Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 44
Offentligt
Jeg har med stor bevågenhed fulgt TV SYDs dækning af alle de stakkels borgere, der er kommet
grueligt i klemme i et fuldstændig forfejlet offentligt system. 611 millioner kroner på 5.573 aktive
sager taler vist for sig selv!
Sommeren 2022 tilmeldte jeg mig som frivillig gennem Elderlearn til at hjælpe en
flygtning/udlænding til at øve danskkundskaber. Elderlearn satte mig i kontakt med en ung pige,
flygtet fra Eritrea i 2016. En ung pige, der gerne vil sit nye liv, forstå og lære de danske normer og
regler.
Den 16.9. mødtes vi for 3. gang, og her fortæller hun mig, at hun havde haft det svært, noget med
en knallert, motorstyrelsen, politiet der for længe siden havde været og taget nummerpladen, men
som ikke kan finde sagen, retten, og nu skyldte hun 272.500 kr. Det skal tilføjes, at hun aldrig har
modtaget nogle breve fra DFIM, - ikke før der efter 2 år og 9 måneder ruller en indkaldelse til
fogedretten ind til hende.
Jeg prøver at spørge ind til, hvad det er, hun fortæller mig, spørger, om hun ikke har misforstået
noget? Jeg tænker, at hendes dansk måske alligevel ikke er så veludviklet… På efterfølgende
møder spørger jeg ind til sagen, og hun bliver ved med at fastholde, at det forholder sig, som hun
fortalte mig den 16.9. Hun har grædt mange tårer, tabt sig, kan ikke sove, har svært ved at klare
nyopstartet SOSU-uddannelse.
Det er først, da jeg helt tilfældigt falder over TV SYDs artikel om Kim Nielsen, at det går op for mig,
at det er den samme problematik, hun er havnet i. Jeg må give hende min uforbeholdne
undskyldning.
Efter min skepsis blev gjort til skamme har jeg fulgt og læst alle artikler i diverse medier,
forbrugerombudsmand, Trustpilot om DFIM, og bliver mere og mere indigneret på vegne af alle de
stakkels mennesker, der er blevet fanget i en organisation hyret af staten, der har vist sig, ikke at
kunne magte at lave en sagsbehandling og procedure, der er ansvarlig overfor opgaven.
Hvordan kan man have tillid til en direktør og organisation, der ikke på 3 år har fundet ud af, at der
er noget der halter gevaldigt. Tænker at mindst 80% af alle skyldnerne ville have reageret, hvis de
havde haft viden omkring sagen.
Hvordan kan direktør Marie Clausen gå til transportministeren og foreslå, at tidligere verserende
sager skal koste 25.000 kr. - svarende til 100 dagbøder? Hvis de implicerede havde kendt til de
dagbøder, var der i de flestes tilfælde ikke gået 100 dage, før de havde handlet - tænker nærmere
14 dage. Det ville have klædt DFIM at stå ved fejlslagen sagsbehandling og rulle sagerne retur.
Jeg tolker, at DFIM har erkendt, at de har fejlet i sagsgangene, men at sagesløse mennesker stadig
skal bøde for deres fejlslagne sagsbehandling. Man skal jo huske, at det ville have kostet 1.000 kr.
før 1.1.2019 for samme forseelse… Skal alle sager tages op af advokater og medier for, at man kan
få en retfærdig afslutning på denne mangelfulde og fejlslagne sagsbehandling, der har været
udøvet?
Det vil klæde det nye folketing hurtigst muligt at få rettet op på denne helt igennem triste og
ødelæggende og fuldstændig uhørte sag. Jeg er som dansk statsborger rystet i mine inderste
grundvold over, at det er gået så galt i vores velfungerende samfund.
Tak for at have læst mine tanker