Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 309
Offentligt
Transportministeren
29. september 2023
2023-4103
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget
Folketinget
Besvarelse af spørgsmål om opgørelse af
bane og vejudgifter og Banedanmarks merud-
gifter ved insourcing af projekteringsopgaver
I forbindelse med teknisk gennemgang af Transportministeriets
FFL24 den 6. september i Transportudvalget stillede medlem-
merne to spørgsmål.
Den tekniske gennemgang tog udgangspunkt i powerpoint-slides,
hvor Transportministeriets bevillinger var sat grafisk op. Her var
anlægs- og vedligeholdelsesudgifterne til vej og bane opgivet sam-
let.
Jette Gottlieb (EL) efterspurgte i denne forbindelse om opgørel-
serne af bevillinger under driftsloftet og uden for loft 2021-2027
(slide 6-7) kunne opdeles således, at anlægs- og vedligeholdelses-
udgifterne til vej og bane blev opgjort hver for sig. Denne opgørelse
er vedlagt.
Opgørelsen viser, at vedligeholdelsesudgifterne under driftsloftet,
på slide 1 (oprindeligt slide 6), er nogenlunde stabile over tid. Ud-
gifterne finansierer den løbende drift og vedligeholdelse af statens
vej- og jernbanenet, herunder renholdelse og snerydning.
På slide 2 (oprindeligt slide 7) kan det se, at både vedligeholdelses-
udgifterne og anlægsudgifterne på både vej- og bane uden for loft
stiger kraftigt over perioden som følge af de tildelte bevillinger og
anlægsprojekter fra Investeringsplan 2035.
Niels-Flemming Hansen (KF) spurgte desuden ind til, om Ba-
nedanmarks insourcing af projekteringsopgaver havde medført
merudgifter. Her har Banedanmark svaret følgende:
”Banedanmark har netto ikke haft meromkostninger ved strate-
gien, selv når der tages højde for overheadomkostninger ved at in-
source, men har derimod sparet omkostninger ved strategien.
Banedanmark opnår besparelser på særligt tre parametre: