Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 303
Offentligt
2754795_0001.png
ELEV
N
EJE
RV
O
Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
OT
TRU Alm.del
ND
Bilag 303
-
M
NYE
LA
Offentligt
RS
DJ
U
LYSTRUP
SVEJ
RANDER
klasset kollektiv tra k
LISBJERG
eborg og Aarhus
ne
GRUNDLAG FOR DOBBELTSPOR OG
FLERE STATIONER PÅ SILKEBORGBANEN
SABRO
SKEJBY
EGÅ
VEJLBY
mmuneplan
Nye beregninger viser op til fire gange så mange passagerer end hidtil antaget i det
vestlige Aarhus.
råder langs Silkeborgbane
En mere ambitiøs løsning bør derfor indgå i Banedanmarks kommende
fase 2-undersøgelse og miljøkonsekvensvurdering af en ny Silkeborgbane:
TILST
Dobbeltspor og stop ved Harlev/Framlev, Brabrand og Åbyhøj.
OR
VIB
GVEJ
RISSKOV
E45
HASLE
CHRISTIANSBJERG
AARHUS Ø
BRABRAND
VEJ
SILKEBORG
GELLERUP
HE
EJEN
TORV
MO
ING
RN
HARLEV
HARLEV
FREMLEV ST
BRABRAND ST
ÅBYHØJ ST
AARHUS H
letbane etape 1
fremtidig udbygning af højklasset kollektiv tra k
i Aarhus (BRT og letbane)
statens tognet
Eksisterende skinn
Langå, Randers, A
arhus,
ng/Gødstrup
GENVEJEN
STAVTRUP
US
SY
AARH
EJ
ORV
D
MOT
EN
VIBY
fremtidig bane mellem Silkeborg og Aarhus
stationer på ny Silkeborgbane
besluttede byudviklingsområder langs Silkeborgbane
udpegede vækstakser i kommuneplan
SABRO
VIRKELIGHEDEN HAR ÆNDRET SIG
3-4 gange højere passagertal
Eksisterende skinnekorridor mod
Horsens, Vejle, Kolding, Fyn og
Sjælland
KOLT
IN
GV
EJ
S
HASSELAGER
SKÅDE
GEVINSTER
Nye stationer gør toget til reelt alternativ til bilen
Ny attraktiv skinnekorridor mellem Aarhus,
Silkeborg og længere vest mod Herning/Gødstrup
R
YD
HØJBJERG
EJEN
TORV
MO
ING
RN
HARLEV
HE
HARLEV
FREMLEV ST
TRANBJERG
GENVEJE
MÅRSLET
(Modelberegninger 2023, Teknik og Miljø, Aarhus Kommune)
En dobbeltsporet Silkeborgbane med flere
stationer har over dobbelt så store rejsetidsgevinster
En fossilbil udleder i gennemsnit ca. 140 g. CO2 pr.
BEDER
kilometer. De nyeste modelberegninger viser et større
passagergrundlag end hidtil antaget. Hvis alle passagerer i
stedet kørte i fossilbiler på strækningen, vil det svare til en
årlig udledning på 18.500 tons CO2.
Potentiale for større besparelse i CO2
J
som en enkeltsporet med et stop i Galten. Det svarer til en
MALLING
SOLBJERG
besparelse på 128 mio. kr. om året for en dobbeltsporet bane
Styrker det samlede mobilitetssystem i Aarhus
imod 59 mio. kr. for en enkeltsporet bane
En ny Silkeborgbane med dobbeltspor og flere stationer vil
(Modelberegninger 2023, Teknik og Miljø, Aarhus Kommune)
sammen med den kommende letbane etape 2 og BRT på
Ringvejen danne et stærkt netværk af transportmuligheder
Det giver en væsentligt bedre samfunds-
for aarhusianerne, som gør det enkelt at skifte undervejs.
økonomisk vurdering
end dén foretaget i 2016.
En fremtidssikring af hele mobilitetssystemet understøtter
Derfor bør Banedanmark arbejde videre med en
stationsnær byudvikling og grøn omstilling i hele
dobbeltsporet løsning og flere stationer i næste
Østjylland.
fase af projektet.
Baggrundsviden
Eksisterende skinnekorridor
Teknik og Miljø har lavet nye trafikmodelberegninger i Vejdirektoratets Grønne mobilitetsmodel. I forhold til eksisterende modelberegninger udført i 2016 af
Trafikstyrelsen, indeholder den nye model opdaterede byudviklingsdata og forventning til byvækst på tværs af Aarhus, Skanderborg og Silkeborg Kommuner.
mod Odder
Timemodellen, som var en del af den oprindelige beregning fra 2016, indgår ikke længere, da den ikke længere har politisk opbakning. Sidstnævnte forårsager
et overordnet passagerdyk på hele jernbanenettet i Danmark – på trods af dét viser de nye beregninger stadig markant forbedrede
passagertal for nye stationer mellem Silkeborg og Aarhus.
ODDE
RVEJ
GI
B
Eksisterende skinnekorridor mod
Horsens, Vejle, Kolding, Fyn og
Sjælland
ER
E
GV
RIN
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754795_0002.png
HARLEV/FRAMLEV - POTENTIALE FOR AT
UNDERSTØTTE BY- OG ERHVERVSUDVIKLING
En ny station i Harlev/Framlev vil understøtte Aarhus Kommunes planer om markant byudvikling ved
Harlev by samt udvikling af et nyt stort erhvervsområde til logistik- og transportvirksomheder ved Framlev.
BRABRAND - POTENTIALE FOR NYT MOBILITETS-
KNUDEPUNKT OG PARKER-OG-REJS-ANLÆG
En kommende station i Brabrand kan blive et stærkt mobilitetsknudepunkt i det vestlige
Aarhus, hvis den placeres rigtigt og bliver et stop på Silkeborgbanen.
HARLEV
FREMLEV ST
BRABRAND ST
ÅBYHØJ ST
AARHUS H
HARLEV
FREMLEV ST
BRABRAND ST
ÅBYHØJ ST
AARHUS H
Aarhus Kommune er i gang med at lokalplanlægge et
nyt stort erhvervsområde på 183 ha. til logistik- og
transportvirksomheder. En station vil sætte det nye
erhvervsområde i spil som ”dry-port” til godshåndtering
for Aarhus Havn.
Aarhus Kommune er i gang med at helhedsplanlægge
et nyt boligområde (Ny Harlev). Arealet omfatter i alt
ca. 276 ha. Fuldt udbygget forventes indbyggertallet i
Harlev at stige til mindst det dobbelte.
Modelberegninger viser, at en ny station i
Harlev/Framlev vil få 1.500 daglige passagerer.
TOVESHØJ
Brabrand St. kan udvikles som et mobilitetsknudepunkt
med direkte kobling til den kommende letbane etape 2 og
det resterende letbanesystem, et parker-og-rejs-anlæg og
stationsnær byudvikling.
Rejsetid mellem Brabrand og Aarhus H nedbringes til 7
min. i myldretiden imod 20-30 min. i bil
ÅBYHØJ
GELLERUP
ØNSKE OM STATION
City Vest
Silkebor
BRABRAND
Planlagt linjeføring for højklasset
kollektiv trafik etape 2
(MKV og planproces i gang)
Åby Ringvej
Sten
bækv
ej
(byudvikling - Helhedplan
Gellerup og Toveshøj under
realisering)
gvej
Aarhus Kommune peger på, at Brabrand St. placeres ved
Stenbækvej ved Silkeborgvej, hvor der er størst potentiale
for byudvikling i nærområdet. Dette vil styrke
kundegrundlaget samt give bedst plads til at etablere øvrige
faciliteter for kombinationsrejser (eks. parker-og-rejs).
Modelberegninger viser, at den nye station i Brabrand vil
få 3.100 daglige passagerer, hvis den bliver stop på
Silkeborgbanen.
Brabrand Sø
Jernbanelinjeføring
Visionsskitse Harlev-Framlev St.
CYKEL/GANGFORBINDELSER
Visionsskitse Brabrand St.
POTENTIEL STATIONSNÆR BYUDVIKLING
OG / ELLER PARKÉR - REJS
AFLÅST
CYKELP
KYS OG KØR
LETBANE
PERRON
TOG
PERRON
POTENTIEL STATIONSNÆR GANGBRO
BYUDVIKLING
FORPLADS
M.CYKEL-P
BUSSTOP
BUSSTOP
ØSTJYSKE MOTORVEJ
EDELHOFVEJ
BYUDVIKLINGSOMRÅDE
STENBÆKVEJ
HARLEV
A
J.P.L
RSE
NS
VEJ
HERNING MOTORVEJEN
EVÆ
NGE
BAN
T
NYT STATIONSOMRÅDE
FRAMLEV
CY
KLE
R
FREMTIDIGT ERHVERVSOMRÅDE / DRYPORT
FORBINDELSE PÅ TVÆRS
MOD BRABRAND SKOLE
STILLINGVEJ
SI
L
R
BO
KE
EJ
GV
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754795_0003.png
ÅBYHØJ - POTENTIALE FOR STATIONSNÆR
BYUDVIKLING OG KOBLING TIL BRT PÅ RINGVEJEN
En ny station i Åbyhøj vil give omstigningsmuligheder til den fremtidige BRT på Ringvejen. Det giver rejsende adgang med et
enkelt skift til arbejdspladser og uddannelse på tværs af hele byen i trængselsfri og højfrekvent kollektiv trafik.
HARLEV
FREMLEV ST
BRABRAND ST
ÅBYHØJ ST
AARHUS H
En station kan kobles direkte til den kommende
trængselsfri BRT på Ringvejen, som giver forbindelse
til 68.000 borgere, 45.000 arbejdspladser og 18.000
uddannelsespladser med en adgangsfrekvens på 5-7
min. mellem hver BRT-bus.
Rejsetiden med BRT vil mellem Åbyhøj St. og Aar-
hus Universitetshospital og Skejby Erhvervspark med
18.000 arbejdspladser være 18 min. i mod op til 20-24
min i bil i myldretiden.
Aarhus Kommune er i gang med at lokalplanlægge
et nyt blandet boligområde med 1.500 nye boliger ved
den foreslåede placering af Åbyhøj St.
Modelberegninger viser, at en ny station i Åbyhøj
vil få 2.200 daglige passagerer.
Silkeborg
vej
de
Ringga
Vestre
ÅBY
Vi
by
Ri
ng
ve
j
s Ve
rich
nF
e
Sør
Planlagt linjeføring for BRT - højklasset
kollektiv trafik (projektafklaring i gang)
Brokvarteret ved Søren Frichs Vej
(byudviklingsområde
under realisering)
j
Åby Vest
(byudviklingsområde
i lokalplanproces)
ØNSKE OM STATION
Jernbanelinjeføring
LANGENÆS
Eskelunden
Brabrand Sø
Aarhus Å
Visionsskitse Åbyhøj St.
BRT PERRON
ELEVATOR
SIDEHÆNGTE GANGBROER
STI-UNDERFØRSEL
BRT PERRON
STI-UNDERFØRSEL
BRT PERRON
BRT SPOR
RE
N
FR
I
CH
SV
EJ
VIBY RINGVEJ
CYKELP.
VAND
CYKELP.
EL
GJ
PV
RU
LE
EJ
FORPLADS