Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 287
Offentligt
2748557_0001.png
NOTAT
11. september 2023
Bilag 1 – Anmodninger om fravigelser fra tra-
fikforpligtelser i DSB’s fjern- og regionaltog-
trafik i 2024 (K24)
I dette bilag gennemgås de anmodninger om fravigelser fra sine
trafikforpligtelser, som DSB har fremsat i sit køreplanforslag for
fjern- og regionaltogtrafikken i 2024 (K24) med tilhørende argu-
mentation for imødekommelse.
1. Anmodninger
1.1 Togtrafikken mellem København H og Nivå alle
dage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at mellem Kø-
benhavn H og Nivå skal DSB i grundbetjeningen køre 59 tog man-
dag-fredag og 53 tog lørdag-søndag. På samme strækning skal DSB
som supplementsbetjening køre 43 tog mandag-fredag og 34 tog
lørdag-søndag.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige fra disse antal togafgange med 18 tog i grundbetjeningen man-
dag-fredag, så der i stedet kører 41 tog mellem København H og
Nivå og fravige med 14 tog lørdag-søndag, så der i stedet kører 39
tog mellem København H og Nivå. På samme strækning anmoder
DSB om at fravige fra DSB-kontraktens krav til antal togafgange
med 12 tog i supplementsbetjeningen mandag-fredag, så der i ste-
det kører 31 tog og fravige med 9 tog lørdag-søndag, så der i stedet
kører 25 mellem København H og Nivå.
Dette er en ny anmodning.
Transportministeriet kan imødekomme anmodningen. Transport-
ministeriet har i den forbindelse lagt særligt vægt på, 1) at DSB for-
venter, at den nye køreplan vil give et løft i kundepunktligheden,
hvorved passagererne ifølge DSB samlet set vil få et bedre og mere
attraktivt togprodukt, 2) at passagerer til/fra Klampenborg, Skods-
borg, Vedbæk og Rungsted Kyst vil få øget frekvens (ca. dobbelt så
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 287: Orientering om DSB’s køreplanforslag for fjern- og regional-togtrafikken i 2024 (K24), fra transportministeren
2748557_0002.png
Side 2/4
mange afgange som i K23), og 3) at pendlerrepræsentanten for
Kystbanen er positiv over for ændringerne.
1.2Togtrafikken mellem København H og Roskilde
alle dage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at mellem Kø-
benhavn H og Roskilde skal DSB som grundbetjeningstog køre 95
tog mandag-fredag. Som supplementstog skal DSB mellem Køben-
havn H og Roskilde køre 26 tog mandag-fredag, 9 tog på lørdage og
12 tog på søndage.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at redu-
cere i grundbetjeningen med 19 tog mellem København H og Ros-
kilde mandag-fredag, så der i stedet at kører 76 tog mellem Køben-
havn H og Roskilde mandag-fredag i grundbetjeningen. Endvidere
fremgår det af DSB’s køreplanforslag, at DSB anmoder om at redu-
cere i supplementsbetjeningen med 9 tog på lørdage og med 10 tog
på søndage mellem København H og Roskilde, så der i stedet kører
0 (nul) tog mellem København H og Roskilde på lørdage i supple-
mentsbetjeningen og 2 tog mellem København H og Roskilde på
søndage i supplementsbetjeningen.
Dette er en ny anmodning.
Transportministeriet kan imødekomme anmodningen. Transport-
ministeriet har i den forbindelse lagt særligt vægt på, 1) at DSB for-
venter, at den nye køreplan vil give et løft i kundepunktligheden,
hvorved passagererne samlet set vil få et bedre og mere attraktivt
togprodukt, 2) at pendlerrepræsentanterne – uanset deres kritik af
reduktionen i antal tog på strækningen – har tilsluttet sig DSB’
hensigt om at forbedre punktligheden.
1.3 Togtrafikken mellem Køge Nord og Ringsted alle
dage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB i grund-
betjeningen skal køre 57 tog mandag-fredag mellem Køge Nord og
Ringsted og 51 tog på lørdage og søndage mellem Køge Nord og
Ringsted.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige fra disse antal togafgange med 1 tog, så der i stedet kører 56
tog mandag-fredag mellem Køge Nord og Ringsted og 50 tog på
lørdage og søndage mellem Køge Nord og Ringsted.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 287: Orientering om DSB’s køreplanforslag for fjern- og regional-togtrafikken i 2024 (K24), fra transportministeren
2748557_0003.png
Side 3/4
Dette er en ny anmodning.
Transportministeriet kan imødekomme anmodningen og har i den
forbindelse lagt særligt vægt på, 1) at DSB oplyser, at fravigelsen vil
finde sted i ydertimerne, hvor DSB vurderer, at der er større behov
for køre et InterCity-tog mellem København H og Ringsted via
Roskilde end via Køge Nord og 2) at ingen pendlerrepræsentanter
har haft bemærkninger til ændringen.
1.4 Direkte tog mellem Århus og Hamborg
I medfør af DSB-kontraktens pkt. 1.3.5 er DSB forpligtet til at køre
(et uspecificeret antal) tog direkte mellem Århus og Hamborg, så-
fremt en aftale herom er indgået mellem DSB og en udenlandsk to-
goperatør. En sådan aftale er indgået.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB ønsker at fravige fra
dette krav, hvorved passagerer, der ønsker at rejse til/fra Århus (og
øvrige østjyske IC-stationer), skal skifte tog i Kolding.
Dette er en ny anmodning.
Transportministeriet kan imødekomme denne anmodning. DSB
oplyser, at 76 passagerer til Århus og 84 passagerer fra Århus dag-
ligt vil blive pålagt et togskifte. Transportministeriet har i den for-
bindelse lagt særligt vægt på, at 1) DSB oplyser, at DSB kun råder
over et meget lille antal IC3-tog, som kan køre i Tyskland, og som
der også er et stort behov for i den indenlandske togtrafik, 2) at
passagerer, der skal skifte tog i Kolding, får en skiftetid på 16 mi-
nutter og 3) denne ændring kun er midlertidig, da DSB forventer at
genoptage den direkte togforbindelse mellem Aarhus og Hamborg
med el-lokomotiver og nye vogne, når elektrificeringen mellem
Fredericia og Aarhus forventes ibrugtaget december 2026.
1.5 Togtrafikken mellem København H og Århus alle
dage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at i supple-
mentsbetjeningen mandag-fredag skal DSB køre 26 tog mellem
København H og Køge Nord, 13 tog mellem Køge Nord og Ringsted
og 12 tog på delstrækningerne mellem Ringsted og Århus. Desuden
skal DSB i supplementsbetjeningen på lørdage køre 18 tog mellem
København H og Køge Nord og 9 tog på delstrækningerne mellem
Ringsted og Århus. Endvidere skal DSB i supplementsbetjeningen
på søndage køre 24 tog mellem København H og Køge Nord og 12
tog på delstrækningerne mellem Ringsted og Århus.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 287: Orientering om DSB’s køreplanforslag for fjern- og regional-togtrafikken i 2024 (K24), fra transportministeren
2748557_0004.png
Side 4/4
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige disse krav, og i supplementsbetjeningen mandag-fredag i ste-
det køre 13 tog mellem København H og Køge Nord, 0 (nul) tog
mellem Køge Nord og Ringsted og 3 tog på delstrækningerne mel-
lem Ringsted og Århus. Desuden anmoder DSB om i supplements-
betjeningen på lørdage at køre 9 tog mellem København H og Køge
Nord og 0 (nul) tog på delstrækningerne mellem Ringsted og År-
hus. Endvidere anmoder DSB om i supplementsbetjeningen på
søndage at køre 12 tog mellem København H og Køge Nord og 2 tog
på delstrækningerne mellem Ringsted og Århus.
Dette er en ny anmodning.
Transportministeriet kan imødekomme denne anmodning, og har i
den forbindelse lagt særligt vægt på, at DSB har oplyst, at kapacite-
ten på Vestfyn er presset af internationale godstog, de standsende
lokaltog og DSB’s egne tog mellem København og Hamborg. Dertil
kommer, at der uanset reduktionen i supplementsbetjeningen fort-
sat vil være grundbetjeningstog mellem København H og Århus, tre
supplerende lyntog mandag-fredag mellem København og Århus,
to supplerende lyntog på søndage mellem København og Århus og
supplerende myldretidsbetjening Slagelse-Odense mandag-fredag i
begge retninger.