Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 285
Offentligt
Kære Trafikudvalg
Hele togtrafikken i Midt- og Vestjylland skal inden for de kommende 10 år igennem en større
transformation. Det er ifølge udmeldingerne tanken, at de efterhånden bedagede Arriva Lint og Desiro-
togsæt skal udskiftes med miljøvenlige elektriske batteritogsæt i forbindelse med, at Arrivas nuværende
kontrakt udløber.
I denne forbindelse er det efter min mening en stor fejl, at den ellers tidligere besluttede elektrificering af
strækningen mellem Vejle og Struer er aflyst. Aflysningen begrundes med dårlig samfundsøkonomisk
forrentning. Jeg mener dog, at denne analyse ikke tager højde for en række væsentlige forhold, som er
uddybet nedenfor og som alt i alt giver grund til, at projektet med elektrificering bør genovervejes.
•
Der skal alligevel bygges en batterilade-infrastruktur
I forbindelse med den nødvendige udskiftning af de nuværende togsæt, er det planen, at der skal
indsættes moderne og miljøvenlige batteritog i hele det Midt- og Vestjyske område. Der er i den
forbindelse lavet en screening af omkostningerne ved at indføre batteritog.
1
I denne redegøres der
for, at drift af batteritog på Vejle-Struer banen kræver ladestationer i Herning, Holstebro og Stuer.
Omkostningerne til at etablere disse vurderes til at blive ca. 235 mio. kr.
Hvis banen Vejle-Stuer elektrificeres ”forsvinder” denne udgift, da elektrificeringen af hele
strækningen muliggør ladning af batteritogene på alle de berørte lokaliteter, samt naturligvis på
resten af strækningen. En samfundsøkonomisk analyse bør derfor tage hensyn til den udgift som
alligevel kommer, når der skal etableres lade-infrastruktur på de nævnte stationer.
Der vil være en betydelig mere effektiv udnyttelse af materiellet pga. ladning under kørsel
Strækningen mellem Vejle og Stuer er helt central for næsten al togdrift i Midt- og Vestjylland.
Således kommer alle tog på strækningerne mellem Aarhus-Langå-Struer, Aarhus-
Skanderborg/Galten-Herning, Stuer-Thisted, Holstebro-Skjern, Herning-Skjern i berøring med
banen, og tog der kører på disse stækninger vil derfor med effektiv køreplanslægning næsten altid
kunne oplades under kørsel. Fx vil tog, der kører Aarhus-Skanderborg-Herning-Struer-Thisted, være
under køreledninger både Aarhus-Skanderborg og Herning-Stuer, og vil således kunne køre Aarhus-
Thisted helt uden ophold for at lade. Det giver en effektiv materialeudnyttelse og mindsker behovet
for forsinkende ”tvungne ophold”, der ellers kan komme pga. faren for at ”køre batterierne flade”.
Der vil være et øget passagertal ved timedrift med højklasse fjerntog til hovedstaden
En elektrificering af banen Vejle-Struer muliggør, at der hver time kommer fjerntog til Fyn og
Sjælland fra hele strækningen herunder Stuer, Holstebro og Herning. Den samfundsøkonomiske
analyse som bruges til at afvise elektrificeringen, baserer sig på antagelsen om at ” …
det i
beregningerne er forudsat, at alle rejsende skal skifte tog i … Vejle, uanset om der elektrificeres.”
2
Denne antagelse mener jeg ikke holder. Det virker indlysende at en højklasseløsning med fjerntog
hver time vil øge passagertallet væsentligt, i forhold til timedrift med regionaltog og tvungne skift i
Vejle. De tvungne skift i Vejle medfører desuden en væsentlig risiko for missede forbindelse mellem
togene, hvilket på nuværende tidspunkt opleves mange gange hver uge efter selv forholdsvis små
forsinkelser hos enten Arriva eller DSB.
•
•
1
2
Omstilling af jernbaneinfrastruktur til batteridrift,
Banedanmark 2021
Strategisk analyse af elektrificeringen af banenettet,
Banedanmark 2011, side 18