Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 303
Offentligt
2754798_0001.png
Ny bane Aarhus-Silkeborg
Idéfasehøring
September 2022
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0002.png
Velkommen
Program
Gennemgang af:
Ny bane Aarhus-Silkeborg
Opgradering af overkørsel
Pause
Spørgsmål
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0003.png
Hvorfor en bane fra Aarhus til
Silkeborg?
Indledende analyse viser
rejsetidsbesparelse
Politikerne har afsat penge til at
undersøge en ny bane mellem Aarhus og
Silkeborg
Undersøge muligheder for at opgradere
overkørslen i Silkeborg
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0004.png
Fra idé til færdig jernbane
Forundersøgelse
Politisk beslutning
Idéfasehøring
Indledende
undersøgelse
Politisk beslutning
Miljøundersøgelse
Høring af rapport
Politisk beslutning
Realisering
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0005.png
Ny bane Aarhus-Silkeborg
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0006.png
Ny bane Aarhus-Silkeborg
Banedanmark undersøger:
En ca. 30 km enkeltsporet jernbane
Designet til passagertogsdrift
Betjent af batteritog
Med en tophastighed på 160 km/t
Mulighed for nye stationer mellem Aarhus
og Silkeborg
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0007.png
Sammenhæng med andre baner
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0008.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0009.png
Hensyn ved etablering af nye
baner
Bløde kurver og ikke for stejle stigninger
Hastighed på banen og antal tog
Veje, som banen skal krydse
Natur, miljø og befolkning
Økonomi
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0010.png
Køretider og betjening fra
Trafikstyrelsens forundersøgelse
Køretider
Aarhus-
Silkeborg
Nu
40 min.
I fremtiden
26 min.
12 min.
14 min.
Betjening
Eksisterende
bane over Ry
Ny bane
Nu
2 tog i timen
-
I fremtiden
1 tog i timen
2 tog i timen
Aarhus-Galten -
Silkeborg-
Galten
-
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0011.png
Hensyn ved etablering af nye stationer
Den gode station …
Har et opland. Tæt på bolig, uddannelse og arbejdspladser
Har god tilgængelighed
Opvejer ulemper for de gennemrejsende passagerer
Afvejning
Jo flere stationer,
jo mindre rejsetidsbesparelse
12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0012.png
Princip for enkeltsporet jernbane
13
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0013.png
Brabrand station
Det er politisk besluttet, at Brabrand
station skal genåbnes
Selve undersøgelsen af stationen er ikke
del af dette projekt.
Vi undersøger dog, om den nye bane kan
betjene den kommende station
15
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0014.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0015.png
Nyt DSB-værksted i Årslev
DSB-værksted
Vi undersøger, hvordan værkstedet
påvirker linjeføring og trafikken på
den nye bane
DSB opfører nyt værksted til el-tog i
Årslev
Nyt DSB-værksted
17
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0016.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0017.png
Opgradering af overkørsel 56 i
Silkeborg by
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0018.png
Opgradering af overkørsel 56
Banedanmarks forundersøgelse fra 2016
Hovedprojekt med hævet bane,
sænket vej
Nye forudsætninger
20
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0019.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0020.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0021.png
Hvad undersøger vi i den
indledende undersøgelsesfase
Identifikation af mulige løsninger
Trafikal analyse
Vejtrafikmodel
Indgå i dialog om de lokale ønsker for
stationsområdet
23
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0022.png
Nedgravning af banen i Silkeborg
Dialog om de lokale ønsker for
stationsområdet
Lokalt forslag om nedgravning af banen
gennem Silkeborg
Vi undersøger forudsætningerne for
nedgravningsløsningen
Påvirkninger for togdriften
Økonomi
24
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754798_0023.png
Den videre proces
Høring løber fra 15 september til 16
oktober 2022.
Send kommentarer og ideer til:
[email protected]
Læs mere på hjemmesiden og find
materialet:
www.bane.dk/aarhus-silkeborg
25