Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 304
Offentligt
2755217_0001.png
Velkomst
Ved Formand for Transportudvalget Rasmus Prehn (S), Direktør for Cyklistforbundet
Kenneth Øhrberg Krag og Transportminister Thomas Danielsen
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0002.png
Blok 1:
Hvordan sikrer vi en 20% vækst
i cykling frem mod 2030?
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0003.png
Lasse Frimand Jensen, Borgmester
(S) i Aalborg Kommune
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0004.png
Flere op på cyklen
Lasse Frimand Jensen
26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0005.png
5
“Alle op på cyklen”
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0006.png
Kulturbroen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0007.png
Aalborg Kommune
7
BROEN – Aalborgs nye forbindelse?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0008.png
Giv cyklerne en fordel
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0009.png
Troels Andersen, projektudvikler
i Odense Kommune
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0010.png
Sådan får vi flere til at cykle
Projektudvikler Troels Andersen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0011.png
SuperCykelsti Filosofgangen
• Plads
• Fremkommelighed
• Kvalitet
• Cykeltrafikken steg 40 %
• Oplevet tryghed steg markant
• Biltrafikken faldt 25 %
Sådan får vi flere til at cykle
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0012.png
Cykelparkering ved Odense Banegård
• 4.300 cykelstativer
• 12 lokaliteter
• 25 år
Sådan får vi flere til at cykle
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0013.png
Indkøb på cykel
• 76 % kvinder – 8 er over 80 år
• 73 % har bil i husstanden
• 27 % handler oftere på cykel i dag i forhold til før.
• 42 % handler ind for mere i forhold til før.
• 56 % har anbefalet til andre
Sådan får vi flere til at cykle
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0014.png
Cykelleg
2018 – 22:
15.000 børn
300 lærere
200 pædagoger
35 skoler
68 børnehuse
Bh. uden bil 33% (2019)
36% (2023)
Skole uden bil 61% (2018)
64% (2022)
Bilejerskab Odense 2018 – 23
+ 13%
Sådan får vi flere til at cykle
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0015.png
Kvalitetsmanual
• Kvalitet
• Kort
• Klar
• 7. udgave
Sådan får vi flere til at cykle
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0016.png
Jens Peter Hansen, formand for
Cyklistforbundet
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0017.png
Kilder: https://hjerteforeningen.dk/forskning/saerligt-
stoettedeforskningsprojekter/oesterbroundersoegelsen/,
https://jyllandsposten.dk/livsstil/familiesundhed/article4641528.ece
Cykelkonferencen på Christiansborg 26.09.2023
Indlæg fra Jens Peter Hansen, landsformand for Cyklistforbundet
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0018.png
Cykling er samfundets schweizerkniv
- uanset problem kan mere cykling bidrage til løsningen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0019.png
Making hard things seem
fun
is a much better
strategy than making hard things seem important
Katy Milkman, økonom og adfærdsforsker
Det er sjovest at cykle når
Der er plads på cykelstien til at cykle sammen og hyggesnakke
Elcyklen udjævner bakker og får modvinden til at virke som behagelig
brise i håret
Vi bliver prioriteret med flow og fremkommelighed: Underføringer,
supercykelstier, lækker asfalt, højresving for rødt, mod ensrettet
færdsel og ingen spærrebomme
Der er frie rammer for
instant gratification
og
gamefication
– væk med
pedalskatten
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0020.png
Viste tal er i tommer. 1 tomme = 2.54 cm. 35 tommer = 89 cm
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0021.png
1.000 km
cykelstier ind/ud
af trængselsramte
byer vil gavne
især bilister: De
får mere plads
1.275 km
statsveje
uden trygge forhold
for cyklister
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0022.png
Line Barfod, Teknik- og
Miljøborgmester (EL) i
Københavns Kommune
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0023.png
Mod 20% mere cykling
Line Barfod,
Teknik- og
Miljøborgmester
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0024.png
Bedre byer
Københavns Kommune
Sidehoved
24
Drøm om fremtiden
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0025.png
Københavns Kommune
Sidehoved
25
Københavnske skolebørns transportform til
skole 2020. Baseret på en online-
undersøgelse blandt forældre og elever i
49%
udskolingen med 7.000 respondenter
26%
9%
4%
6%
5%
Kilde: Mobilitetsredeøgelse 2023
Kilde: Cykelregnskab 2022
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0026.png
Københavns Kommune
Sidehoved
26
Kilde: Mobilitetsredeøgelse 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0027.png
Københavns Kommune
27
Status København
Cykel- og bilejerskab
0
150000
300000
450000
600000
750000
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0028.png
Københavns Kommune
Målet er klart: 20%
Byggesten på plads:
1. Faglige emner / 2. Tværsektoriel tilgang / 3. Handling?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0029.png
Københavns Kommune
Folkelig opbakning
Kilde: Wikimedia commons/Peter Larsen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0030.png
Klaus Rothstein, forfatter,
kommentator og cyklist
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0031.png
Blok 1: Debat
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0032.png
Pause
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0033.png
Blok 2:
Hvordan får vi flere børn og
unge til at vælge cyklen?
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0034.png
Niels Sandø Pedersen,
enhedschef i Sundhedsstyrelsen
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0035.png
Cykling og sundhed
Hvordan får vi flere børn og unge til at vælge
cyklen?
26. september 2023
Niels Sandø
Enhedschef – Sundhedsstyrelsen – Forebyggelses og ulighed –
[email protected]
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0036.png
Side 36
Kilde: Sundhedsstyrelsen 2023 – sst.dk
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0037.png
Hvorfor skal børn og unge cykle?
Fysisk aktivitet - sundhed
Mental sundhed og trivsel
Kondition
Knogle- og muskelstyrke
Sund vægtudvikling
Kognitiv udvikling og indlæring
Derudover forebygger fysisk aktivitet bl.a. forstadier til type 2-diabetes, udvikling af overvægt
Børn der er fysisk aktive har større sandsynlighed for at blive voksne der er fysisk aktive.
Transport
Frihed til det enkelte barn
Trængsel omkring skoler
Hurtigere end andre transportformer på korte afstande
Side 37
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0038.png
Kilde: Toftager M, Brønd, JC, Eghøj, M, Damsgaard, MT, Madsen KR, Fysisk aktivitet og stillesiddende adfærd blandt elever i 5.-9.
klasse. National monitorering med bevægelsesmålere, Skolebørnsundersøgelsen 2022. SDU, 2023.
Side 38
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0039.png
Kilde: Toftager M, Brønd, JC, Eghøj, M, Damsgaard, MT, Madsen KR, Fysisk aktivitet og stillesiddende adfærd blandt elever i 5.-9.
klasse. National monitorering med bevægelsesmålere, Skolebørnsundersøgelsen 2022. SDU, 2023.
Side 39
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0040.png
Kilde: Toftager M, Brønd, JC, Eghøj, M, Damsgaard, MT, Madsen KR, Fysisk aktivitet og stillesiddende adfærd blandt elever i 5.-9.
klasse. National monitorering med bevægelsesmålere, Skolebørnsundersøgelsen 2022. SDU, 2023.
Side 40
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0041.png
Hvordan får vi flere børn til at vælge cyklen?
Strukturelle
indsatser
Vaner
Side 41
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0042.png
Side 42
Reference:
Wengel, T. & Troelsen J. (2019)
Omgivelsernes betydning for fysisk aktivitet. Litteraturstudie af
sammenhængen mellem byens indretning go fysisk aktivitet.
Sundhedsstyrelsen.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0043.png
Side 43
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0044.png
Hvordan får vi flere børn til at vælge cyklen?
Strukturelle
indsatser
Rammer der understøtter aktiv transport (cykling), tilgængelighed i byer
På tværs af forvaltninger, kobling til andre politikområder, give plads til indsatser
Vaner
Start tidligt med at cykle, forældre som rolle modeller og skolen/intuitioner der
gennemføre indsatser der ændre adfærd/vaner.
Side 44
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0045.png
Tak for opmærksomheden
Side 45
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0046.png
Jeppe Theisen, landechef Novo
Nordisk Danmark
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0047.png
Morten Brønnum Andersen,
chefrådgiver i Danske Regioner
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0048.png
Unges cykelvaner
Holdninger, adfærd og anbefalinger
Morten Brønnum Andersen
[email protected]
2320 6131
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0049.png
Unges holdning til cykling
Hvad de unge forbinder med cykling?
Top 5
Motion: 56 pct.
Billigt: 41 pct.
Klimavenligt: 35 pct.
Hårdt: 26 pct.
Nemt: 23 pct.
Så cykelkulturen har det godt hos de unge
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0050.png
Unges cykeladfærd
Én ting er holdning
noget andet handling
Over halvdelen pendler aldrig på cykel
Godt hver fjerde pendler 4-7 dage ugentligt på cykel
Lidt bedre for fritidsaktiviteter
En udfordring for cykelkulturen, da børn og unge er
de hyppigste brugere af cyklen – og hvis de står af, så
risikerer vi, at de ikke står på cyklen som voksne
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0051.png
Regionale forskelle
Geografi har stor indflydelse på, om de unge
cykelpendler.
Jo tættere bebygget område, jo flere unge
cykler fast til uddannelse eller arbejde
På landsplan pendler 28 pct. af de unge på
cykel 4-7 dage om ugen
18 pct. i Nordjylland
37 pct. i Region Hovedstaden
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0052.png
Fremmer unges cykling
Kan pendle på cykel på 15 min:
Ja/Nej => 48 pct./18 pct. cykler dagligt
Hæmmer unges cykling
44 pct. af unge er opfordret af forældre:
Opfordret eller ej der cykler fast:
36 vs. 22 pct.
Egen bil
=>
25 pct. med gode forhold for cykel-P:
Ja: 39 pct. af studerende pendler på cykel
Nej: 26 pct. pendler fast
78 pct. cykler aldrig
Norm i famlien at cykle?
Ja/Nej => 35 pct./62 pct. cykler aldrig
17 pct. af uddannelsesinst. har opfordret
Ja: 40 pct. af studerende pendler på cykel
Nej: 27 pct. pendler fast
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0053.png
Kennet Hallgren, skoleleder for
Taastrup Realskole
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0054.png
Taastrup Realskole
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0055.png
Blok 2: Debat
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0056.png
Pause
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0057.png
Blok 3:
Hvordan bliver det nemmere
at fremme cykling for
arbejdspladsen og blandt
medarbejdere?
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0058.png
Karsten Lauritzen,
Branchedirektør DI Transport
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0059.png
MERE CYKELTRAFIK
- EN VÆSENTLIG DEL AF FREMTIDENS
BÆREDYGTIGE MOBILITET
Karsten Lauritzen, branchedirektør
26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0060.png
Hvorfor er det vigtigt for
DI at flere vælger cyklen?
• God samfundsøkonomisk
investering, hvis flere
vælger cyklen.
• Transporten skal bidrage
til målsætningen om 70
pct. CO2 reduktion i 2030.
• Frigøre plads på vejene til
den trafik som ikke har et
alternativ.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0061.png
Derfor står vi bag
ambitionerne i
Cykeldeklarationen fra 2022
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0062.png
Hvis cykeltrafikken falder 10 % …
2,5
mia. kr. årligt i øgede sundhedsudgifter
102.000
flere dage med sygefravær
hvert år
tabte fuldtidsstillinger pga.
700
øget spildtid i trafikken
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0063.png
Tænk
anderledes!
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0064.png
Brug skattesystemet klogt
Arbejdspladser vil gerne kunne hjælpe
medarbejderne op på cyklen. F.eks. ved
at gøre det mere økonomisk fordelagtigt
at købe eller lease en cykel via
bruttolønsordningen eller ved at kunne
tilbyde en fri firmacykel.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0065.png
Infrastrukturinvesteringer
Knap halvdelen af danskerne har
under 10 km mellem arbejdet og
hjemmet. De korte afstand giver
mulighed for at flere danskere kan
lade bilen stå.
God cykelinfrastruktur er vigtig.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0066.png
TAK FOR
ORDET
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0067.png
Søren de Place Knudsen,
markedsansvarlig for norden i
Stromer Bike
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
Den Belgiske model
Flere der cykler
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0069.png
Den Belgiske model
Speedpedelec market BE 2014-2022
20000
18000
16000
14000
12000
10000
8200
8000
6493
6000
4450
4000
2000
0
1500
574
4720
4061
2893
1560
13416
12589
17592
Start af leasing
12377
4213
3100
1110
750
389
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Market numbers 2014 indtil 2018 estimeret
Baseret på salgs tal for Stromer med 35% market share
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0070.png
1. Brugerbevidsthed
Vores klima er mild, vejene er gode og
flade
Wi er en cykel nation og elsker cykler.
80% af commuters bor <30km fra deres
arbejdsplads
Hver dag har de et minimum af 200km
traffikkø, du kan ikke undgå køen I
myldretid.
De ønsker en forudsigelig og sund
commute
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0071.png
2. Infrastruktur
De har en infrastruktur som Tillader
Speedpedelecs
Hjelm er lovpligtig og Speedpedelec er
dækket af indbo Forsikringen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0072.png
3. Kilometer Fradrag
Alle Firmaer Tilskynder ( ved lov )
deres ansatte til, at commute på
cykel. Hver kørt kilometer er
garenteret et fradrag på 0,27
euro/km.
Dette fradrag er Undtaget for skat,
både for den ansate og
arbejdsgiver.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0073.png
4. Juridiske rammer for bikeleasing
Bikeleasing er accepteret I de juridiske
rammer som løn.
Hvis din arbejdsgiver faciliterer dette i
lønpakken, kan medarbejderen vælge
at bytte brutoløn til et
cykelleasingbudget.
Dette er kostneutralt for virksomheden.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0074.png
Pernille Bonne Neisig, Public
Affairs Manager i Salling Group
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0075.png
Cykling og
medarbejdermobilitet
i Salling Group
Pernille Bonne Neisig, Public Affairs Manager
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0076.png
Potentiale - cykling og medarbejdermobilitet
60.000 medarbejdere
HQ Aarslev: 1500
medarbejdere
HQ Netto: 400 medarbejdere
1700+ butikker
Prioriterede indsatser: Klima
og sundhed
76
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0077.png
Kampagne: Salling Group cykler
77
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0078.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0079.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0080.png
Jane Kallestrup, udviklingskonsulent
i Aarhus Kommune
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0081.png
Muligheder og barrierer for at fremme cykling blandt
medarbejderne i Aarhus Kommune?
v/Jane Kallestrup, Aarhus Kommune. 26.09.2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0082.png
Baggrund
Byrådet i Aarhus Kommune har besluttet, at vi
skal være CO2 neutrale i 2030. En af de største
udledningskilder er transport.
Det vil ændre den måde, vi løser vores opgaver
på - både på arbejdspladsen – og hos den
enkelte medarbejder.
stedet for at køre i bil.
Fx. skal vi cykle på arbejdsruter op til 20 km i
Når vi beder medarbejdere ændre adfærd, så
skal vi skabe så gode betingelser som muligt –
vi skal give attraktive alternativer!
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0083.png
Medarbejdertransport i
arbejdstiden
Det anslås, at Aarhus Kommune har ca. 7.500
kørende stillinger.
21-26% af kommunens kørende personale er
motiveret til at skifte fra bil til el-cykel, hvis den må
bruges fra hjemmeadressen
At tage en arbejdscykel fra hjemmeadressen vil kunne
frigive ressourcer til kerneopgaven, da der bliver
mulighed for at planlægge arbejdsruter direkte fra
hjemmet
KØRTE KM./UGE
30-49 km
50-100+
30+ total
Bil
42
25
17
37
25
12
37
27
10
80
60
40
20
26
12
62
48
Cykel
Andet
70
64
29
7
60
TRANSPORTMIDDEL FOR
KØRENDE PERSONALE (%)
70
60
50
40
30
20
10
0
46
37
9
41
19
36
16
13
17
0
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0084.png
Hvad kan vi som organisation gøre:
Den ønskede norm er at al transport skal
foregå klimavenligt.
Fx. elbiler, (el)-cykler, løbehjul, gang, offentlig transport
Nemme og attraktive transportalternativer:
Gør transportalternativet attraktivt og nemt at
booke og bruge
Grundig intro, nem vejledning, gode
parkeringsforhold mm.
Fjerne barrierer
Fx ”14 Dages Medvind”, prøvetur for elbiler, sikre
cykelruter
Gode cykelforhold:
Øg kendskab til elcykelmulighed (sveder
minimalt)
Behagelig cykeloplevelse i cykelkælder (god
parkering, omklædning, reparation mm.)
Lækkert cykelgrej (regntøj, cykeltasker mm.)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0085.png
Muligheder for at arbejde med øget
incitamentsstruktur:
Regler for beskatning er en stor barriere og
bør ændres således at vi kan:
Give højere kørselsgodtgørelse til dem, der
cykler og kører grønt
Mulighed for opladning af el-biler på
arbejdspladsen
(Bedre) bruttolønsordninger på elcykler
Stille arbejdscykler til rådighed, som må bruges
fra hjemmeadressen uden at blive beskattet
Fx ligestilles med regler for arbejdsmobiler
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0086.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0087.png
Blok 3: Debat
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0088.png
Debat på tværs af temaer
Folketinget
| 26. september 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 304: Præsentationer fra udvalgets cykelkonference i samarbejde med Cyklistforbundet, afholdt den 26/9-23: "Flere skal cykle mere"
2755217_0089.png
Tak for i dag!
Deltag i Cyklistforbundets evaluering af konferencen
ved at scanne QR-koden
#cykelpolitik
Folketinget
| 26. september 2023