Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 302
Offentligt
2754498_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
18. september 2023
Leif Hald Pedersen
[email protected]
21/14884-9
1/5
Høringsnotat supplerende idefasehøring
Gråmose - Nedre Hvam
Der blev i perioden fra 27. februar til 27. marts 2023 gennemført en supplerende idéfasehøring for to dels-
trækninger på projektet. I den supplerende offentlige høring for strækningen Gråmose til Nedre Hvam er der
indkommet 42 høringssvar.
De to supplerende høringer gennemføres, fordi der i den indledende offentlige høring for det samlede projekt
fremkom saglige forslag til justeringer af de oprindeligt præsenterede forslag til linjeføringer. På to delstræk-
ninger er justeringerne så store, at de nye forslag til placering af vejen ligger udenfor de oprindeligt udmeldte
korridorer.
I det følgende er de væsentligste synspunkter i de indkomne høringssvar refereret sammen med Vejdirekto-
ratets bemærkninger til synspunkterne i høringssvarene.
Støj
Flere udtrykker bekymring for øget trafikstøj ved den skitserede placering af vejen mellem Gråmose og
Nedre Hvam.
Således udtrykkes bekymring for mere støj i Thorning som følge af vejens vestlige placering, hvorfra vinde
oftest kommer. Knudstrup Borgerforening fremfører den samme bekymring for Knudstrup
Flere påpeger, at boliger placeret mellem den nuværende rute 13 og den vestlige linjeføring vil være udsat
for støj uanset vindretningen. Det frygtes at ejendomspriserne vil falde og livskvaliteten generelt vil blive for-
værret.
Det påpeges desuden, at Kompedal Plantage i kommuneplanen for Silkeborg Kommune er udpeget til stille-
område. Der er ønske om, at vejen anlægges i afgravning med støjreducerende belægning og at der opsæt-
tes støjværn ved landsbyerne på strækningen.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Som en del af miljøkonsekvensvurderingen gennemføres der modelberegning for vejstøjen. Modelberegnin-
gerne vil vise den nuværende situation, en fremtidig situation uden nye veje, samt støjudbredelse med nye
veje og med nye veje og støjafskærmning ved nærtliggende sammenhængende beboelsesområder.
Det er i arbejdet med placeringen af motorvejen tilstræbt at holde en vis afstand til sammenhængende by-
områder.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 302: Høringsnotater fra Vejdirektoratet om supplerende idéfasehøring af ny midtjysk motorvej mellem Klode Mølle og Løvel
2754498_0002.png
Ekspropriation
En borger oplyser, at man nu er nødsaget til at stoppe igangværende forbedringer af ejendommen, indtil der
foreligger en politisk afklaring om projektet.
En anden vurderer, at deres ejendom ligger 370 m fra vejprojektet, og vil derfor gerne have oplyst om man
kan forvente ejendommen eksproprieret.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Hvis en ejendom skal eksproprieres for, at projektet kan gennemføres, så vil ejendommens værdi blive fast-
sat ud for handelsværdien af ejendommen, hvis vejprojektet ikke var aktuelt. En moderniseret ejendom vil
derfor som udgangspunkt blive overtaget til en højere pris end en ikke moderniseret ejendom.
Det er den uafhængige ekspropriationskommission, der beslutter hvilke ejendomme, der skal overtages ved
gennemførelse af projektet. Kommissionens afgørelser træffes som konkrete vurderinger af forholdene for
den enkelte ejendom. Baseret på erfaringer fra andre vejprojekter, vurderes ejendomme beliggende med en
afstand på mere end 100-150 m fra vejen ikke at blive eksproprieret.
Udbygning af eksisterende rute 13 (0+løsningen)
Mange argumenterer for, at den eksisterende rute 13 udbygges i stedet for etablering af en ny motorvej.
Blandt begrundelser kan nævnes, at en udbygning vil være mindre CO
2
-belastende, påvirke naturen mindre,
og ikke være i konflikt med planerne for ”hærvejen som vandrerute”.
Det fremføres også, at udbygning vil være den mest økonomiske løsning, der baseret på udbygningsprisen
for rute 15 Ringkøbing – Herning vurderes at have en anlægsomkostning på 3,6 mia. kr.
Det påpeges, at nuværende rute 13 er en mere direkte linjeføring mellem Klode Mølle og Løvel. En anden
nævner, at rejsetidsgevinsten ved en motorvej vil være begrænset.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Synspunkterne er noteret. Det vil være en politisk beslutning, om der skal bygges en ny vej, udbygges vej,
eller slet ikke gøres noget.
Der gennemføres beregninger af CO
2
- udledningen ved anlæg af de forskellige undersøgte alternativer. Li-
geledes vil rejsetidsgevinsterne for trafikanterne ved de forskellige løsninger blive beregnet og værdisat.
Forslag til ændret linjeføring
Gråmose Beboerforening har foreslået et mere østligt forløb for den vestlige linjeføring ved Gråmose. Denne
linjeføring vurderes at tilgodese nogle gravhøje og større afstand til landsbyen.
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 302: Høringsnotater fra Vejdirektoratet om supplerende idéfasehøring af ny midtjysk motorvej mellem Klode Mølle og Løvel
2754498_0003.png
Vejdirektoratets bemærkninger.
Borgerforeningens forslag ligger øst for den planlagte østlige linjeføring, hvilket vil medføre et væsentlig
mere kurvet forløb af den vestlige linjeføring. Den foreslåede linjeføring forløber på en længere strækning
tæt på et vandløb, og kan derfor give udfordringer i forhold til naturbeskyttelse og fundering af vejanlægget.
Vejdirektoratets forslag til linjeføring ligger ca. 250 m øst for den nuværende omfartsvej, hvilket forventes at
medføre en mindre støjbelastning end den, der opleves i dag fra rute 13.
Modstand mod den præsenterede linjeføring
Mere end 20 høringssvar udtrykker modstand mod linjeføringen. Flere argumenterer for, at man i stedet bør
vælge linjeføringen øst om Viborg, da det vurderes, at de positive effekter vil være størst ved denne løsning.
Der argumenteres med, at den præsenterede linjeføring vil være belastende for området omkring Hærvejen
og Kompedal Plantage. Ligeledes nævnes det, at der er planlagte og igangværende grusgrave i linjeførin-
gen. Støjpåvirkning, påvirkning af natur og dyreliv samt familieliv og hverdagsliv for selvstændige nævnes
som argumenter for linjeføringen.
Linjeføringens nærhed til Gråmose fremhæves også som et problem, og man frygter at blive afskåret fra re-
sten af Silkeborg Kommune. Man frygter også faldende ejendomspriser og vanskelighed ved at sælge huse i
området.
Det vurderes, at den nye vestlige linjeføring vil genere flere beboere end den oprindelige vestlige linjeføring.
Knudstrup Vandværk AMBA gør opmærksom på, at de har flere større ledninger, som ligger på tværs af den
præsenterede linjeføring. Man frygter en økonomisk byrde for vandværket, hvis motorvejen kommer i den
linjeføring. Desuden vil motorvejen påvirke indvindingsområder og ”det grundvandsdannende opland”.
Vejdirektoratets bemærkninger:
De indkomne bemærkninger og observationer er registreret, og vil indgå i det videre arbejde med projektet.
Vejdirektoratet er opmærksomme på de store områder med grusgravning, og der arbejdes på forskellige mu-
ligheder for tilpasning af linjeføringen.
Imod ny motorvej og vejudbygning
Flere høringssvar er imod nye motorveje, men ser udbygningen af rute 13 som en god eller acceptabel løs-
ning.
I et høringssvar bliver der givet udtryk for, at der ikke skal gøres noget, da de trafikale udfordringer ikke er
store.
Vejdirektoratets bemærkninger.
Synspunkterne er noteret. Det vil være en politisk beslutning, om der skal bygges ny vej, udbygges vej, eller
slet ikke gøres noget.
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 302: Høringsnotater fra Vejdirektoratet om supplerende idéfasehøring af ny midtjysk motorvej mellem Klode Mølle og Løvel
2754498_0004.png
Natur, miljø, fortidsminder og rekreative forhold
Silkeborg Kommune bemærker, at alle de skitserede løsninger vil komme på boliger, bysamfund og væsent-
lige naturområder. Kommunen forventer, at disse forhold undersøges i miljøkonsekvensvurderingen.
Kong Knaps Dige og området langs Halle Å fremhæves i flere høringssvar som vigtige lokaliteter. Det oply-
ses, at der er en fast bestand af odder ved åen. Desuden påpeges, at der er flere skovrejsningsområder, og
at området er levested for flagermus og beskyttede rovfugle.
Foreningen Kompedal, der driver Kompedallejren, ønsker at bevare nuværende forhold uden trafikstøj og
med gode adgangsforhold for busser og hestetrailere. Andre påpeger, at Kompedal er udlagt som stilleom-
råde.
Andre påpeger den store rekreative anvendelse af området, bl.a. med overnatning i shelters. Der er fra flere
sider skaffet fondsfinansiering til etablering af friluftsfaciliteter i området.
Flere udtrykker bekymring for støjbelastning af områder, der benyttes til rekreative aktiviteter. Det oplyses, at
Nationalpark Kompedal har en stor bestand af krondyr. Det nævnes, at med indhegningen af Kompedal
Plantage vil råvildt blive presset til at benytte andre områder, og dermed komme i konflikt med motorvejen.
Et høringssvar påpeger, at den netop etablerede cykelsti langs en del af rute 13, ikke ses som foreneligt
med etablering af en motorvej, ligesom man ikke finder det rigtigt at placere en motorvej gennem hærvejen.
I et høringssvar gøres der opmærksom på naturværdierne i moseområdet nordvest for Demstrup og fore-
komst af råvildt. Andre påpeger, at en stor forekomst af krondyr vil være til fare for trafikanterne på en motor-
vej.
Et andet høringssvar påpeger, at området vest for rute 13 i store træk er et sammenhængende naturområde
med et rigt dyreliv. Området omkring Gråmose er vigtig for flagermus og traner.
Flere gør opmærksom på fortidsminder og fund fra stenalderen i området.
Vejdirektoratets bemærkninger:
De fremsendte informationer om områdets naturværdier, arkæologiske forhold og rekreative anvendelse vil
blive holdt op mod den gennemførte miljøkortlægning og de igangværende feltundersøgelser af natur, flora
og fauna, sådan at vi har det bedst mulige grundlag for planlægning af motorvejen.
Andre opmærksomhedspunkter til de videre undersøgelser
Foreningen HærvejsmotorvejNEJTAK ønsker at råstofforbruget ved anlægsarbejdet skal medtages i miljø-
konsekvensvurderingen. Desuden ønsker man, at den samfundsøkonomiske beregning skal opdeles i 2
grupper, gevinster og omkostninger, sådan at det fremgår hvilke der er værdisætning af ikke omsættelige
værdier, og hvilke der er reelle gevinster/omkostninger i kroner og øre. Man fremfører, at det er vigtigt at be-
lyse, hvor mange penge trafikanterne skal have op af lommen ved de forskellige løsninger.
Et høringssvar fremhæver, at analyser fra Danmarks Statistik viser, at over 80 % af pendlingen er i øst-vest
gående retning, og at denne pendling ikke vil have gavn af motorvejen. Det ønskes at ovennævnte statistik
skal indgå det videre arbejde, samt at der bør gennemføres klimaberegninger.
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 302: Høringsnotater fra Vejdirektoratet om supplerende idéfasehøring af ny midtjysk motorvej mellem Klode Mølle og Løvel
2754498_0005.png
Et andet høringssvar fremhæver, at gevinsten for trafikanter vil være for lille som følge af omvejskørsel, når
motorvejen slår en bue vest om Viborg. Man anser i øvrigt dagens trafiksituation som fuldt acceptabelt.
Knudstrup Borgerforening udtrykker bekymring for, at unge familier vil flytte væk fra området for at undgå
øget trafikstøj og luftforurening.
Silkeborg Kommune ønsker at miljøkonsekvensvurderingen også skal omfatte konsekvenserne for Silkeborg
Kommunes rute 52 og på den baggrund medtage de nødvendige afhjælpende foranstaltninger på rute 52.
Konkret ønsker man, at strækningen fra tilslutningsanlæg ved Thorning til Bale skal indgå i de igangværende
undersøgelser, og at trafikmodelberegninger skal belyse effekterne på det kommunale vejnet, både i en situ-
ation med afslutning af motorvejen ved Klode Mølle og ved en samlet udbygning af ny Midtjysk motorvej fra
Hobro til Give. Man fremfører, at undersøgelsen med placering af Ny Midtjysk Motorvej ikke er komplet,
medmindre en række forbedringer af kommunevejen rute 52 indgår. Herunder også en omfartsvej ved
Skægkær.
En borger fremfører ligeledes, at de trafikale udfordringer ofte er store på rute 52.
En borger ønsker, at der laves udførlige risikoanalyser på følgesygdomme på grund af øget støj, samfunds-
økonomiske konsekvenser ved affolkning, tab af omsætning som følge af tabte indtægter fra turisme og kli-
maaftryk holdt op imod gevinster af vejen.
Vejdirektoratets bemærkninger:
De fremførte synspunkter er noteret.
Der pågår løbende overvejelser om udvikling af de samfundsøkonomiske vurderingsmetoder for anlægspro-
jekter. I dette projekt vil beregninger blive gennemført med metoder der normalt anvendes. Projektet vil over-
veje om det er muligt at skelne mellem værdsatte effekter og direkte omsættelige gevinster og omkostninger.
Trafikmodelberegningerne for motorvejsprojektet vil også belyse projektets trafikale effekt på rute 52. Det
vurderes at være udenfor projektets formål at analysere mulige ændringer og forbedringer på kommuneve-
jen rute 52.
5