Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 295
Offentligt
2751439_0001.png
Til
Transportminister
Thomas Danielsen,
Transportudvalget og Vejdirektoratet,
Sendt per mail l
[email protected];
per.movritsen@ .dk og [email protected]
og
Borgerbevægelsen
Ida Maries vej 16
9000 Aalborg
CVR: 33806108
Nej legholmmotorvej.dk
borgerbevæ[email protected]
[email protected]
Formand
Louise Faber
Tlf: 22799535
Talsmand for støj
Henrik Sakstrup
[email protected]
Tlf: 40721015
Aalborg den 12/9-2023
Vedr. Transportministerens svar af 23/6-2023, med reference l spm. 163 af 11/5-2023 ifm.
Borgerbevægelsens foretræde d. 12/4-2023
_______________________________________________________________________________________
Hermed tak for transportministerens svar på vores e erskri af 12/5-2023, hvor det oplyses, at
Vejdirektoratet ikke kan fremlægge nyt i sagen.
Nedenstående statusbillede vil vi på det grundlag anvendes for vores videre oplysningsarbejde, så både
poli kere og befolkningen kan få et mere retvisende billede af Vejdirektoratets og Transportministerens
arbejde med statslige strækninger. Det er vores opfa else, at den nuværende praksis i Transportministeriet
og i Vejdirektoratet er uansvarlig og kortsigtet, og vil arbejde for at der vedtages en større besky else af
borgerne ved lov. Status er e er Borgerbevægelsens opfa else følgende:
Vejdirektoratet fastholder, at sammenligning af vejstøj i EEA Report no 22/2019 mellem de enkelte lande
ikke kan anvendes i forhold l støj Danmark.
Borgerbevægelsen bemærker, at Vejdirektoratets påstand er udokumenteret. Ingen andre i
branchen vi har talt med, er enig i Vejdirektoratets påstand. Vi fastholder derfor at borgere
og det poli ske system vildledes, og at data for de enkelte landes udvikling i støjniveau er
valid. Faktum er at støjen i Danmark er stærkt s gende, mens den er stærkt faldende i
Tyskland.
Vejdirektoratet fastholder forsat anvendelse at de nuværende støjberegningsmetoder.
Borgerbevægelsen bemærker, at det betyder, at metodens alt for store usikkerhed accepteres
poli sk, på trods af de uacceptable erfaringer man har gjort sig, fx ifm. Silkeborg motorvejen.
Vejdirektoratet vil ikke svare på, hvorfor Vejdirektoratet ikke ønsker at anvende vejens maksimale
kapacitet som trafikprognose l støjberegningen.
Borgerbevægelsen bemærker, at en metode, hvor vejens maksimale kapacitet anvendes som
trafikprognose l støjberegningen, vil kunne forhindre massive kommende støjgener på sigt
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 295: Henvendelse af 12/9-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2751439_0002.png
ifm. anlæg af nye veje. Alle andre beregninger – eksempelvis om vejbroers bæreevne baseres
på den maksimale belastning inkl. sikkerhedsfaktorer. Der er ikke nogen saglig grund l, at
lsvarende ikke sker ved beregninger af støj.
Vejdirektoratet vil ikke dokumentere, hvorledes en beboelse etableret op ad/tæt på MKV Lden 58 dB
støjkonsekvenszone, iht. gældende vejledninger er besky et mod at blive belastet med over 58 dB på et
senere dspunkt, når trafikken s ger over trafikprognosen.
Borgerbevægelsen bemærker, at Vejdirektoratets manglende ansvar for e erfølgende
støjkonsekvenser er en af grundene l, at den danske befolkning er historisk hårdt belastet
med sundhedsskadelig støj over både 53 og 58 dB Lden.
Det er forsat Borgerbevægelsen opfa else af Vejdirektoratet herved også accepterer, at
26.000 beboere langs Egholmlinjen, vil blive belastet med sundhedsskadelig støj 2/3 af året,
uden at det forinden er oplyst poli kerne eller borgere – og uden at der er en plan, der sikre
borgerne e erfølgende kan opnå besky else mod sundhedsskadelig støjpåvirkning.
Transportministeren vil ikke fremlægge begrundelse for, at man ikke vil indføre den af WHO og
miljøstyrelsens anbefalede støjgrænse på 52-53 dB Lden langs nye motorveje.
Borgerbevægelsen bemærker, at transportministeren herved llader, at der planlægges
statsveje, der har kendte sundhedsskadelige konsekvenser for omboende.
Transportministeren vil ikke fremsæ e lovforslag, der lovfastsæ er de nu vejledende støjgrænser som
bindende, og hvis overskridelse forpligter myndighederne l at reducerer støjen under grænseværdierne.
Borgerbevægelsen bemærker, at transportministeren herved llader, at der planlægges
statsveje, der har kendte sundhedsskadelige konsekvenser for omboende – uden at de
omboende har mulighed for at forpligte myndighederne l at nedbringe sundhedsfaren.
Transportministeren vil ikke fremlægge visualisering af støjskærmen, set fra boligområderne, der er
foreslået etableret på Egholmmotorvejen på en strækning syd for Lim orden af ca. 4 kms længde med en
højde på 9-11 m over terræn.
Borgerbevægelsen bemærker, at der er tale om en væsentliglig illustra on, der er nødvendig
for at borgere og poli kere reelt kan danne sig et billede af de visuelle konsekvenser af
Egholmmotorvejen.
Vi takker for dialogen og s ller os gerne l rådighed for forsat dialog og yderligere dokumenta on af de
skitserede problema kker. Vi kan oplyse, at vi vil anvende statusbilledet l sikre poli ske opmærksomhed
om, at der er behov for et mere oplyst grundlag om støj i forhold l Egholmmotorvejen, såvel som alle de
andre vejstrækninger, end det som Vejdirektoratet og Transportministeren anvender. Såfremt
Vejdirektoratet eller Transportministeren, mener vi, har misforstået status, hører vi det gerne.
Med venlig hilsen
Henrik Sakstrup, Talsmand