Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 34
Offentligt
Transportminister Thomas Danielsen
Frederiksholms kanal 27 F
1220 København K
Den 12. januar 2023
Kopi: Transportudvalget
Indfør ikke gebyr på gods- og buskørselstilladelser
Den tidligere S-regering foreslog med sit finanslovsforslag for 2023 at indføre et gebyr for
udstedelse af vognmandstilladelser til gods- og buskørsel.
Gebyrets størrelse fremgik ikke af finanslovsforslaget, men vi kan konstatere, at der blev
budgetteret med at Færdselsstyrelsen indkræver ca. 25 mio. kr. mere i gebyrer
1
i 2023 end i 2022,
som skal betales af erhvervet.
Vi tager skarpt afstand fra den tidligere regerings forslag, fordi det er en ekstra skat på
vognmandserhvervet. Tilladelserne er en nødvendighed for, at vognmændene kan udføre deres
erhverv, og derfor ønsker vi at fastholde den nuværende bevillingsordning.
Den nye regering har indført et skattestop og et princip om ikke at gøre det dyrere at drive
virksomhed i Danmark. Det støtter vi helhjertet op omkring. Særligt i en tid, hvor vognmændene
mærker presset fra den aktuelle økonomiske situation og samtidig ser ind i store investeringer i
grøn omstilling. Der er behov for et stærkt dansk vognmandserhverv, og vil regeringen gøre alvor
af ambitionen om at skabe fremgang og stille erhvervslivet bedre i forhold til vækst og
arbejdspladser, vil et nyt gebyr sende et forkert signal og være den forkerte vej at gå.
Den tidligere regerings forslag om gebyrfinansiering blev udover administration og tilsyn med
tilladelserne begrundet med forhøjede krav til Færdselsstyrelsen som følge af
EU’s
Vejpakke. Vi
bakker op om
EU’s
Vejpakke, som indfører nye krav og reglerne, der retter sig både mod private
virksomheder og myndighederne. Uanset hvad kommer vi ikke uden om, at det betyder øgede
administrative byrder at forbedre vilkårene i branchen. Vognmændene løfter allerede deres del, og
vi har en klar forventning om, at Færdselsstyrelsens merudgifter afholdes af staten og ikke
overvæltes på erhvervet, som ellers vil blive ramt dobbelt.
I den forbindelse undrer vi os over, at der ikke blev taget hånd om at tilvejebringe finansieringen til
styrelsens merudgifter sidste år i forbindelse med behandlingen af lovforslaget, der implementerer
EU’s Vejpakke
2
. Vi mener, at det er forkert og en urimelig proces at komme på bagkant og pålægge
vognmændene at finansiere disse udgifter via et nyt gebyr på tilladelsesområdet.
Skiftende regeringer har henvist til EU’s Vejpakke som et middel til at gøre det mere attraktivt at
drive vognmandsforretning fra Danmark, og som et vigtigt skridt på vejen til at sikre mere fair
konkurrence mellem danske virksomheder og udenlandske. Vi ser det derfor som et paradoks at
1
2
§ 28.22.03.10.
L 62 (2021-22).