Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 291
Offentligt
2751098_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
OG TRANSPORTUDVALGET
15. september 2023
2023-93
Orientering om den danske regerings svar på
Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2023/2082 vedrørende manglende gennem-
førelse af Kommissionens delegerede direktiv
(EU) 2021/1717 af 29. juni 2021 om ændring
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/45/EU for så vidt angår ajourføring af
visse betegnelser for køretøjsklasser samt til-
føjelse af eCall til listen over kontrolpunkter,
metoder, årsager til, at køretøjet ikke kan
godkendes, og vurdering af mangler i bilag I
og III til nævnte direktiv
Kommissionen har ved brev af 14. juli 2023 sendt åbningsskrivelse
nr. 2023/2082. Kommissionens åbningsskrivelse vedrører mang-
lende gennemførelse af artikel 1, stk. 3, og artikel 2, stk. 1, 4. afsnit,
i kommissionens delegerede direktiv (EU) 2021/1717 af 29. juni
2021 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/45/EU for så vidt angår ajourføring af visse betegnelser for
køretøjsklasser samt tilføjelse af eCall til listen over kontrolpunk-
ter, metoder, årsager til, at køretøjet ikke kan godkendes, og vurde-
ring af mangler i bilag I og III til nævnte direktiv.
Det fremgår af Kommissionens åbningsskrivelse, at regeringen
ikke har gennemført direktiv (EU) 2021/1717, artikel 1, stk. 3, hvori
det foreskrives
”at Bilag I og III ændres som anført i bilaget til
nærværende direktiv”.
I Bilag I, punkt 3, tilføjes punkt 7.13., såle-
des at eCall fremgår af listen over kontrolpunker. I Bilag III ajour-
føres tabel I, punkt 4, vedrørende betegnelsen for hjultraktorer
med en konstruktivt bestemt hastighed på over 40 km/t (T5), til de
ændrede betegnelser for køretøjsklasser, der er fastsat i lovgivnin-
gen om typegodkendelse (T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b og T4.3b) for
at bringe direktiv 2014/45/EU i overensstemmelse med ændrin-
gerne i lovgivningen om typegodkendelse.
Det fremgår desuden af Kommissionens åbningsskrivelse, at rege-
ringen ikke har gennemført direktiv (EU) 2020/1717, artikel 2, stk.
1, 4. afsnit, som indeholder en henvisningsbestemmelse.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 291: Orientering om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2023/2082 vedrørende manglende gennemførelse af Kommissionens delegerede direktiv (EU) 2021/1717 af 29. juni 2021 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU for så vidt angår ajourføring af visse betegnelser for køretøjsklasser samt tilføjelse af eCall til listen over kontrolpunkter
2751098_0002.png
Side 2/3
Regeringen mener, at direktiv (EU) 2021/1717 artikel 1, stk. 3, for
så vidst angår ændringen til Bilag I er blevet implementeret og
meddelt til Kommissionen den 12. december 2022.
Regeringen fremhæver i den forbindelse bekendtgørelse nr. 1202 af
29. august 2022 om ændring af bekendtgørelse om godkendelse og
syn af køretøjer, hvor eCall blev tilføjet som et kontrolpunkt i over-
ensstemmelse med direktiv (EU) 2021/1717 artikel 1, stk. 3, for så
vidst angår ændringen til Bilag I.
Regeringen anerkender dog, at direktiv (EU) 2021/1717 artikel 1,
stk. 3, for så vidst angår ændringen til Bilag III og direktivets arti-
kel 2, stk. 1, 4. afsnit, ikke er blevet gennemført korrekt i dansk ret,
hvilket skyldes en fejlimplementering.
Det har betydet at følgende bekendtgørelser er blevet genudstedt
med de relevante ændringer, der sikrer korrekt gennemførelse af
direktivet:
Bekendtgørelse nr. 1121 af 17. august 2023 om godkendelse
og syn af køretøjer
Bekendtgørelsen regulerer bl.a. kontrolpunker ved periodesynet, og
implementerer herved bilag I til direktiv 2014/45/EU, jf. bekendt-
gørelsens bilag 1. Den nye hovedbekendtgørelse sammenskriver be-
kendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer med ændringen af
29. august 2022 med tilføjelsen af kontrol af eCall, og der er indsat
en henvisningsbestemmelse til direktiv (EU) 2021/1717, for at sikre
korrekt implementering af artikel 2, stk. 1. 4. afsnit.
Bekendtgørelse nr. nr. 1122 af 17. august 2023 om synsvirk-
somheder
Bekendtgørelsen regulerer bl.a. krav til synsvirksomhederne, her-
under hvilket krav der stilles til deres udstyr og implementerer her-
ved bilag III i direktiv 2014/45/EU, jf. bekendtgørelsens bilag 2. Be-
kendtgørelses bilag 2 er justeret i overensstemmelse med direktiv
(EU) 2021/1717 ved at ajourføre køretøjsklasserne, og der er indsat
en henvisningsbestemmelse til direktiv (EU) 2021/1717 for at sikre
korrekt implementering af artikel 2, stk. 1. 4. afsnit.
Bekendtgørelse nr. 1124 af 17. august 2023 udførelse af syn
af motorcykler ved vejsiden
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 291: Orientering om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2023/2082 vedrørende manglende gennemførelse af Kommissionens delegerede direktiv (EU) 2021/1717 af 29. juni 2021 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU for så vidt angår ajourføring af visse betegnelser for køretøjsklasser samt tilføjelse af eCall til listen over kontrolpunkter
2751098_0003.png
Side 3/3
Direktiv (EU) 2021/1717 ajourførte direktiv 2014/45/EU artikel 2,
stk. 1, sjette led, og artikel 2, stk. 2, syvende led, vedrørende beteg-
nelsen for køretøjer i klasse L3e, L4e, L5e og L7e (et- eller trehju-
lede motordrevne køretøjer), til den ændrede betegnelser for køre-
tøjer i klasse L3e, L4e, L5e og L7e, der er fastsat i lovgivningen om
typegodkendelse for at bringe direktiv 2014/45/EU i overensstem-
melse med ændringerne i lovgivningen om typegodkendelse. Det
følger af lovgivningen om typegodkendelse, at køretøjer i klasse
L3e er tohjulede motorcykler og L4e er tohjulede motorcykler med
sidevogn, mens L5e er motordrevne tricykler og L7e er tunge
quadricykler.
Bekendtgørelse nr. X af [indsæt dato] om udførelse af syn af mo-
torcykler ved vejsiden regulerer de krav, der stilles til udførelse af
syn af motorcykler ved vejsiden. Det fremgår af bekendtgørelsens §
1, at ”Denne
bekendtgørelse finder anvendelse på motorcykler på
2 hjul, med eller uden sidevogn, og motorkøretøjer på 3 hjul, hvis
egenvægt ikke overstiger 400 kg.”
Bekendtgørelsen omfatter således klasse L3e og L4e både med el-
eller forbrændingsmotor og med en slagvolumen på både under og
over 125 cm3. Der er derfor indsat en henvisningsbestemmelse til
delegerede direktiv (EU) 2021/1717.
De øvrige køretøjsklasser L5e og L7e bliver indregistreret som per-
sonbiler og følger dermed de normale synsintervaller for personbi-
ler, jf. bekendtgørelse nr. 1121 af 17. august 2023 om godkendelse og
syn af køretøjer, hvor der også er indsat en henvisningsbestemmelse
til delegerede direktiv (EU) 2021/1717, som nævnt ovenfor.
Det skal endelig bemærkes, at regeringen nu har notificeret overfor
Kommissionen, at der er foretaget fuldstændig implementering af
retsakten.
Det vedlagte svarudkast til Kommissionens åbningsskrivelse er i
overensstemmelse med det ovenfor anførte.