Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 300
Offentligt
2753815_0001.png
NOTAT
2 2. september 2023
2 023–3802
Orientering om aktuelle sager under det
spanske EU-formandskab.
Spanien overtog i juli EU-formandskabet, og vil derfor sidde for
bordenden ved forhandlingerne frem til årsskiftet. I dette notat ori-
enteres om udvalgte aktuelle sager af høj prioritet under det span-
ske formandskab.
EU-reguleringen er af stor betydning på transportområdet, og ud-
stikker i de fleste tilfælde de overordnede lovgivningsmæssige ram-
mer på området.
Der kører p.t. forhandlinger om en lang række forslag på transport-
området. Udvælgelsen af sager til orientering i dette notat er sket
på baggrund af udmeldinger fra det spanske formandskab om,
hvad de ønsker at prioritere i det kommende halve år.
Det drejer sig om fire forslag:
1.
2.
3.
4.
TEN-T-forordningen
Direktivet om Vægt- og dimensioner for tunge køretøjer
Køre- og hviletidsregler for buschauffører
Kørekortdirektivet.
T EN-T -forordning
TEN-T står for det trans-europæiske transportnet, og er grundste-
nen og udgangspunktet for transportpolitik i EU.
Forslaget til revision af TEN-T-forordningen har overordnet til for-
mål at skabe et grønnere europæisk transportnet, der understøtter
en effektiv transport af passagerer og varer på tværs af Europa og
således understøtter udviklingen af det indre marked.
Forslagets hovedelementer er blandt andet at styrke de tekniske
krav til infrastrukturen med henblik på at sikre interoperabilitet, at
tilføje administrative forpligtigelser for at skabe bedre sammen-
hæng mellem nationale planer på TEN-T nettet, samt at styrke
Kommissionens implementeringsinstrumenter til at sikre rettidig
implementering.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Orientering om aktuelle sager under det spanske EU-formandskab
2753815_0002.png
Side 2/3
Målsætningen for det spanske formandskab er at opnå en endelig
aftale med EU-parlamentet på forslaget inden jul. I forhandlin-
gerne arbejder regeringen for, at der fortsat er proportionalitet
mellem forslagets merværdi i EU og de økonomiske meromkost-
ninger for medlemsstaterne. Regeringen arbejder endvidere for, at
den nationale kompetence sikres i implementeringen af TEN-T for-
ordningen, og at Kommissionen ikke får for vide beføjelser, eksem-
pelvis til at få indflydelse på prioriteter i landenes infrastrukturpla-
ner.
Direktivet om Vægt og dimensioner for tunge køretøjer
Forslaget til revision af direktivet om vægt og dimensioner har til
formål at forbedre transporterhvervets muligheder for at benytte
tungere og større køretøjer i EU. Regeringen støtter overordnet set
forslaget. Det vil medvirke til højere effektivitet af vejtransporten
og dermed modvirke chaufførmanglen i branchen, sænke CO2-ud-
ledningen og bidrage til bedre trafikafvikling på vejene. Forslaget
indeholder for eksempel bedre muligheder for grænseoverskri-
dende kørsel med modulvogntog, øget tilladt totalvægt for 5 -aks-
lede køretøjer og øget totallængde for lastbiler, der kører på nule-
mission eller alternative brændstoffer.
Transportudvalget vil senest den 10. oktober modtage et grund- og
nærhedsnotat med oplysninger om forslagets indhold og regerin-
gens indledende holdninger. Regeringen vil tæt følge, om det span-
ske formandskab inden jul vil opnå deres målsætning om en gene-
rel indstilling.
Forordning om Køre- og hviletidsregler for buschauffø-
rer
Formålet med forslaget om køre- og hviletidsregler for buschauffø-
rer er at give mere fleksibilitet for turistbuserhvervet. For eksempel
skal det med forslaget blive nemmere for chaufførerne at tilpasse
deres pauser til deres turistprogram, også hvis turistprogrammet
uforudset skal ændres efter ønske fra passagerne. Det vil både være
til gavn for passagererne og for chaufførernes arbejdsglæde. Derfor
stiller regeringen sig overordnet set positiv over for initiativet.
Regeringen holder sig for øje, at køre- og hviletidsreglerne er til for
at sikre ordenlige arbejdsvilkår for chaufførerne. Det er derfor vig-
tigt, at forslaget ikke utilsigtet medfører en forringelse af chauffø-
rernes vilkår. Forslaget bør derudover ikke forværre færdselssik-
kerheden eller medføre bureaukratiske byrder for selskaberne, der
udfører turistkørsel.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 300: Orientering om aktuelle sager under det spanske EU-formandskab
2753815_0003.png
Side 3/3
Regeringen vil derfor følge udviklingen i forhandlingerne tæt, her-
under om det spanske formandskab når en generel indstilling in-
den jul.
Kørekortdirektivet
Kørekortdirektivet har til formål at forbedre færdselssikkerheden,
lette den frie bevægelighed i EU, og afbureaukratisere og skabe
øget fleksibilitet på området. For eksempel foreslås der indførelse
af gensidig anerkendelse af digitale kørekort og initiativer til at
støtte den grønne omstilling og til at modernisere helbredskravene.
Regeringen ser dog også forslaget indeholde nogle ting, som går
imod forslagets formål med afbureaukratisering og øget fleksibili-
tet på området. Dette indebærer blandt andet en forkortelse af gyl-
dighedsperioden til 5 år for førere, som er over 70 år gamle, hvilket
vil være byrdefuldt for ældre borgere. Derudover er regeringen hel-
ler ikke tilhænger af, at man på EU-niveau vil fastlægge alkohol-
promillegrænser for førstegangserhververe i de første to år efter
opnået kørekort.
Det spanske formandskabs målsætning om generel indstilling in-
den jul er en ambitiøs målsætning. Regeringen vil være opmærk-
som på, at forslaget ender et sted, hvor det er i overensstemmelse
med forslagets formål.
Afrunding
De ovenstående fire forslag vil sandsynligvis være dem, det span-
ske formandskab prioriterer. Jeg vil gerne opfordre Udvalget til at
rette henvendelse til mig, hvis der er nogle af disse forslag eller an-
dre af de igangværende forslag, som I gerne vil have flere oplysnin-
ger om. Så kan jeg orientere om disse.
Sidst kan det oplyses, at forslaget omhandlende udrulning af infra-
struktur til alternative drivmidler, også kaldet AFIR, er blevet en-
deligt vedtaget. I slutproduktet blev flere ønsker fra dansk side til-
godeset, og AFIR udstikker nu nogle klare rammer for udrulningen
af ladeinfrastruktur med videre. Forslaget om Intelligente Trans-
portsystemer (ITS) er også blevet færdigforhandlet og vedtaget.