Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 36
Offentligt
Et af de temaer, som udvalget/forligskredsen bag infrastrukturforliget hurtigt kommer til at forholde
sig til, er Den Midtjyske Motorvej.
I den forbindelse vil vi - en gruppe af borgere, der rammes af de foreslåede linjeføringer - gøre
opmærksom på det alternativ vi har foreslået; Karup-linjen.
I vores optik og ud fra vores vurdering ud fra lokalt kendskab mener vi, at Karup-linjen vil
være billigere
kortere
ramme langt færre huse/ejendomme,
berøre væsentligt færre naturområder
gribe mindre ind i lokal infrastruktur
og vil tilgodese et midt-vestjysk opland
Samtidig tilgodeser Karup-linjen store transporttunge arbejdspladser, herunder Flyvestation Karup.
Netop flyvestationens betydning og logistikken omkring den i den internationale
sikkerhedssituationen, som Danmark står i, gør desuden flyvestationen endnu vigtigere.
Desuden vil Karup-linjen kunne anlægges på arealer, der allerede er udlagt som mulig placering af
solcelleparker, hvilket med fordel kunne kombineres.
Vi har søgt og fået aktindsigt i Vejdirektoratets udkast til høringsnotat efter idehøringsfasen. En del
af indholdet i aktindsigten er skjult for os, så der kan være oplysninger, som vi ikke har kendskab til
og derfor ikke kan kommentere. Men generelt berører notatet ikke alle ovenstående argumenter
Ydermere forholder Vejdirektoratet sig IKKE til, at det nuværende projekt mangler 7-8 kilometer for
at forbindes med det øvrige motorvejsnet i den sydlige del. Denne resterende del skal anlægges i
et meget kuperet terræn, hvor der skal anlægges flere dalbroer, hvilket gør forlængelsen
væsentligt dyrere og mere miljøbelastende, end tilsvarende anlæg af Karup-linjen, der kan
gennemføres i mere fladt terræn med bedre jordbundsforhold.
Generelt nævner høringsnotatet nogle fordele og ulemper ved de enkelte projekter, men det
fremgår ikke, hvor store forskelle, der er mellem de forskellige forslag. Derfor vil det være svært at
vurdere værdien af de forskellige forslag mod hinanden.
Vi opfordrer derfor til, at Transportudvalget/forligspartierne beslutter, at der skal foretages en
Miljøkonsekvensvurdering af Karup-linjen, så der er et reelt sammenlignings-grundlag
–
og at der
altså også tages højde for konsekvenserne af forlængelsen/færdiggørelsen af Den Midtjyske
Motorvej og en sammenligning med Karup-linjen.
Vi vedlægger en beskrivelse af Karup-linjen med sammenligninger med Vejdirektoratets linje vest
om Viborg, som vi ser som den mest realistiske.