNINGEN
Morten M. Fogt
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Materiale til brug for foretræde 24/1-23 om linjeføringen af nye bane mellem Aarhus og Silkeborg ved Sejs-Svejbæk, fra Morten M. Fogt, Silkeborg
2648737_0002.png
Foretræde den 24. januar 2023, kl. 15:15
Tid 8 min – herefter tid til sp.:
Præsentation �½ min. (mig selv + lokalrådsarbejde)
Baggrund for foretræde �½ min. – nødvendige landspolitiske beslutninger
C1 linjeføringen 2 min.
Justering C1 linjeføring 1 min.
Regionale og klima fordele og potentiale 2 min
Naturmæssige fordele og potentiale 1 min
4 politiske beslutninger 1 min
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Materiale til brug for foretræde 24/1-23 om linjeføringen af nye bane mellem Aarhus og Silkeborg ved Sejs-Svejbæk, fra Morten M. Fogt, Silkeborg
2648737_0003.png
Baggrund
4 nødvendige politiske beslutninger, som må træffes snarest:
C1 linjeføringen + VVM
C1 som dobbeltsporet + nyt stop i Hårup - attraktiv offentlige transport
Justering af C1 og forbindelse motorvej-laven samt vandre/cykelsti på gammel
banestrækning fra 1872
Yderligere fredning af området bør igangsættes for at bevare og beskytte i
fremtiden
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Materiale til brug for foretræde 24/1-23 om linjeføringen af nye bane mellem Aarhus og Silkeborg ved Sejs-Svejbæk, fra Morten M. Fogt, Silkeborg
2648737_0004.png
C1 linjeføring
Forundersøgelse ‘billigste og kortest’
peger på C3?
Eksisterende
banestrækning
Naturområde
med vandre-
cykelsti på
eksisterende
bane langs søer
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Materiale til brug for foretræde 24/1-23 om linjeføringen af nye bane mellem Aarhus og Silkeborg ved Sejs-Svejbæk, fra Morten M. Fogt, Silkeborg
2648737_0005.png
Fremtidsoption:
Bane/Station ved
Stadion/College/
Gym
C1 1 og ny forbindelse
Laven-Rye-
Skanderborg (bred
rød)
og natursti på
eksisterende banestrækning
Stop Hårup
Naturområde
med vandre-
cykelsti på
eksisterende
bane langs søer
Nyt stop Laven
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Materiale til brug for foretræde 24/1-23 om linjeføringen af nye bane mellem Aarhus og Silkeborg ved Sejs-Svejbæk, fra Morten M. Fogt, Silkeborg
2648737_0006.png
C1 justering:
- Forbindelse Laven-
Motorvej på kun ca. 3-4
km
-Afstand til stop Laven
kun 1.500 m
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Materiale til brug for foretræde 24/1-23 om linjeføringen af nye bane mellem Aarhus og Silkeborg ved Sejs-Svejbæk, fra Morten M. Fogt, Silkeborg
2648737_0007.png
Nødvendige politiske beslutninger
Fakta:
C1 linjeføringen støttes 100 % af Sejs-Svejbæk lokalråd og af Silkeborg og Skanderborg
Kommune
Et tidligere flertal af FT transportordfører støttede C1
C1 linjeføringen besluttes af FT og VVM begrænses til denne linjeføring
4 politiske beslutninger, som må træffes snarest:
C1 besluttes som dobbeltsporet med nyt stop i Hårup for at den offentlige transport bliver
attraktiv (også klart ønske fra Silkeborg og Skanderborg Kommune)
Justering af C1 besluttes og med ny kort forbindelse motorvej-laven samt vandre/cykelsti
på gammel banestrækning fra 1872 (NB: Justering af C 1 skal besluttes for at Banedanmark
foretager undersøgelse og medtager dette i VVM, da dette ikke anses som en del af
politiske mandat/opgave)
Yderligere fredning af området bør igangsættes for at bevare og beskytte i fremtiden
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Materiale til brug for foretræde 24/1-23 om linjeføringen af nye bane mellem Aarhus og Silkeborg ved Sejs-Svejbæk, fra Morten M. Fogt, Silkeborg
2648737_0008.png
Regionale og klima fordele og potentiale
For Region Midtjylland, Silkeborg, Rye og Skanderborg:
Transportkorridor langs motorvej benyttes og ingen ødelæggelse af natur/klima
Stop i Hårup er tæt på befolkningsvækst i Silkeborg Nord og uddannelser med nem
adgang/parkeringsmuligheder (attraktiv benyttelse, CO2 og klimarigtig løsning)
Industriområde Hårup samt Silkeborg Nord betjenes (potentiale fremtiden Silkeborg N)
Forbindelse Silkeborg-Laven-Rye-Skanderborg bevares – ingen ændring i forhold til
eksisterende lokal togforbindelse
Nedprioritering af strækning til Skanderborg undgås ved:
Reducering af driftsomkostninger ved kortere banestrækning Laven-Motorvej og ingen
overgange (ikke parallel dobbeltstrækning på ca. 11-12 km langs motorvej og bevarelse af
gammel banestrækning – 3 parallelspor og dyr drift)
Besparelse ved ikke dobbelt betjening af stop både i Silkeborg Øst-Hårup og Sejs-Svejbæk
Større passagergrundlag med stop i Silkeborg Øst-Hårup og forbindelse Skanderborg
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Materiale til brug for foretræde 24/1-23 om linjeføringen af nye bane mellem Aarhus og Silkeborg ved Sejs-Svejbæk, fra Morten M. Fogt, Silkeborg
2648737_0009.png
Naturmæssige fordele og potentiale
For Gudenå/søerne/naturområdet:
Beskyttelse og udvidelse af naturområde omkring Silkeborg søerne (+ mulig
yderligere fredning)
Silkeborg-Sejs/Svejbæk-Laven forbindes med vandre- cykelsti langs
søerne/gudenåen (kan udbygges til Rye/Himmelbjerget)
Anlægsudgifter til vandre- cykelsti begrænset og ingen ekspropriation
Silkeborg som Out-Door City hhv. naturområde by udbygges ganske væsentlig
Lokalsamfund (Sejs-Svejbæk og Laven) undgår tog igennem byen og
nedrivninger, men bevarer nærhed af station/stop
Mulig støtte/finansiering fra FT af vandre- cykelsti (ud over banebudgettet)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Materiale til brug for foretræde 24/1-23 om linjeføringen af nye bane mellem Aarhus og Silkeborg ved Sejs-Svejbæk, fra Morten M. Fogt, Silkeborg
2648737_0010.png
Politisk beslutning
C1 linjeføringen + VVM
C1 som dobbeltsporet + nyt stop i Hårup - attraktiv
offentlige transport
Justering af C1 og forbindelse motorvej-laven samt
vandre/cykelsti på gammel banestrækning fra 1872
Yderligere fredning af området bør igangsættes for at
bevare og beskytte i fremtiden