Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 286
Offentligt
Folketingets Transportudvalg
september 2023
Faaborg, den 10.
Kollektiv transport
Kære Transportudvalg,
tak fordi I spørger brugerne af den kollektive transport, inden I accepterer nedlæggelse af
busruter på landet.
Jeg kører med bus fire til seks gange om ugen. I bussen kan man have sit ‘hjemmekontor’,
arbejde/læse/gøre sig klar til møde. Så kan man lande nogle få hundrede meter fra sit
mødested, men det vigtigste er naturligvis, at der er de annoncerede afgange og helst
mange af dem. Ser man nærmere på forskellen mellem bil- og bustrafik, så er det alene på
spontanitet, at biltrafikken kan vinde. Man kan ikke være spontan med en afgang i timen
eller mindre.
Som jeg oplever det, er kollektiv transport en sand gave: man bliver fragtet frem af en
professionel chauffør uden at skulle bekymre sig om trafik, og med lidt rettidig omhu i forhold
til elektrificering og grøn tænkning behøver man heller ikke at bekymre sig om klima og
miljø. Målsætningen burde være at få endnu flere til at nyde kollektiv transport, og her det
vigtigste som nævnt punktlighed, som heldigvis fungerer det meste af tiden, men det ville
også være fint med udvikling af omsorg for rejsende, busstop med overdækning,
omhyggelig information, ting der kan bidrage til at skabe bedre reklame for den kollektive
transport. Desuden vil man med gode muligheder for parkering af elcykler kunne få flere på
cyklen. Der er et fantastisk potentiale i at kombinere bus og cykling.
Biltrafikken har udviklet sig fra værre til katastrofal de seneste år. Ganske vist er tabstallene
for trafikulykker faldet, men faldet i bløde trafikanter er større. Måske er cyklisterne
simpelthen blevet skræmt væk fra vejene på grund af voldsom udvikling i biltrafikken og den
medfølgende hensynsløshed? Og kun 25 % af danske børn får den motion de har brug for.
Kan det hænge sammen med, at forældre kører dem i skole for at undgå, at de bliver kørt
ned af andre forældre. Det er umiddelbart ikke bus-relevant, men det er det så alligevel. For
netop det, at man kan stole på og bruge kollektiv transport, gør det muligt at stille bilen, og
det sidste har vi alle brug for - at så mange som muligt stiller bilen. Kan man udvikle et
samfund med kollektiv transport og god plads til cykler, så cyklen og motionen bliver det
daglige, og bilafhængigheden falder? Tænk på, hvad det kan betyde for folkesundhed, at
motion og bevægelse er indbygget i hverdagen - og for klima, miljø og trængsel.
Et godt sted at begynde er total elektrificering af tog og busser, flere afgange og gode
muligheder for sikker parkering af elcykler - samt nogle politikere der fortæller på de sociale
medier, at de bruger og glæder sig over den velfungerende, kollektive transport. Så gør vi
noget for de unge generationer.
Venlig hilsen
Birte Gam-Jensen
Faaborg