Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 303
Offentligt
2754796_0001.png
BEHOV FOR AT ANALYSERE DOBBELTSPORET JERNBANE
MELLEM AARHUS OG SILKEBORG
På- og afstigere pr. station for enkeltspor og dobbeltspor
rg
ebo
Silk
.600
5
k
jbæ
Sve
y
å sb
L
n
alte
0
G
0
3.4
v
mle
a
nd
/Fr
bra
rlev
Bra
Ha
øj
byh
Å
s
rhu
Aa
00
7.1
rg
ebo
Silk
100
7.
k
jbæ
Sve
00
6
y
å sb
0
L
0
2.1
n
alte
0
G
0
3.6
lev
d
am
ran
/Fr
b
v
Bra
.100
arle
1.500
H
3
øj
byh
0
Å
0
2.2
s
rhu
Aa
00
8.3
Udfordring
Byvæksten i Østjylland er langt højere end indarbejdet i de tidligere analyser fra 2016. Der er derfor et stort behov for en
dobbeltsporet forbindelse med flere stationer, der tilgodeser byudviklingen mellem Aarhus og Silkeborg.
Der er samtidig et stort behov for en hurtig forbindelse med få stop mellem Aarhus og Silkeborg og videre mod vest for
at binde regionen bedre sammen.
Infrastrukturplan 2035 lægger kun op til at undersøge en enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg, men en-
keltspor kan kun løse
et
af behovene. Skal begge behov tilgodeses kræver det dobbeltspor.
Anbefaling
Dobbeltsporet jernbane bør medtages i fase 2-undersøgelsen.
Fakta
• Nye modelberegninger viser, at en dobbeltsporet jernbane i forhold til en enkeltsporet mellem Aarhus og Silkeborg vil
tiltrække 12.000 ekstra daglige på- og afstigninger og give en tidsgevinst til en værdi af 128 mio. kr. om året mod 59
mio. kr. i en enkeltsporsløsning.
• Med ca. 9.500 passagerer på i togene mellem Brabrand og Låsby vil en dobbeltsporet bane Silkeborg-Aarhus i følge
modelberegningen overgå den nuværende banestrækning mellem Aarhus og Randers/Viborg.
• Passagertallet bliver endnu højere, hvis forbindelsen København-Aarhus styrkes i fremtiden, fx med en Kattegatforbin-
delse.
• Modelkørslen sammenligner enkeltspor med to ekspresafgange pr. time Aarhus-Galten-Silkeborg, med dobbeltspors-
løsninger, hvor ekspresafgangene suppleres af yderligere to afgange, der også betjener stationer i Åbyhøj, Brabrand,
Harlev/Framlev, Låsby og Svejbæk.
• Trafikmodelberegningerne er gennemført af COWI for Letbanesamarbejdet med brug af Vejdirektoratets ”Grønne mo-
bilitetsmodel”, opdateret med Letbanesamarbejdets vækstprognose for 2040. Byvækstforventningerne er bl.a. øget
med ca. 63.000 flere indbyggere og ca. 47.000 flere arbejdspladser i 2040 i de tre kommuner, banen betjener.