Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2647526_0001.png
Rute 15 Ringkøbing - Herning
Anmodning om at Vejdirektoratet må lave en overordnet undersøgelse
af en forlagt rute fra Videbæk - Ringkøbing
Oplæg fra lokal arbejdsgruppe vedr. udbygning af Rute 15
Herning - Ringkøbing
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 43: Materiale til brug for foretræde 17/1-23 om forslag til udbygning af hovedvej A15 mellem Ringkøbing og Herning, fra Borgergruppe ved Anders Faurbye. Ringkøbing
2647526_0002.png
Økonomisk aspekt
Nuværende løsning fra Vejdirektoratet
Fuld udbygget løsning 2+1 vej med 100
km/t inkl. ekspropriering af ca. 35
ejendomme
Yderligere ekspropriering af 75 ejendomme
1,3 mia. kr.
0,1 mia. kr.
Forlægning af ruten
Udbygningen af omfartsvejen ved Haderup havde en
omkostning på 38 mill./km. På baggrund heraf vil en estimeret
udgift ved forlægning være:
37 km x 40 mill. kr.
I alt
Beregningen er eksklusiv gener og
værdiforringelse af alle de ejendomme som
er placeret langs A15
1,4 mia. kr.
I alt
Forlægningen begrænser desuden en væsentlig del af gener
og værdiforringelser for lokalbefolkningen
samt gener under
etableringen af vejen.
1,48 mia.kr
Oplæg fra lokal arbejdsgruppe vedr. udbygning af Rute 15
Herning - Ringkøbing
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 43: Materiale til brug for foretræde 17/1-23 om forslag til udbygning af hovedvej A15 mellem Ringkøbing og Herning, fra Borgergruppe ved Anders Faurbye. Ringkøbing
2647526_0003.png
Eksempel på en familie langs vejen
Jakob og Bente Due samt deres 3 drenge oplever følgende konsekvenser ved den
nuværende plan for udbygning af Rute 15:
Udgifter
Ejendomsværditab estimeret til 20 %
Udgifter til vedligeholdelse af flere km privat grusvej
Daglige gener
Busruter langs vejen forsvinder, så børnene ikke kan komme til og fra skole
Forøget kørsel på en gennemsnits uge til og fra arbejde, fritidsaktiviteter og indkøb mm.
I dag
Ved udbygning af den eksisterende
Rute 15
Merkørsel
260 km heraf 12 km på privat grusvej
610 km heraf 150 km på privat grusvej
350 km/ugen heraf 138 km ekstra på privat grusvej
Oplæg fra lokal arbejdsgruppe vedr. udbygning af Rute 15
Herning - Ringkøbing
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 43: Materiale til brug for foretræde 17/1-23 om forslag til udbygning af hovedvej A15 mellem Ringkøbing og Herning, fra Borgergruppe ved Anders Faurbye. Ringkøbing
2647526_0004.png
Eksempel på erhverv, Villys Sand og Grusgrav ApS
Grusgraven er største leverandør af råstoffer i området, og en udbygning på den
eksisterende strækning får følgende betydning:
Områdets største råstofgraveområde vil få væsentlig forringede udkørselsmuligheder, og dermed
forringe hele områdets forsyning af råstoffer betragteligt og
måske gøre indvinding urentabelt.
Der kører dagligt 100-125 lastbiler til og fra området,
i spidsbelastninger op til 600 lastbiler, som fremadrettet
kun kan ske via små veje, hvor der færdes bløde
trafikanter
skolebørn, cyklister samt øvrig trafik.
Visualisering af problematikken med trafiksikkerheden
ift. håndtering af væsentlig mere tung trafik på små
veje, som konsekvens af udbygningen på den
eksisterende Rute 15
Oplæg fra lokal arbejdsgruppe vedr. udbygning af Rute 15
Herning - Ringkøbing
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 43: Materiale til brug for foretræde 17/1-23 om forslag til udbygning af hovedvej A15 mellem Ringkøbing og Herning, fra Borgergruppe ved Anders Faurbye. Ringkøbing
2647526_0005.png
Den gode løsning
Udbygningen af strækningen Snejbjerg-Videbæk kan umiddelbart startes op
hvorfor projektet ikke forsinkes ved en undersøgelse af forlægning af strækningen
Videbæk-Ringkøbing
Økonomien for projektet ændres ikke væsentligt
Hovedparten af gener og værdiforringelse for borgere og erhverv fjernes
Trafikhåndteringen af fx tung/langsom trafik kan håndteres via den nuværende
Rute 15
Offentlig transport kan bibeholdes langs den nuværende Rute 15
Oplæg fra lokal arbejdsgruppe vedr. udbygning af Rute 15
Herning - Ringkøbing
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 43: Materiale til brug for foretræde 17/1-23 om forslag til udbygning af hovedvej A15 mellem Ringkøbing og Herning, fra Borgergruppe ved Anders Faurbye. Ringkøbing
2647526_0006.png
Vejdirektoratets rapport, 2013
Konklusion
Det vurderes ikke som muligt at udbygge den nuværende vej til motortrafikvej, da
vejen også fungerer som vejadgang til et stort antal boliger, landbrug og marker.
På strækningerne udenfor byområder er der i ca. 275 vejadgange til ejendomme,
ligesom der er ca. 110 krydsninger med offentlige og private fællesveje.
Fra
Forundersøgelse >>> Opgradering af vejforbindelsen
Vejdirektoratets rapport, 2013, Bestilt af Transportudvalget
Derfor vil vi gerne anmode Trafikudvalget om, at Vejdirektoratet kan lave en
overordnet undersøgelse af en delvis forlægning af den kommende vej
- samt indgå i et samarbejde med arbejdsgruppen for at få
en god og
lokalforankret løsning.
Oplæg fra lokal arbejdsgruppe vedr. udbygning af Rute 15
Herning - Ringkøbing