Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2646371_0001.png
Den 14.juni 2022
Transportudvalget
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Ny og opdateret udgave af oplægget "En revitalisering af jernbanen i Danmark"
Ønske om et nyt foretræde for Transportudvalget
Vi udgav i september 2019 oplægget ”En revitalisering af jernbanen i Danmark”,
som blev sendt til Transportministeren og Transportudvalget samt til flere
interessenter i jernbanebranchen. Vi forsøgte at give et ærligt billede af,
hvorledes det stod til med jernbanen i Danmark samt et bud på, hvordan
jernbanen skulle komme videre og genvinde/få en større rolle i transporten af
både passagerer og gods.
Oplægget gav anledning til en høring 10. marts 2021 arrangeret af
Transportudvalget med temaet, hvordan jernbanen kan styrkes. Herunder blev
oplægget præsenteret. Senere blev oplægget igen præsenteret og diskuteret på
et NJS
1
arrangeret seminar i september 2021, hvor også transportpolitikere
deltog.
"Vi" er en gruppe af jernbane fagfolk med tilknytning til NJS, som har fulgt jernbanens problemer og
svigtende betydning for samfundet gennem en del år.
I lyset af de initiativer, der er foretaget på jernbaneområdet siden – bl.a. ”Infrastrukturplan 2035” - og de
tilbagemeldinger, som vi har fået på oplægget, har vi valgt at udsende en ny og opdateret udgave af
oplægget, som vedlægges her.
Årsagen til nyudgivelsen af oplægget er også, at jernbanen ikke har fået det bedre i den forløbne tid.
Snarere tværtimod. Jernbanen lider fortsat under de mange ukoordinerede og nødlidende projekter samt
dårlige kundeoplevelser – både for passagerer og godskunder. De dårlige kundeoplevelser skyldes
desværre i stor udstrækning måden, som projekterne gennemføres på - at fokus på teknik og økonomi
oftest går forud for kundernes behov.
Passager- og godsoperatørerne bliver gidsler og må se til, at
kunderne flygter over på vejene - til privatbilen, langdistance busser og lastbil transport og bliver svære at
hente tilbage.
Kernen i vores oplæg er fortsat, at jernbanens betydning skal genskabes ved
at de mange politiske initiativer og projekter sættes ind i en prioriteret og koordineret sammenhæng
ved efter norsk forbillede at etablere en rullende National Transportplan, som jernbanen er en del af.
en reorganisering af sektoren med en bedre opdeling af opgaverne i styrelser og virksomheder og som
sætter kunderne i fokus. Hensigten er at tydeliggøre opgave- og ansvarsfordelingen, så det bliver klart,
1
NJS, Forum for Nordisk Jernbanesamarbejde, er et netværk af enkeltpersoner og organisationer med professionel
tilknytning til jernbanesektoren i Norden.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Henvendelse af 14/6-22 vedrørende forslag til en revitalisering af jernbanen i Danmark, fra Ole Kien og Ole-Chr. Plum
hvem der har myndighedsansvar, hvem der har ansvar for selve infrastrukturen og dens udnyttelse
samt hvem der har ansvar for det primære - at markedsføre og køre togtrafikken.
Det bekymrer os meget at se, hvordan jernbanen efterhånden mister sin rolle som en troværdig
transportform, og at de fornyelser, som skulle medvirke til at gøre jernbanen mere effektiv og attraktiv,
forsinkes mere og mere og mangler koordinering. Med vores oplæg vil vi gerne medvirke til at skabe
grundlaget for at vende udviklingen for jernbanen.
Vi anmoder om ved et fornyet foretræde for Transportudvalget at få lejlighed til at redegøre nærmere for
den nye udgave af oplægget og tankerne bagved.
På vegne af forfatterkredsen
Ole Kien
Senior konsulent
Bilag:
En revitalisering af jernbanen i Danmark, 2. udgave maj 2022.
Ole-Chr. M. Plum,
Selvstændig konsulent