Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 285
Offentligt
2748371_0001.png
Kære Trafikudvalg
Hele togtrafikken i Midt- og Vestjylland skal inden for de kommende 10 år igennem en større
transformation. Det er ifølge udmeldingerne tanken, at de efterhånden bedagede Arriva Lint og Desiro-
togsæt skal udskiftes med miljøvenlige elektriske batteritogsæt i forbindelse med, at Arrivas nuværende
kontrakt udløber.
I denne forbindelse er det efter min mening en stor fejl, at den ellers tidligere besluttede elektrificering af
strækningen mellem Vejle og Struer er aflyst. Aflysningen begrundes med dårlig samfundsøkonomisk
forrentning. Jeg mener dog, at denne analyse ikke tager højde for en række væsentlige forhold, som er
uddybet nedenfor og som alt i alt giver grund til, at projektet med elektrificering bør genovervejes.
Der skal alligevel bygges en batterilade-infrastruktur
I forbindelse med den nødvendige udskiftning af de nuværende togsæt, er det planen, at der skal
indsættes moderne og miljøvenlige batteritog i hele det Midt- og Vestjyske område. Der er i den
forbindelse lavet en screening af omkostningerne ved at indføre batteritog.
1
I denne redegøres der
for, at drift af batteritog på Vejle-Struer banen kræver ladestationer i Herning, Holstebro og Stuer.
Omkostningerne til at etablere disse vurderes til at blive ca. 235 mio. kr.
Hvis banen Vejle-Stuer elektrificeres ”forsvinder” denne udgift, da elektrificeringen af hele
strækningen muliggør ladning af batteritogene på alle de berørte lokaliteter, samt naturligvis på
resten af strækningen. En samfundsøkonomisk analyse bør derfor tage hensyn til den udgift som
alligevel kommer, når der skal etableres lade-infrastruktur på de nævnte stationer.
Der vil være en betydelig mere effektiv udnyttelse af materiellet pga. ladning under kørsel
Strækningen mellem Vejle og Stuer er helt central for næsten al togdrift i Midt- og Vestjylland.
Således kommer alle tog på strækningerne mellem Aarhus-Langå-Struer, Aarhus-
Skanderborg/Galten-Herning, Stuer-Thisted, Holstebro-Skjern, Herning-Skjern i berøring med
banen, og tog der kører på disse stækninger vil derfor med effektiv køreplanslægning næsten altid
kunne oplades under kørsel. Fx vil tog, der kører Aarhus-Skanderborg-Herning-Struer-Thisted, være
under køreledninger både Aarhus-Skanderborg og Herning-Stuer, og vil således kunne køre Aarhus-
Thisted helt uden ophold for at lade. Det giver en effektiv materialeudnyttelse og mindsker behovet
for forsinkende ”tvungne ophold”, der ellers kan komme pga. faren for at ”køre batterierne flade”.
Der vil være et øget passagertal ved timedrift med højklasse fjerntog til hovedstaden
En elektrificering af banen Vejle-Struer muliggør, at der hver time kommer fjerntog til Fyn og
Sjælland fra hele strækningen herunder Stuer, Holstebro og Herning. Den samfundsøkonomiske
analyse som bruges til at afvise elektrificeringen, baserer sig på antagelsen om at ” …
det i
beregningerne er forudsat, at alle rejsende skal skifte tog i … Vejle, uanset om der elektrificeres.”
2
Denne antagelse mener jeg ikke holder. Det virker indlysende at en højklasseløsning med fjerntog
hver time vil øge passagertallet væsentligt, i forhold til timedrift med regionaltog og tvungne skift i
Vejle. De tvungne skift i Vejle medfører desuden en væsentlig risiko for missede forbindelse mellem
togene, hvilket på nuværende tidspunkt opleves mange gange hver uge efter selv forholdsvis små
forsinkelser hos enten Arriva eller DSB.
1
2
Omstilling af jernbaneinfrastruktur til batteridrift,
Banedanmark 2021
Strategisk analyse af elektrificeringen af banenettet,
Banedanmark 2011, side 18
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 285: Henvendelse af 10/9-23 vedrørende elektrificering af banen Vejle-Struer, fra Bjarke M. Madsen, Horsens
2748371_0002.png
Det vil være en del af den regionale udvikling og et sammenhængende Danmark
Strækningen Vejle-Stuer er hele Midt- og Vestjyllands livsnerve når der tænkes på kollektiv trafik.
Der har været rigtig mange tilbagemeldinger fra hele området vedrørende den nedklassering af
banen, der skete ved Arrivas overtagelse af banen - herunder det dårligere materiel, der kører på
banen og de langt færre direkte afgange mod Fyn og Sjælland. Senest har der i forbindelse med
høringen af
Trafikplan for de statslige jernbaner
3
været et massivt ønske om opgradering af
landsforbindelserne på Vejle-Stuer banen fra både regioner og de fleste kommuner i Midt- og
Vestjylland. En elektrificering af banen vil binde området langt bedre sammen med resten af landet,
da det muliggør en højklasse togforbindelse hele vejen mellem Struer og København og sikrer, at
borgere i hele Midt og Vestjylland maksimalt har et togskifte for at komme til Fyn og Sjælland.
Det er ikke nødvendigt at introducere en ny materieltype
I forbindelse med de mange beklagelser, der er kommet fra brugerne og kommunerne vedrørende
de få fjerntog, der pt kører (og det planlagte totale stop for fjerntog på Vejle-Stuer banen), er der
fremkommet tanker om at køre batteritog mellem Stuer og København for at sikre gode
forbindelser. Det er naturligvis en nærliggende tanke, men ideen er ikke en god løsning da:
o
Der vil blive tale om en forlængelse af batteritog, der først og fremmest vil køre i det Jyske
område og som kun én gang i timen eller måske hver anden time kommer til København.
Alle tidligere erfaringer med særlige togtyper med få togsæt i et område er dårlige, da kun
få førere er uddannet til netop den togtype og der er langt til værksteder ved evt. nedbrud.
o
Nye batteritog til Midt- og Vestjylland vil formodentligt blive af grundtypen ”regionaltog”,
der mht. komfort ikke nødvendigvis egner sig til lange ture på tværs af landet. Samtidig vil
tophastigheden for den togtype, der bruges til regionaltog i Midt- og Vestjylland næppe
være 180 eller 200 km/t, som er det der skal til, for at sikre smidig indpasning i den øvrige
trafik og konkurrencedygtige rejsetider
o
Løsningen på de to ovenstående problemstillinger kunne være at introducere helt ny og
ekstra batteritogtype, men det vil næppe være bæredygtigt at have en helt ny togtype som
udelukkende skal trafikere forbindelsen Stuer-København.
En elektrificering af Vejle-Stuer banen vil løse de ovenstående problemer fuldstændigt, da det
muliggør kørsel med DSB’s nye IC5 tog på hele strækningen og muliggør sammenkobling af togene
fra Vejle-Stuer banen med resten af fjerntogene i Danmark.
Det er mit håb, at I vil genoverveje elektrificeringen af Vejle-Struer banen, da jeg mener, at der er gode både
økonomiske, driftsmæssige og regionale argumenter for en elektrificering, samtidig med at passagerne på
banen vil opleve et helt andet produkt end det nuværende. Elektrificering af banen koster naturligvis penge,
men en elektrificering vil løse en langt række problemstillinger og sikre miljøvenlige og ikke mindst effektive
fjerntog til de mange danskere der bor i det Midt- og Vestjyske område.
Mvh Bjarke Madsen
Daglig jysk togpendler.
3
Trafikplan for den statslige jernbane 2023,
Trafikstyrelsen