Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 295
Offentligt
Til
Transportminister
Thomas Danielsen,
Transportudvalget og Vejdirektoratet,
Sendt per mail l
og
Borgerbevægelsen
Ida Maries vej 16
9000 Aalborg
CVR: 33806108
Nej legholmmotorvej.dk
Formand
Louise Faber
Tlf: 22799535
Talsmand for støj
Henrik Sakstrup
Tlf: 40721015
Aalborg den 12/9-2023
Vedr. Transportministerens svar af 23/6-2023, med reference l spm. 163 af 11/5-2023 ifm.
Borgerbevægelsens foretræde d. 12/4-2023
_______________________________________________________________________________________
Hermed tak for transportministerens svar på vores e erskri af 12/5-2023, hvor det oplyses, at
Vejdirektoratet ikke kan fremlægge nyt i sagen.
Nedenstående statusbillede vil vi på det grundlag anvendes for vores videre oplysningsarbejde, så både
poli kere og befolkningen kan få et mere retvisende billede af Vejdirektoratets og Transportministerens
arbejde med statslige strækninger. Det er vores opfa else, at den nuværende praksis i Transportministeriet
og i Vejdirektoratet er uansvarlig og kortsigtet, og vil arbejde for at der vedtages en større besky else af
borgerne ved lov. Status er e er Borgerbevægelsens opfa else følgende:
Vejdirektoratet fastholder, at sammenligning af vejstøj i EEA Report no 22/2019 mellem de enkelte lande
ikke kan anvendes i forhold l støj Danmark.
Borgerbevægelsen bemærker, at Vejdirektoratets påstand er udokumenteret. Ingen andre i
branchen vi har talt med, er enig i Vejdirektoratets påstand. Vi fastholder derfor at borgere
og det poli ske system vildledes, og at data for de enkelte landes udvikling i støjniveau er
valid. Faktum er at støjen i Danmark er stærkt s gende, mens den er stærkt faldende i
Tyskland.
Vejdirektoratet fastholder forsat anvendelse at de nuværende støjberegningsmetoder.
Borgerbevægelsen bemærker, at det betyder, at metodens alt for store usikkerhed accepteres
poli sk, på trods af de uacceptable erfaringer man har gjort sig, fx ifm. Silkeborg motorvejen.
Vejdirektoratet vil ikke svare på, hvorfor Vejdirektoratet ikke ønsker at anvende vejens maksimale
kapacitet som trafikprognose l støjberegningen.
Borgerbevægelsen bemærker, at en metode, hvor vejens maksimale kapacitet anvendes som
trafikprognose l støjberegningen, vil kunne forhindre massive kommende støjgener på sigt