Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 303
Offentligt
2754799_0001.png
1. februar 2022
2021-4591
Kommissorium for undersøgelse af en ny
jernbane Aarhus-Silkeborg og opgradering af
overkørsel i Silkeborg
Baggrund
Med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 (S, V, DF, SF,
RV, EL, K, NB, LA, ALT og KD) af 28. juni 2021 blev det besluttet
at afsætte 2.215 mio. kr. (2022-priser) til anlæg af en enkeltsporet
jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og 269 mio. kr. (2022-pri-
ser) til opgradering af overkørslen i Silkeborg.
Med den samme politiske aftale blev der afsat 60 mio. kr. og 20
mio. kr. (2022-priser) til at gennemføre en undersøgelse på fase 2-
niveau i henhold til Ny Anlægsbudgettering og en miljøkonse-
kvensvurdering af henholdsvis en enkeltsporet jernbane mellem
Aarhus og Silkeborg og en opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg.
Oktober 2016 offentliggjorde Trafikstyrelsen forundersøgelsen
Ny
bane Aarhus-Galten-Silkeborg.
Formålet med at etablere en ny
jernbane fra Aarhus til Silkeborg er at forbedre den kollektive tra-
fikbetjening i Midt- og Vestjylland ved at reducere rejsetiden fra
Herning og Silkeborg til Aarhus.
Eksempel på linjeføring baseret på løsningsforslaget i Trafikstyrelsens for-
undersøgelse fra oktober 2016.
Kilde: Projektoversigt Infrastrukturplan 2035 (2021)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754799_0002.png
Side 2/6
November 2016 offentliggjorde Banedanmark forundersøgelsen
Opgradering af overkørsel i Silkeborg.
Der er tale om den sikrede
overkørsel 56 beliggende i Silkeborg by. I dag krydser jernbanen
Frederiksberggade i niveau og overkørslen er sikret med helbom.
Overkørslens placering på Frederiksberggade, der er en større ind-
faldsvej til bymidten i Silkeborg, medfører gener for vejtrafikken.
På den nordlige side af jernbaneovergangen var der et T-kryds, da
forundersøgelsen blev udarbejdet i 2016. Silkeborg Kommune har
siden hen etableret en østlig indfaldsvej kaldet Nordskovvej, såle-
des at T-krydset er blevet til et firbenet vejkryds. Tilslutningen af
Nordskovvej medfører, at vejkrydset er udvidet med flere vejbaner
i alle retninger herunder igennem jernbaneoverskæringen. Dette
skaber en yderligere kompleksitet i forhold til at finde en god trafi-
kal løsning for både jernbanen og vejtrafikken.
Kilde: Google Maps
Opgave
Der skal gennemføres en undersøgelse på NAB fase 2-niveau og en
miljøkonsekvensvurdering (VVM) af en ny enkeltsporet jernbane
mellem Aarhus og Silkeborg, og en løsning af de vejtrafikale udfor-
dringer, der forårsages af overkørsel 56 i Silkeborg.
Indledende undersøgelsesfase
Undersøgelsen af en ny jernbane Aarhus-Silkeborg skal starte med
en indledende fase, hvor der på et overordnet niveau sker en vur-
dering af de mulige linjeføringer på baggrund af eksisterende vi-
den, herunder linjeføringerne C1, C3 og C4 fra forundersøgelsen og
eventuelle ændrede forudsætninger f.eks. i forhold til DSB’s beslut-
ning om at anlægge et kommende værksted ved Årslev.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754799_0003.png
Side 3/6
Der udføres en trafikal analyse i forhold til krydsningsmuligheder,
og eventuel udpegning af steder, hvor anlæg af delvist dobbeltspor
kan forbedre betjeningen og punktligheden på en ny jernbane.
Derudover skal den trafikale analyse afdække konsekvenserne af
øget frekvens og flere stationer på strækningen mellem Aarhus og
Silkeborg. Der udformes afslutningsvis køreplanseksempler for
den nye jernbane samt den gamle jernbane, der går via Ry til Skan-
derborg, som også er opdateret i forhold til nye forudsætninger ved
blandt andet Aarhus H og bindinger til landdelstrafikken.
Den nye jernbane forudsættes designet med enkeltspor til person-
tog med en tophastighed på 160 km/t og betjent af batteritog. Som
en del af den indledende fase skal det afdækkes om de respektive
linjeføringers tracéer er egnet til en senere henholdsvis opgrade-
ring til 200 km/t, dobbeltspor, elektrificering med køreledninger
og godstogstrafik. I tilfælde af ekstraomkostninger til at forberede
den enkeltsporede jernbane til f.eks. dobbeltspor, skal der i den
indledende fase estimeres et groft anlægsoverslag.
Løsningen af de vejtrafikale udfordringer i forbindelse med over-
kørsel 56 i Silkeborg kan udformes på flere måder, herunder er-
statning af overkørslen med en vejbro over banen. Banedanmark
skal i den indledende undersøgelse skitsere de mulige løsningsmo-
deller og i denne proces inddrage Silkeborg Kommune med henblik
på at afklare lokale ønsker for stationsområdet.
Som en del af den indledende undersøgelsesfase afholder Banedan-
mark en idéfasehøring, hvor lokale interessenter, organisationer
mv. kan komme med input og ønsker i forbindelse med anlæg af
den nye jernbane og opgraderingen af overkørslen i Silkeborg. Her-
til udarbejder Banedanmark, ud over et beslutningsgrundlag til
forligskredsen, også et høringsnotat, hvori indkommende input bli-
ver behandlet.
NAB fase 2-undersøgelse og miljøkonsekvensvurdering
Forligskredsen bliver efter den indledende undersøgelse forelagt et
høringsnotat og beslutningsgrundlag til brug for en beslutning om
hvilke én til tre linjeføringer, eventuelle stationer og løsningsfor-
slag ved overkørsel 56, som Banedanmark skal undersøge på fase
2-niveau.
NAB fase 2-undersøgelserne skal omfatte følgende punkter:
Udarbejdelse af projektforslag og visualiseringer af én eller
flere løsninger til en ny enkeltsporet jernbane fra Aarhus til
Silkeborg og en opgradering af overkørslen i Silkeborg.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754799_0004.png
Side 4/6
Udarbejdelse af anlægsoverslag for de undersøgte løsnin-
ger, opdelt på henholdsvis en ny jernbane og opgraderet
overkørsel. Anlægsoverslagene udarbejdes i henhold til ny
anlægsbudgettering og skal ligeledes omfatte forslag til an-
lægsproces og til økonomisk afløb.
Udarbejdelse af miljøkonsekvensvurderinger.
Samfundsøkonomiske beregninger af en ny jernbane som
enkeltstående projekt og samfundsøkonomiske beregnin-
ger af et samlet projekt indeholdende både en ny jernbane
og en opgraderet overkørsel, hvori der i sidstnævnte også
medregnes gevinster for vejtrafikken.
Vurdering af de trafikale konsekvenser på Aarhus H af den
øgede trafik som følge af den nye jernbane, herunder også
grænsefladen til en mulig kommende station i Brabrand,
som potentielt også skal betjenes en letbane.
Vurdering af mulige besparelsestiltag, eksempelvis ved ud-
fletningen ved Aarhus samt i antallet af overkørsler/broer.
Driftsoplæg for både den nye jernbane og den gamle jern-
bane via Ry med tilhørende køreplan som grundlag for tra-
fikmodelberegninger.
Såfremt det af Banedanmark vurderes hensigtsmæssigt for projek-
tets fremdrift at foretage en fremrykket projektering parallelt med
udarbejdelse af fase 2-undersøgelsen kan Banedanmark gøre dette
efter nærmere aftale med Transportministeriets departement.
Offentlig høring
Der afholdes et indledende fire ugers offentlig høring (idé- og for-
slagsfasen), hvor alle interesserede opfordres til at komme med
synspunkter, forslag og idéer til undersøgelsen. I tilknytning til den
offentlige høring vil Banedanmark afholde borgermøder og gå i di-
alog med Silkeborg Kommune og øvrige lokale interessenter.
Som en del af udarbejdelsen af fase 2-undersøgelsen fremlægges de
undersøgte forslag i offentlig høring i en periode på mindst otte
uger. I høringsperioden vil Banedanmark ligeledes afholde borger-
møder.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754799_0005.png
Side 5/6
Ekstern
kvalitetssikring
Efter principperne i ny anlægsbudgettering om ekstern kvalitets-
sikring af projekter med et anlægsoverslag på mere end 250 mio.
kr. vil der blive gennemført ekstern kvalitetssikring af projektet.
Grundlaget for den eksterne kvalitetssikring omfatter blandt andet
materiale om den tekniske udformning, anlægsoverslag med tilhø-
rende dokumentation for mængder, risikoanalyse og samfundsøko-
nomiske beregninger.
Tidsplan
Undersøgelsens tidsplan:
Februar 2022: Undersøgelsen bliver igangsat.
3. kvartal 2022: Idéfasehøring.3. kvartal 2023: Afrapportering
af indledende fase til forligskredsen med henblik på stillingta-
gen til videre proces.
4. kvartal 2024: VVM-høring.
1. og 2. kvartal 2025: Ekstern kvalitetssikring.
3. kvartal 2025: Afrapportering af beslutningsgrundlag til for-
ligskredsen og stillingtagen til igangsætning af anlæg.
4. kvartal 2025: Eventuel fremsættelse af anlægslov.
Det samlede projekt er i den politiske aftale om Infrastrukturplan
2035 sat til igangsættelse i 2026.
Grænseflader og interessenter
I forbindelse med undersøgelsen skal Banedanmark inddrage rele-
vante kommuner, styrelser, passagerer- og godsoperatører samt
andre relevante eksterne interessenter undervejs i undersøgelsen.
I den indledende fase inddrages særligt kommuner og lokale aktø-
rer i relevant omfang med henblik på at opnå viden om der er sket
ændringer i de planmæssige forhold siden forundersøgelserne, og
sikre tidlig inddragelse af de lokale kommuners ønsker til, hvordan
jernbanen bedst forløber.
I forbindelse med fase 2-undersøgelsen inddrages de relevante
kommuner og styrelser med henblik på rettidig koordinering af
disses projekter og planer. Det forventes at der sker en bred gensi-
dig orientering om forholdene i det aktuelle område, herunder ver-
serende planlægnings- og byggesager.
Til brug for udarbejdelsen af togdriftsoplægget inddrages Trafik-
plangruppen i regi af Transportministeriets departement.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754799_0006.png
Side 6/6
Organisering
Undersøgelsen gennemføres i en projektorganisation i Banedan-
mark. Der nedsættes samtidig en følgegruppe bestående af Trans-
portministeriets departement og Banedanmark.