Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 302
Offentligt
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
13. september 2023
Leif Hald Pedersen
21/14884-12
1/1
Miljøkonsekvensvurdering motorvej Klode Mølle -
Viborg - Løvel- Supplerende idéfasehøringer
På baggrund af høringssvar fra den indledende høring af det samlede projekt har Vejdirektoratet foreslået to
større justeringer af de oprindelige linjeføringer. Disse justeringer har medført, at motorvejsprojektet nu på to
strækninger ligger udenfor de oprindeligt udmeldte korridorer.
Fordi den mulige placering af motorvejen nu ligger udenfor de tidligere viste korridorer på to strækninger, er
der gennemført en supplerende offentlig idéfasehøring i de to nye områder, der ikke tidligere har været i
nærheden af de mulige linjeføringer for en motorvej øst eller vest om Viborg.
Alle borgere, foreninger og virksomheder i området langs den mulige vestlig placering af motorvejen mellem
Gråmose og Neder Hvam og langs den mulige østlige placering af motorvejen mellem Demstrup Hede og
rute 16 øst for Viborg er derfor via e-boks inviteret til at indsende eventuelle bemærkninger til projektet. Der
er indkommet 42 høringssvar til den ændrede vestlige linjeføring og 82 høringssvar til den ændrede østlige
linjeføring.
I en række høringssvar på begge de supplerende høringer argumenteres imod projektet som helhed eller
imod enten det østlige eller den vestlige linjeføringsforslag ud fra synspunkter om, at omkostningerne ved
projektet eller den konkrete linjeføring er for store i forhold til de mulige samfundsmæssige gevinster ved en
ny motorvej.
Silkeborg Kommune har indgiver høringssvar på begge de supplerende høringer, hvor man – i lighed med
ved den første høring af projektet – har argumenteret for, at udbygning af den kommunal rute 52 nord for Sil-
keborg også bør indgå i miljøkonsekvensvurderingen af en ny midtjysk motorvej. Det er dog fortsat Vejdirek-
toratets vurdering, at en sådan undersøgelse ligger udenfor kommissoriet for undersøgelsen.
Andre høringssvar kritiserer det metodiske grundlag for vurdering af de samfundsmæssige omkostninger og
gevinster ved de undersøgte løsninger. Desuden rejses kritik af den gennemførte proces med justeringer af
projekt på baggrund af høringssvarene fra den første idéfasehøring af det samlede projekt.
Et større antal høringssvar omhandler konkrete synspunkter om de mulige linjeføringer og desuden har
mange beskrevet specifikke naturforhold og historiske bygninger mm. Høringssvarenes forsag om ændrede
linjeføringer er vurderet i forhold til vej- og naturfaglige forhold, men har ikke givet anledning til yderlige juste-
ringer af vejprojektet.
De mange konkrete oplysninger om særlige lokale forhold vil indgå i det videre arbejde med projektet.
Høringsnotater med resume af de relevante synspunkter og bemærkninger samt Vejdirektoratet bemærknin-
ger til de indkomne høringssvar findes i de to vedhæftede dokumenter.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450