Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 303
Offentligt
2754794_0001.png
VELKOMMEN TIL AARHUS HAVN
Hele Danmarks havn.
Af Thomas Haber Borch, CEO hos Aarhus Havn
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0002.png
2
Fra åhavn til Danmarks største erhvervshavn.
Kilde: Den Gamle By
(Aarhus fortæller/
Aarhus stories
‘klip’)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0003.png
3
Danmarks største havn.
Aarhus Havn er landets største og vigtigste erhvervshavn med rutenet til det
meste af verden. Over 70 pct. af alt containertrafik i Danmark går via Aarhus
Havn. Derudover er vi landets største offentlige bulk-havn med transport af
korn, foderstoffer, olie, træpiller etc.
Aarhus Havn er et centralt erhvervsområde med omkring 200 virksomheder.
De spiller alle en afgørende rolle i at sikre, at vi har energi, fødevarer og varer på
hylderne i butikkerne, og at vi kan eksportere vores egne varer til resten af
verden.
Vores grundlæggende opgave er at sikre effektiv infrastruktur til gods, der skal
håndteres og flyttes. Derudover sælges og udlejes maritime serviceydelser og
kraner.
Der kører dagligt 3500 lastbiler og knap 24.000 personbiler/varevogne på
havneområdet.
Aarhus Havn binder landet sammen med en betydelig færgehavn og med
vandflyverne til København.
I de seneste år er Aarhus Havn blevet en internationalt anerkendt
krydstogthavn. I tæt samarbejde med byen og VisitAarhus tager vi imod over
100.000 krydstogtgæster årligt.
.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0004.png
4
Aktiviteterne på havnen skaber
arbejdspladser og udvikling.
.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0005.png
5
En del af NATOs militære
operationer.
USA har valgt Aarhus Havn som ny transithavn for militære
operationer i NATO-regi.
Optimal udformning af Aarhus Havn med ”kaj-yard-tog”
Senest operation med:
2 skibe med militært materiel
+2.000 enheder (rullende materiel)
~150 personer fra US Army boende på Aarhus Havn i en måned
Nyt element i ”kritisk infrastruktur” ?!
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0006.png
6
Lokal forankret
global betydning.
Aarhus Havn er en kommunal selvstyrehavn. Det vil
sige, at Aarhus Kommune er øverste ejer.
Aarhus Havn er national og international kritisk
infrastruktur. Vi er en central del af det europæiske
transportnetværk og udpeget som EU-Core Network.
Det betyder, at Aarhus Havn er afgørende for
forsyningssikkerhed og fri bevægelighed både i
Danmark og EU.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0007.png
7
Samlet godsomsætning i de seneste otte år.
Stigning på 43 pct.
+31%
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0008.png
8
2022 vs. 2021
Fremgang på alle
forretningsområder.
Ny danmarksrekord i
containeromsætning.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0009.png
9
En udvidelse af Aarhus Havn.
I juni 2023
vedtog et bredt politisk flertal i Aarhus byråd en udvidelse
af Aarhus Havn.
Vi havde ansøgt om en udvidelse af havnen for at imødekomme
behovet for mere havneareal nu og i fremtiden.
Den kommende havneudvidelse bliver på samlet set 84 hektar fordelt
på etaper. Første etape på 43 hektar. .
Men processen for vedtagelsen tog fem år
med
STOR
diskussion og
debat (og vi kan fortsat ikke påbegynde projektet….).
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0010.png
10
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0011.png
11
Hovedforslag (fra MKV): 104 ha
Opdateret nyt forslag: 84 ha
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0012.png
12
84 hektar
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0013.png
13
Det bliver en anderledes havneudvidelse…
I den politiske aftale om havneudvidelsen fylder klima og den grønne
omstilling meget.
Det er en helt ny måde at tænke infrastrukturprojekter
og særligt
havneudvidelser
på.
Særligt på ”det grønne område” er der sket meget:
Aarhus Havn skal kompensere CO2-udledningen ved anlæg af
udvidelsen fuldt ud.
Solcelle-ø.
Energisymbiose.
Solceller på tagene.
Landstrøm.
CO2-skyggepris ved udbud af anlægsprojektet.
Vi har reduceret mængder, der skal klappes markant (og arbejder på helt
at undgå klapning / nyttiggørelse)
Vi etablerer et nyt natur- og biodiversitetsområde, hvor byens borgere
kan komme helt tæt på havnen og vandet.
Vi etablerer flere typer stenrev og ålegræs, der skal sikre, at bugten
omkring det nye havneområde leveres i bedre tilstand end nu.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0014.png
14
Østersøområdets mest bæredygtige
havn.
Vi vil være Østersøområdets mest bæredygtig havn og CO2-neutrale i 2030. Det
er ambitiøst. Men vi er godt på vej.
.
Arbejdet med CO2-reduktioner sker ud fra tre spor:
- Elektrificering af køretøjer.
- Grøn strøm.
- CO2-neutral brændsel til skibe og maskiner.
Vores arbejde med bæredygtighed tager udgangspunkt i FNs verdensmål. Vi har
tilsluttet os alle 17 verdensmål. Men vi har et særligt fokus på:
- Bæredygtig Energi (SDG 7)
- Industri, Innovation og Infrastruktur (SDG 9)
- Bæredygtige byer og Lokalsamfund (SDG 11)
- Livet i Havet (SDG 14)
Vi tror på partnerskaber
Vores arbejde foregår ikke altid alene. Vi tror på partnerskaber.
Vi tror på, at vi kommer længst ved at bringe relevante aktører sammen. Derfor
arbejder vi også ud fra Partnerskaber for handling (SDG 17).
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0015.png
15
Scope 1, 2 og 3.
.
Som en af de første havne i verden er vi blevet optaget i
Science Based Targets
og har tilsluttet os den ambitiøse målsætning, om at holde stigningen i den
globale opvarmning under 1,5 grader.
I 2022 lykkedes det os,at reducere vores samlede CO2-udledning med
18 pct.
Dette på trods af den største godsomsætning på havnen i fjorten år
Vi arbejder med hele værdikæden
scope 1, 2 og 3. Det vil sige, at vi ikke kun
rettet blikket på vores eget CO2-aftryk. Vi arbejder også på at nedbringe CO2-
aftrykket, der kommer fra de produkter og ydelser, vi køber ved leverandørerne.
Fx i forbindelse med anlægsprojekter, hvor vi belønner de leverandører,
der kan levere et lavere CO2-aftryk.
Ved kommende havneudvidelse vil vi kompensere CO2 udledningen
både i scope 1, 2 og 3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0016.png
16
Første havn i Danmark, der tilbyder
landstrøm til krydstogtskibe
I juni 2023 åbnede vi vores landstrømsanlæg til
krydstogtskibe. Aarhus Havn er den første danske havn, der
kan tilbyde krydstogtskibene landstrøm.
Landstrømsanlægget er medfinansieret af EU og Aarhus
Kommune.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 303: Præsentationer fra udvalgets endagstur til Aarhus og Silkeborg 13/9-23
2754794_0017.png
17
Tak for jeres tid.